PC, in de werkplaats.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: PC, in de werkplaats.

Bericht door Bjornski1976 »

Ondertussen zit ik met een alu hoedje op alles mee te lezen en durf ik alleen nog maar met handschoenen me toetsen bord aan te raken om maar geen virus te vatten. Kom op zeg ff serieus, je heb geen baracuda firewal etc.. nodig.

Je neemt een pc waarmee de cnc besturing van de machine word uitgevoerd. Knoopt daar een toetsenbordje en muisje aan vast en klaar.
Elders zet je nog meer computertje neer en verbind alles bedraad middels een switch aan de router waarop ook de huis pc gekoppeld is, wifi heeft niet mijn voorkeur.

Je gebruikt op de computers op afstand (verschillende netwerken en afstand) het programma Teamviewer of binnen het eigen netwerk onder bureau accessoires verbinding maken met extern bureau blad.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Dratsabylgu
Berichten: 25
Lid geworden op: 28 apr 2018 09:40
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: PC, in de werkplaats.

Bericht door Dratsabylgu »

Gelukkig geloven de meeste mensen dit soort anti Microsoft "horror" verhalen niet.
Tenminste dat is duidelijk als je kijkt naar de verdeling van de gebruikte OS'en op PC's en laptop.
Namelijk 88% draait een versie van Windows en 10% een versie van MacOS en slechts 2% een versie van Linux.

Een thuisnetwerkje is veilig genoeg als je een paar basis zaken op orde hebt.

Router alleen de noodzakelijke poorten open vanaf buiten (voor de meeste gebruikers dus geen) en firewall functie aan.
Verder een goed wachtwoord beleid aangezien verreweg de meeste gevallen van digitale inbraak gebeurd omdat het wachtwoord te zwak is.
WiFi alleen gebruiken indien bekabeld echt niet mogelijk is.
Regelmatig de updates laten installeren.
Gebruik op je lokale netwerk absoluut geen wachtwoorden die je extern ook gebruikt.

Hier heb je geen speciale hardware of Linux installaties voor nodig.
Verder zullen de meeste mensen voldoende hebben aan file sharing en hebben dus geen remote desktop of teamviewer nodig.

Ik heb verder niets tegen Linux of andere OS'en, ik gebruik ze zelf ook regelmatig maar dan als server in een datacenter en niet voor een thuisnetwerkje.
Voor de meeste mensen is een versie van Windows toch handiger, vooral omdat verreweg de meeste software die veel gebruikt wordt er alleen is voor Windows.
Er zijn natuurlijk ook genoeg alternatieven voor Linux of MacOS maar die zijn minder bekend en mensen werken graag met iets dat ze b.v. al van werk of school kennen.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: PC, in de werkplaats.

Bericht door diepchess »

Ik heb alle bekende operating systemen hier (linux, windows, os/x). De firewalls zijn linux en de machines waarop ik internet zijn linux natuurlijk.

Een windows server licentie met firewall software erop is qua prijs fiks wat duizenden euri en het beheren van windows server is redelijk gecompliceerd. Niet makkelijker noch complexer dan een linux server licentie beheren.

Je moet kijken naar wat je zelf ontwikkelt en voor welke klanten je ontwikkelt en op grond daarvan kies je je securityprofiel.

Wat ik hier doe is dus enorm goedkoop maar vereist wat skills.

Dat gezegd hebbend is het nog steeds koopje vergeleken met de prijs van de CAD software die de werkplaatsen/fabrieken gebruiken. Wat kost zo'n fabriekslicentie Solidworks wel niet wat de meesten hier gebruiken?

Dratsabylgu, wat je aanraadt zit niet zo ver weg van alles open-sourcen wat je doet. Ik heb keer discussie gehad met een Duitser die ik verder enorm respecteer, behalve op het volgende punt. Hij zag zakelijk geen verschil tussen wat op het net makkelijk af te halen viel en open-source. Hij vond dat alles wat hi jvan het net kon downloaden dat dat wel gebruikt mocht worden door hem en zijn werkgever.

Dat is zo'n beetje ook de houding van bijna de hele financiele wereld. Wat zij doen, doen ze toch vaak in een datacenter wat feitelijk een bunker is. Dus wat allemaal geroofd kan worden en in hun voordeel is, dat grijpen ze dus. De ethiek binnen fiks wat Duitse bedrijven daar is ook twijfelachtig. Laten we dan niet eens over het Verre Oosten beginnen. En elk dingetje wat je ontwerpt om dat te patenteren gaat ook wel ver.
Laatst gewijzigd door diepchess op 08 jul 2018 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: PC, in de werkplaats.

Bericht door Ballegooijen »

Ik wordt hier zooo moe van :evil:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: PC, in de werkplaats.

Bericht door skillalot »

+1
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: PC, in de werkplaats.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je kunt je systeem wel proberen waterdicht te maken met een Linux server met een firewall.. maar dan werkt dat natuurlijk alleen tegen inbraakpogingen met een HOT protocol..
Hackers gebruiken tegenwoordig meer en meer Cold Protocols, en dan heb je meer een Icebox nodig op je server.. die werkt ook goed tegen DDOS aanvallen zodat je zonder problemen ook gewoon je server op DOS (met één D) kan laten draaien.. DDDOS is de volgende stap, waarbij men de Bitstreams middels een hyperbaetor op de uitgaande poort van de PC uit fase laat lopen door de Fastnet poort te epibreren, om te voorkomen dat de bitstream voor de Hyperbaetor uit fase gaat lopen, want dan zouden de IP Adressen tot buiten het Imaginare gebied kunnen oplopen
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: PC, in de werkplaats.

Bericht door Toxiq »

Volg je het nog R. ?

Ik zou de Nasa maar lekker afstoten als klant
Kun je gewoon toe met 2pcs en een kabeltje, een nas of een andere simpele oplossing...
Bestaat natuurlijk nog de kans dat je gehacked word, en ipv van een simpel asje te draaien er ineens een loop van één of ander zwaar kaliber automatisch wapen op je draaibankje verschijnt en iemand met baard en moeilijk verstaanbare tongval die komt opeisen, moet je dat weer gaan verklaren....

Als je daar bang voor bent, zou ik toch maar een wat zwaardere veiligheidsmarge inbouwen :lol: :lol: :lol:
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: PC, in de werkplaats.

Bericht door spinningwheels »

Mannen met baard en moeilijk verstaanbare tongval die iets komen opeisen ben ik niet zo bang voor, die houd het blafding wel op afstand.
In theorie kan ik praktisch alles
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: PC, in de werkplaats.

Bericht door Toxiq »

Dus hij eet niet alleen sushi :lol: :lol: :lol:
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: PC, in de werkplaats.

Bericht door Kjelt »

Wat je nodig hebt is een turboencabulator:
https://www.youtube.com/watch?v=rLDgQg6bq7o
tatanka
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 12 jun 2009 13:25
Locatie: Ulestraten
Contacteer:

Re: PC, in de werkplaats.

Bericht door tatanka »

Ik wou dat ik zo kon kletsen !!

Turbo Encabulator, net zo'n mooi woord als " Flux Capacitor ".
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: PC, in de werkplaats.

Bericht door Kjelt »

Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: PC, in de werkplaats.

Bericht door kawarider »

Dankje Kelt. Nu is alles weer duidelijk. Was t even kwijt met die Nasa verhalen.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: PC, in de werkplaats.

Bericht door kawarider »

Ha ha. Die post zat eronder. Thx again
Plaats reactie