CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door ruudderooy »

Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Jaywalk »

ruudderooy schreef: 27 mei 2018 16:41 http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13192

en dan de 5de post
Thanks, dat is verhelderend. Waar zijn die twee driehoekjes (groot en klein) voor die de liggende delen met de profielen X-as verbinden? Hebben hoekverbindingen tussen de profielen, zoals je dat bij andere machines wel ziet, hier geen toegevoegde waarde voor de rigiditeit?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kjelt »

Jaywalk schreef: 27 mei 2018 17:27 Waar zijn die twee driehoekjes (groot en klein) voor die de liggende delen met de profielen X-as verbinden? Hebben hoekverbindingen tussen de profielen, zoals je dat bij andere machines wel ziet, hier geen toegevoegde waarde voor de rigiditeit?
Jawel iets aan toegevoegde waarde en ze zitten ook op alle ribben maar zijn hier niet getekend.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Jaywalk »

Kjelt schreef: 27 mei 2018 18:01
Jaywalk schreef: 27 mei 2018 17:27 Waar zijn die twee driehoekjes (groot en klein) voor die de liggende delen met de profielen X-as verbinden? Hebben hoekverbindingen tussen de profielen, zoals je dat bij andere machines wel ziet, hier geen toegevoegde waarde voor de rigiditeit?
Jawel iets aan toegevoegde waarde en ze zitten ook op alle ribben maar zijn hier niet getekend.
Ok dus vier grote hoekbrackets en de rest ertussenin op alle ribben...

Wat is het voordeel van brackets bovenop t.o.v. brackets zoals op deze manier?
Afbeelding
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Kjelt »

Jaywalk schreef: 27 mei 2018 21:52 Ok dus vier grote hoekbrackets en de rest ertussenin op alle ribben...
Als je de clean source link hierboven leest dan staat daar een onderdelen lijst in, de brackets zijn op alle 6 of 7 of meer ribben (afhankelijk van je freesontwerp grootte) gelijk ;-)

Wat het voordeel van die manier van monteren tov de andere manier is weet ik niet.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Kjelt schreef: 27 mei 2018 22:21 Wat het voordeel van die manier van monteren tov de andere manier is weet ik niet.
Ik wel:
de liggers zijn 80 x 40 waarbij de 80mm vlak ligt. Dit geeft in die richting, waar toch al niet veel kracht staat, ruim voldoende stevigheid. Maar de krachten op de grote balk bij dwars krachten moeten opgevangen worden door die slechts 40mm. Vandaar wat extra stevigheid met die hoekstukken bovenop alle ribben.. Ze zitten daar ook niet in de weg want de frees kan daar toch niet komen.
Hoeveel het steviger wordt, in cijfers, kan ik niet zeggen, maar het draagt wezenlijk bij aan de stijfheid als je ze bovenop monteert..
Het liefst had ik ook 40x40 lengte 80 hoekstukken gebruikt, maar die zijn (nog) niet leverbaar (of ik kon ze niet vinden)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door kawarider »

Sorry voor de vervuiling, maar wat voor connectoren gebruik je voor closed loop steppers en proxis?
Black Edition kast was een beauty, maar niet meer te vinden.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Ik gebruik voor de motoren van die 4 polige Weipu connectoren, voor de feedback de standaard DB9 en voor de proxy's van die "CB-microfoonpluggen"
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Jaywalk »

Over het verhogen van de Z-as wordt eerder in dit topic gesproken over profielen van 200x80 (ipv 160x80), waardoor de doorvoerhoogte met 4cm wordt vergroot. Is dit het maximaal haalbare met deze constructie zonder noemenswaardig in te leveren aan stabiliteit? Of zijn er binnen deze constructie nog andere manieren om het bereik van de Z-as wat te vergroten zonder al te veel aan stabiliteit in te boeten?
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door janplastiek »

een opening in de tafel of een in de hoogte verplaatsbare tafel?
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Jaywalk »

Bedankt voor de tips @Janplastiek

Is er al iemand die een laser heeft geïnstalleerd op deze machine naast de spindel? Ik heb er wel wat over gelezen in dit topic dat men dit wilde gaan doen, maar niets concreets of ik heb erover heen gelezen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

Gewoon zo'n "blauwe" laser is al meerdere malen op een portaalfrees geplaatst. 4-10W. Dat gaat niet zo rap.
Voor een CO2 laser (40-100W ofzo) is de machine te langzaam.. Die dingen bewegen toch al minimaal 500-1000mm/sec (ofwel 30-60 meter per minuut), en zeker als je er ook nog mee graveren wil kom je aan een controler als Eding en eventueel Mach3 wel wat tekort.. die zijn daar gewoonweg niet voor gemaakt.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door Jaywalk »

Ik doelde inderdaad op een kleine laser, of althans de mogelijkheid daartoe. Is dit achteraf goed aan te sluiten, of moet ik bij de bouw al gaan rekening houden met de elektra-aansluitingen voor een eventuele laser?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)

Bericht door audiomanics »

In het aansluitkastje van de Z-as komt 12V uit, waar de verlichting mee gevoed kan worden.. Maar je kan daar ook een wat dikkere draad naar toe laten lopen om de laser te voeden (welke spanning? vermogen?)
Zorg er ook voor dat de voeding dat vermogen wel kan leveren.. Standaard hoeft de 12V alleen maar een paar proxy's en die ledstrip te voeden, eventueel een ventilatortje..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie