Freesjes identificeren

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2129
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Freesjes identificeren

Bericht door spinningwheels »

Heb een partijtje VHM freesjes gekocht, volgens de verkoper voor diverse materialen.
Echter er staan geen merkjes en type nummers in. Vind ik wel vreemd , ken deze verkoper wel een beetje en hij verkoopt eigenlijk allen restpartijen merkspul.
Maar zegt de spoed van de frees iets over het materiaal waar deze geschikt voor is ?
De vorige partij die ik kocht stonden wel merken en type nummers in, en de frezen met een grote spoed waren voor alu. ook super glad gepolijst.
Maar hoe zit het met VHM voor kunststof ?
In theorie kan ik praktisch alles
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3039
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Freesjes identificeren

Bericht door hfjbuis »

Voor kunststoffen heb je zeer scherp snijgereedschap nodig. Ik dacht dat VHM net als plaatjes voor beitels niet echt scherp zijn. Ik heb ook nog nooit (professioneel) gereedschap kunststof verspaning van iets anders dat HSS (of iets dat daar op lijkt) gezien.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1954
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Freesjes identificeren

Bericht door Breaker »

Van janplastiek heb ik wel eens een paar VHM freesjes meegekregen die voor hem niet goed genoeg meer waren, HWM (solid tungsten carbide), volgens mij zijn die dan wel gepolijst om goed in kunststoffen te werken, iets wat janplastiek bijna uitsluitend freest, en het lukte mij ook aardig met deze frezen. Ze komen dacht ik van garnotec, en ik ben snel van het idee afgestapt om er zelf een paar aan te schaffen want de prijzen zitten zeker in het professioneel segment.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3039
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Freesjes identificeren

Bericht door hfjbuis »

Elke dag wat nieuws leren,geeft aan hoe weinig we (ik) weten. Ik heb bij garnotec gekeken, maar de site krijgt een beurt.
Volgende week nog maar eens proberen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Freesjes identificeren

Bericht door audiomanics »

Ook merken als Onsrud maken freesjes speciaal voor kunststoffen die een nagenoeg gepolijste finish geven.. en die zijn echt VHM en ook niet goedkoop..
Maar sinds ik op een beurs een freesje van ca 2mm in handen heb gehad waarvoor ca 500 euro ex betaald moest worden (levensduur ca 200 meter in het materiaal waarvoor hij gemaakt was) vind ik de meeste freesje toch wel bijna gratis...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1975
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Freesjes identificeren

Bericht door janplastiek »

Bij Diatool en Ketele hebben ze gepolijste frezen, zo goed als gepolijst oppervlak van je feestwerk. Maar de afwerking is behalve van de frees, ook afhankelijk van de stabiliteit van de machine
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4911
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Freesjes identificeren

Bericht door Ballegooijen »

Maar sinds ik op een beurs een freesje van ca 2mm in handen heb gehad waarvoor ca 500 euro ex betaald moest worden
Als je er dan 2 breekt op een dag dan is de winst wel weg denk ik zo :roll: :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Freesjes identificeren

Bericht door DaBit »

Hangt er geheel vanaf wat je freest natuurlijk. Als zo'n freesje 500 euro per stuk kost dan is die dat blijkbaar waard anders is die niet te verkopen.
Ik weet inmiddels wel dat het verschil tussen een 5mm 'merk-freesje' van een tientje of 6 per stuk en een vergelijkbaar Chinese-import type van freesjes.nl/verspaningonline best dramatisch kan zijn kwa afwerking. Als het mijn broodwinning was dan kocht ik de frezen van 6 tientjes. De ervaring leert dat bezuinigen op snijgereedschap over het algemeen een Heel Slecht Idee is, en dat geld voor frezen, boren, zaagbladen, slijpschijven, afbreekmesjes, enzovoorts.

Kwa kunststof: ik vind de resultaten van een gepolijste VHM 'aluminiumfrees' in kunststof behoorlijk goed, zeker als je nog wat water met drupje zeep in de mistkoeler stopt. Plexiglas randen zijn bij mij niet 100% optisch transparant direct na het frezen, maar de hoeveelheid poetswerk om dat wel voor elkaar te krijgen is minimaal. Dat dan wel vanuit hobbyist-perspectief.
Laatst gewijzigd door DaBit op 08 mei 2018 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Freesjes identificeren

Bericht door motormuis »

beste medestrijders ,

ik zit nu al 2 laar in de kunststof verwerking
mijn ervaring
frezen vhm of hss
beide moeten inderdaad scherp zijn ( ik gebruik merkfrezen en chinarommel ) heb met beide goede en slecht ervaringen!
ik gebruik in de regel frezen die voor Alu zijn die zijn meestal gepolijst en daardoor scherper dan normale frezen
of dit nu vhm of hss is
en ik kijk of ik frezen met draal of een rechte snijkant nodig heb
de rechte is bij dunner materiaal beter omdat ze niet aan het materiaal gaat trekken tijden het frezen

zover mijn ervaring ik hoop dat jullie wat van op kunnen steken
gr Motormuis
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3039
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Freesjes identificeren

Bericht door hfjbuis »

Rechte snijkanten voor dunner materiaal, is natuurlijk ook toepasbaar op dun metaal !?
Ook met Chinese frezen heb ik goede en slechte ervaring, zelfs van dezelfde leverancier.
En ja, ook in mijn 2 sets HSS M2 ti?? frezen van HBM zit een slecht exemplaar.
Maar een set "goede" merk frezen kost meer dan mijn hele freesmachine en uiteindelijk heb ik tot nu toe alles kunnen/moeten maken met mijn Chinese en HBM (uiteraard ook uit china) frezen.
Maar het gaat, mijn uurtarief is €0.00 en het is leuk om te doen en daar gaat het om.
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Freesjes identificeren

Bericht door motormuis »

DaBit ik lees net dat je water met zeep als koeling voor kunststof gebruikt raad ik af zeep lost olie en vet op en de machine gaat roesten en zeker op plaatsen waar je
ze niet direct na het werken schoon kan maken,
gebruik in plaats van zeep toch maar wat van de olie die ook gebruikt wordt in de metaal (aanlengen met water )
dan weet je zeker dat er geen roest ontstaat
gr moroemuis
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3039
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Freesjes identificeren

Bericht door hfjbuis »

Ik heb ook een tijdje aluminium met water gesmeerd. Dat gaat goed en stinkt niet. Afwaswater gaat ook goed. Maar van wegen de corrosie, gebruik ik nu ook olie (zelt mengend) met water 1:20. Dat gebruik ik nu eigenlijk voor alles.
Letop sommige kunsstoffen (o.a. perspex) kunnen zeer slecht tegen olie of vet! Het tast de sterkte enorm aan.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Freesjes identificeren

Bericht door DaBit »

motormuis schreef: 08 mei 2018 18:41 DaBit ik lees net dat je water met zeep als koeling voor kunststof gebruikt raad ik af zeep lost olie en vet op en de machine gaat roesten en zeker op plaatsen waar je
ze niet direct na het werken schoon kan maken,
Ja, dat risico ken ik. De ellende van olie en alcoholen echter ook.

Tot nu toe geen problemen, maar zo vaak komt er ook geen plexi tussendoor. De vettigheid word daarna wel weer aangevuld als er metaal op het menu staat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie