Schroothandel met hobby winkel ?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Schroothandel met hobby winkel ?

Bericht door Erik »

vroemm schreef: Ik vind de sticky draad geen goeie oplossing.
Als je een bericht met nuttige info leest, dan moet je alle latere berichten ook lezen voor het geval de info achterhaald is.
Er kan dus door een vrijwilliger een nieuw onderwerp geopend worden met in het eerste bericht alle nuttige links. Op dat eerste bericht zullen reacties volgen met daarin ook nuttige linkjes. De vrijwilliger en/of mod's vullen dan telkens het eerste bericht aan met de later bekend geworden linkjes, zo blijft alles netjes bovenaan staan. Comprende?
Gr.

Erik
vroemm
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:01
Contacteer:

Re: Schroothandel met hobby winkel ?

Bericht door vroemm »

lucas schreef: Mijn ervaring hierover (in België):
Ik heb bij 2 bedrijven gewerkt:
Lucas, bedankt voor je reactie uit de praktijk.
Dat helpt om een beeld te krijgen van hoe het werkt.

Vroemm.
vroemm
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:01
Contacteer:

Re: Schroothandel met hobby winkel ?

Bericht door vroemm »

lucas schreef: Of een THK HSR20 geleiding die te moeilijk was om te demonteren: dan maar een stuk afgebrand met een snijbrander....... :evil: Die moet ik zelfs gratis niet meer hebben.
Zo'n geleiding is van hoge kwaliteit metaal.
Dat kan weer handig zijn als je er iets anders van wil maken.

Vroemm.
Laatst gewijzigd door vroemm op 30 jun 2009 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
vroemm
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:01
Contacteer:

Re: Schroothandel met hobby winkel ?

Bericht door vroemm »

Erik schreef: Op dat eerste bericht zullen reacties volgen met daarin ook nuttige linkjes. De vrijwilliger en/of mod's vullen dan telkens het eerste bericht aan met de later bekend geworden linkjes, zo blijft alles netjes bovenaan staan. Comprende?
Dat is beter dan wat ik eerst dacht bij een sticky thread.
Ik geef nog steeds de voorkeur aan een wiki, maar een sticky thread zit de wiki wel meer op de hielen :-)

Heb je links naar dit soort sticky threads die goed lopen ?

Vroemm.
vroemm
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:01
Contacteer:

Re: Schroothandel met hobby winkel ?

Bericht door vroemm »

BriBis schreef: Ik ben trouwens momenteel al bezig om een aantal fabrieken e-mails te sturen met de vraag of zij onze hobby kunnen ondersteunen met het leveren van restmateriaal tegen schappelijke (hobby) prijzen.
Ik ben benieuwd !

Vroemm.
vroemm
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:01
Contacteer:

Re: Schroothandel met hobby winkel ?

Bericht door vroemm »

djjens schreef:
Eigenlijk zou forum software, zoals waarop cnczone.nl draait, ingebouwde wiki's moeten hebben
kleine moeite om in een PHPbb forum te zetten hoor ;)
Bedoel je dat een wiki makkelijk in cnczone.nl ingebouwd kan worden ?
Waarom doet men dat dan niet ???????????????

Vroemm.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Schroothandel met hobby winkel ?

Bericht door Jensorie »

vroemm beetje veel dubbelposts :roll:

heeft volgens mij allemaal te maken met spambots. omdat iedereen de informatie kan veranderen. kan een spambot dat ook. hier zijn wel oplossingen voor. maar is niet altijd even makkelijk toe te voegen..
BriBis
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 mei 2007 21:17
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Schroothandel met hobby winkel ?

Bericht door BriBis »

Nee.. Lijkt me niet handig, ook de moderator moet tijd hebben om projecten te maken i.p.v. alleen maar spam te verwijderen :P

Ik ben trouwens ook maar bij scholen aan het navragen waar deze de materialen vandaan halen, die hebben ook niet de standaard stock-maten op voorraad liggen, dus neem ik aan dat deze ook goede afspraken hebben met specifieke leveranciers.. Waarom de hobbyist niet :?: ;-)
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Schroothandel met hobby winkel ?

Bericht door Damocles »

Laat het nu net vakantie zijn... In ieder geval zal ik in september :lol: ook eens rondvragen op school waar zei het materiaal halen!
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
BriBis
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 mei 2007 21:17
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Schroothandel met hobby winkel ?

Bericht door BriBis »

Volgens mij nog niet overal hoor..
Midden Nederland voor zover bij mij bekend nog niet (hoop ik)..
Dit zou anders nog eens vervelend zijn zeg.. +/-6 weken geen antwoord :cry:
BriBis
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 mei 2007 21:17
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Schroothandel met hobby winkel ?

Bericht door BriBis »

Even alvast 2 reacties: :|

Eriks B.V. (Kunststoffen):
"Rest"stukken van onze kunststoffen worden gebruikt voor onze eigen productie van eindproducten en worden ook gewoon verhandeld aan onze klanten.Wij voeren geen restpartijen af ter recycling. U kunt wel kleinere formaten kunststoffen bij ons afnemen, maar gewoon tegen de reguliere prijzen.

Kenteq (Opleidings-instituut voor technische vakken):
Helaas, wij hebben geen restmateriaal ter beschikking en kunnen ook niet onze leverancier noemen.

Vooral het tweede antwoord viel me nogal tegen en had ik zeker niet verwacht! (Zeker aangezien ik als praktijkopleider vanuit mijn werk redelijk contact met hun heb) :shock:

Maar, we geven nog lang niet op! ;-)

Het verbaast me hoe gesloten sommige bedrijven/instellingen hierin zijn.
vroemm
Berichten: 107
Lid geworden op: 10 jan 2009 22:01
Contacteer:

Re: Schroothandel met hobby winkel ?

Bericht door vroemm »

djjens schreef: heeft volgens mij allemaal te maken met spambots. omdat iedereen de informatie kan veranderen. kan een spambot dat ook. hier zijn wel oplossingen voor. maar is niet altijd even makkelijk toe te voegen..
Te weinig quote kan ook onhandig zijn.

Bij wikispaces.com word alles voor je geregeld.
Anti-spambot en zo.
En dan een sticky thread op cnczone.nl met de url naar de wiki, zodat iedereen het makkelijk kan vinden.

Vroemm.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Schroothandel met hobby winkel ?

Bericht door Damocles »

BriBis, volgens mij maak je veel kans (zeker bij bedrijven) om daar gewoon langs te gaan en te vragen of je niet wat kan meepakken of zo. En dan kan je altijd eens onderhandelen/overleggen voor grotere partijen en dergelijke.

Vorige week ging ik wat staal halen maar aangezien de meeste dingen toch per 6m verkocht werden was daar haast geen overschot. Ja profielen als HEB 300 en zo, maar die zijn net iets te groot voor de meeste toepassingen ;-).

Aangezien ik veel met de fiets rij ga ik eens proberen om wat adressen te verzamelen van machinebouwers en dergelijke en dan zo eens een toertje maken en hier en daar binnenspringen. Wat helpt is dat de poort meestal letterlijk wel open staat en je gewoon aan één van de werklui je vraag kan stellen. Op de bureau gaan vragen is weeral zo iets waar je niet zo ver mee komt denk ik. Natuurlijk maak je altijd veel meer kans als je ook iets aanschaft ginder dan als wildvreemde komt schooien achter stukken staal en weet ik veel wat :mrgreen:
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
BriBis
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 mei 2007 21:17
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Schroothandel met hobby winkel ?

Bericht door BriBis »

Damocles daar ben ik het helemaal mee eens hoor, maar voor het "aanleggen" van een soort van database van welwillende "hobby-leveranciers" is dit juist van belang dat deze niet al te kritisch zijn in dit soort dingen.

Geloof me, deze zijn er echt wel (maar wat blijkt.. iets moelijker te vinden dan ik had gehoopt) :roll:

Ik heb wel wat contacten welke ik wel persoonlijk kan bereiken voor dit soort spullen, maar het is nou juist de bedoeling dat er bedrijven e.d. gevonden worden welke graag de hobbyCNC-ers met een warm hart willen ondersteunen.
Het gaat er dan niet om dat dit maar gratis moet kunnen, sterker nog: om rauzen tegen te gaan, zelfs niet!!
Maar juist om wat vastere adressen waar je makkelijker met vragen terecht kan voor het kleinere spul (inderdaad om bijvoorbeeld niet gelijk lengtes van 6 meter te hoeven aan te schaffen).

Eventueel initiatieven zoals van Wstoof met die HMPE 500 blokken is natuurlijk helemaal fantastisch (nogmaals bedankt Wouter) :mrgreen: maar niet iedereen is in de mogelijkheid om dit soort "acties" te ondernemen (danwel de aantallen thuis op te slaan).

Ik kan natuurlijk ook de vraag stellen: Waar halen jullie de materialen vandaan voor de hobby :?: (en dan bedoel ik niet alleen om een CNC-machine te bouwen, maar ook het materiaal voor de projecten zelf) ;-)

Het zou mooi zijn als je wat adressen zou kunnen scoren :P
Plaats reactie