veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door diepchess »

Tiny schreef: 24 mei 2018 21:49 Kun je niet beter vanuit gaan dat je rail op het juiste moment op het aluminium vast zet. Dan kun je uitrekenen welke kracht er nodig is om de rail over het aluminium te laten schuiven als gevolg van de uitzettingverschillen. Als het niet schuift zal de rail het aluminium profiel krom buigen. Deze kromming heeft natuurlijk ook een verplaatsing tot gevolg in y en z richtingen.

Wellicht kun je een temperatuursensor plaatsen en in je besturing het verschil voor de y en z as automatisch compenseren. Dan heb je wellicht weer 2 um theoretisch uitgesloten .

Maar dit probleem heb je niet alleen voor je rail maar ook voor je spindels. Misschien buigen die wel iets anders dan je rail dus ook die moet je dan compenseren (incl doorhanging bij verschillende temperaturen).
Je kunt dit niet compenseren in software. Het lijkt op papier een hardware issue. 0.3+ millimeter is veel - en dat is bij realistische 20C verschil in de werkplaatsjes.
Die bouten zitten standaard met ton kracht vast ofzo. Dus het ene trekt het andere dan krom en het andere het ene. Da's de theorie.

Krijg indruk dat we JanvanRee op pad moeten sturen om eens bij audiomaniacs te gaan meten hoe vlak de rails liggen :)
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door diepchess »

Arie Kabaalstra schreef: 24 mei 2018 23:57
De temperatuursverschillen van 20C in zomer versus winter geven uitzetting in niet temperatuursgeregelde verspaningsruimtes geeft dus een probleem enkel in de lengterichting en niet in de breedterichting omdat de constructie 0.3mm langer wordt als het 30C in je hok is ten opzichte van winter.
Weet je.. 'k heb in een gereedschapmakerij gewerkt, waar men helaas geen temperatuur regeling had.. weet je hoe ik dat oploste?.. Men neme een tabellenboek en een Calculator.. en dan reken je uit hoeveel de machine, en dus ook je werkstuk is uitgezet.. en dan bewerk je het "overmaats".. als de boel krimpt is het precies op maat..

'k heb dat aan den lijve ondervonden bij een onderdeel dat een kamer van ø220 0+0.02 moest hebben.. de Ring die erin moest, was 220 -0.01-0.03, die was op 219.99 gedraaid, aan de bovengrens van het tolerantieveld, dat was een interne afspraak bij ons.. gaten op de kleinste maat maken, en alles wat erin moet op de grootste maat..

Stom.. het was die dag 28°C.. en daarmee was de stempelplaat op die diameter 0.03mm uitgezet.. dus toen het werk afgekoeld was.. was ie dus 219.97mm..
'k heb em gewoon teruggelegd in de machine, en er nog 3 honderdste uitgefreesd..

een Thermometer en een Calculator zijn veel goedkoper dan een Airco
Niemand twijfelt aan je freesskills Kabaalstra. Maar niet iedereen is even goed in frezen als jij. Als een veertje bij het bouwen ertussen doen het probleem van kromtrekkende rails binnen half jaar tijd ofzo kan oplossen dan is dat toch een prachtige veer in de kont of niet? Zoveel kost zo'n veertje niet.

Probleem is dat we hier niet over 0.03mm praten maar een machine die 0.3mm in lengterichting uitzet en krimpt.
Elk boutje is met kracht van ton vastgezet en we praten dus over hele serie boutjes. Dat gaat dus enorm sterker zijn dan 20mm dik staal.

Het trekt elkaar dus krom op den duur als ik op papier naar het probleem kijk.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door diepchess »

BennedeBakker schreef: 24 mei 2018 18:31
Ben, dat geeft geen speling in de lengterichting als je de bouten aangedraaid hebt en aan uiteinde door seizoenstemperaturen moet er ineens 0.2mm gecompenseerd worden in lengterichting.
Je hebt toch wat spelling tussen de dikte van de bout en het gat in de rail. Als het aluminium profiel 0.3mm langer wordt gaan al die boutjes hoogstens een fractie van een graad scheef staan als ze niet schuiven in de rail/profiel, maar de voorspanning in het profiel zorgt ervoor dat je rails stevig vast blijven zitten. Wat wil je nog meer?
Die boutjes zitten met een kracht van een ton vast met een T-nut eronder. Als we kijken naar de standaard HGH rails zoals hij uitgeleverd wordt door Damen, die geweldig is, dan zien we dat er een mooie afschuining gefreesd is waar de standaard M5 boutjes prachtig inpassen. Er moet dus een kracht van vele tonnen overwonnen worden om de boutjes opzij te schuiven, want niet alleen moeten ze opzij maar ook eerst een stukkie omhoog voor je 'm opzij kunt schuiven.

De boutjes kunnen niet zonder krom te trekken en uitgerekt te worden een paar graden schuiner staan, want dan vindt dus uitrekking plaats.
Bij 8.8 m5 boutjes weten we ook hoeveel kracht dat is - dat is best veel kracht om zo'n boutje krom te trekken en het staal 0.2mm uit te rekken.

Vele tonnen kracht is dat op een lokale plek en dat om de 60mm. Dus we praten over tientallen tonnen kracht dan effectief.

Dus wat er in theorie meer gebeurt dan dat als ik op papier kijk is het pad van de zwakste schakel volgen. Dat is kromtrekken van de rails en extrusies.

Het zou dus geweldig zijn als wat gebouwde machines van de afgelopen jaren nagemeten worden op vlakheid in Z richting.

Dat neemt niet weg dat het nog steeds een geniaal ontwerp is en geweldige machines om mee te frezen en een aanrader om te bouwen als je het je kunt veroorloven.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door Arie Kabaalstra »

Krijg indruk dat we JanvanRee op pad moeten sturen om eens bij audiomaniacs te gaan meten hoe vlak de rails liggen :)
Als je jezelf er niet eens toe kan zetten eerst eens een machine in elkaar te zetten.. denk je dan dat je iemand voor je karretje kan spannen om totaal irrelevante dingen te gaan meten bij een ander?..

ga zo door.. ik blijf lachen..

Objectief noemde je jezelf toch?.. jezelf blindstaren op een niet bestaand probleem.. kan ik niet objectief noemen.. dat heet "Tunnelvisie"..

't zijn niet MIJN freesskils, maar datgene wat elke vakman kent en doet.. mijn machine zet tussen zomer en winter iets van 0.12 mm uit in de lengte op de X as.. de langste van het stel.. mijn tafel wordt 0.06 mm langer.. boeie.. .zodra je geen passingen gaat frezen van 140 mm (0.03 mm deviatie) merk je daar in de praktijk geen moer van.. ga er maar eens aan rekenen.. niet wat je machine groeit.. maar wat je werk groeit.. je flikkert't op de machine.. en of je machine nou uitgezet is of niet.. dat flikkert er ook niet tegenan..

In de praktijk was het zo dat de Z-as van de Bridgeport VMC 800 waar ik mee werkte 'szomers zo'n 0.2mm langer kon zijn dan 'swinters.. dikke boeie.. dat compenseer je als je je gereedschappen inmeet.. dat deed ik dus bijna wekelijks.. ik had een programmaatje wat automatisch alle tools in de "paraplu" even over de taster haalde.. klaarrrr.. dat liep automagisch, dus vrijdagmiddag als ik rond de machine liep te vegen, mijn werkbank opruimde en schoonmaakte stond de machine zijn tooltabel op te frissen..

Tenzij jij meteen een 20+ Tools wisselaar op je machine gaat bouwen, zie ik niet waar het probleem ligt.. je zult toch elk gereedschap moeten kalibreren.. wat is het probleem nou eigenlijk?..

Feit is en blijft.. een paar jaar geleden zaten we in het zelfde schuitje.. geen cent te makken, maar grote plannen.. in de tussentijd is er heel wat gebeurd.. bij mij dan..

