En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Zie de EMC cursus :lol:
Om overspraak te voorkomen tussen de in en uitgangen van het netfilter dmv capacitieve of inductieve koppeling mogen de uitgangen van het netfilter zo min mogelijk de ingangdraden "zien". Dus wil je velden voorkomen dmv een afscherming / shield.
Koper is daar het beste voor, metaal het twee na beste. Door deze plaat hard te aarden voorkom je beinvloeding van velden die optreden zodra er stromen gaan lopen in de draden tussen de in en uitgangs draden van het filter.
Als je dit niet doet en je genereert storing in je kast komt deze storing dus ook op je netspanning terecht en wordt je netfilter gebypassed.

Mocht je een netfilter met mainsinput hebben (connector) en deze dan hard aan het chassis van de kast monteren heb je het allemaal niet nodig.
De ingangsdraden bevinden zich dan veilig buiten de metalen geaarde kast die zelf al als een kooi van Faraday dienst doet.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat dit vrij ver gaat hoor, de meeste kasten die ik heb gezien gaan lang niet zo ver en werken prima, dus flink overkill maar ik vind het wel leuk voor de hobbie.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

EMC is natuurlijk ook zo'n onderwerp waar je je helemaal op uit kunt leven met meningen en oplossingen.
Maar eerlijk gezegd, in dit geval vraag ik me af voor welke EMC storing je wilt filteren ? (in of uit)
Die stepperdrives worden via optocouplers gevoed, ik heb altijd begrepen dat dat behoorlijk robuust is, vooral wanneer je die met getwistte draadjes voed.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het hele VFD deel ergens anders komt, dan blijft voor mijn idee alleen over dat je niet wilt dat er stoorsignaal naar buiten komt, in dat geval is de bedrading naar de stepperdrives veel belangrijker denk ik.
Of je vind het gewoon leuk.

In mijn beleving is EMC dicht maken net zo iets als waterleiding tussen stalen vaten. Als het waterdicht is is het ook EMC dicht. (wel koperen leiding nemen natuurlijk) :lol:
Ja, en waar dat water er uit moet kunnen via een kraantje of tuinslang, moet je op gaan passen, daar kan de EMC er ook uit.
Nu zullen er wel wat mensen gaan steigeren, maar soms moet je zaken praktisch bekijken. En eigenlijk ben ik best wel benieuwd naar het commentaar, ik ben nu natuurlijk erg kort door de bocht. :roll:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Het is inderdaad voor de storing naar buiten toe alhoewel die in dit geval minimaal zal zijn.
De meeste storing zal van de motorkabels komen.
Dus voor nu is het voor de "leuk".
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

aiaiai bijna een maand verder, nou kan ik eindelijk weer beetje bij beetje verder bouwen.
Inmiddels zit de jaarlijkse verplichte familie ontspanningsoefening genaamd zomervakantie er op.
Deze levert in mijn geval vaak meer stress op dan ontspanning maar dit keer was het maar een dikke week dus dunne koffer en weinig spullen en een halve week weer bijkomen :lol:
De overige vakantiedagen ga ik hier en daar een wat langer weekend pakken om te knutselen.
Althans dat hoop ik, op het werk is iedereen binnenkort weg met als gevolg dat ik als een van de weinige achterblijvers dan niet weg mag, hmmm ergens klopt er iets niet.

Goed, de laaste dagen stukjes aan de bedrading van de Z-as gedaan, die is nu wel af.
Ik heb toch maar gekozen voor wartels met trekontlasting voor de aan en afvoer van de motorkabel.
Het gevolg was wel dat het mooie kastje van audiomanics niet groot genoeg was voor alle andere bekabeling dus die zitten nu in een zelfde formaat tweede kastje ge-piggybacked.

Voor de vakantie enkele driepolige M8 connectoren en chassis delen besteld bij Ali en die lagen keurig op de mat bij thuiskomst dus meteen toegepast voor de verlichting,
en de 12mm proximity sensor.
Voor de 5 polige aanvoerkabel had ik eigenlijk M12 bedacht maar dat is op de een of andere manier niet gelukt, dus nu maar de oude getrouwe metalen sub D-9 plug gebruikt.
Die ga ik nog omdraaien trouwens want nu komt de kabel aan de bovenkant er uit :oops:
Voor de motor-encoder kabel had ik voor de Z-as een 5 meter lengte nodig, die had ik niet (althans degene die ik heb gekregen was de fake Leadshine dus die kon ik niet gebruiken).
Daarvoor een 7 polige Igus chainflex gebruikt met metalen VGA connectoren.

