hulp gevraagt tandwiel maken

Moderator: Moderators

Bramvk
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jul 2018 18:19

hulp gevraagt tandwiel maken

Bericht door Bramvk » 27 jul 2018 14:01

hallo,

Ik ga binnekort een onderdeel namaken van een oude crossmotor. Dat onderdeel is vrij eenvoudig om te draaien, maar de moeilijkheid zit hem in het tandwiel. Nu heb ik volgens het tabellenboek een aantal berekening gedaan, maar zou graag eens horen of dit wel klopt.

wat ik weet:
aantal tanden (z) = 12
kopcirckel diameter = 14,50mm

berekent:
steekcirckel = kopcirckel -2,5mm (bron van internet) = 12mm
modulus = 12mm / 12 tanden = 1 (dus frees module 1, 12 tanden?)
voetcirckel = steekcirckel 12mm - 2mm x (modulus 1 + kopspeling) over dat laatste, de kopspeling, vertelt het tabellenboek mij dat de gebruikte kopspeling 0,167mm en 0,2mm is.
dus: 10mm x (1 + 0,2 (bijvoorbeeld)) = 12mm

maar 12 mm kan niet kloppen, als je echter de kopspeling weglaat bekom je een voetcirckel van 10mm wat wel al realistischer is.
iemand die me hiermee kan helpen?

oh ja, en (de kopcirckel - de voetcirckel) /2 is de freesdiepte als ik me niet vergis?

Robbie
Berichten: 139
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: hulp gevraagt tandwiel maken

Bericht door Robbie » 27 jul 2018 14:11

Hallo Bram,

Volgens mij is kopcirkel - steekcirkel ~ 2* de module
Steekcirkel - voetcirkel ~ 2,5 de module (anders zou de tandkop van het ene tandwiel door de voetcirkel van het andere tandwiel heen steken).
Dus de hoogte van de kop is kleiner dan de hoogte van de voet (gerekend vanaf de steekcirkel) anders lopen de koppen niet vrij van de tegenoverliggende voet.
dus de freesdiepte en tandhoogte is 2,5 * de module.
Vergeet bij zo'n klein aantal tanden niet de correctiefactor (verschuiving), anders krijg je ondersneden (zwakke) tanden.
Ik heb het niet meer paraat want het is ca. 45 jaar geleden dat ik dat op school kreeg, maar de orde van grootte kan je op Internet wel vinden.

Succes,
Rob.

Bramvk
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jul 2018 18:19

Re: hulp gevraagt tandwiel maken

Bericht door Bramvk » 27 jul 2018 14:19

hallo Rob,

bedankt voor de reactie, wat ik op internet vond was deze tabel:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Modulus_(tandwielen)

wat ik hieruit kan afleiden is dat het volgens mij om module 1 gaat?

assink
Berichten: 1711
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: hulp gevraagt tandwiel maken

Bericht door assink » 27 jul 2018 14:20

Wat is de oorsprong van de crossmotor? Mocht het iets amerikaans zijn kan het ook nog Diametrical Pitch zijn ipv het europese systeem.

Bramvk
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jul 2018 18:19

Re: hulp gevraagt tandwiel maken

Bericht door Bramvk » 27 jul 2018 14:28

het gaat hier om een kawasaki kx 125 1991 europees model

Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 992
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: hulp gevraagt tandwiel maken

Bericht door ruudpg » 27 jul 2018 14:31

Wellicht is kopen het overwegen waard, een standaard moduul 1 12 tanden tandwiel kost je rond de 4 euro in staal, mijn persoonlijke ervaring is dat het zelf maken van zo een tandwieltje een stuk lastiger is dan het lijkt, ook moet je hiervoor een verdeeltafel hebben, de juiste frees voor in dit geval Moduul 1 en voor het goede aantal tanden, een complete frezenset bestaat uit iets van 7 frezen, of je moet beschikken over een Hob.

En wat Assink als schreef, is het wel Moduul 1 met een drukhoek van 20º of is het een DP wiel met een drukhoek van 14º, zo op het oog ziet dat er hetzelfde uit, maar passen is een ander verhaal...

