Paramotor Drone

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Nee die ribbons zijn niet prepreg, die worden mee geharst met de toplaag.

Hoe bedoel je de onderkant, de trailing edge van het vleugelprofiel? in dit geval knip ik hem op maat voordat hij hard is en werk hem af met schuur papier als hij uitgehard is. Bij de echte versie neem ik stukjes stof die precies op maat zijn (ik heb knip templates gemaakt met solidworks vanuit de modellen)
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Paramotor Drone

Bericht door DirkSchipper »

Hoe ga je het definitieve laminaat persen? Vacuüm? Lukt dat?
Vacuüm heeft als grote voordeel: de grote druk, torsie-vrij, de mogelijkheid met heel weinig epoxy te werken (gewicht).

Je proefstukje bekleedt je 'tot in de buurt van de naad'. Voor de definitieve versie lijkt het mij essentieel dat het laminaat juist over die naden heen loopt. De naden zijn immers het zwakste punt, de carbon-vezels juist de sterkste ...

Hoeveel grams carbon-doek gebruik je/ga je gebruiken? Het doek uit het proefstukje lijkt me wel erg dik en zwaar en (dus) veel te sterk.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik ga het niet persen, is niet mogelijk in deze constructie (en heb er de middelen niet voor). Het kan dus ook omschreven worden als "skinnen" in plaats van echt lamineren. Ondanks dat voegt het genoeg sterkte toe.

Het lint is 80 gram per m2
Carbon doek 200 gram per m2, inderdaad erg dik en daarom experimenteren we. (heb besloten dat niet over de ring zelf te doen maar alleen de armen)
Glasvezel doek 80 gram per m2

ik heb nog gekeken naar lichtere carbon doeken maar die zijn nogal kostbaar (>75 euro per meter)

Bij de definitieve versie zal ik het zeker door laten lopen!

Dus zoals het er nu naar uit ziet ga ik gebruik maken van:

Carbon spread tow ribbon 15mm (80g/m2)
Carbon spread tow ribbon 25mm (80g/m2)
Glasvezel (keper) (80g/m2)

XCR Black Epoxy Basecoat
IN2 Epoxy

Hmm misschien dat ik toch dat dunnere lichtere carbon doek aanschaf. Ik ga er even over nadenken (huidige is 200g/m2, het alternatief is 90g/m2)
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Paramotor Drone

Bericht door DirkSchipper »

https://shop.hp-textiles.com/shop/en/60 ... B060C.html

En ze hebben nog meer ...
Ik zou dat lint weglaten, en alleen zoiets gebruiken (45x45 graden, in stukken overlappend). Meer dan sterk zat.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt voor de link (staat nu in de bookmarks) , ik heb intussen al doek besteld krijg ik overmorgen thuis.

Wat betreft het lint, als je dat in de ID en OD van de ring doet, dan is dat een hele eenvoudige versteviging die veel toevoegt, denk je niet?

Ik heb helaas met het ontwerp geen rekening gehouden met meerdere lagen composiet en ben bang dat de propeller kan aanlopen als ik er meer dan 1 overheen doe.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt voor de tip overigens nog, ik twijfelde al een beetje maar jouw suggestie heeft mij over de streep geholpen 8)
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Paramotor Drone

Bericht door DirkSchipper »

stef stuntpiloot schreef: 17 mei 2018 13:04Wat betreft het lint, als je dat in de ID en OD van de ring doet, dan is dat een hele eenvoudige versteviging die veel toevoegt, denk je niet?
Mijn persoonlijke mening: Dat doek heb je helemaal niet nodig.
1 band UD eromheen, en evt. nog een band aan de binnenkant is naar mijn idee ruim voldoende.
Je moet 'vliegend tuig' niet bouwen om een crash te kunnen weerstaan. Daardoor worden ze zwaarder (crash wordt harder), de vliegsnelheid wordt hoger (crash-energie^2). Dat gaat nooit lukken.

Ik heb nog wel wat liggen thuis (volgens mij woon jij in de buurt) ... Stuur maar eens een PB-tje
Eerst de boel aan elkaar lijmen met epoxy met glass-bubbles (je moet het kunnen hanteren), als het eenmaal hard is (de volgende dag) die carbon UD-band eromheen, en de dag erop die aan de binnekant.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Mee eens! Paramotors (RC specifiek) krijgen alleen wel aardig wat te voorduren tijdens de landingen, is wel iets om
rekening mee te houden (het ding weegt ook 12 tot 15 kg dus heeft ook wel wat massa). De propeller kooi heeft niet
heel veel ruimte voor de propeller (dit vanuit een efficiëntie oogpunt) dus hij moet stijf genoeg zijn dat met een wat
stevigere landing de kooi niet vervormt en de propeller raakt/beschadigd.

Specifiek daarvoor heb ik die linten in gedachten, de rest voorzien van carbon is minder nodig. Ik heb nog wel extra
versteviging nodig bij de overgangspunten tussen de hub/armen en armen/ringdelen en gezien de rondingen kan dat
niet met die UD band gedaan worden. om het geheel er dan nog een beetje mooi uit te laten zien (en niet maar op
een paar plekken koolstof toe te passen) kan de rest ook een laagje krijgen. In dat geval is het dus hoofdzakelijk
cosmetisch.

