Frictiemateriaal
Moderator: Moderators
Frictiemateriaal
Ik ben bezig om een soort van "rem" op een rvs trommel te maken. Ik heb nu een houder die een blok kunststof tegen de achterwand van de trommel drukt. Dit principe lijkt wel te werken ware het niet dat het kunststof (polyprop) te glad is. Ik zoek daarom een ander materiaal wat ik als frictiemateriaal kan gebruiken. Het materiaal moet wel zodanig zijn dat ik er draad in kan tappen voor de bevestiging.
Rubber zou qua frictie het mooiste zijn maar draadtappen in rubber zal niet meevallen denk ik? Zijn er andere kunststoffen die veel ruwer zijn?
Rubber zou qua frictie het mooiste zijn maar draadtappen in rubber zal niet meevallen denk ik? Zijn er andere kunststoffen die veel ruwer zijn?
- janplastiek
- Donateur
- Berichten: 1985
- Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
- Locatie: Rijkevorsel België
- Contacteer:
Re: Frictiemateriaal
ruwheid speelt bij remkracht geen rol, hoe gladder, hoe groter het rem oppervlak
kijk eens naar vulkolan, of pu plaatmateriaal, dit heeft een goede grip op metaal en je kan het met een nieuw freesje bewerken, bvb gaten verzinken waar je dit rivetteren of schroeven.
kijk eens naar vulkolan, of pu plaatmateriaal, dit heeft een goede grip op metaal en je kan het met een nieuw freesje bewerken, bvb gaten verzinken waar je dit rivetteren of schroeven.
Breek de dag, frees een lijntje.
Re: Frictiemateriaal
Ruwheid speelt geen rol? Dat is nieuw voor mij! PP is toch behoorlijk glad maar remt voor geen meter. Rubber is verre van glad en remt in dit geval prima.
Voor mijn toepassing is remmen wellicht niet de juiste benaming. De trommel loopt te soepel, ik wil er nu iets tegenaan drukken waardoor de trommel wat minder soepel draait. Ik zal eens naar vulkolan of pu plaat kijken.
EDIT: ter aanvulling, het gaat om een toepassing onder water. Blijkbaar is PU dan niet zo goed bruikbaar.
Voor mijn toepassing is remmen wellicht niet de juiste benaming. De trommel loopt te soepel, ik wil er nu iets tegenaan drukken waardoor de trommel wat minder soepel draait. Ik zal eens naar vulkolan of pu plaat kijken.
EDIT: ter aanvulling, het gaat om een toepassing onder water. Blijkbaar is PU dan niet zo goed bruikbaar.
Re: Frictiemateriaal
Je kunt gewoon rubber "stootdempers" kopen.
Zelfs met stalen binnenkant, draad erin of eraan. Zie verpas.nl. ze leveren niet particulier maar er zijn vast partijen die dat wel doen.
Zelfs met stalen binnenkant, draad erin of eraan. Zie verpas.nl. ze leveren niet particulier maar er zijn vast partijen die dat wel doen.
Re: Frictiemateriaal
Hoe groot moet het blokje zijn
ik heb nog wat pu in plaat en staf liggen
je kan er een moer heet stoken en in de du laten sakken en dan met water afkoelen
krijg je nagenoeg niet meer eruit
ik heb nog wat pu in plaat en staf liggen
je kan er een moer heet stoken en in de du laten sakken en dan met water afkoelen
krijg je nagenoeg niet meer eruit
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12054
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Frictiemateriaal
Ik zou hardweefsels (celleron=merknaam) nemen. Kan goed tegen water. (bij zeilboten zijn de katrollen er vaak van gemaakt) Je kunt het prima frezen,boren en tappen.
Onder water is toch een uitdaging, dat wrijft natuurlijk een stuk minder.
Onder water is toch een uitdaging, dat wrijft natuurlijk een stuk minder.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: Frictiemateriaal
Je zou er ook frictiemateriaal op je blokje kunnen lijmen.
Koop je remvoering van een puch maxi oid en die met epoxy erop lijmen, of je zou het kunnen laten doen.
