3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Bericht door diepchess »

Ja zo'n crash simulatie - daar gaat alles kapot. Meest ideale drone is iets wat in componenten uiteen kan vallen die je weer lekker in elkaar klikt en af en toe onderdeeltje vervangt. Dan heb je geen crash simulatie nodig maar alleen de raketformule, waardoor het soms nog heel blijft :)
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: 3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Bericht door stef stuntpiloot »

De legaliteit van het FPV vliegen ligt iets complexer dan ja/nee. Naar aanleiding van je opmerking heb ik het opgezocht (als aanvulling ook voor mijn paradrone project) en kom tot de volgende 3 conclusies:

- Het is toegestaan en verzekerd wanneer je vliegt bij een officieel FPV toernooi/evenement
- Het is toegestaan met een spotter bij een officiele vliegclub (en dan zou het ook verzekerd zijn)
- Andere situaties is het niet toegestaan en wanneer het wel gedaan wordt, en er schade veroorzaakt wordt ben je niet verzekerd (de kosten zijn dan dus voor de piloot)

(bron: https://www.droneracers.nl/nieuws/overi ... -verboden/)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3D geprinte drones, modelletje goedkopie

Bericht door DaBit »

diepchess schreef: 06 apr 2018 15:18 Dabit, dat ontwerp van die propellorguards lijkt me prima idee. De kwart cirkel (ofzo) die de propellor beschermt kun je makkelijk 1.5mm dik printen maximaal en slecht hier en daar een extra balkje om 'm enorm sterker te maken. maar de 3 'stangetjes' zijn veel te fragiel. Dat moet allemaal op zijn minst 3mm dik zijn en behoorlijk breed, echt 15mm zo maar en opstaande randjes om 'm sterk vast te hechten aan de kwart cirkel.
Ja, maar ik was het effe beu en heb ze gefreesd uit iets heel degelijks. De opstaande randjes heb ik wel weer geprint.
Ervaring hier is dat sommige hele goede piloten zijn, al op 5 jarige leeftijd, en anderen bijna 2x die leeftijd, die crashen letterlijk elke vlucht zo'n drone in volle vaart richting de grond.
En mensen die meer dan 8x die leeftijd zijn zonder goed geoefende SMS-duimtjes en joystickvingertjes krijgen dat ook voor elkaar. Zeker met dat ding in manuele mode.
(ja, ik heb de FPV simulator op de computer ook al gevonden)
diepchess schreef: 06 apr 2018 15:24 Ja zo'n crash simulatie - daar gaat alles kapot.
Als je het goed doet klotp het met de werkelijkheid en hoeft het dus niet perse kapot te gaan. Wel handig om richting dat punt uit te komen kwa simulatie.
Meest ideale drone is iets wat in componenten uiteen kan vallen die je weer lekker in elkaar klikt
Veel te veel draadjes en printjes op zo'n ding. Flightcontroller, distributie, motorregelaars, besturings-ontvanger, camera, videozender, berg RGB-LEDS, toeter, ding-kwijt-vind-geval, bladiebla.
stef stuntpiloot schreef: 06 apr 2018 17:31 De legaliteit van het FPV vliegen ligt iets complexer dan ja/nee.
Mjah, het is leuk en het heeft een motortje he? Dan steken ze er vanzelf een stokje voor. :evil:

Maar er zijn nog wel wat gaatjes. Je moet de drone ten allertijden in de gaten kunnen houden, dus een bril is lastig maar een schermpje is grijs gebied als je het mij vraagt. Verder is 'racen' oftewel een wedstrijd waarbij snelheid van essentieel belang is zowiezo iets wat heel weinig verzekeringen dekken.

Het zal allemaal wel. Ik ben nou eenmaal niet zo braaf aangelegd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie