Spiebaan steker voor de draaibank

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Spiebaan steker voor de draaibank

Bericht door Ballegooijen »

Vorige week is het idee geboren om een spiebaan steker te maken voor op de draaibank. Op de cnczone dag zouden we (Remco en ik) daar wat verder over nadenken maar daar is uiteindelijk niet van gekomen. Ik heb een eerste schetsje gemaakt om het met jullie te delen en te kijken of er verbeteringen mogelijk zijn.
De bedoeling is om het stukje gereedschap op de dwarsslede te monteren. Met de Z as kun je dan de afstand tot het tandwiel bepalen. Vervolgens de electromoter (nog niet getekend) aanzetten en langzaam de X as naar je toe draaien.

17651
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Spiebaan steker voor de draaibank

Bericht door benkr »

Ja, daar hebben we het zaterdag inderdaad over gehad, mijn haakse vertraging lijkt daar al wel getekend te zijn.
Maar, als je je draaibankje geCNC'd hebt, waarom laat je die deze beweging niet doen dan?
Duurt misschien wat langer, maar wij als hobbyist hebben toch tijd genoeg.
Het is verder wel een leuk projectje, maar hoe vaak zul je het gebruiken? 2x, 5x ?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Spiebaan steker voor de draaibank

Bericht door Ballegooijen »

benkr schreef: 04 nov 2018 12:02 Ja, daar hebben we het zaterdag inderdaad over gehad, mijn haakse vertraging lijkt daar al wel getekend te zijn.
Maar, als je je draaibankje geCNC'd hebt, waarom laat je die deze beweging niet doen dan?
Duurt misschien wat langer, maar wij als hobbyist hebben toch tijd genoeg.
Het is verder wel een leuk projectje, maar hoe vaak zul je het gebruiken? 2x, 5x ?
Het is idd de bedoeling het wormwielkastje daarvoor te gebruiken Ben. De reden dat ik het niet met de Z-as wil doen is dat ik met het wormwielkastje een veel snellere beweging kan maken dan met de Z as.
Over het aantal X gebruiken,.. Ja, het is eigenlijk meer fun om het te maken ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spiebaan steker voor de draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 04 nov 2018 12:02 Maar, als je je draaibankje geCNC'd hebt, waarom laat je die deze beweging niet doen dan?
Nou, als dat gewoon gietijzer geleidingen zijn, vind dat machientje die hoeveelheid korte slagen echt niet leuk, en ook nog het feit dat de eventueel aanwezige leibaan olie niet lekker meer wordt uitgesmeerd over de glijvlakken.
Voor een machine met rollengeleiding geen enkel probleem.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Spiebaan steker voor de draaibank

Bericht door boutje »

Je hoofdspil lagers vinden het ook niet zo fijn.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Spiebaan steker voor de draaibank

Bericht door benkr »

boutje schreef: 04 nov 2018 19:04 Je hoofdspil lagers vinden het ook niet zo fijn.
Maar daarvoor maakt de manier niet uit, die hoofdspil krijgt gewoon flink op zijn donder, maar of dat boven de specificaties van die lagers uitgaat vraag ik me af, zeker als het gaat om een aluminium werkstuk waar een spiebaantje in moet.
Ik heb het zelf al eens gedaan met de Emco, gewoon uit de hand eigenlijk. Duurt even maar het lukt wel, en een volgende keer zou ik het weer zo doen, maar die volgende keer kan best nog wel eens heel lang duren.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Spiebaan steker voor de draaibank

Bericht door janplastiek »

als je in de schijf waar de draaiende beweging uit de wormkast komt een T groef maakt, kan je de slaglengte van de beweging instellen, net als bij een schaafbank of een steekbank
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Spiebaan steker voor de draaibank

Bericht door Ballegooijen »

janplastiek schreef: 04 nov 2018 21:32 als je in de schijf waar de draaiende beweging uit de wormkast komt een T groef maakt, kan je de slaglengte van de beweging instellen, net als bij een schaafbank of een steekbank
Ik had daar ook aan gedacht, of eigenlijk meer gaten op verschillende afstanden vanuit het hart, maar bedacht later dat dit eigenlijk niet nodig is. Je stelt n.l. het gereedschap zo af dat, als de steker in de uiterste stand staat, de achterkant van het tandwiel is.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Spiebaan steker voor de draaibank

Bericht door janplastiek »

stel dat je een slag van 100 mm hebt en je moet maar door een kamer van 30mm, gerekend met een in en uitloop van 5mm, 60mm nutteloze slag
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Spiebaan steker voor de draaibank

Bericht door Ballegooijen »

janplastiek schreef: 04 nov 2018 21:50 stel dat je een slag van 100 mm hebt en je moet maar door een kamer van 30mm, gerekend met een in en uitloop van 5mm, 60mm nutteloze slag
Ja, dat is waar Jan. Toch nog eens even over nadenken. :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Spiebaan steker voor de draaibank

Bericht door spinningwheels »

Sleufgat niet handig , gaten patroon makkelijker
Bij kleine slag kan toerental omhoog bij gelijkblijvende snijsnelheid en minder uitsteek van de beitel
Montage van het geheel, ik heb zelf een mulitfix B met een schuitje voor boorbeitel 40 mm , dacht deze als basis te gebruiken.
Moederblok verwijderen om hulpstuk te plaatsen is ook weer extra werk . net als het vast te moeten bouten op de achterkant van het support.
Natuurlijk is voor de hobby de tijd minder belangrijk, maar wel een heel groot irritatie punt als je eerst een kwartier de boel om moet bouwen voor een klusje van 5 minuten .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Spiebaan steker voor de draaibank

Bericht door Ballegooijen »

Montage van het geheel, ik heb zelf een mulitfix B met een schuitje voor boorbeitel 40 mm , dacht deze als basis te gebruiken.
Moederblok verwijderen om hulpstuk te plaatsen is ook weer extra werk . net als het vast te moeten bouten op de achterkant van het support.
Natuurlijk is voor de hobby de tijd minder belangrijk, maar wel een heel groot irritatie punt als je eerst een kwartier de boel om moet bouwen voor een klusje van 5 minuten .
Ik zou hem liever rechtstreeks op de slede plaatsen. Dit omdat er best wel behoorlijke krachten op komen en ik mijn beitelhouder daar niet aan bloot wil stellen.
Maar als de basis er is kun je er natuurlijk alle kanten mee op.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Spiebaan steker voor de draaibank

Bericht door Tonybryden »

Lijkt me wel leuk om er een te bouwen.
Gebruiken zal je het niet vaak, maar om het te bouwen is een leuk klusje.
Bij mij is alles wat ik maak hebben dingetjes.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Spiebaan steker voor de draaibank

Bericht door janplastiek »

ik herinner me toch iets heel anders om dit in te stellen, duurde maar enkele minuten om in te stellen
laatste keer dat ik een schaafbank gebruikte, was de lengte in te stellen door met een buis sleutel een moer los te draaien, deze hield een geribbelde rondsel of een blokje op een geribbelde T gleuf zodat deze na her vast draaien niet kon verschuiven, en was het per ribbel een 3 à 4mm extra slag in de in en uitgaande slag er bij, heel simpel en snel in te stellen.
bovenaan kon je de positie van de slag verplaatsen door de krukas van de machine manueel in een einde slag positie te draaien en dan de grote moer bovenaan los te maken en de ram op zijn plaats te zetten
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie