Zelfbouw CNC machine

Als er verzoeken zijn om bijv, een nieuw sub-forum aan te maken of tips en ideeën. Die kunnen jullie hier kwijt.

Moderator: Moderators

VKoen
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 apr 2018 15:04
Locatie: Amsterdam

Zelfbouw CNC machine

Bericht door VKoen »

Beste leden,
Ik loop al een aantal jaar met het idee om een zelfgebouwde cnc freesbank te bouwen.
Ik heb op youtube/google een hoop ideén opgedaan en heb nu dan ook precies in mijn kop zitten hoe ik hem ga bouwen.
Op mijn computer heb ik de testversie van MACH3 geinstalleerd, en via internet de benodigde rommel besteld ( rails/spindle etc.)
Nu is mijn plan om eerst te wachten tot deze spullen binnen (nu nog 20dagen) zijn en daarna alles te testen of het elektronisch werkt.

Het enigste waar ik minder verstand van heb is van elektro, en dan met name de sensoren.
Mijn vraag is dan ook of dat iemand mij kan vertellen hoe je de sensoren aansluit op de controller/stappenmotordriver, EN wat voor sensoren dit moeten zijn.
Kan ik hier gewoon simpele micro switches voor gebruiken of adviseren jullie iets anders?
Zo ja waar kan ik deze spullen dan verkrijgen.

Motor informatie:
1 x 36V/9.7A 350Wswitching power supply
3 x TB6600 stepper motor driver
3 x Nema23 425 oz/in stepper motor


Ik hoor graag van jullie

Met vriendelijke groet,
Koen
Laatst gewijzigd door VKoen op 10 okt 2018 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door Bjornski1976 »

Hoi Koen, de sensoren sluit je aan met afgeschermde kabel. Dit om verstoringen van buiten af niet in het signaal te krijgen. Afscherming sluit je aan een zijde aan aarde.

Je hebt diverse sensoren zoals mechanisch, optisch of inductief. Laten we het simpele houden en gaan voor een microswitch. Deze hebben meestal een P-contact een maak(NO) en verbreek (NC). Dit wil zeggen dat als je schakelaar niet bedient wordt geleid NC normally closed of of bij het bedienen NO normally open contact maakt en daardoor dus gaat geleiden. In de meeste gevallen maak je gebruik van NC. Dit doe je uitveiligheid overweging dat bij een draadbreuk de machine wordt getriggerd.

In Mach3 kan je dat makkelijk configureren.

Zet even in je profiel waar je woont. Wellicht zijn er mensen in de buurt die kunnen helpen.

P.s. wat ben je van plan te gebruiken tussen pc en drivers?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door audiomanics »

VKoen schreef: 04 apr 2018 00:11 via internet de benodigde rommel besteld ( rails/spindle etc.)
3 x TB6600 stepper motor driver
Ik weet niet of je deze al besteld hebt, maar ik adviseer je om toch een paar centen meer uit te geven aan een paar Leadshine drivers.. daar ga je plezier van krijgen.
Sensoren adviseer ik om proximitysensoren te gebruiken (NPN NO flush 5mm of 2mm) Die dingen hebben een hogere herhalingsnauwkeurigheid, werken contactloos en zijn in veel opzichten betrouwbaarder. en voor het prijsverschil hoef je het niet te doen.. knappe microswitches zijn vaak duurder.
Die dingen sluit je als volgt aan:
bruin: +6-30V
blauw: GND of 0V
zwart: uitgang naar je controller

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
VKoen
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 apr 2018 15:04
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door VKoen »

Bjornski1976 tussen driver en pc zit een breakout board voor 5 assige freesbank, dit heb ik expres gedaan mocht ik in de toekomst mijn 3 asser willen ombouwen naar een 4 asser.
Ik zal mijn profiel een beetje bijwerken inderdaad.

Kees ja deze motoren heb ik al besteld, waarom adviseer je de leadshine drivers, wat is hier dan beter aan dan de TB6600 stappen motor drivers ?
Ik zit op dit moment inderdaad te kijken wat voor sensoren ik het beste kan pakken als eindshakelaars op de XYZ assen.
Ik had deze proximitysensoren ook al op het oog weet je toevallig waar je deze het beste kunt bestellen?

