Ik heb nu dit schemaatje gebruikt:

Voor de weerstand van de led heb ik een andere waarde gebruikt maar dat is voor mij vraag denk ik niet van toepassing.
Moderator: Moderators
De ingang van de bob zal wel een "pullup" hebben die ook probeert om stroom door de optocoupler te sturen. De Phototransistor kan dit niet verwerken en daardoor is de spanning hoger.FSSF schreef: ↑12 jun 2018 23:55Als ik de sensor test wanneer deze niet is aangesloten op de bob schakelt deze netjes van ca. 0 volt naar ca. 5 volt. Zodra ik deze aansluit op de bob wordt het 5 volt en geschakeld iets van 3,6 volt. Op de bob inputs meet ik standaard ca. 5 volt. Zal morgen nog eens een poging wagen, wellicht dat ik iets over het hoofd zie.
Die waarde is wel belangrijk, hoe lager de weerstand, hoe meer stroom door de led, hoe meer licht op de Photodiode valt, hoe meer stroom die kan schakelen naar de gnd.
Dat hangt er maar net van af, als je 'm instelbaar maakt, met een opamp bv, dan kun je drempelwaardes, onder en boven zelf bepalen, met instelpotjes bv.audiomanics schreef: ↑13 jun 2018 23:10Een Schmitt-trigger heeft het nadeel dat de schakelgrens tussen twee nivo's ligt
Dat zeg ik toch? een standaard Schmidt-trigger is van huis uit niet instelbaar, en de kans dat de fototransistor die grens gaat halen is aanwezig, maar niet zeker.. met een opamp kan je een comparator maken en met twee zelfs een window-comparator.