Hulp gevraagd voor Mikron LC-15A

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Hulp gevraagd voor Mikron LC-15A

Bericht door herbieferbie »

Hoi Allemaal

Al enige tijd in bezit van een Mikron LC - 15A, op zich fijn apparaat, lekker solide .. Toen ik hem kocht had ik al het vermoeden dat er iets niet helemaal goed was, als je de lange tafel naar je toe trekt of van je af duwt zit er speling in. Heb hem toen der tijd geheel uit elkaar gehaalt de kruistafel etc , niet de rest om eens goed schoon te maken en netjes beetje in te vetten. Beetje zitten spelen met de glijplaten afstellen wat erg fijn gaat bij deze machine vind ik . En op dat moment leek de speling verdwenen. Waarschijnlijk niet enthousiast genoeg aan de tafel getrokken.
Er was toen iermand ( kan het niet meer terug vinden, kan geen plekje vinden waar de oude onderwerpen staan van jezelf ) die zei tegen me moet je eens aan die persoon vragen die heeft dezelfde machine.

Nou dat zou ik graag doen, ik zeg er eerlijk bij ik ben geen cnc mens, en de freesmachine is voor mij ook geen werk van 1/100 maar zo het nu is , is nauwkeurig werken ver te zoeken.

Ik twijfel aan mijn sleutelkunsten, of aan de als ik het me goed herinner kroonmoer of iets degelijks waar de spindel doorheen gaat

Ik hoop dat iemand me kan en wil helpen want verders is het apparaat op zich prima naar mijn zin,

hieronder paar footo' s zodat je weet over welke machine het gaat

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Hulp gevraagd voor Mikron LC-15A

Bericht door herbieferbie »

Toevoeging de moer is niet van brons maar gewoon staal/ijzer
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Hulp gevraagd voor Mikron LC-15A

Bericht door herbieferbie »

Nou nader onderzoek gedaan, het ene blok waar schroefdraad in zit is idd zo goed als overleden zie foto.
Nu vraag ik me af is zoiets nog te koop, misschien een fabrikant van een ander merk die soortgelijke machine heeft gemaakt, huvema misschien
Of is er iemand die zoiets zou kunnen maken voor me.
Hmm ik baal wel stevig was zo een fijne machine voor wat ik er mee deed.
nou alle tips welkom


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd voor Mikron LC-15A

Bericht door skillalot »

Misschien kun je de boel opboren/ruimen, en er een nieuwe bus met schroefdraad in lijmen. Als het gewoon trapeziumdraad is dan kun je op www.mafaha.nl wel wat vinden denk ik.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hulp gevraagd voor Mikron LC-15A

Bericht door benkr »

De meeste van dit soort moeren hebben een zaagsnede en een schroef waarmee je in feite de diameter van de moer knijpt, waardoor de schroefspindel er strakker doorheen loopt, en waardoor de speling verminderd.
Kennelijk heeft jou moer niet zoiets dus kun je de speling er ook niet uit stellen.
Als je hier iets mee wilt dan moet je denk ik een nieuwe moer (laten) maken, eentje die wel een stelmogelijkheid heeft.

Maar eerst, je schrijft dat als je de lange tafel naar voor en achter trekt, je de speling voelt, heb je dan nu wel de juiste moer onder handen? Deze moer bepaalt de speling van links naar rechts van de lange tafel.

Wat inderdaad ook zou kunnen is een nieuwe schroefspindel met een nieuwe moer, maar dan moet je daar tenminste een eind van nabewerken (draaibank) om daar je handwiel(en) en de lagering weer op te laten passen.
En mocht je nog ooit denken aan automatiseren (CNCen) dan is een KogelOmloopSpindel ook nog een mogelijkheid, die kun je compleet bewerkt bestellen in China voor niet al te veel geld, maar dan moet je wel heel precies weten hoe het er uit moet gaan zien.
Je zou ook nog geluk kunnen hebben en van iemand die een soortgelijke machine heeft omgebouwd naar CNC de 'oude' spindel kunnen overnemen, er zijn mensen genoeg die hun machine ombouwen, maar de meeste mensen houden de originele onderdelen er bij om de machine eventueel weer terug te kunnen bouwen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hulp gevraagd voor Mikron LC-15A

Bericht door benkr »

Ik heb eventueel nog trapezium spindels liggen, TR18 x 4 rechts, met een daar bij horende tap om de bijbehorende moer te kunnen maken, maar ook daar zul je de einden moeten nabewerken of laten nabewerken. En de moer zul je ook verder zelf vorm moeten geven.
Misschien dat je een mede forum lid bereid vindt om je hier mee te helpen.
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Hulp gevraagd voor Mikron LC-15A

Bericht door herbieferbie »

Bedankt voor alle info Benkr,

Ja zat nog te denken om de moer over de lengte te splijten ( doorzagen ) wat aan te knijpen en weer dicht te lassen maar ja kans op breuk natuurlijk, een nieuwe maken zou het handigst zijn idd.

En mocht iemand idd een onderdeel over hebben hou ik me aanbevolen.

Je andere oplossingen zijn voor mij wat te ingewikkeld om zelf te doen helaas
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd voor Mikron LC-15A

Bericht door javanree »

herbieferbie schreef: 07 nov 2018 11:54 Ja zat nog te denken om de moer over de lengte te splijten ( doorzagen ) wat aan te knijpen en weer dicht te lassen maar ja kans op breuk natuurlijk, een nieuwe maken zou het handigst zijn idd.
Lassen sowieso niet doen ! Dit spul is amper / niet goed te lassen, dan eerder hardsolderen oid.
Maar ik zou dan gewoon die zaagsnede maken en desnoods met een slangklem de boel dichtknijpen... maar het is gegoten spul dus er is kans dat het dan scheurt en breekt.

Ik zou zeggen : draad soort uitzoeken en gewoon een nieuwe moer (laten) maken. Zo moeilijk is dat niet.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hulp gevraagd voor Mikron LC-15A

Bericht door DaBit »

Als die moer versleten is (maar ik vind die moer er op de fotos nog niet heel schandalig uitzien?), dan is de spindel dat waarschijnlijk ook wel, zeker in het midden.
Alleen een nieuwe moer zou ik dus niet zo gauw doen.

Als ik het zo zie zijn je opties:
- Moer voorzien van zaagsnede en kijken of je 'm iets kunt knijpen. Maar ik denk dat het breekt.
- Vers spindeltje en verse moer monteren. En dan kun je nog kiezen of je dit moerblok uitboort en er een bronzen moer in monteert, of een heel nieuw moerblok maakt.

Zit de speling trouwens niet in de lagering van de spindel? Heb je dat gecontroleerd? En hoe groot is de speling eigenlijk? 0,05mm is toch niks bijzonders voor dit systeem.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
herbieferbie
Berichten: 457
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Hulp gevraagd voor Mikron LC-15A

Bericht door herbieferbie »

Hoi

De speling zit wel in de Combi moer/spindel , heb tafel los van de machine op zijn kop in elkaar gezet om de moer goed te kunnen uitlijnen, eerst spindel vast dan moer uiteraard. En je kunt het zien dat daar de speling in zit
Echter was ik het ff zat en is een reparatie toch niet 1 2 3 uitgevoerd dus de handel lekker schoongemaakt en in elkaar gezet, beetje strak afgesteld met de glijplaaten en dan is het vreemde als ik de glijplaat (x-as) wat losser zet is die speling niet te forceren. Heel apart zet je hem wat strakker en je geeft een ruk aan de tafel en hij heeft wel speling.

Die spindel en moer vervangen , en als je het goed wilt doen allebei natuurlijk is mij teveel gedoe, voor veel van jullie metaalvreters zal het best te doen zijn

Denk dat ik moet accepteren dat het een oudere machine is en de speling alleen opspeelt :-) bij zware belasting, dan de tafel maar even blokkeren
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd voor Mikron LC-15A

Bericht door javanree »

Meet nou eerst eens je spindel goed op... die moer is , als het standaard trapezium draad is , vrij simpel op te lappen.
Mocht je daar echt niet uitkomen wil ik wel een handje helpen.
Plaats reactie