Motor start niet altijd
Moderator: Moderators
Motor start niet altijd
Allen ,
Weet niet of ik dit hier kan posten ? , maar heb een probleem met mijn lintzaag , als ik ze aan zet hoor ik gebrom en start de motor niet altijd direct op , soms trek ik dan is aan de lintzaag en dan is ze in gang , soms gaat hij van de eerste keer aan .
Het is een Huvema HU 100BM , een kleine lintzaag dacht met een inductie motor , volgens ik gelezen heb zit er een startcondensator in , misschien is die stuk aan het gaan .
dit vind ik terug in de handleiding
Weet niet of ik dit hier kan posten ? , maar heb een probleem met mijn lintzaag , als ik ze aan zet hoor ik gebrom en start de motor niet altijd direct op , soms trek ik dan is aan de lintzaag en dan is ze in gang , soms gaat hij van de eerste keer aan .
Het is een Huvema HU 100BM , een kleine lintzaag dacht met een inductie motor , volgens ik gelezen heb zit er een startcondensator in , misschien is die stuk aan het gaan .
dit vind ik terug in de handleiding
Re: Motor start niet altijd
Neem van mij aan dat dat schema niet klopt, leuk getekend maar de werkelijkheid is anders.
Ik ken een dergelijk soort motor wel, maar die heeft een centrifugaal contact die de condensator zodra de motor op toeren komt uitschakelt. De condensator zit in serie met een hulp-wikkeling die zorgt voor het aanlopen.
Als dat aanlopen (soms) misgaat en de motor wel gaat draaien als je hem een zetje geeft dan is mijn eerste gedachte dat dat centrifugaal contact niet lekker is. Ga dus op zoek naar dat contact en maak het schoon, b.v. met een stukje staalwol of heeeeeel fijn schuurpapier. (punt is dat de coating van dat contact zo veel mogelijk moet blijven, maar de oxidatie en inbrandplekken moeten weg) Ik zelf zou het doen met een zgn. glasvezelstift (die werden vroeger gebruikt om tekeningen op polyesterfilm te corrigeren als er een lijntje verkeerd was gezet of zo) Vroeger hadden we op mijn werk speciale zgn. contatctvijltjes, dat waren om te zien gewone platte strookjes metaal in een houdertje, het was inderdaad metaal, maar dat zat heel fijn diamantpoeder op wat de oxidatie weghaalde maar de contactcoating niet of slechts minimaal aantastte.
Ik ken een dergelijk soort motor wel, maar die heeft een centrifugaal contact die de condensator zodra de motor op toeren komt uitschakelt. De condensator zit in serie met een hulp-wikkeling die zorgt voor het aanlopen.
Als dat aanlopen (soms) misgaat en de motor wel gaat draaien als je hem een zetje geeft dan is mijn eerste gedachte dat dat centrifugaal contact niet lekker is. Ga dus op zoek naar dat contact en maak het schoon, b.v. met een stukje staalwol of heeeeeel fijn schuurpapier. (punt is dat de coating van dat contact zo veel mogelijk moet blijven, maar de oxidatie en inbrandplekken moeten weg) Ik zelf zou het doen met een zgn. glasvezelstift (die werden vroeger gebruikt om tekeningen op polyesterfilm te corrigeren als er een lijntje verkeerd was gezet of zo) Vroeger hadden we op mijn werk speciale zgn. contatctvijltjes, dat waren om te zien gewone platte strookjes metaal in een houdertje, het was inderdaad metaal, maar dat zat heel fijn diamantpoeder op wat de oxidatie weghaalde maar de contactcoating niet of slechts minimaal aantastte.
Re: Motor start niet altijd
Die centrifugaal schakelaar zit op de motoras, waarschijnlijk in de motor in de buurt van de plek waar de draadjes naar buiten komen.
Re: Motor start niet altijd
Ha , ja dan zal ik de motor moeten verwijderen om daar bij te kunnen , zal niet meer voor vandaag zijn
Heb eens even op het schema van de partlist gekeken en daar zie je in de buurt van de motor nr: 125-2 op de partlist is dit centrifugal switch
weet niet of je het kan zien
dus die moet ik proper maken , als het dan nog niet is opgelost mag ik er dan van uitgaan dat het de condensator is die stuk aan het gaan is
Heb eens even op het schema van de partlist gekeken en daar zie je in de buurt van de motor nr: 125-2 op de partlist is dit centrifugal switch
weet niet of je het kan zien
dus die moet ik proper maken , als het dan nog niet is opgelost mag ik er dan van uitgaan dat het de condensator is die stuk aan het gaan is
Re: Motor start niet altijd
Nee, ik denk niet dat dit de centrifugaal schakelaar is, die zit echt in de motor gebouwd.
De motor heeft dan ook minimaal 3 en waarschijnlijk zelfs 4 draden i.p.v. de in het schema getekende 2 draden. (los van de aarddraad natuurlijk)
En één van de aansluitdraden van die condensator gaat heel waarschijnlijk naar die extra draad van de motor.
De motor heeft dan ook minimaal 3 en waarschijnlijk zelfs 4 draden i.p.v. de in het schema getekende 2 draden. (los van de aarddraad natuurlijk)
En één van de aansluitdraden van die condensator gaat heel waarschijnlijk naar die extra draad van de motor.
Laatst gewijzigd door benkr op 23 aug 2018 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Motor start niet altijd
ja , ik weet het niet hoor , maar in de lijst bij 125-2 staat duidelijk centrifugal switch .
anders moet ik hem er eens afnemen en zien of ik het vind , de motor zelf uit elkaar halen ga ik niet direct doen , ken er te weinig van .
anders moet ik hem binnen doen om te laten herstellen , voorlopig werkt de machine nog hoor maar regelmatig blijft hij even hangen
Nu ik lees dat een centrifugaal schakelaar maar werkt als de motor op toeren is , dus dan draait de motor al , maar mijn motor wil soms niet draaien , snap het niet
anders moet ik hem er eens afnemen en zien of ik het vind , de motor zelf uit elkaar halen ga ik niet direct doen , ken er te weinig van .
anders moet ik hem binnen doen om te laten herstellen , voorlopig werkt de machine nog hoor maar regelmatig blijft hij even hangen
Nu ik lees dat een centrifugaal schakelaar maar werkt als de motor op toeren is , dus dan draait de motor al , maar mijn motor wil soms niet draaien , snap het niet
Re: Motor start niet altijd
Zie het als een gewicht dat aan de arm is vastgemaakt, als de as stilstaat zit het met een veer tegen de as geklemd, als de as gaat draaien zal dat gewicht naar buiten willen, de uitwijking is afhankelijk van het toerental.
Als er nu aan dit gewicht een contact is vast gemaakt dan zal dit contact (er van uitgaande dat het bij stilstand gesloten is) op een gegeven moment (bij een bepaald toerental dus) open gaan.
Als nu dat gesloten contact de aanloopwikkeling (eventueel via een condensator om een fasedraaiing te krijgen) schakelt dan zal bij stilstand de aanloopwikkeling zijn werk doen, bij hogere toerentallen is die aanloopwikkeling niet meer nodig en mag dus uitgeschakeld worden. In jou geval denk ik dat het contact bij stilstand niet gesloten wordt.
Als je denkt dat die post 125-2 dat contact is, maak het dan eens goed schoon, misschien klopt het wel en werkt het daarna weer goed, ik gok ook maar, uitgaande op wat ik eerder ooit heb gezien bij zo'n soort cirkelzaagmotortje.
Als er nu aan dit gewicht een contact is vast gemaakt dan zal dit contact (er van uitgaande dat het bij stilstand gesloten is) op een gegeven moment (bij een bepaald toerental dus) open gaan.
Als nu dat gesloten contact de aanloopwikkeling (eventueel via een condensator om een fasedraaiing te krijgen) schakelt dan zal bij stilstand de aanloopwikkeling zijn werk doen, bij hogere toerentallen is die aanloopwikkeling niet meer nodig en mag dus uitgeschakeld worden. In jou geval denk ik dat het contact bij stilstand niet gesloten wordt.
Als je denkt dat die post 125-2 dat contact is, maak het dan eens goed schoon, misschien klopt het wel en werkt het daarna weer goed, ik gok ook maar, uitgaande op wat ik eerder ooit heb gezien bij zo'n soort cirkelzaagmotortje.
