Plasma tafel

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Plasma tafel

Bericht door kawarider »

Zo, nu is het zoetjes aan tijd voor een samenvatting van mijn plasmatafel. Een project dat inmiddels 10 jaar loopt. Aanvankelijk opgestart door mijn peetoom toen de besturing van Esab kuren begon te vertonen. Helaas door ziekte heb ik hem zelf af moeten maken. Dat is eind vorig jaar in een versnelling gekomen toen de ponsnibbelmachien kuren begon te krijgen. Vanaf december zijn alle producten gesneden. Gaandeweg is het bereik gegroeid van 2-1 m naar 3-1,5m. Oorspronkelijk een simpele paralelle bob van stappenmotor.nl en 12Nm motoren. Dit jaar nog 2 reserve daar gekocht en eentje daarvan in de nieuwe besturingskast gebouwd. Veel geklooi met motoren en vooral drivers gehad, wat me nog niet duidelijk is hoe dat eigenlijk kan ontstaan. Gisteren weer (waarschijnlijk) 2 drivers opgeblazen. De nieuwe besturingskast heeft uccnc met neuron hoogteregeling. Machine moet maandag weer productie draaien dus voorlopig gaat het nog met genoemd mach3 bordje en proma thc. Dit werkt inmiddels al een jaar naar behoren. Echter, gisteren kon ik het toch niet laten aan het einde van de dag de machine even op 80 m/min te laten lopen. En dat was ook maar even, heel hard van zijn plek en bij het remmen rook uit de kast en alles in error. Hier heb ik al vaker vragen over gesteld, maar eigenlijk nog geen duidelijk antwoord gehad. Affijn, chaotisch verhaal.

Samengevat:
1 oude laptop met paralelle poort
2 simpele bob met beperkte io, geen homeswitch
3 floating head met proma thc
4 brug Y wordt aangedreven door 2 closed loop leadshine 8Nm, direct drive tandheugel moduul 1,5 17 tands
5 X heeft enkel open loop 8 Nm 17tands moduul 1,5
6 z as open loop nema23 2Nm of zo met trapezium van damencnc

Zoals gezegd is dit een productiemasjien en kan niet stilstaan. Snelheden gaan steeds verder omhoog. De bedoeling is op een betrouwbare 25 m/min uit te komen. de Esab liep max 3 m/min, dus de huidige 15 m/min is al heel wat. De z-as is een 15 min constructie en gaat teveel zwieberen als de versnelling omhoog gaat. Nu een kleine 0,2G. Het zou mooi zijn op een 0,5G uit te komen. Dat moet eerst de brug geborgd worden. Deze loopt nu los op een strip 40-15. Bij acceleratie hoger dan 0,2G gaat ie vliegen/kantelen. Eens kijken of aan de onderkant nog wat lagers bijgeplaatst kunnen worden. Setup zoals die nu is, is wel ok. We zijn klaar met experimenteren en gaan de zaak netjes maken. Het enige dat nog getest moet worden is een jmc 200W servo tov leadshine 8Nm. Om dat een beetje eerlijk te kunnen doen krijgen de leadshines eerst nog een planetair kastje met i=3. Zo ertussen te schroeven, als iemand nog een leuk adresje kent.

Waar moeten we naartoe:
1 uccnc met ethernet
2 neuron thc met floating head en ohmic sensor
3 x as ook closed loop.
4 z-as die wat degelijker is. Deze staat klaar en heeft al kogelomloop 5mm/omw. floating gedeelte functioneert nog niet

Voor de foto's moet ik weer eens terug naar de cursus. Eens zien of het wat wordt. Een mooi moment om dit topic nu te starten met de aanstaande forumdag. Hoewel ik dus geen geen echte ervaring met neuron heb, heeft John me wel overtuigd deze te gebruiken. Een maatje heeft Eding, maar nog niet de hoogteregeling werkend. Jammer, want dat vergelijk zou ik wel eens willen zien. Proma is prima , maar komt toch wel snelheid te kort. Als iemand nog op of aanmerkingen heeft, graag!

Nu terug naar de fotocursus
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Plasma tafel

Bericht door kawarider »

De tafel zoals hij nu is. In de breedte met wat lichte aanpassingen tot 1500 gekomen. In de lengte verschillende delen aangelast. Bak eronder en op een filtertje buiten

17595
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Plasma tafel

Bericht door kawarider »

Nou, da s foto 1. Persluchtfilter erop. Dat was nog niet besproken. Dubbel filter voor en fijnfilter.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Plasma tafel

Bericht door kawarider »

17596
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Plasma tafel

Bericht door kawarider »

Hi hi. Thx breaker. Het reultaat was nog niet wat ik hoopte. Eens zien.

17598
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Plasma tafel

Bericht door kawarider »

He gelukt!

Kijk niet naar de troep. Ook dat komt goed. Beide systemen moeten vlekkeloos naast elkaar kunnen werken. Niet snijden is niet werken. Een aansluitblok is mislukt om de gecombineerde voeding netjes aan te sluiten

De drives zijn met dinrail zo overgepakt uit de oude kast

17597

Stekkers zijn van plasma en afzuiging. Dit moet nog overgezet worden.

Als de bedrading definitief gemaakt wordt van de motoren twijfel ik nog of ik wartels of connectoren moet gebruiken om de kast in te komen. Wat is wijsheid?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Plasma tafel

Bericht door kawarider »

17601

Achter de bob en voeding is voor de nieuwe besturing de computer voorzien samen met voeding motoren. 48V
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Plasma tafel

Bericht door kawarider »

17600

De nieuwe powermax45. Genoeg amperes, ook als incidenteel 12mm gesneden moet worden. Een hele grote stap vooruit tov een 20 jaar Lincoln. Echt super snijkwaliteit. Ook de toorts is belangrijk. Aanvankelijk een oud model bijgeleverd gekregen. Met onderdelen bestellen adh van boekje kwam aap uit de mouw. Vanaf toen echt top! Vanuit plasmasnijder gaat alles zo onder de kantbank.

Op de achtergrond het begin van kabelgootjes. Plasma en afzuiging delen er eentje samen met de aardkabels.
Daarnaast stuurkabels en sensoren, buitenste is voor toorts en aardkabel naar de brug.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Plasma tafel

Bericht door kawarider »

Nu eens zien of we Bert zo gek krijgen Neuron op zijn bordje te implementeren. Het moge duidelijk zijn, na de laatste discussie over Linux wordt ik nog blijer van Eding. Het doet exact wat het moet doen zonder poespas en de ritalin kan in de kast blijven. Wat dat betreft ben ik qua layout ook niet zo dol op uccnc. Maar ja, eerst eens zien dat dit opgestart wordt.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Plasma tafel

Bericht door benkr »

Joep, kom bij mij wat kabelgoot halen voor in de kast, wordt het echt veel netter van.
Verder heb ik natuurlijk weer interesse in die defecte drivers maar dat wist je al denk ik.

Dat je drivers stuk gaan als je je machine zo hard laat lopen en dan heel abrupt stop is makkelijk verklaarbaar, die motoren willen niet meteen stilstaan, door de massatraagheid gaan die nog even door en dan werken ze als generator, en die generator zorgt er voor dat je voedingsspanning tijdelijk heel ruim boven de maximale voedingsspanning van je drivers komt. Gevolg is een rooksignaaltje maar omdat de plasma zelf ook flink rook produceert zie en ruik jij die niet.
En je weet het, die rook die er uit komt is er niet zo maar weer terug in te stoppen, daar komt minimaal een soldeerbout aan te pas.

Je schrijft dat je een 48V voeding hebt, en waarschijnlijk drivers die 50V mogen hebben, dat gaat dus heel erg snel fout. Schroef om te beginnen die voeding een stukje naar beneden, meestal is 42 a 44 Volt nog gewoon in te stellen. Je zult hier in de prestaties niets of nauwelijks iets van merken, behalve dat die rook wat minder snel ontsnapt.

En ehh, morgen heb ik geen tijd, maar ik wil je best een middag komen helpen om je machine aan de praat te krijgen, laat maar weten, je weet me te vinden en te bereiken, ik zie en hoor het wel.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Plasma tafel

Bericht door kawarider »

Dankje Ben, vandaag nog heel kort aan het prullen geweest. Drivers kapot en zekeringen die ervoor zitten ook! Nog wat lichter dus en niet raar meer doen. Maar ja, t is zo leuk om dat ding als een debiel weg te schieten. Kun je ze ook repareren? Het zijn nr 4 en 5 inmiddels, toch wel sonde. Sowieso gaat er een planetair kastje tussen komen, dat zal de zaak ook wel afremmen als gas los gaat. Bij 25 m/min draaien de motoren dan 1000 t/min , meer is niet echt zinvol.

Kabelgootje hou ik me aanbevolen. Dankje Ben
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Plasma tafel

Bericht door kawarider »

Oh ja, draaien doet t morgen om 6.00 weer. Een paar spijkers voor de zekeringen en drivers liggen hier gewoon op de plank. Als de winkels weer open zijn haal ik wel ergens wat zekeringen. Toch bedankt
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Plasma tafel

Bericht door benkr »

Joep, ik heb er al best veel gerepareerd, de meeste krijg ik weer volledig aan de praat. Zorg maar dat ze bij mij komen, dan kan er meteen wat goot mee retour en die drivers komen ook wel weer.
Ligt een beetje aan het merk en type, maar 3 van de 5 moet zeker kunnen, en misschien wel gewoon allemaal.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Plasma tafel

Bericht door kawarider »

Vraagje, in de categorie het kan altijd dommer. Van het weekend een aanvang gemaakt met ombouwen besturingskast. Nog een motor vervangen door closed loop, dat was 1 closed loop en een gewone op de brug . Nu dubbel aangedreven closed loop. Bij het verlengen van de bijgeleverde kabels kwam ik erachter dat deze niet afgeschermd zijn!? Kabels waren allemaal geknipt, de andere komen zo van de fabriek, de rest van de kabels voor motoren op z en x en sensoren zijn wel afgeschermd. Het zal wel goed komen....Niet dus! Voordurend een probleem om de plaat te vinden. Floating head dacht om het even waar dat ie op de plaat zat. Nu moeten we van de week weer wat zichtwerk snijden, dus ik hoop dat het dit is en dan ook op te lossen is.

Hoe doen jullie dat? Gelijk bij de motor afknippen dus? Ben ik wel een beetje teleurgesteld door Leadschine!!
Plaats reactie