Automatic compensation for Z height / werking ?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Automatic compensation for Z height / werking ?

Bericht door kris blancke »

Kan er me iemand al dan niet plastisch het "geheim/werking " voor de Automatic compensation for Z height uitleggen ?

bedankt , Kris
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Automatic compensation for Z height / werking ?

Bericht door Ballegooijen »

Ik zal eens een poging wagen. Let wel: Dit is zoals het in EdingCNC werkt. Ik weet niet welke besturing jij hebt.
Je neemt een 3D sensor en zet die in de spindel. Zet je de spindel op de plaats waar je de eerste meting wilt doen. Nu activeer je de hoogtecompensatie onder het tabblad Coordinates door op de knop "Meting starten" te klikken. Je krijgt nu een invulblad waar je het aantal meetpunten en de onderlinge afstand kunt invullen. Als dit ingevuld is klik je op OK en de meting gaat starten. De spindel loopt alle punten af en slaat de hoogte daarvan op. Dit bestand kun je opslaan met de knop "Meetwaarden opslaan". Als je (later) een werkstuk wil frezen vink je "Z hoogte comp ON" aan en laad je de file die je hebt opgeslagen. Vervolgens wordt het programma afgewerkt met de hoogtecompensatie.

Ik heb het onlangs toegepast en het werkt uitstekend.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Automatic compensation for Z height / werking ?

Bericht door Kjelt »

Zou dit ook met zo'n ultrasoon afstandsmeter als Kees bij zijn laser gebruikt werken of alleen met een schakelaar probe?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Automatic compensation for Z height / werking ?

Bericht door Ballegooijen »

Zou dit ook met zo'n ultrasoon afstandsmeter als Kees bij zijn laser gebruikt werken of alleen met een schakelaar probe?
Geen idee, ik ken die dingen niet. Ik weet ook niet wat de herhalingsnauwkeurigheid is. Voor hoogtecompensatie hoef je natuurlijk maar in 1 richting (Z) te meten.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: Automatic compensation for Z height / werking ?

Bericht door kris blancke »

Ballegooijen schreef: 11 aug 2018 00:45 Ik zal eens een poging wagen. Let wel: Dit is zoals het in EdingCNC werkt. Ik weet niet welke besturing jij hebt.
Je neemt een 3D sensor en zet die in de spindel. Zet je de spindel op de plaats waar je de eerste meting wilt doen. Nu activeer je de hoogtecompensatie onder het tabblad Coordinates door op de knop "Meting starten" te klikken. Je krijgt nu een invulblad waar je het aantal meetpunten en de onderlinge afstand kunt invullen. Als dit ingevuld is klik je op OK en de meting gaat starten. De spindel loopt alle punten af en slaat de hoogte daarvan op. Dit bestand kun je opslaan met de knop "Meetwaarden opslaan". Als je (later) een werkstuk wil frezen vink je "Z hoogte comp ON" aan en laad je de file die je hebt opgeslagen. Vervolgens wordt het programma afgewerkt met de hoogtecompensatie.

Ik heb het onlangs toegepast en het werkt uitstekend.

ik laat dit even tot mij komen :)
en heb vast nog wat vragen daaromtrent.

laat ondertussen nog maar wat reacties komen .
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Automatic compensation for Z height / werking ?

Bericht door Ballegooijen »

Welke besturing heb je?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Automatic compensation for Z height / werking ?

Bericht door Kjelt »

Ballegooijen schreef: 11 aug 2018 10:53
Zou dit ook met zo'n ultrasoon afstandsmeter als Kees bij zijn laser gebruikt werken of alleen met een schakelaar probe?
Geen idee, ik ken die dingen niet. Ik weet ook niet wat de herhalingsnauwkeurigheid is. Voor hoogtecompensatie hoef je natuurlijk maar in 1 richting (Z) te meten.
Dat zou het mooie zijn je hoeft de zas niet te bewegen dan, je scant er overheen en meet supernauwkeurig de afstand. Zou ook voor het t bed kunnen werken dan.
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: Automatic compensation for Z height / werking ?

Bericht door kris blancke »

Ballegooijen schreef: 11 aug 2018 13:13 Welke besturing heb je?
Eding CPU5A
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Automatic compensation for Z height / werking ?

