Marlin firmware aanpassen voor CNC portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

S007_CNC
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 sep 2018 12:16

Marlin firmware aanpassen voor CNC portaalfrees

Bericht door S007_CNC »

Beste forumleden,

Wat ontzettend leuk en leerzaam om hier rond te kijken en te lezen.
Zelf ben ik helemaal nieuw in het CNC gebeuren.
Ik zal me even introduceren. Ik ben Siem en ik gebruik ruim 3 jaar verschillende Ultimaker 3d printers.
Deze zijn in mijn optiek gebruiksvriendelijk en heel toegankelijk.
Ik heb de printers gebruikt voor het produceren van prototypen en maquettes.

Nu is mijn droom altijd geweest om zelf een CNC portaalfrees ter beschikking te hebben.
Tijdens mijn studie wel verschillende modellen kunnen produceren met een CNC portaalfrees, maar daar is het bij gebleven.
Nu kon ik van iemand een porttaal overnemen wat als 3d printer is gemaakt, toch is de basis identiek aan een cnc portaal wat je bij de portaalfrezen ziet.
De klem voor de freesmotor is zelfs gewoon aanwezig. De machine is gemaakt van RVS plaatmateriaal , met Orientalmotor (PKP serie) 2 fase steppen motoren en voor de electronica is er een megatronics V3.0 geïnstalleerd.
Nu wist de vorige eigenaar niet meer met welk programma deze aangestuurd werd(hij dacht MACH3), maar hier kon ik geen verbinding mee krijgen en ben door het googelen op de megatronic V 3.0 op de firmware van Marlin terecht gekomen. Ik heb eerst met mijn mac geprobeerd de kaart met de 'oude' firmware aan te sturen.
Door gebruik te maken van het programma 'Printrun' heb ik de verschillende motoren wel kunnen bewegen wat al een opluchting was dat alles ook nog werkte.

Nu wil ik niet te veel tijd stoppen in de 3D printer, maar meteen kijken hoe ik deze klaar kan maken als portaalfrees.
Wellicht was ik iets te optimistisch met het idee dat ik doormiddel van google en wat gezond verstand een heel eind zou kunnen komen.

Ik lees overal dat Marlin over het algemeen gebruikt wordt bij 3D printers, toch lees ik ook dat het mogelijk moet zijn de firmware aan te passen voor CNC frezen.
Nu is mijn vraag, heeft iemand hier ervaring mee? Weet iemand misschien een voorbeeld of een handleiding die dit omschrijft?
En met welke software is een mooie combi met de megatronics V3.0/Marlin te creëren?

Het kan natuurlijk ook zo zijn, dat jullie me adviseren om Marlin gewoon te vervangen door een andere firmware. Ik heb geen idee wat er zou kunnen werken op de megatronics V 3.0.

Ik ben dan ook erg benieuwd naar jullie reacties en ben nu al enorm dankbaar dat ik mijn vraag hier mag stellen.

Hartelijke groet,
Siem


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Marlin firmware aanpassen voor CNC portaalfrees

Bericht door Benny_DS »

DE arduino firmware bij uitstek voor CNC is GRBL.
Als het ding gedraaid heeft als cnc en niet als 3D printer zal het dat wel geweest zijn. Over het algemeen hebben die 3D printers dezelfde processoren als een arduino, en kan je ze ook zo behandelen. En er andere firmware opzetten. Je moet dan wel de juiste pinout weten van alles.
Staat er iets op het kaartje van welk merk printer het afkomstig is
Kan je zien wat er op de processor staat? Iets in de aard van "atmega ..".

Succes.
S007_CNC
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 sep 2018 12:16

Re: Marlin firmware aanpassen voor CNC portaalfrees

Bericht door S007_CNC »

Dag Benny,

Een reactie boven verwachting snel, bedankt!
De machine was een project met een onderwijsinstelling. De machine is dus gebouwd als cnc, maar heeft alleen als 3D printer gewerkt.
Zij hebben gewoon een losse controleert kaart is megatronics V3.0 met ' ATMEGA 2560 16AU 1520' op de website staat dat de megatronics compatibiliteit heeft met de Arduino Mega 2560.

Begrijp ik het goed dat ik dan GRBL firmware op de magatronics kaart moeten zetten?

Bij voorbaat dank voor je reactie!
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: Marlin firmware aanpassen voor CNC portaalfrees

Bericht door vincent1971 »

Ja je kan GRBL v1.1 er zo op zetten. Moet je wel een arduino omgeving op je p.c. hebben staan. Je sluit die kaart via de usb stekker aan op de p.c. Compileert het en dan downloaden. Andere mogelijkheid is om een zogenaamde hex file van internet te downloaden en dan downloaden. Om je cnc/3d printer aan te sturen zou ik gebruik maken van universal gcode platform. Hiermee kan je de instellingen van je cnc makkelijk configureren.
S007_CNC
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 sep 2018 12:16

Re: Marlin firmware aanpassen voor CNC portaalfrees

Bericht door S007_CNC »

Bedankt voor je bericht Vincent,

Ik heb geprobeerd GRBL op de kaart te zetten, alleen krijg ik de melding ' content mismatch.

Pre-flight Checklist
1. Do a visual check of all soldered points on the new board

2. Plug the shield into an Arduino board and load the GRBL Firmware following the steps bellow:

Download the GRBL source code. Download here
Unzip the download and you’ll have a folder called "grbl-master"
Launch the Arduino IDE. (Please make sure you are using the most recent version of the Arduino IDE.)
Load GRBL into the Arduino IDE as a Library. (Click the "Sketch" drop-down menu, then navigate to "Include Library", and select "Add .ZIP Library")
IMPORTANT: Select the "Grbl" folder inside the "grbl-master" folder, which only contains the source files and an example directory. (If you accidently select the .zip file or the wrong folder, you will need to navigate to your Arduino library, delete the mistake, and re-do this step.)
Open the "GrblUpload" Arduino example. (Click the "file" down-down menu, navigate to "Examples->Grbl", and select "GrblUpload")
Compile and upload GRBL to your Arduino. (1. Connect your Arduino Uno to your computer. 2. Make sure your board is set to the Arduino Uno in the "Tool->Board" menu and the serial port is selected correctly in "Tool->Serial Port".​ 3. Click the "Upload" and GRBL should compile and flash to your Arduino! Note: flashing with a programmer also works by using the "Upload Using Programmer" menu command.)​​


Ik vrees dat de Megatronics kaart geen GRBL firmware draait.

Of doe ik iets niet juist?
vincent1971
Berichten: 82
Lid geworden op: 15 apr 2013 14:15
Locatie: Enschede

Re: Marlin firmware aanpassen voor CNC portaalfrees

Bericht door vincent1971 »

Je moet in de arduino ide de juiste processor aanklikken. Wellicht eens gewoon de usb stekker in die besturingskaart steken en dan m.b.v. de seriele monitor van de arduino ide kijken wat voor uitvoer die kaart nu heeft.
rverhag
Berichten: 75
Lid geworden op: 26 jul 2012 14:47
Locatie: Oost Souburg, Zeeland

Re: Marlin firmware aanpassen voor CNC portaalfrees

Bericht door rverhag »

Siem,

Volgens de Wiki op Reprap (https://reprap.org/wiki/Megatronics_3.0) bevat de Mechtronics een Atmega 2560 " ... Megatronics has a powerful Atmega2560 processor with 256 kB memory, running at 16Mhz...".

In dat geval moet je in de IDE van Arduino ook de Atmega 2560 selecteren en je hebt dan ook GRBL voor Atmega 2560 nodig (https://github.com/gnea/grbl-Mega). De standaard Grbl V1.1 is nl. voor de Arduino UNO met de Atmega328P.

Ik vraag me overigens wel af of de juiste in- en outputs (voor GRBL) zijn gebruikt. Dat moet je wel even goed uitzoeken.

Als software om je Gcode naar de machine te kunnen sturen is er veel freeware voor te vinden (o.a. UGS universal GCode Sender). Als je puur op een Windows machine wil werken in een .Net omgeving kan je ook SimpleGrblGui ( https://github.com/rverhag/SimpleGrblgui ) gebruiken. Het toeval wil dat ik deze software zelf in C# heb geschreven :lol:

grtz,
Ronald
S007_CNC
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 sep 2018 12:16

Re: Marlin firmware aanpassen voor CNC portaalfrees

Bericht door S007_CNC »

Ha Vincent en Ronald,

@Vincent; klopt.. je hebt gelijk, maar ik had al wel de juiste kaart geselecteerd, maar precies wat Ronald schrijft deze is alleen voor de Arduino UNO, hier was ik ik ook zojuist achter.
Wist alleen niet dat er ook de GRBL-mega bestaat.

@Roland; Bedankt voor je tips, geweldig zo'n forum!! Met wat voor systeem werken jullie? Ik heb er nu mijn OSX weer aanhangen. Heb er ook twee windows machines naast staan, wat is over het algemeen stabieler en fijner om mee te werken bij een CNC?

Ik ga het straks meteen weer proberen, bedankt allemaal!

Gr, Siem
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Marlin firmware aanpassen voor CNC portaalfrees

Bericht door Benny_DS »

Mss dat dit nog kan helpen.
Succes.

https://www.123-3d.nl/pdf/DRW00000-1.pdf
S007_CNC
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 sep 2018 12:16

Re: Marlin firmware aanpassen voor CNC portaalfrees

Bericht door S007_CNC »

Hallo heren,

Ik heb van alles geprobeerd, maar het mag niet baten.
Als ik grbl mega download en in arduino open krijg ik gek genoeg steeds de zelfde tekst:

This sketch compiles and uploads Grbl to your 328p-based Arduino!

