3d print koelen met (pers)lucht

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

3d print koelen met (pers)lucht

Bericht door wstoof »

Ik begin me te ergeren aan de "lompe" printkop van mijn 3D-printer veroorzaakt door de ventilatoren etc om de print te kunnen koelen .
Er zitten nu dus ventilatoren op , maar bedacht me ineens dat ik er ook een aquarium pomp naast kan zetten en via slangetjes de (pers) lucht bij de printkop er weer gericht uit kan blazen.

Niet verwonderlijk dat meer mensen op het idee zijn gekomen, maar uitgebreide verhalen/ervaringen ben ik nog niet tegen gekomen.

Heeft één van jullie ervaring hiermee ?.

( heb een 5watt pompje gekocht met 2 X 4 Liter/min capaciteit ... maar nog voor in gebruikt te hebben genomen heb al zo mijn bedenkingen of het wel genoeg is ... )
vox67
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: 3d print koelen met (pers)lucht

Bericht door vox67 »

Ik heb er wel aan zitten denken om een radiaal ventilator boven op de printer te zetten met 10mm siliconenslangen naar mijn printkop. Een radiaalventilator heeft (denk ik) een hogere opbrengst.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 3d print koelen met (pers)lucht

Bericht door diepchess »

Je wilt niet te hard koelen.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: 3d print koelen met (pers)lucht

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik vind vooral het geluid dat een radiaaltje produceerd storend. Ik heb compressor koeling overwogen maar nog niet uitgevoerd. De massa van de printkop wil je inderdaad zo laag mogelijk houden dus daarvoor is het wel een optie, hoewel je natuurlijk wel een slang toevoegt die massa en weerstand toevoegt. Je zou een lasersnijder als voorbeeld kunnen nemen, die hebben ook koeling bij de lens vanaf een compressor (lage druk compressor, zoals voor vijvers gebuikt wordt)

Ik ga zelf (zodra ik er tijd voor heb) een axiaal plaatsen op mijn printer. Dit veranderd niets aan de massa van de printkop maar wel aan de geluidsproductie.

Deze heb ik er voor klaarliggen:
Afbeelding
(noctua NF-A4-40FLX)

Het zou echt interessant worden als je er een combo koeling van maakt. Dus dat er genoeg lucht stroomt om ook de heatbreak te koelen (eventueel met een gedeeltelijke splitsing om de hoeveelheid lucht te reguleren die naar het werkstuk zelf gaat)
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: 3d print koelen met (pers)lucht

Bericht door ruudderooy »

en het is lastig in te stellen met een ventilator heb je na wat ervaringen wel een idee hoeveel % je hem moet instellen voor het gewenste effect dat is met een pomp lastiger.
je kan de flow alleen regelen door de doorlaat te smoren of een goeie regulator mijn gevoel zegt dat dit lastiger te regelen i, maar proberen kan nooit geen kwaad je kan het eerst toch als proef opstelling testen.

ben wel benieuwd naar je ervaringen .

Gr Ruud
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: 3d print koelen met (pers)lucht

Bericht door diepchess »

Je wilt grofweg 4 CFM bij PLA.

Die noctua fans - gros ervan zijn bearings op vloeistof (olie) basis.
Die zijn stukken beter dan de sleeve bearings na verloop van tijd.

Er zijn dozijnen oplosingen voor van die vloeistof fans. Noctua zelf noemt het:
"The self-stabilising oil-pressure bearing (SSO-Bearing) system"

Vaak zijn die fans wel enorm duurder dan de sleeve bearings.
Plaats reactie