Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Benkr,

Ik had die vraag niet gezien.

Ik heb nog nooit geprobeerd bij mij die slede te draaien. Ik heb wel wat bedenking:
  • De geleidingen zijn ingelopen op de huidige situatie
  • Het midden van de slede zit bij mijn draaibank niet boven het midden van de trapezium vormige cross slide. Even vlug gerekend zouden bij mijn draaibank, de krachten (moment) op de beitel/slede zo'n 50 % groter worden.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Bij deze, als ik de vulspie meereken, wel, vandaar dat ik geen grote bezwaren zie.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ik heb het ontwerp wat verder afgemaakt, heel waarschijnlijk ga ik de motor nog verplaatsen, ik denk dat die ruzie gaat krijgen met de hoofdmotor, die komt ook achter de machine en zal uiteindelijk wel bepalen dat de Z-as hier door moet wijzigen maar dat zie ik dan later wel.
Ik heb de slede toch maar gelaten zoals deze origineel zit, de KO spindel van de X-as heb ik daarom wel flink moeten verlengen, maar wat maakt het uit, het hoeft niet te draaien dus kan kan allemaal wat meer hebben.
En dat dekseltje over die gleuf waar de KO spindel doorheen loopt vond ik toch wel een must, daarom moest de verbinding van de spindel met de dwarsslede verder weg (dus verder naar voren), en door dat gat wat er in zit zelfs daar nog voorbij.

17345

Ik zit ook al een beetje te denken over de Multifix snelwisselaar, maat Ab van Paulimot, die er op moet gaan komen, ga ik die op een relatief klein torentje zetten, of ga ik de hele dwarsslede voorzien van een dikke plaat waarop dan de wisselaar wordt geplaatst.

Verder vraag ik me af wat nu de beste positie is voor de home schakelaars, waar zitten die bij jullie? (ik bedoel op X+ of X- en Z+ of Z-)
Bij X- loop je de kans dat de beitel tegen het wekstuk aan kan lopen, bij Z- moet je rekening houden met de klauwplaat en bij Z+ met de losse kop.
Ik ga denk ik de losse kop wel voorzien van een schakelaar of sensor die deze beveiligd tegen aanrijdingen, zo iets ook in de buurt van de klauwplaat, beiden net zo iets als bij een conventionele draaibank vaak zit om de automatische voeding uit te schakelen.

Mochten jullie vragen of opmerkingen hebben, dan heel graag natuurlijk, daar doe ik het tenminste voor een deel voor, verder wordt hoop ik ook weer wat duidelijker hoe ik die aangedreven moer heb bedacht.
En natuurlijk is een deel van de hobby het maken van het ontwerp en dat hier met jullie te delen.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door spinningwheels »

Dikke plaat over de dwarsslede kost je draaidiameter boven de slede.
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ja, maar wat heb ik aan die diameter als ik het toch niet kan inspannen?
Ja, een grotere klauwplaat zou kunnen, maar ik heb daar nauwelijks tot nooit behoefte aan, een grotere doorlaat zou dan veel wenselijker zijn, maar dat gaat zeker niet met dit bankje.
Ik heb er wel 2 verschillende brillen bij, die zie ik dan weer wel gebruikt gaan worden, net zoals de losse kop natuurlijk.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hfjbuis »

@benkr

Ik heb nog eens nagedacht over het aanpassen van de cross slide. Die is gegoten en zeker niet spanningsvrij. Als je daar de "brug" weg haalt, loop je het risico dat e.e.a. relaxeert en ter hoogte van deze "brug" iets breder wordt met een "scheve geleiding" tot gevolg.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Nou, dan zal ik dan aan het schrapen moeten als dat gebeurd.
Ik heb geen idee hoe me dat afgaat, maar dat zal ook wel weer goed komen dan.
Eerst maar eens zien of dat echt gaat gebeuren.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag weer een tijd zitten passen en meten, ik kom tot de conclusie dat op dit bankje eigenlijk ook het model A goed zou passen, maar ik blijf toch bij het model Ab die ik inmiddels al eentje heb voor het Emcotje.
Op het Emco-tje heb ik het kleine dwarssleetje laten zitten om ook nog schuine dingen te kunnen maken, bij de Swisstec, die CNC gaat worden, is dit echt overbodig.
Kwam ik bij de Emco echt hoogte te kort, zie foto:

17350

Ja, dat pilaartje om de Multifix vast te houden moet nog een keertje opnieuw, dit heb ik even snel gemaakt met de multifix vastgezet met een M8 bout en dat was niet echt stabiel, zeker niet voor dit stukje zilverstaal. (ik had niets anders, en waarom ook niet)

Bij de Swisstec moet ik nog ruim 40mm in hoogte opvullen om een beetje instelbereik van de Multifix te hebben.

17349

Ik heb vandaag ook de tandwielbak gedemonteerd, het meeste is er uit maar het schuivende tandwiel kreeg ik er niet uit zonder de hele spindel te moeten demonteren. Dat zou betekenen dat ik ook de lagers er uit zou moeten halen, iets wat ik niet zie zitten zo lang het niet absoluut noodzakelijk is. Daarom heb ik dat tandwiel nu onderin het 'carter' op zijn kant gelegd en dit grotendeels geborgd met het asje waar dit tandwiel eerst op zat, zolang je de machine niet op zijn kop zet ben ik er van overtuigd dat het daar zal blijven liggen zonder kwaad te kunnen doen. Eigenlijk kan het tandwiel nergens heen door dat asje.
Misschien schroef ik de hele vaste kop nog wel een keer van de slede af, heel waarschijnlijk kan ik dan wel bij dat tandwiel en hoef ik dus de lagers niet te gaan plagen.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door spinningwheels »

Eerder schreef je een hele plaat over de slede, maar dan houd je dus amper draai diameter over.
Neem aan dat je ook de buitenbekken bij het klauwtje hebt, en een vierklauw?
Het lijkt mij erg zonde om de diameter zo te beperken, al heb je het misschien maar een keer nodig .
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Voorlopig gaat het dus een ronde "kolom"worden van zo'n 40 mm hoog net zoiets als die 2 tandwielen hier op de foto. Ik hoop dat ik dat stabiel genoeg op dat sleetje vastgemaakt krijg en dat het geheel dan ook stabiel is.
Maar als blijkt dat het toch te slapjes is kan ik het altijd nog anders doen natuurlijk.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ik had via Aliexpress een paar tappen en snijblokjes besteld voor M10 x 0,5 en M10 x 0,75 voor het maken van de borging van de vast eind lagers van mijn KO spindel, totaal iets van 32 Euro.
Valt precies dat pakje in de controle bij de douane, of ik even 19,75 Euro extra wil afrekenen voor inklaren en handlingkosten.
Volgende keer toch maar weer verdelen over meerdere zendingen dus.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door Kjelt »

Ouch balen zeker omdat 80% de handlingskosten zijn in dit geval :x
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Was ik gisteren volop bezig om wat messing in spanen om te zetten op de Emco stopt die er ook mee, motor heeft totaal geen power meer, ik denk dat de hulpwikkeling het begeven heeft. De motor loopt op een redelijk laag toerental (maar dat kan gezichtsbedrog zijn) en heeft totaal geen power meer. De condensator lijkt goed. Ik heb alles er maar vanaf gesloopt en ga ook daar een servomotor op bouwen, die had ik toch al liggen. Alleen waardeloos dat ik nu geen draaibank heb om b.v. de tandwielen op maat uit te draaien, maar goed ook daar ga ik wel iets voor vinden, ik heb in ieder geval vandaag alvast een passende tandriem besteld. Nu nog een motormount maken en dan maar hopen dat het zo gaat lukken, dan kan ik weer verder om dingen te maken om het andere draaibankje te CNCen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ik heb inmiddels de motormount voor de servomotor er op zitten, de motor zit op zijn plek, nu is het wachten op de aandrijfriem en het uitdraaien van de beide tandwielen.
Verder ben ik begonnen met het bij elkaar zoeken van de onderdelen voor het inbouwen en aansturen van de servoversterker, uiteindelijk moet die middels een potmeter regelbaar worden van 0 tot bijna 3000 rpm. (ik moet nog uitzoeken hoe hard de kop van de Emco maximaal mag)
Oh ja, dan moet ik ook nog mijn schuur voorzien van een paar extra 400V 3 fase aansluitingen, want zowel de Emco, als de Swisstec moeten gevoed gaan worden.
Dus voorlopig werk genoeg.
Plaats reactie