To use:
- First make sure you have imported Grbl source code into your Arduino
IDE. There are details on our Github website on how to do this.

- Select your Arduino Board and Serial Port in the Tools drop-down menu.
NOTE: Grbl only officially supports 328p-based Arduinos, like the Uno.
Using other boards will likely not work!

- Then just click 'Upload'. That's it!

For advanced users:
If you'd like to see what else Grbl can do, there are some additional
options for customization and features you can enable or disable.
Navigate your file system to where the Arduino IDE has stored the Grbl
source code files, open the 'config.h' file in your favorite text
editor. Inside are dozens of feature descriptions and #defines. Simply
comment or uncomment the #defines or alter their assigned values, save
your changes, and then click 'Upload' here.

Copyright (c) 2015 Sungeun K. Jeon
Released under the MIT-license. See license.txt for details.
***********************************************************************/

#include <grbl.h>

// Do not alter this file!


Hieruit denk ik op te maken dat ik steeds de verkeerde grbl upload, want hier staat weer dat deze alleen werkt op de 'uno'. Ik krijg dit ook niet opgelost, heb het al op twee verschillende macs en een windows geprobeerd.


Hierna heb ik op mijn windows het via de X-loader en de HEX file geprobeerd.
Dit lijkt goed te gaan, ook als ik de 'serial monitor' bekijk.
Hierna heb ik Universal Gcode Sender gedownload om te kijken of het ook daadwerkelijk zou werken.
Nu herkend deze de firmware als grbl en ik kan de poort openen, maar zodra ik bij command een '$' teken invoer, krijg ik in het tabblad ' console' allemaal error meldingen. Gek genoeg lijkt dit niet te lukken met grbl firmware.

Ik vrees dat ik toch terug moet naar de Marlin firmware, maar dan aangepast.

Jullie nog ideeën?

Hartelijke groet,
Siem
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Marlin firmware aanpassen voor CNC portaalfrees

Bericht door hilberth »

Ik zou deze eens proberen: https://github.com/gnea/grbl-Mega
Deze kan je ook proberen: https://zapmaker.org/arduino/programmin ... -mega2560/
Das een hexfile, hoef je niet zelf meer te compileren, kan je zo naar je arduino mega uploaden.
Think it, draw it, make it.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Marlin firmware aanpassen voor CNC portaalfrees

Bericht door Benny_DS »

En wat gebeurt als je het effectief upload? Hetgeen jij nu laat zien is simpelweg de main file van grbl. Niks mis mee.
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Marlin firmware aanpassen voor CNC portaalfrees

Bericht door hilberth »

@Benny_DS Dit is grblmega, een aangepaste versie van grbl voor de arduino mega 2560.
Als je de moeite neemt het verhaaltje erbij te lezen dan zie je ondermeer ook: "Grbl is a no-compromise, high performance, low cost alternative to parallel-port-based motion control for CNC milling. This version of Grbl runs on an Arduino Mega2560 only."

Dus nee, niet de main file van grbl.

Altijd slim om je te informeren voordat je dingen gaat installeren, dus even lezen wat het is, wat het doet, en hoe je het gebruikt. Het staat er allemaal bij.
Think it, draw it, make it.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Marlin firmware aanpassen voor CNC portaalfrees

Bericht door Benny_DS »

hilberth schreef: 30 sep 2018 23:24 @Benny_DS Dit is grblmega, een aangepaste versie van grbl voor de arduino mega 2560.
Als je de moeite neemt het verhaaltje erbij te lezen dan zie je ondermeer ook: "Grbl is a no-compromise, high performance, low cost alternative to parallel-port-based motion control for CNC milling. This version of Grbl runs on an Arduino Mega2560 only."

Dus nee, niet de main file van grbl.

Altijd slim om je te informeren voordat je dingen gaat installeren, dus even lezen wat het is, wat het doet, en hoe je het gebruikt. Het staat er allemaal bij.
Mss kan jij ook beter lezen voor je commentaar geeft. hetgeen hij in zijn post zet is simpelweg de tekst die je ziet als je de hoofdfile van grbl opent.
Ik vraag wat hij krijgt als hij upload. Losstaant of het de juiste versie is voor zijn electronica.
PS. Zelfs als zou het niet de juiste zijn, dan nog kan je zelf gaan zoeken en aanpassen.
PSS. Arduino mega is een trademark van Arduino zelf. Als op zijn bord (wat hij al bevestigd heeft) dezelfde processor zit kan je weer gaan graven in de source en aanpassen wat nodig is. Werkend krijg je het altijd, als je slim genoeg bent.

Maar typisch dit forum weer om een zure aanval over u te krijgen als je probeert te helpen. *censored*
Plaats reactie