Schroothandel met hobby winkel ?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

vroemm
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:01
Contacteer:

Schroothandel met hobby winkel ?

Bericht door vroemm »

Hoi.

Zijn er in nederland schroothandels met een hobby winkel ?
Waar ze spullen van de schroothandel bij elkaar leggen, zodat een hobbyist sneller de spullen vind.
Zoals servo motoren, stappenmotoren, schakelaars, trafos, blokken aluminium en meer.
Dan ben je veel minder afhankelijk van wat er op dat moment toevallig op het terrein ligt.

Ik zie zo'n winkel weleens in het tv prog Mythbusters.
Dan hebben ze vaak snel gevonden wat ze zoeken.
Veel sneller dan een hobbyist in nederland.

Als zo'n winkel er niet is: waarom zijn er in nederland niet van dit soort winkels ?
Zitten er wetten dwars ?
Of hebben schroothandelaren geen belangstelling ?

Het zou toch enorm van voordeel zijn voor hobbyisten.
En dat niet alleen.
De geschiedenis leert dat knutselaars dingen bedenken welke de wereld veranderen.
Heel veel bedrijven zijn begonnen door knutselaars met afval materiaal als eerste bouw materiaal.
Nu met de milieu crisis en de economische crisis kan de creativiteit van hobbyisten van groot nut zijn.

Een hobby winkel bij een schroothandel stimuleert de creativiteit van hobbyisten heel sterk.
Niet in de eerste plaats om de hobbyisten een plezier te doen, zodat ze lekker kunnen knutselen.
Maar om het milieu en de economie te helpen.

Vroemm.
sonic
Berichten: 72
Lid geworden op: 13 mar 2009 09:46
Locatie: Megchelen (achterhoek)
Contacteer:

Re: Schroothandel met hobby winkel ?

Bericht door sonic »

Niet echt een schroothandel maar misschien wel handig? http://www.baco-army-goods.nl

Groeten
r0g3r
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 mei 2007 02:36
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Schroothandel met hobby winkel ?

Bericht door r0g3r »

Geen hobbywinkel ,wel gesorteerd op soort metaal.
Swinkels Metaalrecycling BV
Direct naast afrit simpelveld.(vanuit Heerlen komend)
‹(•¿•)›
BriBis
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 mei 2007 21:17
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Schroothandel met hobby winkel ?

Bericht door BriBis »

Ik denk dat zo'n soort winkel niet genoeg "schroot" zal kunnen krijgen omdat steeds meer fabrieken zelf hun afval recyclen. Fabrieken krijgen vaak subsidie voor recyclen wat ze dan waarschijnlijk niet meer zullen krijgen.

Daarnaast is het ook nog eens zo dat de meeste (ik zeg niet iedereen) voor een kwartje op de eerste rij willen zitten en daarbij even vergeten dat, als hier een winkel voor zou zijn de bijkomende kosten (winkelpand, personeel e.d.) dusdanig hoog kunnen zijn dat het niet rendabel meer is.

Ook zal waarschijnlijk het assortiment behoorlijk uitgebreid moeten zijn om de "hobbyisten" goed te kunnen voorzien (Staal in verschillende soorten, aluminium in verschillende gradaties, om dan nog maar over (technische) kunststoffen te zwijgen).

Zou je eens moeten nadenken over de grootte van zo'n magazijn! (een ieder heeft natuurlijk net afmetingen nodig welke niet standaard "afval" zouden zijn).

En anders: Niet iets om zelf te beginnen? Ik wil best wel bij je kopen hoor (mits aantrekkelijk geprijsd natuurlijk)! :mrgreen:
vroemm
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:01
Contacteer:

Re: Schroothandel met hobby winkel ?

Bericht door vroemm »

BriBis schreef:Ik denk dat zo'n soort winkel niet genoeg "schroot" zal kunnen krijgen omdat steeds meer fabrieken zelf hun afval recyclen.
Ik wist niet dat bedrijven steeds vaker dat soort schroot zelf recyclen.
Dat kan een relevante factor zijn.

Stel er is een grote fabriek met veel machines welke specifiek voor deze fabriek gemaakt zijn.
En deze fabriek stopt, of gaat over op andere machines.
Worden de oude machines dan door de diverse fabrikanten opgehaald en gerecycled ?
Of gaat veel ervan dan toch naar een schroothandel ?
Ik probeer erachter te komen hoeveel er in de toekomst toch bij de schroothandels terecht komt.
Of worden over een paar jaar alle schroothandels opgeheven ?
En anders: Niet iets om zelf te beginnen? Ik wil best wel bij je kopen hoor (mits aantrekkelijk geprijsd natuurlijk)! :mrgreen:
Heb ik ook overwogen, en meteen verworpen. :-)
Daar ben ik geheel niet geschikt voor.