Ik heb een bedrijf opgericht.. een website gebouwd, marketing opgestart, naamsbekendheid gegenereerd, deelgenomen aan beurzen en tentoonstellingen, vakgenoten begeleid bij de opstart van hun bedrijf, Ik maak onderdelen voor horloges die niet meer in de reguliere handel verkrijgbaar zijn.. en ik verdien daar inmiddels leuk mee..

'k kan er niets aan doen.. maar ik krijg bij jou het beeld dat je elke ochtend wakker wordt, een bordje Havermout en een kop koffie naar binnen slingert, en dan je dagen slijt met ontwerpen, en alleen maar problemen ziet, waar ik uitdagingen zie..

Mijn Freesbank is inmiddels 11 jaar oud. mijn draaibank??.. nog veel ouder.. 32 jaar.. alleen de besturing is gemoderniseerd.. verder heb ik er niets aan gedaan.. en dat machientje van amper €1000,- heeft me inmiddels heel wat werk opgeleverd, met goede vooruitzichten op meer werk.. Ik krijg opdrachten van vooraanstaande nederlandse horlogemerken, ik wordt uitgenodigd voor beurzen in het buitenland.

Afbeelding

die is momenteel in serieproductie.. omdat ik me totaal niet bezighoud met allerhande beren op de weg.. maar gewoon de koe bij de horens vat, en een stuk Titanium in de machine knoop, is het warmer dan de vorige keer dat ik de draaibank aanzette?.. dan kalibreer ik de beitels toch opnieuw?.. gezien de toleranties en de hardheid van het materiaal moet ik toch 100% controleren

en tussendoor maak ik onderdelen voor anderen.. een horlogemaker vroeg me of ik tandwieltjes voor de verstelling van de duikring voor Zodiac horloges kon maken.. Tuurlijk.

Afbeelding

U vraagt, ik draai, en frees..

Eerlijk.. je bent hier lid sinds 2013.. maar ik heb nog nooit wat gezien wat uit jouw handen, of jouw machine is gekomen.. ga nu eerst eens wat bouwen.. ga meten, en ga kijken hoe je daar iets mee kan maken waar je echt wat mee kan.. 5 jaar.. in die 5 jaar ben ik van idee naar bedrijf gegaan.. zonder financiële middelen.. ja.. mijn klanten betalen.. daar moet ik het mee doen.. en daar kan ik het mee doen.
Verder gebruik ik mijn kennis om anderen vooruit te helpen.. morgen weer een dag instructie geven op een Freesbank met Heidenhain besturing.. levert ook weer knaken op..

Als je zo goed bent in het bouwen van Software.. zit daar geen verdienmodel in?... een cursus objectgeörienteerd programmeren.. het principe is hetzelfde, of je nou in VB.NET, of C++ programmeert..
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door Tolp2 »

Voor een Delta 3D-printer zit hier wel wat in ... Laten we er even eens aan gaan rekenen.

Laten we zeggen dat de printkamer wordt opgestookt tot 60 graden. Het apparaat staat in een huis met een redelijke verwarming, dus bij rust is de machine 20 graden. Dit betekent een temperatuurverschil van 40 graden. De uitzettingscoëfficient van aluminium is 23,0*10^-6 m/m/K. Bij een hoogte van de printkamer van 800 mm geeft dit dan een totale uitzetting van 0,7 mm. Aangezien de limit-switches boven zitten en het printoppervlakte beneden kan dit een afwijking gaan opleveren wanneer je het printbed gaat kalibreren op het moment dat de printer koud is, dan heb je uiteindelijk een leuke uitdaging. Ergo, het is belangrijk om eerst de printer te laten opwarmen alvorens iets met de printer te gaan doen

