Optimum of Emco?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

oudevolvo
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 aug 2018 14:27
Locatie: nabij Deventer/Apeldoorn

Optimum of Emco?

Bericht door oudevolvo »

Inmiddels heb ik alle relevante topics op het web al wel gelezen denk ik, maar ik kom er niet uit.
Ik wil een tafelmodel draaibank aanschaffen. Spindelafstand van 300 a 500 mm volstaat en hoogte boven bed van 100 mm is prima.
Qua plaatsing heb ik in de breedte (links naar rechts) een ruime meter footprint beschikbaar.
Draadsnijden zal ik niet veel doen dus als ik daarvoor tandwielen moet wisselen is dat voor mij prima.
Makkelijk de snelheid veranderen voor andere maten werkstukken en materialen lijkt me fijn.
Ik heb een shortlist, hopelijk kunnen jullie mij wat helpen met advies en tips.

Emcomat V7 of 8.4
Centerafstand 450 mm
Centerhoogte 90 mm
Belangrijke pro: snelheid van de spindel is met tandwielen en handles in te stellen
Nadeel: productie is gestopt, wat als er iets stuk gaat (bijv. tandwiel), zijn vaak toch oudere machines

Optimum Optiturn TU2004V of TU2304V
De 2304 is vrijwel even groot als de bovengenoemde Emcomat.
De 2004 is met een centerafstand van 300 mm iets kleier, maar volstaat voor mijn beoogde werkstukken prima
Mogelijke pro: nieuwe of (bij tweedehands aanschaf) een recente machine
Vraagteken: Is Chinese productie onder Duitse supervisie. Is dat goed qua qualiteit en beter dan bijv. HBM?

Aanvankelijk stond er ook nog een HBM 450 ofwel CQ9325A op mijn lijstje, maar na er gisteren twee bekeken te hebben ben ik daar wel op afgeknapt.
Kan aan de machines hebben gelegen, maar vooral bij de tweede was de bediening verre van soepel.

Wat is nu wijsheid? Of blijft dat lastig te zeggen zo op papier en moet ik gewoon nog meer banken gaan kijken en voelen?
Dank alvast.
Blazer
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2018 21:31
Locatie: Haacht BE

.

Bericht door Blazer »

.
Laatst gewijzigd door Blazer op 10 aug 2018 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Optimum of Emco?

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik heb er ook naar gekeken toen ik voor de keuze stond bij de aanschaf van een freesmachine. In dit geval niet tussen emco en optimum maar optimum en HBM. Ik heb begrepen dat de verschillen vooral zitten in de keuzes die de handelaren maken in afwerking en features. Ofwel: de basis is vaak gelijk maar in de details verschillen ze. Zo is in het geval van dovetails de goedkope vaak alleen geslepen (of als je heel goedkoop gaat zelfs alleen gefreest) en de luxere ook geschraapt.

Ik ben even vergeten wie het ook al weer was maar een forumlid heeft een EMCO omgebouwd naar CNC en volgensmij ook ervaringen met de "china" alternatieven. Hij kan mogelijk wat meer vertellen over zijn ervaringen (of je kan het lezen in zijn bouwverslag)
oudevolvo
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 aug 2018 14:27
Locatie: nabij Deventer/Apeldoorn

Re: Optimum of Emco?

Bericht door oudevolvo »

Hoe verhouden Optimum en HBM zich tot elkaar qua kwaliteit en afwerking in jouw beleving?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Optimum of Emco?

Bericht door hfjbuis »

Ik heb geen ervaring met Optimum of Emco. Wel met HBM.

Ik heb een HBM BF16 freesmachine. Daar ben ik zeer tevreden over. Over het algemeen zit mijn maatvoering binnen de 0.02 mm en als ik wat meer moeite doe (vaker meet), dan haal ik wel de 0.01 mm. M.u.v. een DRO van iGaging op de X en Y as, heb ik daar niets aan veranderd.

Mijn HBM300 draaibank is inmiddels 10 jaar mishandeld. Ook daar voor geld dat na wat aanpassingen om e.e.a. wat stijver te maken, ik eigenlijk probleemloos op 0.01 mm draaien kan. Ik heb net mijn ER32 collet houder gedraaid uit 42CrMo4 staal. Met de spantangen van Paulimot (0.012 rondloop nauwkeurigheid), gemeten op de schacht van de frezen, kom ik op een rondloop nauwkeurigheid van < 0.02 op de (6,10,12 en 16 mm schacht).

Misschien heb ik geluk met beide machines, maar voor wat betreft de nauwkeurigheid hoef ik geen andere. Wel zou ik graag een grotere doorlaat op de draaibank hebben met een grotere kop. Op de freesmachine zou ik de tafel in Y richting wat groter willen hebben en ook wel in Z.

Maar als je het kunt veroorloven dan....
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 09 aug 2018 18:43, 2 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
oudevolvo
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 aug 2018 14:27
Locatie: nabij Deventer/Apeldoorn

Re: Optimum of Emco?

Bericht door oudevolvo »

Dank!
Wellicht gek, maar het gaat me niet perse om die hoge mate van reproduceerbare nauwkeurigheid.
Wat ik vooral wil is dat de bediening soepel loopt. Ik had ooit een Myford en die kon je als het ware met je pink bedienen.
Die HBM van gisteren had dat niet, maar wellicht had ik pech of stond hij te strak afgesteld.
Wellicht toch gewoon nog maar eens wat machines voelen hoe de lopen en zo een keuze maken.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Optimum of Emco?