Met vriendelijke groet,
Koen
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door audiomanics »

Over Leadshine's versus TB66xx kan ik heel kort zijn: JA (leadshine's zijn beter, vele malen beter)
Proximity-sensors heb je in rond (8 en 12mm bijv) en rechthoekige blokjes. Als je op eBay zoekt naar proximity sensor, vind je er duizenden..
Zoek wel naar NPN NO

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
VKoen
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 apr 2018 15:04
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door VKoen »

Ik heb mijn breakoutboard aangesloten alleen hierop zit een parralel 25 pins kabel, deze gaat niet in mijn PC.
Ik heb echt geen flauw idee hoe ik dit moet oplossen.

Ik zit er zelfs aan te denken om een ander breakoutboard te kopen, eentje die ik kan aansluiten op ethernet kabel.
Heeft iemand zoiets nog thuis liggen ?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door Sven »

Zeer waarschijnlijk kan je aan je pc een insteek kaart toevoegen met een parallelle poort.
Even opletten wat voor kaart in je moederbord past.

Plaats anders even het type van je moederbord of beter, zoek op welk type je hebt (staat waarschijnlijk ergens vermeld) zoek het op op bijvoorbeeld tweakers.net. Daar staat waarschijnlijk ook bij wat voor PCI sloten je moederbord heeft.
Daar zoek je dan een insteekkaart bij.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door Benny_DS »

VKoen schreef: 08 apr 2018 23:19 Ik heb mijn breakoutboard aangesloten alleen hierop zit een parralel 25 pins kabel, deze gaat niet in mijn PC.
Ik heb echt geen flauw idee hoe ik dit moet oplossen.

Ik zit er zelfs aan te denken om een ander breakoutboard te kopen, eentje die ik kan aansluiten op ethernet kabel.
Heeft iemand zoiets nog thuis liggen ?
Toch je research wat beter doen dan volgende keer.
Zeker GEEN USB naar parallel converter gebruiken. Dat waerkt niet.
Verder heb je opties om een usb kaartje te kopen (UC100, edingcnc, ...) of zoals je zegt ethernet.
Persoonlijk heb ik een UC100 met de bijhorende software. Zeker niet de mindere van Mach3 (in tegendeel vind ik persoonlijk) en goedkoper.
https://cncdrive.com/UCCNC.html
http://www.shop.cncdrive.com/index.php?productID=718
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door Sven »

Waar staat dat, van die parallel naar usb?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
VKoen
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 apr 2018 15:04
Locatie: Amsterdam

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door VKoen »

Benny jij gebruikt een UC100 , ik zit er ook aan te denken om dit te gaan doen.
Maar voordat ik hem koop is het misschien niet onverstandig om het eerst even te testen bij iemand die al een uc100 heeft.
is er misschien iemand die zijn UC een aantal minuten kan uitlenen om te testen of het bij mij werkt?
Of iemand die zijn UC100 verkoopt?
Als je een uc 100 koopt wat voor software zit hier dan bij? of hebben we het gewoon over de driver installatie software?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door hfjbuis »

audiomanics schreef: 04 apr 2018 14:34 Over Leadshine's versus TB66xx kan ik heel kort zijn: JA (leadshine's zijn beter, vele malen beter)
Proximity-sensors heb je in rond (8 en 12mm bijv) en rechthoekige blokjes. Als je op eBay zoekt naar proximity sensor, vind je er duizenden..
Zoek wel naar NPN NO

Kees
Kees,
Je bent niet de eerste die dit zegt en je zult wel gelijk hebben, maar wat is beter, wat is het voordeel?

Huub
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door Benny_DS »

Sven schreef: 09 apr 2018 16:07 Waar staat dat, van die parallel naar usb?
Overal?
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door Benny_DS »

VKoen schreef: 09 apr 2018 20:57 Benny jij gebruikt een UC100 , ik zit er ook aan te denken om dit te gaan doen.
Maar voordat ik hem koop is het misschien niet onverstandig om het eerst even te testen bij iemand die al een uc100 heeft.
is er misschien iemand die zijn UC een aantal minuten kan uitlenen om te testen of het bij mij werkt?
Of iemand die zijn UC100 verkoopt?
Als je een uc 100 koopt wat voor software zit hier dan bij? of hebben we het gewoon over de driver installatie software?
De software die erbij zit is de besturing voor je machine. Dus zoals Mach3 maar dan van een ander merk om het zo te noemen.
Als je het pakket software + UC100 neemt. Je kan het gerust ook al downloaden van de website en bekijken. alleen je machine ermee aansturen gaat niet zonder de UC100.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zelfbouw CNC machine

Bericht door Sven »

En dus heeft vkoen ook parallel via usb?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie