Automatic compensation for Z height / werking ?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: Automatic compensation for Z height / werking ?

Bericht door kris blancke »

Iemand die me mijn "move to start position " probleem kan toelichten ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Automatic compensation for Z height / werking ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kris blancke schreef: 28 aug 2018 23:04 sprint de machine voluit naar voor en uiteraard gaat die in noodstop.
Wat doe ik hier verkeerd ?
Zou het kunnen dat je het nulpunt niet goed hebt liggen? ( of een ander nulpunt gebruikt dan dat waarmee de Z hoogte gemeten is)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Automatic compensation for Z height / werking ?

Bericht door DirkSchipper »

Dat lijkt me veel woorden voor "homen".
Als je de machine aanzet, weet deze niet waar de frees (of laser, ...) zich bevindt.
Zonder die kennis kan hij niet veilig werken, want hij weet niet waar het einde van elke as zit, en zou er dus overheen kunnen sturen.
Om dat te voorkomen is het 'homen' uitgevonden.
De home-positie is een voor de software bekende plek, en de software weet hoe ver er over elke as bewogen mag (kan) worden.
De home-positie wordt middels sensors (micro-switch, proximity-switch) herkend.

Het home proces bestaat uit het langzaam bewegen over de drie assen naar die switches toe, totdat de switch geschakeld wordt.

De home-positie kun je overal definiëren, maat het is handig om een plek te kiezen waar de frees uit de weg staat (zodat jij je werkstuk kunt plaatsen resp. weghalen).
Het is ook handig om aan het eind van de freesklus (in je G-code) een opdracht op te nemen om naar de home-positie terug te keren (G30, wel eerst die positie definiëren tbv. G30).
Dat scheelt een lang home-proces als je de volgende kaar de machine aanzet, en moet homen.
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: Automatic compensation for Z height / werking ?

Bericht door kris blancke »

HOMEN is het eerste wat ik doe , ALTIJD. het verschijnt zelfs in koeien van letters op mijn desktop als ik mijn computer aanleg.
Dus daar kan het zeker niet aan liggen.
Ik probeer morgen nog eens te tasten en kijk wat er gebeurd
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: Automatic compensation for Z height / werking ?

Bericht door kris blancke »

hugo stoutjesdijk schreef: 30 aug 2018 07:48
kris blancke schreef: 28 aug 2018 23:04 sprint de machine voluit naar voor en uiteraard gaat die in noodstop.
Wat doe ik hier verkeerd ?
Zou het kunnen dat je het nulpunt niet goed hebt liggen? ( of een ander nulpunt gebruikt dan dat waarmee de Z hoogte gemeten is)

heb eerst alles genulled zoals gewoonlijk.
als ik me niet vergis zegt de manual dat dit standaard je eerste meetpunt voor de automatic ........ (ACFZH) is
Zijn er hier nog gebruikers van die functie ?

PS. ik vind de Eding manual toch wat bescheiden in algemene informatie. idem voor de youtube filmpjes.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Automatic compensation for Z height / werking ?

Bericht door Ballegooijen »

Als je het werkstuk gaat inmeten voor Z compensatie moet je eerst het werkstuk nullen. Als je dan klaar bent met inmeten moet je dus geen nieuw nulpunt voor je werkstuk kiezen maar gebruiken welk je in het begin van de meting hebt gekozen. Je moet alleen de Z nullen op je werkstuk en dan beginnen met frezen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: Automatic compensation for Z height / werking ?

Bericht door kris blancke »

Ballegooijen schreef: 30 aug 2018 21:36 Als je het werkstuk gaat inmeten voor Z compensatie moet je eerst het werkstuk nullen. Als je dan klaar bent met inmeten moet je dus geen nieuw nulpunt voor je werkstuk kiezen maar gebruiken welk je in het begin van de meting hebt gekozen. Je moet alleen de Z nullen op je werkstuk en dan beginnen met frezen.
Dat lijkt me evident maar kan je me de functie " move to start position" ook uitleggen ?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Automatic compensation for Z height / werking ?

Bericht door Ballegooijen »

17360

Ik neem aan dat je deze bedoeld? Hiermee gaat de frees naar je instelde nulpunt. Moet wel het vinkje ernaast ook aan staan.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Automatic compensation for Z height / werking ?

Bericht door kawarider »

Startpunt verkeerd ingesteld in macro? Gaat in machinecoord als ik me niet vergis. Makro staat goed beschreven in manual
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: Automatic compensation for Z height / werking ?

Bericht door kris blancke »

Ballegooijen schreef: 31 aug 2018 08:34 17360

Ik neem aan dat je deze bedoeld? Hiermee gaat de frees naar je instelde nulpunt. Moet wel het vinkje ernaast ook aan staan.

YES !! dat was het em, was niet aangevinkt :)

MAAR, eerst moet de meting gebeuren alvorens je kan aanvinken om naar het eerste meetpunt te gaan ( ?)
Bizar, kan de code niet aangepast worden dat het altijd aangevinkt staat ?
Tenslotte weet je wat je wil als je naar die pagina gaat , niet ?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Automatic compensation for Z height / werking ?

Bericht door Ballegooijen »

kris blancke schreef: 31 aug 2018 19:59 MAAR, eerst moet de meting gebeuren alvorens je kan aanvinken om naar het eerste meetpunt te gaan ( ?)
Bizar, kan de code niet aangepast worden dat het altijd aangevinkt staat ?
Nee, want je wilt niet altijd de compensatie gebruiken. Je moet dus bewust kiezen om het toe te passen. Normaal gesproken is het een uitzondering om het te gebruiken, b.v. een gekromd model graveren.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: Automatic compensation for Z height / werking ?

Bericht door kris blancke »

Ballegooijen schreef: 31 aug 2018 20:12
kris blancke schreef: 31 aug 2018 19:59 MAAR, eerst moet de meting gebeuren alvorens je kan aanvinken om naar het eerste meetpunt te gaan ( ?)
Bizar, kan de code niet aangepast worden dat het altijd aangevinkt staat ?
Nee, want je wilt niet altijd de compensatie gebruiken. Je moet dus bewust kiezen om het toe te passen. Normaal gesproken is het een uitzondering om het te gebruiken, b.v. een gekromd model graveren.

maar als je een job laadt , en de compensatie staat aan maar er is geen meting gebeurd, dan is de compensatie toch 0,000 ?
Laatst gewijzigd door kris blancke op 31 aug 2018 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Automatic compensation for Z height / werking ?

Bericht door Ballegooijen »

maar als je een job laad , en de compensatie staat aan maar er is geen meting gebeurd, dan is de compensatie toch 0,000 ?
En als er een compensatiefile is geladen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: Automatic compensation for Z height / werking ?

Bericht door kris blancke »

ik probeer te begrijpen wat je bedoelt :)

als je geen compensatie wil , dan doe je toch geen meting of moet je ook geen file laden toch ?
Mij gaat het erom dat de functie aangevinkt blijft zodat mijn machine niet vol vooruit schiet wil ik terug naar mijn 0 punt gaan als ik de compensatie wel gebruik.
Nu moet je meten , dan aanvinken, dan naar beginpunt gaan.
Of een scriptje dat zodra de ingegeven meetpunten zijn bereikt de compensatie functie actief wordt.
Nogmaals, ik zie anders niet in waarom je deze pagina zou aanspreken als je de compensatie functie niet gebruikt
Plaats reactie