Ik heb je PB overigens beantwoord.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik ben de afgelopen week bezig geweest met het ontwerp en het bepalen van de plaatsen van componenten in het geheel. Daarnaast wat aan het spelen geweest met de afmetingen van de mechanica van het landingsgestel.

Zijaanzicht met vereenvoudigde weergave van de nieuwe componenten (enkel voor plaatsing niet 100% detail)
Afbeelding

boven aanzicht
Afbeelding

achter aanzicht
Afbeelding

Het nieuwe carbon is daarnaast binnen gekomen, hier zie je het naast het materiaal dat ik heb gebruikt tijdens de eerste test
Afbeelding

én in vergelijking met de overige materialen die ik heb liggen
Afbeelding

Het resultaat, ben er best blij mee! Net na het aanbrengen van de stof en hars:
Afbeelding
Afbeelding

En vanochend naast de eerste test (zonder clearcoat)
Afbeelding

Ik moet wel wat meer hars gebruiken de volgende keer (er zijn wat gaatjes) maar het
is toch een succes naar mijn mening en ik ben klaar voor het echte werk!
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Vandaag eindelijk de sprong gewaagd! De ring zit in elkaar gelijmd en de motor en propeller heb ik geinstalleerd om voor het lamineren de toleranties te controleren.

Ik ben erg blij met het resultaat! de "out of roundness" (wat is het Nederlandse woord?) is ±0.2mm wat betekent dat de afstand tussen de ring en de propeller minimaal 1.8 en maximaal 2.2mm is.
Na het lamineren gaat hier 0.25mm van af, dat is namelijk de gemeten dikte van het carbon/epoxy laminaat. Zeker (qua toleranties) niet voldoende voor precisie metaalbewerking maar meer dan genoeg voor
een modelbouw paramotor

Dus op naar de plaatjes, Hier het bovenaanzicht met de propeller geïnstalleerd
Afbeelding

Detail van de propeller in de kooi
Afbeelding

Een closeup van de ruimte tussen propeller en kooi
Afbeelding

En tot slot het gelamineerde test stukje er tegenaan (dat gedeeltelijk gecoat is met blanke lak)
Afbeelding

Ik ga zo het carbon op maat knippen en voorbereiden voor het lamineren, als ik daar tevreden mee ben smeer ik de "basecoat" er op en gaat het feest dan toch echt beginnen!
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Paramotor Drone

Bericht door stef stuntpiloot »

Update tijd! Ik ben stilletjes geweest maar heb niet stil gezeten. Er is wat goede (en minder goede progressie gemaakt!

Op naar het interessante spul, niet 1 maar 2 nieuwe video's!:

Buildvlog 4: Nieuw geprinte onderdelen, schuren en lijmen.


Buildvlog 5: Experimenteren met lamineren en falen tijdens het lamineren van de propeller duct
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Paramotor Drone

Bericht door DirkSchipper »

Jammer van de mislukking!
Is de geprintte vorm opnieuw te gebruiken, of moet je alles opnieuw printen?

Probeer voor een volgende poging eens het volgende (zo doen DLG-bouwers het met vleugels):
- spuit het hele frame dun (!!!) in met Bizon Hobbylijm (spuitbus bij Gamma e.d.).
- spuit ook alle carbon- en glasmatjes aan de goede kant in met dezelfde lijm (ook dun!!!)
- nauwelijks laten drogen (anders lijmt het als die gele post-it velletjes)
- lijm de matjes op het frame
- laat een dag drogen
- de matjes komen her en der los.
- op een DLG-vleugel drukken we dat aan met een (niet te) warme strijkbout, jij zult vanwege de vorm met föhn en vingers aan de slag moeten. Eerst opnieuw vastdrukken voor je de föhn gebruikt, niet andersom want dan plakt het mogelijk niet meer.
- tot slot epoxy aanbrengen. Veel minder dan ik in het filmpje zag. Ik schat de 1/2 tot een 1/4. Zodra het gaat glimmen is het eigenlijk te veel .... Epoxy voegt geen sterkte toe, dat doen de vezels. Epoxy is de matrix waarin de vezels worden gefixeerd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Paramotor Drone

Bericht door DaBit »

De videootjes worden ook leuker om te kijken!

Niet dat ik nou zo'n held ben met carbonfiber, maar ik heb er ook wel eens wat mee geprutst:

- Ik vind soepmokjes handiger dan drinkbekertjes om kleinere hoeveelheden epoxy in te mengen.
- Vergeet het overgieten in een 2e container niet. Dus part A en B in een container, mengen, overgieten in een 2e bakje, mengen, als het effe kan vacuum trekken, en dan pas aanbrengen.
- Om die fiber op de plek te houden werkt krimptape ook heel aardig. Dat is krimpkous, maar dan in plakband-vorm. Eromheen wikkelen, laten krimpen, en het trekt het laminaat strak aan. Een teveel aan hars komt door de overlap naar buiten. In jouw geval zou ik wel eerst even kijken of de combinatie PLA+warmte voor het krimpen goed gaat. Met een PVC drager heb ik nooit problemen gehad in ieder geval.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Paramotor Drone

Bericht door Tonybryden »

Dit is smullen om te volgen.
Dit laat zien waar deze hobby staat.
Ik zeg het al vaker dat hier de echte vakmensen bezig zijn .
Met als enig probleem, ik wil dan ook alles proberen te maken wat ik hier voorbij zie komen😊
Ga zo door Stef
Plaats reactie