1.5 kW Inverter op 2.2 kW motor

Moderator: Moderators

Plaats reactie
joeljonker
Donateur
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 dec 2012 17:29
Contacteer:

1.5 kW Inverter op 2.2 kW motor

Bericht door joeljonker »

Ik heb de welbekende HY 2.2 kW inverter met watergekoelde 2.2 kW spindel. Nu is de inverter gisteren overleden, hij schakelt in en valt dan weer uit soms na 10 sec soms na een minuut, geen error code geen melding niets. Ook wanneer er niets is aangesloten buiten de voedingsspanning (dus sturing en motor niet verbonden).

Dus dat wordt de chinees in Duitsland communiceren, ik verheug me er nu al op.

Nu heb ik nog een HY 1,5 kW inverter liggen zou ik die er tijdelijk aan kunnen aanhangen?

Zwaar belast wordt die spindel niet de enige reden dat ik de 2.2. kW erbij heb gekocht is de ER16 opname...

Thanx Joel
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 1.5 kW Inverter op 2.2 kW motor

Bericht door DaBit »

Ja hoor, dat kun je doen. Ik denk zelfs dat je geen verschil gaat merken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 1.5 kW Inverter op 2.2 kW motor

Bericht door audiomanics »

Dat gaat gewoon werken, als je alle parameters er goed inzet, met uitzondering van de stroom: bij 2,2KW zal dat iets van 11.0 zijn en voor 1,5KW zet je er ongeveer 7,0 in. Andersom werkt ook. Dus een 1,5KW spindel op een 2,2KW VFD.
De motor trekt toch niet meer dan hij nodig heeft.
Omdat de rotor van een 2,2KW iets zwaarder is moet je waarden voor acceleratie en uitloop misschien wat aanpassen. Normaal breng ik voor het stil zetten de frequentie in een paar stappen snel terug naar nul.. Mijn motoren staan dan binnen 1 a 2 seconden stil. Als je dit te snel doet (omdat de rotor zwaarder is bijv) krijg een overspannings-foutmelding.. Dan moet je die tijden even wat langer zetten... That's all..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
joeljonker
Donateur
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 dec 2012 17:29
Contacteer:

Re: 1.5 kW Inverter op 2.2 kW motor

Bericht door joeljonker »

Heren, dank voor jullie reacties.

Ik knutsel de 1.5 kW inverter er vanavond aan vast. Gebeurt natuurlijk alijd wanneer je midden in een opdracht zit...

Groet,

Joel
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 1.5 kW Inverter op 2.2 kW motor

Bericht door benkr »

Heb je de VFD via PayPal gekocht en is dat redelijk recent?
Heel vaak heb je ook via PayPal of je creditcard garantie, kijk dat eens na.
Soms ook terugstuur garantie, dan hoef je de verzendkosten niet te betalen.
Het communiceren met Chinezen is eigenlijk een kansloos verhaal, ze kennen Engels denken ze, maar begrijpen doen ze helemaal niets.

Heb je al eens geprobeerd het ding een beetje te laten stuiteren als hij zichzelf uitschakeld, misschien een los contact?
Mocht je het opgeven, of iets geregeld krijgen dat je deze in feite weg mag gooien dan houd ik me aanbevolen, ik heb er ook nog wel wat geld voor over.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: 1.5 kW Inverter op 2.2 kW motor

Bericht door John Sellis »

Of als niks Werkt bij de zelfde Chinees de zelfde regelaar kopen en de oude als defect terugsturen. Werkt prima als niks anders werkt
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: 1.5 kW Inverter op 2.2 kW motor

Bericht door John Sellis »

Of als niks Werkt bij de zelfde Chinees de zelfde regelaar kopen en de oude als defect terugsturen. Werkt prima als niks anders werkt
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 1.5 kW Inverter op 2.2 kW motor

Bericht door audiomanics »

Foei! 2 keer een Chinees oplichten.... John toch... :lol:
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
joeljonker
Donateur
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 dec 2012 17:29
Contacteer:

Re: 1.5 kW Inverter op 2.2 kW motor

Bericht door joeljonker »

Gisterenavond de inverter gewisseld en idd je merkt geen verschil, dus weer volgas verder gefreesd.

@Benkr
Gekocht in Maart 2017 dus helaas niet zo nieuw meer maar officieel wel 2 jaar garantie. Chinees twee dagen geleden aangeschreven maar noch geen reactie... Ik heb nog niet aan de binnenkant gekeken gezien er nog een garantieverzegeling opzit. Kom ik er niet uit met de chinees dan ga ik eerst maar even aan de binnenkant kijken. Komt daar niets uit laat ik het je weten.

@John
Dat is natuurlijk niet netjes maar als de chinees zijn garantieverplichting niet nakomt is dat ook niet netjes en voel ik me ook niet schuldig.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 1.5 kW Inverter op 2.2 kW motor

Bericht door Kjelt »

joeljonker schreef: 23 aug 2018 14:23 @John
Dat is natuurlijk niet netjes maar als de chinees zijn garantieverplichting niet nakomt is dat ook niet netjes en voel ik me ook niet schuldig.
Persoonlijk heb ik zoiets als ik het daar koop dan weet ik dat om de garantie te krijgen toch een probleem gaat worden.
Zelfs als ze netjes zouden aanbieden om het product kosteloos te vervangen dan ga je nog de verzendkosten van diverse tientjes tot 100 euro krijgen en misschien weer opnieuw de invoerbelasting bij het retourproduct. Een van de redenen dat ik geen echt dure of zware producten daar ga aanschaffen.
Plaats reactie