meetklokstatief niet meer vast te zetten?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
monkie
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 aug 2010 16:37

meetklokstatief niet meer vast te zetten?

Bericht door monkie »

Een tijd geleden heb ik onderstaande magneetstatief op een veiling opgepikt. Na een periode deze tevreden gebruikt te hebben, heb ik deze een keer opgeborgen zonder de knop aan te draaien. Na een paar dagen merkte ik dat er iets van een olie-achtige vloeistof lag en sindsdien zijn de armen ook niet meer vast te zetten, ook als de knop aangedraaid wordt. Het lijkt alsof de druk om het geheel vast te zetten weggevallen is door het weglopen van de olie-achtige vloeistof (weet niet hoe zo'n systeem precies werkt).

Weet iemand of dit nog te herstellen is?

17475
len
Berichten: 102
Lid geworden op: 25 dec 2011 00:06
Contacteer:

Re: meetklokstatief niet meer vast te zetten?

Bericht door len »

Die kun je gewoon met dunne olie vullen dan werkt hij weer
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: meetklokstatief niet meer vast te zetten?

Bericht door Sven »

Als ik het goed heb begrepen betekend dit dat je een echte hydraulische hebt. (er bestaan ook namaak hydraulische, zo een heb ik er, daar zitten stangetjes in.)

Demonteren, ringetjes vervangen, alles monteren en vullen met nieuwe olie en je bent weer het mannetje.

Da's de theorie en ik wou dat dat mijn statief was ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: meetklokstatief niet meer vast te zetten?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

len schreef: 18 sep 2018 22:33 Die kun je gewoon met dunne olie vullen dan werkt hij weer
Dun of dik mag in principe niets uitmaken. De truuc van vloeistof is, dat het niet samendrukbaar is en de verplaatsing (lees kracht) van de schroef direct doorgeeft.
Dus heel dikke olie werkt net zo goed, je hebt maar een paar honderste nodig om van los naar vast te komen, alleen is het dan moeilijker om de lucht er uit te krijgen.
Het systeem zou ook werken als je er (2k) silicone-rubber in zou kunnen gieten wat uithardt, kan het nooit meer lekken. De rubber gedraagt zich nl. hetzelfde als een vloeistof.Volgens mij wordt dat ook wel gedaan bij sommige toepassingen met 'hydraulische' klemming. (althans ik pas het wel eens toe, en ben daar vast niet uniek in)

Maar los of vast, olie mag er niet uit lekken, betekend volgens mij dat er ergens toch wat beschadigingen binnenin zitten. O-ringen (of cupjes) beschadigd en of afdicht oppervlak geoxideerd
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: meetklokstatief niet meer vast te zetten?

Bericht door Sven »

Helemaal hetzelfde zal het met siliconenrubber denk ik niet werken, bij de draaiknop zal het moeten scheuren om gedraaid te worden, dan zit er iets niet lekker meer.
Enneh, is siliconenrubber niet juist WEL samendrukbaar?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: meetklokstatief niet meer vast te zetten?

Bericht door andrefc101 »

Sven schreef: 19 sep 2018 08:45 Enneh, is siliconenrubber niet juist WEL samendrukbaar?
Ja, ik denk ook dat Hugo het niet helemaal begrijpt!
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: meetklokstatief niet meer vast te zetten?

Bericht door Breaker »

Denk het wel ;-)
Tenminste, als je samendrukbaarheid ziet als de mate waarin het volume veranderd als je er druk op zet. Gassen hebben een hoge samendrukbaarheid, vloeistoffen een lage. En dan is er nog rubber, het veranderd wel van vorm, maar niet van volume wanneer het wordt samengedrukt.

Natuurlijk kan het in cijfertjes en formules gevat worden, zoek maar eens op compressiemodulus, Poisson-factor en de Wet van Hooke.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: meetklokstatief niet meer vast te zetten?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Breaker schreef: 19 sep 2018 15:37 Denk het wel ;-)
Tenminste, als je samendrukbaarheid ziet als de mate waarin het volume veranderd als je er druk op zet. Gassen hebben een hoge samendrukbaarheid, vloeistoffen een lage. En dan is er nog rubber, het veranderd wel van vorm, maar niet van volume wanneer het wordt samengedrukt.

Natuurlijk kan het in cijfertjes en formules gevat worden, zoek maar eens op compressiemodulus, Poisson-factor en de Wet van Hooke.
Dank je. ;-) :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: meetklokstatief niet meer vast te zetten?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik had het natuurlijk weer helemaal uit moeten leggen. :cry: sorry dat ik weer dacht dat jullie het wel begrepen, is wel een minpuntje van mijn kant. :mrgreen:
Het is de bedoeling dat je dat rubber volledig opsluit, zodat het geen kant op kan, elke vervorming (lees kracht) wordt dan direct verplaats in alle richtingen, net zoals dat bij vloeistof zou gebeuren.
Dus is het best een uitdaging om dat ding zonder lucht insluitingen te vullen met 2 komponenten silicone. Als er een luchtbel in zit werkt het niet.
Ik heb ooit onderdelen op het principe van hydraulic forming gemaakt, maar dan met een stuk rubber ipv. olie, scheelt een hoop geklieder.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: meetklokstatief niet meer vast te zetten?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hugo stoutjesdijk schreef: 19 sep 2018 16:09 Ik had het natuurlijk weer helemaal uit moeten leggen. :cry: sorry dat ik weer dacht dat jullie het wel begrepen, is wel een minpuntje van mijn kant. :mrgreen:
Het is de bedoeling dat je dat rubber volledig opsluit, zodat het geen kant op kan, elke vervorming (lees kracht) wordt dan direct verplaats in alle richtingen, net zoals dat bij vloeistof zou gebeuren.
Dus is het best een uitdaging om dat ding zonder lucht insluitingen te vullen met 2 komponenten silicone. Als er een luchtbel in zit werkt het niet.
Ik heb ooit onderdelen op het principe van hydraulic forming gemaakt, maar dan met een stuk rubber ipv. olie, scheelt een hoop geklieder.
nog een leuk linkje over gevonden.
http://bespoke-objekt.blogspot.com/2009 ... rming.html
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: meetklokstatief niet meer vast te zetten?

Bericht door andrefc101 »

Breaker schreef: 19 sep 2018 15:37 Denk het wel ;-)
Helaas..... geen humor......
Plaats reactie