AutoTrace

Moderator: Moderators

DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

AutoTrace

Bericht door DirkSchipper »

In Solidworks kun je de add-in "AutoTrace" aanzetten.
Vervolgens kun je een sketch-picture laden, en de contouren van een afbeelding sketchen m.b.v. AutoTrace.
Dat heb ik gedaan, maar dat gebeurt veel te onnauwkeurig. Zie afbeelding.

1. Iemand een idee waarom?
Ik heb alle vier de 'adjustments' aangepast van het ene tot het andere uiterste, de verschillen zijn slechts minimaal.
In de resolutie van de afbeelding zit het ook niet (die is 10000x10000 pix 17,5 MB monochrome bitmap, het stukje wat je ziet is pakweg 3000x3000 pix).

2. Iemand een suggestie voor een ander programma?

Afbeelding
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: AutoTrace

Bericht door zeeschuim »

het procedé tracen is leuk, maar het blijft toch heel veel handwerk om het naar wens te krijgen.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: AutoTrace

Bericht door hugo stoutjesdijk »

zeeschuim schreef: 21 sep 2018 18:01 het procedé tracen is leuk, maar het blijft toch heel veel handwerk om het naar wens te krijgen.
Dat is anders absoluut niet nodig met de juiste software.
Degene waar ik over beschik draait helaas alleen op W95 nog (en dat lukt via VMware op XT bij mij nog) dus ik gebruik het eigenlijk niet.
Dan heb ik wel een 1 bit zwart wit tiff bestand nodig, en dat is tegenwoordig ook al een kunst om dat uit een systeem te krijgen.
Maar, die heeft echt geen enkele moeite met dergelijke plaatjes, nog sterker als het kon praten zou die het bijna beledigend vinden.

Maar met de meeste DTP pakketten kun je toch een vector outline van een bitmapje maken ?
(Inkskape oid)

Maar als het in SW zou kunnen wordt ik toch nieuwsgierig, kan ook al niet meer vinden hoe je ook al weer een foto op de achtergrond kreeg om eventueel over te trekken, is waarschijnlijk alweer te lang geleden, ook maar 1 keer gebruikt.
(maar alweer gevonden viewtopic.php?style=2&t=4805 ) :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: AutoTrace

Bericht door DirkSchipper »

zeeschuim schreef: 21 sep 2018 18:01 het procedé tracen is leuk, maar het blijft toch heel veel handwerk om het naar wens te krijgen.
Ja, maar van scratch af aan met de hand is nog veeeeel meer werk. :cry:
hugo stoutjesdijk schreef: 21 sep 2018 19:03 Dat is anders absoluut niet nodig met de juiste software.
Degene waar ik over beschik draait helaas alleen op W95 nog (en dat lukt via VMware op XT bij mij nog) dus ik gebruik het eigenlijk niet.
Dan heb ik wel een 1 bit zwart wit tiff bestand nodig, en dat is tegenwoordig ook al een kunst om dat uit een systeem te krijgen.
Maar, die heeft echt geen enkele moeite met dergelijke plaatjes, nog sterker als het kon praten zou die het bijna beledigend vinden.
En .... welk programma dan? .... op die VMware ... (dat laatste is nl. niet zo spannend, op m'n werk >1000)
hugo stoutjesdijk schreef: 21 sep 2018 19:03 Maar als het in SW zou kunnen wordt ik toch nieuwsgierig, ...
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: AutoTrace

Bericht door Benny_DS »

Vcarve doet het ook wel proper.
Alleen is jouw afbeelding al niet van de beste kwaliteit denk ik.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: AutoTrace

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DirkSchipper schreef: 21 sep 2018 19:20 En .... welk programma dan? .... op die VMware ... (dat laatste is nl. niet zo spannend, op m'n werk >1000)
Dat is dan alleen informatief, want verder heb je niet zoveel aan deze gegevens.
Dat is van de firma Lang, een verre voorloper van dit spul waarschijnlijk. http://www.lang.de/de/produktbereiche/l ... tware.html
Ik heb er een dongle bij op de parallelle poort, en de driver daarvoor doen het niet meer op latere versies software.
(ik werkte voor een firma die dit merk in Nederland verkocht, maar dat is al een jaar of 20 geleden)
Heb net even met Inkscape gekeken, was even zoeken hoe ze het noemen, maar het eerste resultaat zag er redelijk uit. Ik ben niet zo thuis in die DTP achtige dingen.
Valt onder het tabblad 'Paden' en dan bitmap overtrekken.
17487
Daarna opslaan als dxf, en dat zag er helemaal niet verkeerd uit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: AutoTrace

Bericht door Sven »

Met bitmap overtrekken in inkscape krijg je dubbele lijnen, dat is niet voor alle toepassingen geschikt.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: AutoTrace

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: 21 sep 2018 21:34 Met bitmap overtrekken in inkscape krijg je dubbele lijnen, dat is niet voor alle toepassingen geschikt.
Ja, dat is zo. Ik begrijp eigenlijk niet waarom, een zwart/wit overgang is in mijn beleving maar 1 lijn. Hoe ze er dan 2 van maken ontgaat mij.
Gebeurd dat bij alle instel opties? die heb ik nog niet allemaal geprobeerd
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: AutoTrace

Bericht door zeeschuim »

Ik ben nog geen 1 programma tegengekomen die het goed doet.
Vcarve werk ik al jaren mee, maar wat je ook aan instellingen invoert, je moet het nabewerken. Altijd!
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: AutoTrace

Bericht door hugo stoutjesdijk »

zeeschuim schreef: 21 sep 2018 21:58 Ik ben nog geen 1 programma tegengekomen die het goed doet.
Vcarve werk ik al jaren mee, maar wat je ook aan instellingen invoert, je moet het nabewerken. Altijd!
Dat is natuurlijk heel erg afhankelijk van de verwachting. Dan kan ik ook zeggen, freesbanken kunnen niets, ik moet altijd iets afbramen.
Je moet natuurlijk wel begrijpen wat de beperking van omzetten van pixels naar vectoren zijn.
90 % van de omtrek wil je die 'tegeltjes' middelen en een vloeiende lijn er uit hebben, vervolgens vind je dat bij een 'hoekpunt' geen afronding mag plaatsvinden. Beetje tegenstrijdige eisen.
Gelukkig heb ik de ervaring dat het wel degelijk kan, ook al zijn er heel veel programma's die niet zo ver in de ontwikkeling zijn gegaan dat jij tevreden bent. Daar was de commerciële druk waarschijnlijk wat minder.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: AutoTrace

Bericht door Floppy »

Van jouw plaatje in 5 minuten een trace gemaakt met mijn eeuwenoude coreldraw 9.
Het geeft wel veel korte lijntjes maar dat komt ook door de lage resolutie van plaatje.
17488
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: AutoTrace

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 sep 2018 21:53
Sven schreef: 21 sep 2018 21:34 Met bitmap overtrekken in inkscape krijg je dubbele lijnen, dat is niet voor alle toepassingen geschikt.
Ja, dat is zo. Ik begrijp eigenlijk niet waarom, een zwart/wit overgang is in mijn beleving maar 1 lijn. Hoe ze er dan 2 van maken ontgaat mij.
Gebeurd dat bij alle instel opties? die heb ik nog niet allemaal geprobeerd
Wanneer je kiest voor Grenswaarde helderheid of Brightness Cutoff krijg je wel gewoon 1 enkele vector lijn.

Ik zie dat je de trace funktie ook 'los' kunt vinden: http://potrace.sourceforge.net/#description

Werkt toch een stuk beter dan eilandje voor eilandje selecteren in SW en een resultaat wat onwenselijk is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: AutoTrace

Bericht door Sven »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 sep 2018 21:53 Ja, dat is zo. Ik begrijp eigenlijk niet waarom, een zwart/wit overgang is in mijn beleving maar 1 lijn. Hoe ze er dan 2 van maken ontgaat mij.
Een lijn in een zwart-wit plaatje heeft een overgang van wit naar zwarte en daarna weer van zwart naar wit. (of andersom ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: AutoTrace

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: 22 sep 2018 12:41
hugo stoutjesdijk schreef: 21 sep 2018 21:53 Ja, dat is zo. Ik begrijp eigenlijk niet waarom, een zwart/wit overgang is in mijn beleving maar 1 lijn. Hoe ze er dan 2 van maken ontgaat mij.
Een lijn in een zwart-wit plaatje heeft een overgang van wit naar zwarte en daarna weer van zwart naar wit. (of andersom ;)
Ja, een lijn heeft aan bakboord en stuurboord een zwart-wit overgang, dat begrijp ik, maar ik had de eerste keer Randherkenning gebruikt, en dan gaf een enkele overgang ook een soort van dubbel resultaat. Maar dat heb ik nu onder controle.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie