qt

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

qt

Bericht door carlo »

goeie morgen

wie heeft hier al iets mee gedaan en gemaakt
en kan me hier wat meer info over geven
loop al vast als ik die qt moet installeren
wat kies ik daar
in de tekst staat "5.5.1 windows 32 MinGW"
screenshots "5.3.1"
heb ik die nieuwe qt creator nodig?

mvg
carlo
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: qt

Bericht door Breaker »

Soms doe ik er wat mee:
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=39&t ... 98#p141298
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=22&t ... 98#p162282

Qt neemt ongelofelijk veel ruimte in op de harde schijf. Gewoon meegaan met de laatste versie via 'Qt Maintenance' werkt voor mij probleemloos. Nu en dan update, voorlaatste gebruikte laten staan en alles ervoor verwijderen. Ook alleen de MinGW compiler meenemen.

17127
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: qt

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ben er ook wel mee aan het stoeien geweest, omdat de DOTNETAPI.DLL niet meer ondersteund wordt.
Toen dat nog wel het geval was gebruikte ik die API om met de Server te koppelen, en schreef ik mijn GUI's in VB.NET.
Ik heb twee speciale GUI's gebouwd op deze API, nu kan het met de gewone API, als je in C# kan schrijven dan.. daar moet ik me ook nog eens in verdiepen..

Ik heb de Voorbeeld GUI een keer draaiend gehad in QT, maar vraag me niet hoe ik dat ook al weer gedaan had.
Momenteel niet de PC noch de tijd om daar weer eens in te duiken..
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: qt

Bericht door diepchess »

Ja ik heb wat spellen gebouwd met Qt.
Je hebt het hele pakket nodig altijd. Oudere en nieuwere versies zijn over algemeen niet compatible met elkaar.
Vanaf de commandline kun je ook compileren natuurlijk.

Kijk qua c++ hoef je niet overdreven veel te weten om met Qt te werken, het is belangrijk je te realiseren dat de uitbreiding van Qt op de class dus bedoeld is om allerlei verschillende objecten zo te laten functioneren dat alles single core en single thread afgehandeld kan worden.

Zelf werk ik met redelijk oude versies van Qt.

Het nieuwe gedoe met XML achtige rommel van Qt is complete onzin natuurlijk. Dat zit meer richting middleware en is totaal nutteloos voor zo'n omgeving voor het gros. Dat heb ik dan ook gewoon geskipped. Da's eigenlijk het enige wat nuttig is in nieuwere Qt versies.

Ook totaal nutteloos want middleware applicaties kosten typisch een ton per machine per licentie per jaar of meer. Als een bedrijf dat kan betalen kun je dingen toch al kant en klaar inslaan en heb je Qt dus niet meer nodig. Het idee van Qt oorspronkelijk is om cross platform functionaliteit te geven. Bij bedrijf die alleen 1 custom oplossing voor zichzelf nodig heeft - bijvoorbeeld om veel data (vaak in XML en in XML databases tegenwoordig ook) te porten van dubieuze bronnen richting de centrale database - daar heb je Qt niet zo voor nodig natuurlijk. Dat doe je met plugins simpelweg en databaseprogrammaatjes en plugins in bestaande dure pakketten.

Dus waarom Qt in die richting is vertrokken snap ik niet zo.

Qt lijdt aan zelfde probleem als veel softwareomgevingen van grote bedrijven. Als je over jaartje iets geupgrade windowsversie je Qt applicatie probeert te draaien dan is kans groot dat het niet werkt.

Daar heb ik richting klanten last van gehad.
Dit is meganadeel van Qt.

Je moet dus goed weten wat je doet met Qt. Wat je feitelijk wil is de zaak ook statisch linken zodat je die ellende niet hebt.

Dat werkt echter alleen in de commerciele versie en de registratiekosten van Qt zijn fors. Vele duizenden euro's.
Voor huis en tuingebruik kan ik Qt niet aanraden. Je kunt enorm veel met Qt maar het kost veel tijd om zaken goed aan de praat te krijgen in Qt.

Qt is niet voor beginners.

Skype is gemaakt met Qt bijvoorbeeld.

p.s. opmerking: voor de priemgetalsoftware dingetjes die ik af en toe maak kan ik Qt niet gebruiken om interface mee te bakken, omdat zelfs als Qt applicatie idle is vreet hij nog steeds beetje systeemtijd en elke coreseconde die je daar verliest is verloren systeemtijd.

Dus dat doen we op andere manier.

Ik heb ook nog voor linux/unix wat X.org code hier liggen en win32 api code supersimpel voor windows. Da's niet zo mooi en gelikt als Qt maar Qt heeft dus wat nadelen. Kies zelf of je die nadelen een probleem vindt.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: qt

Bericht door diepchess »

Qt is nuttig pakket maar zou ik meteen het raam uitsmijten als er iets beters was voor crossplatform wat enigszins serieus is.
Qt gebruik ik dus "bij gebrek aan beter".