Robbie
Berichten: 139
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: hulp gevraagt tandwiel maken

Bericht door Robbie » 27 jul 2018 15:37

Bram,

Bij m=1 en z=12 is inderdaad volgens de tabel en de norm steekcirkel =12mm (z*m) en kopcirkel (totale diameter(~(z*m)+2m)= 14mm.
De voetcirkel is dan 12 - 2,5 = 9,5mm en dat zonder correctie ivm ondersnijding.
In verband met kosten gereedschap en kwaliteit van het onderdeel kan het voordeliger zijn om het onderdeel te kopen dan om het te maken.
Als het een redelijk zwaar belast onderdeel betreft is het bij een minder juiste materiaalkeuze zo versleten.

Succes,
Rob.

Bramvk
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jul 2018 18:19

Re: hulp gevraagt tandwiel maken

Bericht door Bramvk » 27 jul 2018 16:45

wel dat is eigenlijk het probleem. Het is een powervalve uit aluminium, die ik nergens maar ook nergens meer vind. Bij kawasaki zelf niet, bij dealers niet,... Dus ga ik dit onderdeel zelf moeten maken op het werk, ben cnc operator. Gaat me een pak goedkoper zijn dan het te laten maken. Maar wat bedoel je juist met de correctie van de ondersnijding?

Robbie
Berichten: 139
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: hulp gevraagt tandwiel maken

Bericht door Robbie » 27 jul 2018 17:22

Bram,

Wanneer een tandwiel weinig tanden heeft en dat begint in de buurt van jouw 12 tanden, dan worden de tanden aan de basis te dun omdat anders de vorm niet meer klopt.
Daarmee wordt zo'n tand(wiel) ook verzwakt. Dit kan worden voorkomen door de vorm van de tand iets te wijzigen.
Hoe dat precies zit weet ik niet meer omdat ik dat 45 jaar geleden heb geleerd en er nooit in de praktijk mee te maken heb gehad.
Maar er zullen zeker mede- forummers zijn die daar wel meer over weten, anders zal je daarvoor op Internet moeten zoeken.
Als ik lees dat het oorspronkelijke tandwiel van alu is, dan weet ik bijna zeker dat als je het van een redelijke staalsoort maakt je je geen zorgen hoeft te maken over de sterkte.
In dat geval kan bijna zeker ook de standaard standaardvorm zonder correctie worden gefreesd, want een stalen tand met enige ondersnijding is nog steeds sterker dan een niet ondersneden alu tand.

Succes,
Rob.

Bramvk
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jul 2018 18:19

Re: hulp gevraagt tandwiel maken

Bericht door Bramvk » 27 jul 2018 17:51

de tandwielen worden aangedreven door een stalen tandlat. Het is de bedoeling dat de powervalves eerder afbreken dan de tandlat moesten ze vast komen te zitten, zoals bij mij het geval was.
Eigenlijk is het enige wat ik concreet moet weten is de soort frees die ik nodig heb en de freesdiepte.

Robbie
Berichten: 139
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: hulp gevraagt tandwiel maken

Bericht door Robbie » 27 jul 2018 21:06

Bram,

Moduulfrees 1; voor de kleinste tandwielen, dat is nummer 1 (voor z=12 of 13)
Freesdiepte 2,25mm (bestaande uit 1mm steekcirkel naar kop en 1,25mm steekcirkel naar voet).
Is dit voldoende om verder te kunnen, of heb je nog meer gegevens nodig?

Groet,
Rob.

Bramvk
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 jul 2018 18:19

Re: hulp gevraagt tandwiel maken

Bericht door Bramvk » 27 jul 2018 21:55

dat is exact wat ik moest weten, bedankt!
die 2,25mm freesdiepte, is dat op diameter?

hfjbuis
Berichten: 248
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: hulp gevraagt tandwiel maken

Bericht door hfjbuis » 27 jul 2018 23:21

Ik heb modul 1 T12 door de berekening van mijn tandwielfrees maker gegooid en e.e.a. samen gevat. Ik hoop dat het wat inzicht geeft.

Bijgaand de PDF.

Meer informatie over het maken van tandwielen en tandwielfrezen http://mikesworkshop.weebly.com/designi ... tters.html.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Leeuwinga
Berichten: 2736
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: hulp gevraagt tandwiel maken

Bericht door Leeuwinga » 28 jul 2018 10:23

Gearotic.com

Plaats reactie