emergency mode Active

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

emergency mode Active

Bericht door Tomdekx3frezer »

Ik heb een probleem met de besturing mach3 mill, ik moet een conische er32 zitting naslijpen heb hiervoor betreffende houder in de machine gezet en een dremel met slijpsteentje rechtop geklemd zodat via de X en Z assen de hoek kan nalopen het probleem is dat aangezien de feed erg laag moet zijn 2 mm /min bij 200 rpmde machine na onwillekeurig enkele mm te hebben afgelegd deze steeds in “emergency mode Active” valt . :roll:
Heeft iemand svp een oplossing of suggestie :idea: mbt instellingen in mach3 om dit probleem te verhelpen??

De machine funtioneerd overigens bij normale voedingen prima zonder problemen.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: emergency mode Active

Bericht door ruudderooy »

dit klinkt als stoorpulzen bv niet afgeschermde kabels of slecht of geen netfilter.

je kan hier in mach3 omheen werken door een minimale tijd op sommige inputs te willen zien voor hij it ziet als een noodstop of bv een eindschakelaar.

kan je vinden in: general logic configuration en dan: inputs signal debouncing/noise rejection lees wel even na in mach3 manual want een te tijd instelling kan betekenen dat je bv al voorbij je eind schaak rijd zonder dat hij gedetecteerd wordt. (maar dan moet je wel echt een lange tijd invullen hoor)

Gr Ruud
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: emergency mode Active

Bericht door ruudderooy »

mocht dit overigens werken dan kan je beter gaan zoeken welk signaal gestoord word en waardoor andwers blijf je risico houden dat het fout gaat.

Gr Ruud
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: emergency mode Active

Bericht door Kars-cnc »

Over de storing kan ik niet veel meer zeggen dan dat het de Dremel moet zijn als je anders geen problemen hebt. Misschien het netsnoer anders leggen of naar een ander stopcontact?

Ik ben echter wel heel benieuwd of het je lukt om de ER32 conus goed te krijgen met een Dremel.

Zelf ben ik vele uren bezig geweest met een Chinese ER25 spantanghouder proberen te verbeteren. Dit op een conventionele draaibank met de Dremel in de bovenslede. Wat ik ook probeerde (toerental, voeding, afname, ander slijpsteentje) ik kreeg de conus niet onder ca. 5 honderdste slingering. Mijn conclusie was dat de lager speling en flex in het asje van een Dremel te groot zijn voor dit doel. Maar misschien deed ik gewoon iets fout...
Gebruikersavatar
Tomdekx3frezer
Berichten: 51
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:25

Re: emergency mode Active

Bericht door Tomdekx3frezer »

Beste mensen bedankt voor het meedenken en zoeken naar oplossingen betreffende de storing.
Beste Ruud, jou oplossing is zeer in de richting van wat er opspeeld namelijk stoorpulsen die op de e.o.a. manier zich manifesteren bij deze zeer lage voeding.
Het blijkt nu dat deze stoorpulsen zich op de inputs van de Limits met name de x,y,z, ++ / - - zich manifesteren.
Ik heb deze uitgeschakeld en hiermee is het in storing vallen verholpen, of de dremel hier een oorzaak in kon zijn zoals Kars als mogelijkheid opperde lag erg voor de hand, door deze geheel uit te schakelen en de machine dan zijn contour te laten maken bleef de storing alsnog aanwezig.

De Er32 heb ik met succes gisteren binnen 0,02 mm kloklopen kunnen slijpen , de dremel slijpsteen heb ik vantevoren door er een diamant stift kortstondig tegen te houden zodanig afgewed zodat het (blauwe) siliciumsteentje geen slingering meer had, en met 200rpm / 2mm/min en een voorzet van elke keer 0,005 de klus geklaard.

Groet, Tom
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: emergency mode Active

Bericht door Kars-cnc »

Tom, bedankt voor je terugkoppeling. Mooi te horen dat het toch kan met een Dremel. Dat afwetten heb ik niet geprobeerd (niet aan gedacht). Dat kan wel helpen denk ik want ik had de indruk dat de steentjes op voorhand al slingerden. Nu is mijn Dremel ook al wel de nodige jaren oud. Hij is op zich niet zoveel gebruikt dus de lagers zouden nog goed moeten zijn, maar misschien zijn nieuwere modellen gewoon beter.
Plaats reactie