Als je niet crossplatform hoeft te draaien met je software kan ik je Qt niet aanraden.

Het principe van met signals dingen doen is wel zo ontzettend outdated. Da's jaren 80.

Elk dingetje in je GUI applicatie waar je aparte thread gebruikt is ontzettend tricky in Qt want het ding hangt direct dan en stagneert. Dat is wel zo zo outdated - simpelweg omdat ze een oplossing willen hebben die werkt op gros van de bekende OS-es en sommige van die OS-es zijn wel zo ontzettend verouderd en Qt is dus altijd nog iets slechter dan dat omdat het compatible ermee wil blijven.

Echt hopeloos.
Maar het werkt dan wel cross platform.

Voor een grote game kun je Qt natuurlijk ook niet gebruiken. Ik heb 't alleen voor interfaces gebruikt van kleine games die niet al te veel animaties hebben. Voor grote spellen hadden we eigen OpenGL 3d engine gebouwd. Dat lukt niet in Qt dat soort dingen - daar is Qt te traag voor. Qt is takketraag omdat het object oriented is. In de praktijk betekent dit dat je pakket enorm trager werken gaat omdat er impliciet overal geheugenallocaties gedaan worden, vooral als pakketten iets groter worden ben je dan al snel factor 1000 trager dan je kon zijn met eigen code.

Dat Qt dus systeemtijd vreet terwijl de interface idle is - da's echt zo ontzettend slecht. Ongehoord hoofdletter K. Voor skype is dat geen probleem. Die was toch al actief data van je computer aan het afrukken, dus die vrat toch al 5% systeemtijd gemiddeld van een core van je machine - dus dan merk je Qt niet zo.

Het is dus geen serieus pakket voor echt grote applicaties.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: qt

Bericht door Arie Kabaalstra »

en.. heb je dan nog een suggestie welke IDE wel goed is?..

je zit wel weer lekker over Games en dergelijke te emmeren.. maar een Game heeft heel andere dingen nodig dan een CNC besturing.. die doen grafisch niet zo heel veel.. sterker nog.. over het algemeen doen ze weinig.. ja.. je onderdeeltje in 3D laten zien, maar geen realtime rotaties enzo.. als het met stapjes gaat.. is het goed genoeg.. da's allemaal verre van spannend..

de grap in deze is, er is een QT Example meegeleverd met EdingCNC, en als je er dus induikt.. kun je met QT gewoon je eigen specifieke GUI bouwen.
'k wil niet beweren dat ik een ervaren programmeur ben, integendeel, maar in het verleden heb ik met de inmiddels deprecated DotNETAPI.DLL wel een aantal Custom GUI's gebouwd voor EdingCNC.. dat was niet al te moeilijk, omdat ik een beetje in VB kan programmeren.. kennis van C, C# en C++ heb ik nog nauwelijks, behalve dat wat ik eens in een Arduinootje heb gefrituurd.. maar zou ik met, laten we zeggen C++ of C# aan de slag willen, en dan gewoon voor één platform, wat raadt jij me dan aan?.. blijkbaar weet jij wel welke IDE's goed zijn en welke niet.. en dan niet voor Games, en Multithreading.. maar gewoon een CNC UserInterface.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: qt

Bericht door diepchess »

Het kernprobleem is dat er niet echt een goede crossplatform GUI libraries bestaan anders dan Qt en JAVA, die beide enorme nadelen hebben.
Daarom zeg ik ook: bij gebrek aan beter gebruik ik Qt de afgelopen 10 jaar.
Tenslotte wil je wel op mobieltjes met applicaties draaien.

Met 1 en dezelfde auto kun je in theorie bijna over de hele wereld rijden, maar met software is dat niet het geval op de verschillende besturingssystemen en wordt dat zelfs actief gesaboteerd door ondermeer Microsoft die al verschillende keren gepoogd heeft deze eeuw om OpenGL uit het water te blazen - met wisselend succes en enorme rechtszaken - en Qt is zoals je weet ook OpenGL gebaseerd...

p.s. wat unix nerds zullen beginnen over TCL/TK maar da's behoorlijk oude meuk die volgens mij niet op de meeste mobieltjes draait en vooral heel lastig is om te installeren.
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: qt

Bericht door carlo »

goeie morgen

daar ik niks werkend kreeg van de voorbeelden een mail naar bert gedaan
met als antwoord
P.s. ik ben bezig de example UI te upgraden naar de laatste versie van Qt. De huidige werkt alleen met Qt5.5.1.
Groet,
Bert
dus ik ga nog even afwachten wat er gaat komen

zelf ook wat aan't zoeken geweest
is AutoIt https://www.autoitscript.com/site/ misschien iets ??