Bij alle andere motor encoder kabels ga ik de plastick behuizing van de VGA connector ook vervangen door metaal,
twee minuten per connector aangezien je niets hoeft te hersolderen.

Volgend weekend hopelijk de Y as bedraden :)

17208
17209
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

De Y proximity sensor zat wat tegen.
Eerst omdat het mooie plastick kapje dat Kees had gemaakt hiervoor niet pastte omdat de sensor te lang was.
Ik heb de afgelopen twee maanden bij 4 verschillende chinese leveranciers nog zo'n proxy besteld in diverse kleurtjes in de hoop dat er een korte tussen zou zitten maar helaas, ze zijn allemaal even (te) lang.

Goed dan maar zoals eerder al bedacht een alu kapje van een kastje erover heen en mijn proxy boardje ( zie viewtopic.php?f=8&t=15665&start=56#p176245 ) gebruiken ivm de led. Ik wil tenslotte wel daar zien of hij iets detecteert of niet en niet alleen op de software.

Dit printje was alleen door de connectoren veels te groot, ik had door de schroeven slechts ruimte voor een 15x25mm printje.
Kort door de bocht oplossing: het proxy boardje verzaagd en de kabeltjes rechtstreeks op enkele schoon gekraste printspoortjes solderen.

De proxysensor was al gemonteerd.
Verwijderen van de sensor zou een complete demontage van de spindel hebben betekend, daar had ik geen zin in.
Bij het zagen uiteraard weer iets te ver gezaagd zodat ik nog twee "bodgewires" moest leggen.
Dus friemel de friemel de draadjes er vanuit de hand opsolderen.
Krimpkous er omheen en dekseltje er op. Zo weer wat uurtjes verder.
17226
17227
17228

Volgende stap: aan de andere kant van de Y-as komt nu nog een kastje waar de proxykabel en e-stop kabeltjes bij elkaar moeten komen en daar zullen nog diverse gaten dienen te worden geboord en een aantal schroefgaten getapt.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Ballegooijen »

Ziet er allemaal heel mooi uit hoor!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7726
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door benkr »

Ja, ik blijf er bij, het bouwen is vele malen leuker dan het gebruiken, dat komt er bij mij veel te weinig van, vaak doe ik dingen nog gewoon et de hand, vind ik nog steeds sneller dan eerst een 3D tekening maken, G-code genereren, der achter komen dat er toch nog ergens iets niet klopt, opnieuw G-code genereren enz. enz.
Zonder G-code, met het handje dus, gaan in ieder geval rechte stukken en zo bij mij sneller.

Maar goed, die machine is zo langzamerhand een hele mooie machine aan het worden, ga vooral zo door.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Bedankt voor de complimenten, het is inderdaad erg leuk om te bouwen.
Handmatig sneller? Voor mij persoonlijk misschien wel voor rechthoeken alhoewel ik zonder digitale XYZ linealen vaak bij een tweede pass ofzo net verder doorschiet, dat soort dingen. En bv zo'n vreemde vorm als voor de 9 polige dsub, hmmmm gelukkig schermt de plug het gat af want dat is een asymetrische pyramide geworden :lol:
Daarvoor is een cnc frees ideaal.

Wat ik me al wel realiseer is dat zo'n portaalfreesmachine ook z'n beperkingen heeft, bv die gaten in de machinekast zal niet lukken die is te hoog, dat soort zaken zullen nog steeds met het handje moeten of een aluminium plaat nemen en die op een groter gat schroeven maar dat is eigenlijk minder netjes.