Nu zitten er op de printer ook lineaire rails gebout. Even wat gegevens:
  • profiel 2020:
    • materiaal: aluminium;
    • uitzettingscoëfficient: 23,0*10^-6 m/m/K
    • E = 16 GPa (16 kN/mm^2)
    • A = 315 mm^2
    • I = 50800 cm^4
  • lineaire rails:
    • materiaal: aluminium;
    • uitzettingscoëfficient: 12,0*10^-6 m/m/K
    • E = 210 GPa (210 kN/mm^2)
    • A = 142 mm^2
    • I = 1070 mm^4
Deze zijn van staal en ik ga even er even voor het gemak van uit dat de 17 boutjes waarmee dat ding vast zit voorkomt dat de twee onderdelen ten opzichte van elkaar gaan schuiven. De uitzettingscoefficient van de twee materialen verschilt, waardoor er spanning gaat optreden door verhinderde vervorming (of juist opgelegde vervorming, aangezien de rails wordt uitgerekt door het aluminium profiel). De rek van het materiaal ten gevolge van de temperatuur is 11,0*10^-6 [-]/K (het verschil in uitzettingscoëfficient). Dit betekent dat bij een temperatuurverschil van 40K een totale rek optreedt van 440,0*10^-6 [-]. De drukkracht in het aluminium profiel moet even groot zijn als de trekkracht in de stalen geleiding, dus de rek wordt evenredig verdeeld met de stijfheid van de materialen (EA in dit geval). Hieruit volgt dat de kracht in het profiel gelijk is aan ongeveer 1,9 kN (of te wel overeenkomend met een gewicht van 190 kg). Dit is onder de veronderstelling dat de boutverbinding dus geen enkele speling heeft.

De kracht in het aluminium profiel en de lineaire geleiding zitten niet in hetzelfde vlak, hierdoor ontstaat een moment wat een kromming kan veroorzaken. De arm van het moment is 25 mm (afstand hart profiel en hart geleiding), wat een moment met zich meebrengt van 47,4 Nm. Dit is een bovengrens, want door de vervorming die optreedt zal in door tweede-orde effecten de krachten veranderen waardoor het moment afneemt.

Met dit moment kan de doorbuiging van van het gecombineerde profiel worden berekend. Uiteindelijk kom ik dan uit op een afwijking in het midden van het profiel van 0,57 mm. Dit is een absolute bovengrens van de afwijking, gezien de vele aannames in het voortraject. Zaken die dit verminderen:
  • de rails kan wel bewegen, doordat de boutgaatjes overmaats zijn (0,2 mm). Dus ik kan ruim 25% van de vervorming opvangen door speling in de boutgaten (even aannemen dat de bouten in het midden zitten);
  • de buitenzijde van de aluminium profielen worden gekoeld, aangezien hier kamertemperatuur heerst. Dit geeft een tegenovergestelde buiging in dezelfde orde grootte.
Ergo, er zijn redenen waarom machines gebouwd worden waarbij de rails gewoon op de constructie geschroefd worden. Een van deze redenen is zijdelingse stabiliteit zoals eerder is opgemerkt. De enige machines waarbij de rails echt kan glijden (dus de vervorming kan opvangen) zijn treinen en grote havenkranen...

Edit: zodra de printer af is zal ik eens kijken wat nu de echte doorbuiging is ...
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door Arie Kabaalstra »

en.. hoeveel zal de vervorming van een 3D "Plasticpoeper" AKA Computergestuurde Kitspuit invloed hebben op het resultaat?.. de onnauwkeurigheid van een gemiddelde 3D print is vele malen groter dan wat je kan meten of berekenen aan zo'n machine.

En dat is eigenlijk de Bottomline van het hele verhaal.. men valt over µm's afwijking door doorzakken, krimp of uitzetting, maar laten we de Flex niet uit het oog verliezen, Waar verspaand wordt is belasting, en waar belasting is, is vervorming.

Ik heb draaibanken gezien die volhardmetaal kunnen verspanen binnen 1 µm toleranties, maar die machines bestaan uit een paar Kubieke meter Graniet, moeten in een geconditioneerde ruimte staan, hebben een hydrostatisch gelagerde spil, hydrostatisch gelagerde sleden..