mvg
carlo
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: qt

Bericht door carlo »

goeie morgen

heb het voorbeeld in CNC4.02 werkend
waar ik ook overheen heb gekeken was dat in Test01.pro de link naar de map cncapi naar C:/Program Files (x86) / CNC4.02/cncapi was
terwijl tegenwoordig de map CNC4.02 in C:/ staat

dus daar even de verwijzingen veranderd en daarna een werkend voorbeeld
had het wel in de pdf dit gezien maar geen aandacht aan besteed want wilde weer eens te vlug iets werkend krijgen

nu eens zien als we wel echt iets mee kunnen maken dat bruikbaar is
voor mij is dat hoe krijg ik een tabblad bij in de GUI en hoe kan ik als ik op een knop druk iets laten bewegen

mvg
carlo
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: qt

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tenslotte wil je wel op mobieltjes met applicaties draaien.
Jij wilt dat mischien, maar dat was geen vraag op mijn antwoord..
je gaat een CNC machine niet met een mobieltje bedienen tenslotte..

't kan aan mij liggen. maar als je één PC hebt.. met één OS, dan is er volgens mij geen enkel bezwaar om met QT een interface te bouwen.. en terugkomend op mijn eerste vraag.. als QT nou zo Qødt is.. waar moet je dan in gaan schrijven?.. welke IDE is dan wel goed?.. 'k heb vroeger wel eens zitten schrijven in de #devellop IDE, maar die was behoorlijk uitgekleedt tenopzichte van die van Microsoft Visual Studio..
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: qt

Bericht door Breaker »

Er wordt nog steeds ontwikkeld aan een Linux versie van EdingCNC dus Qt is helemaal geen gekke keuze. Dat het dan ook rond de API zo voorgesteld wordt is een logische vervolg.
carlo schreef: 03 jul 2018 21:43 waar ik ook overheen heb gekeken was dat in Test01.pro de link naar de map cncapi naar C:/Program Files (x86) / CNC4.02/cncapi was
terwijl tegenwoordig de map CNC4.02 in C:/ staat
Juist, en er zit ook nog iets in de API fout met types definities.
carlo schreef: 03 jul 2018 21:43 nu eens zien als we wel echt iets mee kunnen maken dat bruikbaar is
voor mij is dat hoe krijg ik een tabblad bij in de GUI en hoe kan ik als ik op een knop druk iets laten bewegen
ik heb veel geleerd van Brian, later worden specifieke functies behandeld, gaat lekker snel:
https://www.youtube.com/watch?v=6KtOzh0 ... A4688E9D63
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: qt

Bericht door carlo »

goeie morgen

amaai wat een afspeellijst 161 stuks
dat wordt een hele klus daar iets in te vinden

allez weer veel te bekijken en uit te testen

mvg
carlo
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: qt

Bericht door Arie Kabaalstra »

carlo schreef: 03 jul 2018 21:43
nu eens zien als we wel echt iets mee kunnen maken dat bruikbaar is
voor mij is dat hoe krijg ik een tabblad bij in de GUI en hoe kan ik als ik op een knop druk iets laten bewegen

Zijn het je eerste stappen op programmeergebied?
Ik heb QT bij mij nog niet draaiend, maar in VB.NET heb ik zoals eerder verteld wel GUI's gebouwd voor specifieke machines.
In eerste instantie ben ik met de voorbeeld GUI gestart, later heb ik gewoon een nieuw project aangemaakt.. basis window erin gesleept, en daar alles op gezet wat nodig was..
Bij een Tabblad kun je in het eigenschappen veld dan een Tabblad toevoegen.. dat zal in QT niet heel anders werken vermoed ik

Ga je uit van een blank scherm, dan ze je er gewoon een tabblad"unit" in, en geef je het aantal tabbladen gewoon in..
Coordinatenweergave is ook maar een "gewone" textbox, waarvan de waarde wordt bepaald door wat er uit de API komt..

De API is de softwarematige koppeling tussen je GUI en de CPU van EdingCNC
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: qt

Bericht door carlo »

goeiemorgen

kan ik met bv drukken van de knop user11 (f12 / f2) een scherm weergeven gemaakt met qt
en kan ik dan daar knoppen op zetten die actie's uitvoeren

ik heb nu een macro geschreven en ik gebruik DlgMsg om keuze's te maken
hier heb ik enkel cancel en ok als mogelijkheid
dus ik moet meerdere DlgMsg achter elkaar weergeven om op het juist punt te raken
dit zou eenvoudiger kunnen als ik een scherm had waar al de mogelijkheden zouden opstaan en ik door 1 knopdruk deze kon selecteren

mvg
carlo
Plaats reactie