Hoe zit het in andere europese landen ?
Ook geen hobbywinkel bij schroothandels ?

Ik heb steeds de gedachte dat er een wet is waardoor schroothandels niet aan hobbyisten mogen verkopen.
Is er zo'n wet ?
Wet afschaffen, en dan iedere schroothandel zelf uit laten maken hoe groot of klein ze hun winkels willen maken.

Vroemm.
Laatst gewijzigd door Erik op 29 jun 2009 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig lange quote ingekort
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Schroothandel met hobby winkel ?

Bericht door Jensorie »

vroemm schreef: Of worden over een paar jaar alle schroothandels opgeheven ?
vaak zijn ze gekoppelt aan één vaste dealer. die hun ook weer van nieuwe machines voorziet en de oude weg haalt. of ze die oude slopen... ik denk eerder demonteren en in delen verkopen ofzo?
Laatst gewijzigd door Erik op 29 jun 2009 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodig lange quote ingekort
vroemm
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:01
Contacteer:

Re: Schroothandel met hobby winkel ?

Bericht door vroemm »

Een producent van machines die ook oude machines sloopt, demonteerd en verkoopt ?
Is dat al de praktijk ?
Dat is toch wat schroothandels nu grotendeels doen.
Schroothandels hebben de kennis en verkoop kanalen.

Ik vraag me af hoe dat nu werkelijk gaat.
En of er echt geen punt is waar een deel van dat spul naar de knutselaars kan gaan.

Ik wind me er nogal over op :-)
Ik denk steeds dat de maatschappij een grote kans onbenut laat.
Ik wil dat meer naar creatieve kuntselaars gaat.
Zodat er meer kans is dat er nieuwe uitvindingen en bedrijven ontstaan.
Goed voor de economie.
Heel veel grote bedrijven zijn begonnen door knutselaars met afval materiaal.

Vroemm.
Laatst gewijzigd door Erik op 29 jun 2009 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Schroothandel met hobby winkel ?

Bericht door Jensorie »

Je wilt niet weten wat voor een goed spul er allemaal wel niet weg gegooid word, hierbij gaat het om een motortje met een piepje of een ditje en een datje, dat gaat allemaal bij het oud ijzer. ik probeer het een en ander te redden. maar wegen ruimte gebrek moet ik mijn reddings acties staken :roll:

Of dat met het demonteren en verkopen zo is weet ik niet. hangt er denkik maar net vanaf of de machine een beetje gewild is of dat het een costum made ding is speciaal voor 1 product..

gr
Jens
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Schroothandel met hobby winkel ?

Bericht door Erik »

Gr.

Erik
BriBis
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 mei 2007 21:17
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Schroothandel met hobby winkel ?

Bericht door BriBis »

@Vroemm,

Of een wet is dat groothandels niet aan hobbyisten (particulieren) zou mogen verkopen lijkt me sterk, ik denk eerder dat dit een zaak van "niet iedereen over de vloer willen hebben om uit te zoeken" en anders wel "niet te lang moeten leuren met oude meuk om het kwijt te raken (bv. Marktplaats)" ruimte in een bedrijf is normaliter schaars en dus duur.

Als er ergens in een fabriek o.i.d. een nieuw apparaat geplaatst word is er vaak wel een regeling getroffen met de leverancier van dat apparaat om de oude mee te nemen. Ook gaat er veel oud metaal naar metaal-handelaren welke deze dan weer verkopen aan bijvoorbeeld staal-fabrieken om nieuwe apparatuur van te maken.

Qua kleine onderdelen als motoren zullen vaak naar recycle-bedrijven gaan waar deze geheel gestript (machinaal "vernietigd") worden (koper/staal/plastic e.d.) en wederom voor nieuwe apparatuur gebruikt zullen worden.

Het is vaak veel te duur voor bedrijven om uit te zoeken wat er nog werkt/bruikbaar is. Het bewust uit elkaar halen wat je noemt, zal niet veel meer zijn dan het aan gruzelementen helpen met scredders en vervolgens automatisch alle verschillende stoffen zorgvuldig opsplitsen voor hetgebruik.

Schroothandel zal ik de loop van de jaren alleen maar minder worden aangezien dit niet echt milieuvriendelijk is (vooral na een paar jaar buiten te hebben gelegen, wat over het algemeen vaak voorkomt (neem even een autosloop)).