Waar ik nu wel al tegenop zie, ook al duurt het nog wel even eer ik zover ben, is dadelijk het afregelen , zeg maar parallel krijgen van de geleidingen en het fine tunen.
Gelukkig zit er bijzonder veel kennis op dit forum, helpen de leden elkaar dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. Desnoods huur ik een bus en rijdt naar het noorden :)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door audiomanics »

Kjelt schreef: 22 jul 2018 22:57 Desnoods huur ik een bus en rijdt naar het noorden :)
Dat betekent: ding uit elkaar halen anders gaat hij niet de trap af, deur door en is ontilbaar.. Ding verkassen, daar weer opbouwen... Uitlijnen en dan weer uit elkaar halen verschepen, in elkaar zetten en dan staat hij 10cm verder dan in het begin...
Denk je dat hij dan nog perfect uitgelijnd is??? :roll:
(ik denk het niet..)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 22 jul 2018 23:08
Kjelt schreef: 22 jul 2018 22:57 Desnoods huur ik een bus en rijdt naar het noorden :)
Dat betekent: ding uit elkaar halen anders gaat hij niet de trap af, deur door en is ontilbaar.. Ding verkassen, daar weer opbouwen... Uitlijnen en dan weer uit elkaar halen verschepen, in elkaar zetten en dan staat hij 10cm verder dan in het begin...
Denk je dat hij dan nog perfect uitgelijnd is??? :roll:
(ik denk het niet..)
Kees
Gelukkig heeft mijn garage geen trap en een dubbele poortdeur maar ik begrijp je punt ;-)
We gaan het wel zien of het gaat lukken en anders zijn er vast wel andere mogelijkheden te verzinnen.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door FSSF »

Zou willen dat ik zoveel geduld had om alles zo netjes af te werken :lol: 8)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Ondanks de warmte toch weer wat verder gekomen dit lange weekend maar helaas niet zover als ik had gewild.
Ik ondervind leveringsproblemen met een bestelde kabel (wacht al anderhalve week) en wat andere componenten.

Hier is het Y-as breakoutkastje voor de proximitysensor en de e-stop schakelaars.
Het is dus wachten op de e-stop kabel die bovenin het kastje binnen zal komen voor ik de boel dicht kan maken.
En ja, er is net genoeg ruimte (paar mm) om de motor nog te kunnen plaatsen ;)

Dan heb ik voor de e-stop schakelaars eigenlijk nog een aluminium montage plaatje nodig die ik wat kan verschuiven/verstellen.
Daarmee kan ik de schakelaars dan precies uitrichten.
Dat zal een van de eerste werkstukjes op deze machine gaan worden, tot die tijd maar even zonder e-stop.
17241
17242
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Kjelt »

Omdat ik vast zat met de machine ben ik aan de kast begonnen.
De ronde gaten gingen perfect met een HM gatenboor.
De gaten voor de sub-D H15 plug ook wel bekend als de VGA connector dat was een ander verhaal :cry:

Ik had van die mini changers gekocht zodat ik binnen een standaard VGA kabel kon gebruiken,
en dat zou dan moeten lukken met twee gaten van 8mm.
Nou je ziet het dat wordt of heel veel vijlen en dan nog is de kast eigenlijk te dik om goed te kunnen gebruiken
met die gender changers.

17243
17245

Dat wordt dus plan B en dat is meteen een kostbaar plan maar dat heb ik toch maar gedaan.
Zojuist 4x een Neutrik NADB15FF connector besteld, auw wat zijn die krengen duur vergeleken met de XLR chassis delen.
Aan de andere kant als je ziet wat ik tot nu toe al heb uitgegeven aan deze machine moet ik hier ook niet meer moeilijk over doen.

17244

Probleem waar ik hulp voor kan gebruiken:
mijn HM gatenboor heeft een centerboor en 6 HM freeskanten in het rond.
Als het gat er nog niet is gaat dit heel goed, maar nu met die twee gaten die al geboord zijn, kan ik niet fixeren.
Het risico is groot dat de center boor gaat weg"wandelen" en de kast ruineert. :shock:
Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Stukje aluminium aan de binnenkant of juist de buitenkant met lijmtangen klemmen?
Hout?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: En alweer een open source cnc portaal freesmachine in aanbouw

Bericht door Ballegooijen »

Ik zou inderdaad een plaatje aluminium of plaatstaal op de buitenkant vastklem en dat als "centreerpunt" gebruiken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie