Frictiemateriaal

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Frictiemateriaal

Bericht door diode »

Ik ben bezig om een soort van "rem" op een rvs trommel te maken. Ik heb nu een houder die een blok kunststof tegen de achterwand van de trommel drukt. Dit principe lijkt wel te werken ware het niet dat het kunststof (polyprop) te glad is. Ik zoek daarom een ander materiaal wat ik als frictiemateriaal kan gebruiken. Het materiaal moet wel zodanig zijn dat ik er draad in kan tappen voor de bevestiging.

Rubber zou qua frictie het mooiste zijn maar draadtappen in rubber zal niet meevallen denk ik? Zijn er andere kunststoffen die veel ruwer zijn?
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Frictiemateriaal

Bericht door janplastiek »

ruwheid speelt bij remkracht geen rol, hoe gladder, hoe groter het rem oppervlak
kijk eens naar vulkolan, of pu plaatmateriaal, dit heeft een goede grip op metaal en je kan het met een nieuw freesje bewerken, bvb gaten verzinken waar je dit rivetteren of schroeven.
Breek de dag, frees een lijntje.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Frictiemateriaal

Bericht door diode »

Ruwheid speelt geen rol? Dat is nieuw voor mij! PP is toch behoorlijk glad maar remt voor geen meter. Rubber is verre van glad en remt in dit geval prima.
Voor mijn toepassing is remmen wellicht niet de juiste benaming. De trommel loopt te soepel, ik wil er nu iets tegenaan drukken waardoor de trommel wat minder soepel draait. Ik zal eens naar vulkolan of pu plaat kijken.

EDIT: ter aanvulling, het gaat om een toepassing onder water. Blijkbaar is PU dan niet zo goed bruikbaar.
-rick
Berichten: 107
Lid geworden op: 16 apr 2013 12:19

Re: Frictiemateriaal

Bericht door -rick »

Je kunt gewoon rubber "stootdempers" kopen.
Zelfs met stalen binnenkant, draad erin of eraan. Zie verpas.nl. ze leveren niet particulier maar er zijn vast partijen die dat wel doen.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Frictiemateriaal

Bericht door motormuis »

Hoe groot moet het blokje zijn
ik heb nog wat pu in plaat en staf liggen
je kan er een moer heet stoken en in de du laten sakken en dan met water afkoelen
krijg je nagenoeg niet meer eruit
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Frictiemateriaal

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou hardweefsels (celleron=merknaam) nemen. Kan goed tegen water. (bij zeilboten zijn de katrollen er vaak van gemaakt) Je kunt het prima frezen,boren en tappen.
Onder water is toch een uitdaging, dat wrijft natuurlijk een stuk minder.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Frictiemateriaal

Bericht door assink »

Je zou er ook frictiemateriaal op je blokje kunnen lijmen.
Koop je remvoering van een puch maxi oid en die met epoxy erop lijmen, of je zou het kunnen laten doen.
Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: Frictiemateriaal

Bericht door Ian »

In de 4x4 wereld lijmen ze weleens hardhout op
Dat schijnt ook aardig te remmen bij lagere snelheden(niet op de openbare weg)
Ook draad kun je daar redelijk/goed in tappen

Azobe neemt volgends mij ook weinig tot geen water op
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Frictiemateriaal

Bericht door motormuis »

klopt de oude koetsen remden ook met houtblokken tegen het wiel drukken
als de blok onder water moet weken kijk voor een stuk Larikshoud dit verandert onder water niet en rot ook niet
en remt als de peste
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Frictiemateriaal

Bericht door audiomanics »

Frictieloos dempen kan ook (scheelt slijtage):
Laat de trommel een aluminium schijf aandrijven met een redelijke verhouding en plaats die schijf tussen twee magneten... Slijt niet en remt prima..
Je kan zelfs een (oude) stappenmotor gebruiken en de wikkelingen kortsluiten of belasten.. Slijt ook niet, remt ook prima..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Frictiemateriaal

Bericht door DaBit »

diode schreef: 04 okt 2018 19:41 Ruwheid speelt geen rol? Dat is nieuw voor mij! PP is toch behoorlijk glad maar remt voor geen meter. Rubber is verre van glad en remt in dit geval prima.
Dat heeft met de wrijvingscoefficient te maken, en niet met de ruwheid.
Bij een ruw oppervlak is de druk per vierkante centimeter materiaal hoger (omdat je maar deels contact hebt), en dan heb je ook meer kracht nodig om af te schuiven. Bij een glad oppervlak andersom, minder druk per vierkante centimeter, dus minder kracht nodig om af te schuiven, maar wel meer vierkante centimeters contactoppervlak.

Een wervelstroomrem slijt niet, maar remt ook niet tot 0. Om iets op positie te houden tot je er een keer flink aan trekt werkt zo'n ding dus niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
vox67
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: Frictiemateriaal

Bericht door vox67 »

Misschien kun je met kurk uit de voeten? Wordt ook gebruikt als koppeling en rem materiaal in een industrie naaimachine.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Frictiemateriaal

Bericht door diode »

Dank voor alle reacties.

Een wervelstroomrem is een wonderlijk mooie oplossing, ware het niet dat de trommel zeer langzaam draait (<5rpm). Dan doet zo'n rem niet zo veel.

Als test heb ik wat met hout, kunststof en rubber stripjes geklooid. Rubber lijkt in dit geval toch het beste te werken. Hout remt, als het nat is, niet zo heel goed. Ik heb nu eerst een paar rubber deurbuffers besteld om te kijken hoe dat gaat.

Kurk heb ik nog niet getest, zou eventueel ook nog een optie zijn. Alleen vraag ik mij wel af hoe duurzaam dat is, ik kan me voorstellen dat kurk vrij snel slijt.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Frictiemateriaal

Bericht door assink »

Zou je misschien kunnen kijken bij blickle op de site. Wat hun adviseren als wielmateriaal op natte vloeren. Dan heb je meteen het goede materiaal te pakken lijkt me.
Plaats reactie