@Djjens
Ik denk dat een enkele dealer slechts onderdelen van oude apparatuur afhaalt om opnieuw te verkopen (nadat deze is gereviseerd bijvoorbeeld) om zo toch goedkopere "reserve onderdelen" te kunnen leveren.

Ik denk dat het grootste probleem is (vooral in de wereld van de elektronica bijvoorbeeld) dat hobbyisten gezien worden als niet echt milieuvriendelijk (gebruik je het niet meer, wat doe je dan.. Wegbrengen naar een recyclepunt of gewoon weggooien?), vaak is het zo van: ach, dit kleine beetje ga ik echt niet wegbrengen, dat maakt voor het milieu echt niet uit... Maar een ieder denk vaak zo! Dus komt nog alles op "de grote hoop" terecht.

Al met al, denk ik dus dat dit voornamelijk een milieuzaak is. Ik ben het volledig met je eens dat er meer naar de hobbyisten toe moet, tegen een mooi hobbyisten bedrag! :mrgreen:

:shock: Jeetje wat een verhaal zeg!! :shock:
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Schroothandel met hobby winkel ?

Bericht door Damocles »

Ik denk wel dat in programma's als mythbusters en prototype this, junkyard wars, en weet ik veel wat allemaal nog op Discovery channel langs komt, het vaak ook zo snel gaat omdat ze één doen alsof het zo snel gaat maar het in werkelijkheid waarschijnlijk een heel pak trager verloopt.

En twee omdat er waarschijnlijk een heel team achter de schermen aan mee werkt.

Dit terzijde gelaten blijft het zoeken van schroot en andere leuke aanbiedingen een heuse opgave waar heel wat hobbyisten mee bezig zijn ;-).
Uit ervaring heb ik geleerd dat bellen en/of mailen zo goed als geen zin heeft. Het beste is van gewoon langs te gaan en daar je vraag te stellen. Dat is natuurlijk niet altijd even makkelijk, aangezien het meestal een heel eind rijden is.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
maarten_lamers
Berichten: 27
Lid geworden op: 25 feb 2009 22:42

Re: Schroothandel met hobby winkel ?

Bericht door maarten_lamers »

hier bij ons in de buurt zitten twee van zo`n soort bedrijven,

Spierings in rijkevoort(zoals door erik al vermeld) handeld voornamelijk in machines, maar heeft ook een helaboel ander materiaal als motoren hydrauliek, en god mag weten wat nog meer, maar geen ruw materiaal als stalen assen, profielen enz.

Dan hebben we nog Kelders in Boxmeer, deze heeft 1 hal met alleen maar stalen profielen en dergelijke, maar geen alu, rvs en dergelijke. En dan hebben ze nog twee hallen met kleiner materiaal als schroeven ,bouten, pneumatiek, hydrauliek, elektro motoren, soms kunststof en alu blokken en profielen, hebben ook een klein beetje kogelomloop en geleidingen. Dit komt volgens mij alles van fabrieken die magazijn opruiming houden of failiet gaan enzo. Echt een keer de moeite waard om langs te gaan, je kijkt je ogen uit.

Mvg. Maarten
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Schroothandel met hobby winkel ?

Bericht door Lude »

Damocles schreef:Ik denk wel dat in programma's als mythbusters en prototype this, junkyard wars, en weet ik veel wat allemaal nog op Discovery channel langs komt, het vaak ook zo snel gaat omdat ze één doen alsof het zo snel gaat maar het in werkelijkheid waarschijnlijk een heel pak trager verloopt.

En twee omdat er waarschijnlijk een heel team achter de schermen aan mee werkt.
Als ik mij goed herinner werkten er by mythbusters op en gegeven moment 30 a 40 man mee achter de schermen... dus heb je helemaal gelijk in.

Zelfde geld voor veel van die hotrod programma's, ze doen allemaal alsof ze de deadlines allemaal maar net halen.. maar 80% daarvan moet gewoon in scene gezet zijn.

en nu back on topic ;)
vroemm
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:01
Contacteer:

Re: Schroothandel met hobby winkel ?

Bericht door vroemm »

Foto's van de schroothandel:
http://www.adr-spierings.nl/algemeen/rond2006.htm

Zijn de spullen in de overdekte ruimtes tweedehands ?
Daar liggen ook motoren en zo.
Dit is wat ik ongeveer bedoel, zo te zien.

Mogen hun ook aan kuntselaars verkopen ?
Of alleen aan bedrijven ?

Jammer dat het zo ver is, anders zou ik daar heel graag eens gaan kijken.

Vroemm.
Plaats reactie