Afbeelding

Waarmee ik tevens even wil inhaken op een uitspraak van de Topicstarter:
Het is fijn om over honderdsten hier te praten als ik simpelweg constateer dat commercieel uitgevoerd werk in Nederland, we niet eens in de buurt komen van dat soort toleranties, want alles gaat dan vlug vlug.
Waarmee ie een bedrijf als Hembrug, en elk bedrijf dat een machine van Hembrug heeft staan, of een Benzinger, of een Tornos, of een Schaublin, of een Kern, of een Hermle, of een Mikron, afschildert als incompetent.. dat vind ik op zijn zachtst gezegd een Kødtopmerking, zeker van iemand die nog nooit heeft kunnen aantonen überhaupt iets te kunnen verspanen.

Zelfs bedrijven met minder kwalitatief hoogstaande machines, zoals "Gewone Chevaliers, Victors, Fanucs Bridgeports, Emcootjes, Haas en dergelijke leveren precies werk af..

om een concreet voorbeeld te geven.. ik heb eens een order wijzernaven voor secondenwijzers laten maken, Buitendiameter 0.85, binnendiameter 0.27, en alles paste.. die wijzernaafjes zijn gedraaid op een oude EMCO 120 CNC
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door JanSr »

Enkele jaren geleden had ik de leiding over een fabriek van CNC draai-en freesmachines. Eén van de steeds terugkomende problemen waren vastlopers in de hoofdspil van een bepaald type draaibank. Nadere bestudering liet zien dat de oorzaak zat in het verschil in uitzetting tussen de stalen spil, het gietijzeren huis en de gekozen lagerconfiguratie.
Twee tegenover elkaar staande kegellagers, iets wat je helaas vrij veel ziet, maar naar mijn mening principieel verkeerd is.
Bij dit bewuste type nogal kritisch, vanwege de grote spildoorlaat Ø 103 mm, en dus ook lagers met grote diameter.
De echte oplossing is een correcte lagerconfiguratie, in dit geval in verband met compatibiliteit (van reservedelen) niet simpel te realiseren.
Wat wel werkte was een thermostatisch geregelde koeling van de smeerolie.
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door Robbie »

Thermische spanningen reduceren in machines gebeurt (in ieder geval bij grote professionele machines) bijna altijd dmv beheersing temperatuur smeerolie zoals Jan beschrijft, dan staat er een hele koel- en filterinstallatie achter de bank.
Welke slimme mechanische constructie ook wordt bedacht, er is nooit aan dit soort spanningen te ontkomen.
Voor zover mij bekend zijn er twee manieren bekend: temperatuursverschillen reduceren in de mechanische constructie d.m.v. koeling via de smering.
Of bij het meetsysteem: thermische afwijkingen compenseren dmv faseverschuiving zoals Cincinnati Millacron in Vlaardingen (30 jaar geleden) deed bij zijn bewerkings centra.
volgens mij d.m.v. RC netwerkje met NTC of PTC, dat weet ik niet precies, er zijn vast mede forummers die dat kunnen beredeneren.

groeten,
Rob.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door javanree »

diepchess schreef: 25 mei 2018 00:14 Krijg indruk dat we JanvanRee op pad moeten sturen om eens bij audiomaniacs te gaan meten hoe vlak de rails liggen :)
Ik moet helemaal niets...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Robbie schreef: 10 jun 2018 13:06 Of bij het meetsysteem: thermische afwijkingen compenseren dmv faseverschuiving zoals Cincinnati Millacron in Vlaardingen (30 jaar geleden) deed bij zijn bewerkings centra.
volgens mij d.m.v. RC netwerkje met NTC of PTC, dat weet ik niet precies, er zijn vast mede forummers die dat kunnen beredeneren.