Koop je remvoering van een puch maxi oid en die met epoxy erop lijmen, of je zou het kunnen laten doen.
Re: Frictiemateriaal
In de 4x4 wereld lijmen ze weleens hardhout op
Dat schijnt ook aardig te remmen bij lagere snelheden(niet op de openbare weg)
Ook draad kun je daar redelijk/goed in tappen
Azobe neemt volgends mij ook weinig tot geen water op
Dat schijnt ook aardig te remmen bij lagere snelheden(niet op de openbare weg)
Ook draad kun je daar redelijk/goed in tappen
Azobe neemt volgends mij ook weinig tot geen water op
Re: Frictiemateriaal
klopt de oude koetsen remden ook met houtblokken tegen het wiel drukken
als de blok onder water moet weken kijk voor een stuk Larikshoud dit verandert onder water niet en rot ook niet
en remt als de peste
als de blok onder water moet weken kijk voor een stuk Larikshoud dit verandert onder water niet en rot ook niet
en remt als de peste
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Frictiemateriaal
Frictieloos dempen kan ook (scheelt slijtage):
Laat de trommel een aluminium schijf aandrijven met een redelijke verhouding en plaats die schijf tussen twee magneten... Slijt niet en remt prima..
Je kan zelfs een (oude) stappenmotor gebruiken en de wikkelingen kortsluiten of belasten.. Slijt ook niet, remt ook prima..
Kees
Laat de trommel een aluminium schijf aandrijven met een redelijke verhouding en plaats die schijf tussen twee magneten... Slijt niet en remt prima..
Je kan zelfs een (oude) stappenmotor gebruiken en de wikkelingen kortsluiten of belasten.. Slijt ook niet, remt ook prima..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Re: Frictiemateriaal
Dat heeft met de wrijvingscoefficient te maken, en niet met de ruwheid.
Bij een ruw oppervlak is de druk per vierkante centimeter materiaal hoger (omdat je maar deels contact hebt), en dan heb je ook meer kracht nodig om af te schuiven. Bij een glad oppervlak andersom, minder druk per vierkante centimeter, dus minder kracht nodig om af te schuiven, maar wel meer vierkante centimeters contactoppervlak.
Een wervelstroomrem slijt niet, maar remt ook niet tot 0. Om iets op positie te houden tot je er een keer flink aan trekt werkt zo'n ding dus niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Frictiemateriaal
Misschien kun je met kurk uit de voeten? Wordt ook gebruikt als koppeling en rem materiaal in een industrie naaimachine.
Re: Frictiemateriaal
Dank voor alle reacties.
Een wervelstroomrem is een wonderlijk mooie oplossing, ware het niet dat de trommel zeer langzaam draait (<5rpm). Dan doet zo'n rem niet zo veel.
Als test heb ik wat met hout, kunststof en rubber stripjes geklooid. Rubber lijkt in dit geval toch het beste te werken. Hout remt, als het nat is, niet zo heel goed. Ik heb nu eerst een paar rubber deurbuffers besteld om te kijken hoe dat gaat.
Kurk heb ik nog niet getest, zou eventueel ook nog een optie zijn. Alleen vraag ik mij wel af hoe duurzaam dat is, ik kan me voorstellen dat kurk vrij snel slijt.
Een wervelstroomrem is een wonderlijk mooie oplossing, ware het niet dat de trommel zeer langzaam draait (<5rpm). Dan doet zo'n rem niet zo veel.
Als test heb ik wat met hout, kunststof en rubber stripjes geklooid. Rubber lijkt in dit geval toch het beste te werken. Hout remt, als het nat is, niet zo heel goed. Ik heb nu eerst een paar rubber deurbuffers besteld om te kijken hoe dat gaat.
Kurk heb ik nog niet getest, zou eventueel ook nog een optie zijn. Alleen vraag ik mij wel af hoe duurzaam dat is, ik kan me voorstellen dat kurk vrij snel slijt.
Re: Frictiemateriaal
Zou je misschien kunnen kijken bij blickle op de site. Wat hun adviseren als wielmateriaal op natte vloeren. Dan heb je meteen het goede materiaal te pakken lijkt me.