Re: Motor start niet altijd
Het lijkt mij ook niet erg waarschijnlijk dat nummer 125 een centrifugaal switch is. Bij mijn weten zit bij de meeste van dit soort motoren overigens geen centrifugaal switch, de hulpwikkeling die Ben beschrijft blijft er dan gewoon aan zitten op volle toeren. Vroeger, toen ik nog iets met sterkstroom deed hadden we de vuistregel: wel goed lopen maar niet aanlopen = condensator stuk.
Niettemin; er kunnen andere oorzaken zijn, zoals een centrifugaal schakelaar of "vervelender" de hulpwikkeling kapot. Ik zou beginnen de condensator even los te koppelen en op te meten. Als je universeel meter geen capaciteit kan meten kun je wel een indruk krijgen door een wat hoger Ohms bereik te kiezen. De uitlezing moet in korte tijd van laag naar oneindig hoog oplopen. Daarna kortsluiten en opnieuw proberen. Pas op, kort na afkoppelen van de 230V kun je nog een flinke schok krijgen van zo'n condensator. De hulpwikkeling van een 0.37kW motortje zit meestal tussen de 25 en 50 Ohm. Test ook even of die geen sluiting met het motorhuis maakt.
Niettemin; er kunnen andere oorzaken zijn, zoals een centrifugaal schakelaar of "vervelender" de hulpwikkeling kapot. Ik zou beginnen de condensator even los te koppelen en op te meten. Als je universeel meter geen capaciteit kan meten kun je wel een indruk krijgen door een wat hoger Ohms bereik te kiezen. De uitlezing moet in korte tijd van laag naar oneindig hoog oplopen. Daarna kortsluiten en opnieuw proberen. Pas op, kort na afkoppelen van de 230V kun je nog een flinke schok krijgen van zo'n condensator. De hulpwikkeling van een 0.37kW motortje zit meestal tussen de 25 en 50 Ohm. Test ook even of die geen sluiting met het motorhuis maakt.
Re: Motor start niet altijd
Hmm... nog eens goed naar de exploded view gekeken en nummer 125-2 zou samen met 125-1 toch best een schakelcontact kunnen vormen. De rotor moet zich dan naar binnen trekken eenmaal op toeren, of zo iets???
Misschien toch een goed idee om Benkr te volgen en te beginnen met dit contact schoon te maken.
Misschien toch een goed idee om Benkr te volgen en te beginnen met dit contact schoon te maken.
Re: Motor start niet altijd
Alvast beide bedankt om mee te zoeken naar de oorzaak
Maar mijn kennis over zulke dingen is echt niet groot , dus die condensator uitmeten ga me al te ver denk ik .
Ik ga zien dat ik van het weekend even tijd heb om de motor er af te halen zodat ik kan zien of ik wat vind dat trekt op een gewicht met een contact .
Vertrek volgende week op verlof, kan zijn dat ik het laat voor na het verlof .
heb ook al eens gegoogeld om zo'n condensator te vinden en dat is ook al niet simpel om die te vinden , blijkbaar is dit niet zo duur dus zou kunnen zeggen ik vervang hem is het dat niet heb ik pech .
Groeten
Marc
Maar mijn kennis over zulke dingen is echt niet groot , dus die condensator uitmeten ga me al te ver denk ik .
Ik ga zien dat ik van het weekend even tijd heb om de motor er af te halen zodat ik kan zien of ik wat vind dat trekt op een gewicht met een contact .
Vertrek volgende week op verlof, kan zijn dat ik het laat voor na het verlof .
heb ook al eens gegoogeld om zo'n condensator te vinden en dat is ook al niet simpel om die te vinden , blijkbaar is dit niet zo duur dus zou kunnen zeggen ik vervang hem is het dat niet heb ik pech .
Groeten
Marc
Re: Motor start niet altijd
Waar woon je ?
Re: Motor start niet altijd
ik woon in Belgie , vlaams Brabant tegen leuven aan
- Storm100210
- Berichten: 78
- Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
Re: Motor start niet altijd
Als het een 230v motor is dan zou ik eerst de condensator wisselen voor je moeilijk gaat doen.
Bij de machine's waar ik aan werk zitten er heel veel van die klein motortjes tot 0.75 PK in en die hebben geen van alle een centrifugaal switch.
de condensator is altijd bij geschakeld.
Bij de machine's waar ik aan werk zitten er heel veel van die klein motortjes tot 0.75 PK in en die hebben geen van alle een centrifugaal switch.
de condensator is altijd bij geschakeld.