Ik heb het ontwerp wat verder afgemaakt, heel waarschijnlijk ga ik de motor nog verplaatsen, ik denk dat die ruzie gaat krijgen met de hoofdmotor, die komt ook achter de machine en zal uiteindelijk wel bepalen dat de Z-as hier door moet wijzigen maar dat zie ik dan later wel.
Ik heb de slede toch maar gelaten zoals deze origineel zit, de KO spindel van de X-as heb ik daarom wel flink moeten verlengen, maar wat maakt het uit, het hoeft niet te draaien dus kan kan allemaal wat meer hebben.
En dat dekseltje over die gleuf waar de KO spindel doorheen loopt vond ik toch wel een must, daarom moest de verbinding van de spindel met de dwarsslede verder weg (dus verder naar voren), en door dat gat wat er in zit zelfs daar nog voorbij.
Ik zit ook al een beetje te denken over de Multifix snelwisselaar, maat Ab van Paulimot, die er op moet gaan komen, ga ik die op een relatief klein torentje zetten, of ga ik de hele dwarsslede voorzien van een dikke plaat waarop dan de wisselaar wordt geplaatst.
Verder vraag ik me af wat nu de beste positie is voor de home schakelaars, waar zitten die bij jullie? (ik bedoel op X+ of X- en Z+ of Z-)
Bij X- loop je de kans dat de beitel tegen het wekstuk aan kan lopen, bij Z- moet je rekening houden met de klauwplaat en bij Z+ met de losse kop.
Ik ga denk ik de losse kop wel voorzien van een schakelaar of sensor die deze beveiligd tegen aanrijdingen, zo iets ook in de buurt van de klauwplaat, beiden net zo iets als bij een conventionele draaibank vaak zit om de automatische voeding uit te schakelen.
Mochten jullie vragen of opmerkingen hebben, dan heel graag natuurlijk, daar doe ik het tenminste voor een deel voor, verder wordt hoop ik ook weer wat duidelijker hoe ik die aangedreven moer heb bedacht.
En natuurlijk is een deel van de hobby het maken van het ontwerp en dat hier met jullie te delen.