Bericht door benkr »

Ik heb 2 draaibankjes, een Emco Compact 8 die zeker 20 jaar op zolder heeft gestaan en waar nooit iets aan afgesteld is en ook nooit wat is gesmeerd, de tweede is een Swiss-Tec, die past in het rijtje HBM, Optimum enz. enz.
De Swiss-Tec is van iemand geweest die wist hoe je machines moest afstellen en dat is dus te merken, de Emco loopt zo hier en daar zwaar, heeft zo hier en daar wat speling enz. terwijl die Swiss-Tec werkelijk super soepel en zonder speling werkt.
Welke is nu beter?
Ik denk dat de hand van de meester hier bepalend is, ook een mindere machine kan best wel goed afgesteld en eventueel verbeterd kunnen worden.
Als je een goed afgestelde machine tegenkomt voel en zie je dat echt meteen.

Waarschijnlijk brengt die Emco wel meer op dan die Swiss-Tec bij verkoop terwijl voor mijzelf die Swiss-Tec stukken beter is of aanvoelt.
Maar dit betekent niet dat er geen heel goede Emco's zijn, natuurlijk zijn die er wel, en dat is wat ik bedoel met de hand van de meester.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Optimum of Emco?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je bij een mindere machine de geleiding lekker los zet, loopt het met je pink superlicht. Helaas wanneer je probeert de speling naar acceptabel niveau te brengen blijkt dat de zwaluwstaart niet 100% evenwijdig is, en je dus niet kunt stellen, anders zit ie de ene plek los, de andere plek vast.
Dat is het euvel bij bijna alle goedkopere machine's in meer of mindere mate. En er is helemaal niemand die jouw dat gaat vertellen.
Een geleiding met speling kun je eigenlijk niet mee draaien, of zo tergend voorzichtig dat er geen enkele kracht uitgeoefend wordt.

Afhankelijk van je budget, kun je misschien nog beter een 50 jaar oude schaublin kopen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
vikingpirate
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:45

Re: Optimum of Emco?

Bericht door vikingpirate »

HBM is allemaal china spul een emco is beter.
Hbm is een raar bedrijf dat zich achter een contact formulier verschuilt.

dit telefoon nummer nemen ze wel op, en kijken raar op dat je contact met ze krijgt.

Telefoonummer HBM
Tel: 0182 63 50 26




https://nl.trustpilot.com/review/hbm-machines.com

en zo kan je veel meer op google lezen over de praktijken van HBM.
Respect voor elkaar helpt je verder dan je denkt.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Optimum of Emco?

Bericht door benkr »

Ik heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen met HBM, maar je moet ook geen topkwaliteit verwachten voor de prijzen die je daar betaald, net zo'n verhaal bij Action, je krijgt echt hooguit waar je voor betaald, nooit meer.
Service bij HBM is gewoon goed, ze doen wat ze beloven en doen niet moeilijk achteraf.
Wil je dus meer kwaliteit, ga dan naar een zaak waar je meer betaald, de kans bestaat dan dat je een wat betere kwaliteit krijgt.
Waarom denk je dat b.v. een nieuwe Emco machine zo veel duurder is dan een Chinese copie?
En waarom vind je geen 25 jaar oude Chinese machines en wel Emco's van die leeftijd? Maar ook geen 10 jaar oude Chinese machines.

En heb jij wel eens in een zaak gestaan waar je wachtte, wachtte, wachtte en bleef wachten? En dan zie je zo maar 2 man achter een bureau zitten bellen.
Ik heb dat diverse keren meegemaakt bij Alpha Metals in Lommel, die verkopen ook HBM spul, ik ga er echt nooit meer naar toe.
Ze vinden daar de telefoon belangrijker dan de klant aan de balie, en dat is denk ik de reden dat je HBM niet meteen kunt bellen, zij vinden de klant aan de balie ook belangrijker, maar ik ben nog altijd binnen 1 werkdag geholpen met mijn probleem, en altijd naar tevredenheid.
oudevolvo
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 aug 2018 14:27
Locatie: nabij Deventer/Apeldoorn

Re: Optimum of Emco?

Bericht door oudevolvo »

Dank voor alle input!
Van de week ben ik nog eens bij een HBM gaan voelen. Die ging me toch op sommige plekken op de geleider te zwaar.
Vandaag bij een Emcomat 8.4 gaan kijken en die liep over het hele bereik heerlijk.
Dus die heb ik gekocht.
Afbeelding
Ombouwen naar CNC is voor mij (nu) een druk te ver, maar de mogelijkheden verkennen voor het toevoegen van digitale uitlezing spreekt me erg aan.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Optimum of Emco?

Bericht door Leeuwinga »

prima beslissing, veel plezier ermee
cees
vikingpirate
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:45

Re: Optimum of Emco?

Bericht door vikingpirate »

heb je heel slim aan gedaan beter dan die HBM chineese troep.
Respect voor elkaar helpt je verder dan je denkt.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Optimum of Emco?

Bericht door willy wonka »

Ik heb dezelfde, maar daar plakt de naam Huvema op.
Volgens mij zijn deze bankjes wel in China gemaakt. Maar het lijkt erop alsof ze wel beter zijn afgewerkt.
Als ik het vergelijk met de HBM draaibankjes (die ik ook heb gehad)
Plaats reactie