Bericht door audiomanics »

Kjelt schreef: 11 aug 2018 10:29 Zou dit ook met zo'n ultrasoon afstandsmeter als Kees bij zijn laser gebruikt werken of alleen met een schakelaar probe?
Ja, dat werkt, maar een ultrasoon sensor heeft een nauwkeurigheid van ca 0,1 - 0,5mm.. Uitstekend voor het focuseren van een laser maar voor frezen of het bepalen van het reliëf waarschijnlijk niet nauwkeurig genoeg..
Bovendien is een kort bereik Ultrasoon-sensor, zoals ik ze op de lasers bouw, schreeuwend duur (ca 360 euro ex BTW met kabeltje....of je moet er ergens een kunnen jatten ;-) )
Mocht je geinteresseerd zijn:
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q= ... ygpevQptvK
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Automatic compensation for Z height / werking ?

Bericht door Kjelt »

Dat is inderdaad niet wat ik verwachtte, ik had een soort van digitale afstandsoutput verwacht met i2c of 1 draads interface.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Automatic compensation for Z height / werking ?

Bericht door audiomanics »

Oh, die zullen er ook wel zijn, maar het type dat ik gebruik werkt eigenlijk hetzelfde als een normale Proxy, met dit verschil dat je de trigger afstanden kan in-leren (teach-in)
Maar als je die afstand dan uitleest, zal je toch nog een stuk hard/software nodig hebben om dat in de tabel te zetten voor de hoogte-compensatie..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: Automatic compensation for Z height / werking ?

Bericht door kris blancke »

Ballegooijen schreef: 11 aug 2018 00:45 Ik zal eens een poging wagen. Let wel: Dit is zoals het in EdingCNC werkt. Ik weet niet welke besturing jij hebt.
Je neemt een 3D sensor en zet die in de spindel. Zet je de spindel op de plaats waar je de eerste meting wilt doen. Nu activeer je de hoogtecompensatie onder het tabblad Coordinates door op de knop "Meting starten" te klikken. Je krijgt nu een invulblad waar je het aantal meetpunten en de onderlinge afstand kunt invullen. Als dit ingevuld is klik je op OK en de meting gaat starten. De spindel loopt alle punten af en slaat de hoogte daarvan op. Dit bestand kun je opslaan met de knop "Meetwaarden opslaan". Als je (later) een werkstuk wil frezen vink je "Z hoogte comp ON" aan en laad je de file die je hebt opgeslagen. Vervolgens wordt het programma afgewerkt met de hoogtecompensatie.

Ik heb het onlangs toegepast en het werkt uitstekend.

ik begin het te begrijpen.
Dit werkt alleen met een 3D sensor, duwcontact en niet zoals met een probe.
Maar hoe gaat het dan verder als je eenmaal de automatic compensation procedure gedaan hebt ? opslaan en functie aanzetten voor het gegeven werkstuk, dan Z0 bepalen zoals gebruikelijk, .........
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Automatic compensation for Z height / werking ?

Bericht door Ballegooijen »

Maar hoe gaat het dan verder als je eenmaal de automatic compensation procedure gedaan hebt ? opslaan en functie aanzetten voor het gegeven werkstuk, dan Z0 bepalen zoals gebruikelijk, .........
en frezen maar. De Z wordt dan tijdens het frezen steeds gecorrigeerd aan de hand van de file. Als je ook DRO aanvinkt kun je in de vakjes rechts bovenin meekijken naar de compensatie.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: Automatic compensation for Z height / werking ?

Bericht door kris blancke »

ok, ik heb me zo een USOVO 3D dingetje aangeschaft en wat zitten spelen met de functie in Eding.
alles lijkt prima te werken, alleen als ik na het meten de functie " move to start position" ga, sprint de machine voluit naar voor en uiteraard gaat die in noodstop.
Wat doe ik hier verkeerd ?

waarom wil ik naar start position gaan ? omdat dit het eerste (dichtste) punt bij X/Y is waar ik mijn freesje wil nullen en waar de compensatie het minste moet bijsturen.

hulp welkom
Plaats reactie