groeten,
Rob.
Als je vervorming (dan bedoel ik echt kromtrekken) hebt door temperatuurverschil kun je denk niet zo veel.
Als het maatafwijking door uitzetting is, kun je natuurlijk verschillende dingen doen, een temperatuursensor in de Z-as zie je ook wel.
De liniaal van de Y-as (bij een knie-machine) op een kunststof blok monteren is ook een methode, het montage punt zit dan een stuk terug, en zorgt er voor dat de lineaal tegen de richting van de uitzetting van het bewegende deel beweegt, zodat gemiddeld weer de positie klopt.
Maar het blijven natuurlijk allemaal lapmiddelen.
Als je kunststof freest of even lekker staat voor te frezen, moet je wel even nadenken wat het materiaal doet.
Koelvloeistof op temperatuur stabiliseren en constant laten lopen, ook extra over het bed enzo. Dan blijft het werkstuk hopelijk ook in de buurt van die temperatuur, en heb je denk ik wel een mooi compromis.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door javanree »

Tolp2 schreef: 25 mei 2018 11:58 De enige machines waarbij de rails echt kan glijden (dus de vervorming kan opvangen) zijn treinen en grote havenkranen...
Als je bij het spoor de bevestiging van een spoorstaaf op een dwarsligger bedoelt : die is ook niet vrij om te glijden. De zijkanten en onderkant sluiten nauw aan op het profiel (soms met een stuk rubber ertussen voor demping) en vanaf de bovenkant zit er of een (of soms meerdere) bouten of een speciale klemveer. Dit zorgt er dus voor dat door grote wrijving de spoorstaaf praktisch vast zit in de stoel. Hoe vast? Met een voorhamer krijg je als de bouten of de veer vast zitten de boel amper tot niet opgeschoven...

Bovendien zie je daar (dus) dat de uitzetting in de praktijk vele malen minder is dan theoretisch berekend ; de bevestigingselementen 'remmen' de uitzetting van de spoorstaaf, waardoor de uitzetting vaak nog maar half zoveel is als bij de theoretische vrije uitzetting zoals waarmee hier steeds wordt gerekend.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door Arie Kabaalstra »

Bovendien..de dwarsliggers zitten goed in het ballastbed.. en als het warmer wordt.. zet de aarde ook uit.. :)
(hoezo stijgende zeespiegels door Global warming??... de aarde zet ook uit.. )
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door javanree »

Arie Kabaalstra schreef: 10 jun 2018 14:46 Bovendien..de dwarsliggers zitten goed in het ballastbed.. en als het warmer wordt.. zet de aarde ook uit.. :)
(hoezo stijgende zeespiegels door Global warming??... de aarde zet ook uit.. )
Helaas is dat verschil qua uitzettingscoefficient niet altijd voldoende... zoek maar op spoorspatting :lol:

Maar goed; benieuwd of er in Veenendaal inmiddels al een proefopstelling staat, want dit is allemaal natuurlijk ook in een paar uur na te bootsen in een testopstelling :mrgreen:
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: veertje onder M5 bout max 3.5mm ingedrukt hiwin HGH

Bericht door JanSr »

Robbie schreef: 10 jun 2018 13:06 Welke slimme mechanische constructie ook wordt bedacht, er is nooit aan dit soort spanningen te ontkomen.

Rob.
Mechanische oplossingen zijn er te over en IMHO veelal te prefereren. Bijvoorbeeld door er voor te zorgen dat twee ongelijksoortige materialen niet aan twee zijden met elkaar verbonden zijn, maar slechts aan één zijde.
Bijvoorbeeld bij een hoofdspil: Tegen elkaar gespannen kegellagers naast elkaar aan de klauwplaat zijde en een lager met in de x-richting bewegingsvrijheid aan de andere zijde, bijvoorbeeld een cilinderrollager.
Maar ook bij een stalen rail op een aluminium frame: zet de rail slechts aan één zijde vast en zorg dat die in zijn langsrichting kan schuiven.
Of nog radicaler: Neem een stalen frame. Is nog veel stijver ook.
De elasticiteitsmodulus (de maat voor de stijfheid) van staal is drie maal groter dan van aluminium. Als stijfheid een ontwerpcriterium is (zoals bij frames van verspanende machines) is aluminium een slechte keus.
Plaats reactie