Graag maak ik gebruik van jullie kennis en ervaring.
Ik ben één week lid, helemaal nieuw in de cnc wereld, heb afgelopen zaterdag de cnc dag bezocht en ben druk aan het ontwerpen geslagen.
Het open source topic is daarbij een hele goede eerste hulp geweest. Zeer goed en uitgebreid gedocumenteerd! Chapeau Kees!
Nu wil ik een kleinere machine, werkgebied 420 X 300 mm.
Ik ga graag op zoek naar gebruikte spullen, JVE was helaas dicht, maar heb elders wel flink wat profielen gevonden. Als het mij lukt, zie foto.
Deze profielen hebben een engelse maat, 38 x 76 mm. Maar een 8 M8 sleufmoer past erin. De profielen zijn nog gemonteerd in een constructie. Vanmiddag heb ik een inbus sleutel gekocht om de boel te kunnen slopen.
Het is veel te veel voor mijn machine.Dus mochten jullie interesse hebben graag ff een berichtje dan sloop ik er meer. Prijs wordt iets meer dan 50% van de nieuwprijs. Maar ik moet het nog slopen kopen en weet daarna de prijs.
De stukken op de foto zijn 800 mm lang, maar er zijn ook hele lange stukken ( nog te slopen). Ik kan met mijn festool tafelcirkelzaagmachine ze op maat zagen. Op dit forum geleerd met WB 40

Nu wil ik het frame maken van deze profielen. X as aan beide kanten, boven en onder, lengte 645 mm ( zie configurator). Met daar tussen 4 kolommem verbonden met hoekstukken. De dwarsbalken daaronder, zoals reeds besproken op dit forum bij een ander ontwerp. Vind het goed en past bij de beschikbaarheid van dit tweede hans spul.Deze “wangen” worden circa 160 mm hoog. Op de bovenste komt dan de rail en 38 mm naar buiten en iets omhoog de spindel.
De y- as wil ik maken van twee op zijn kant gemonteerde profielen, hoogte 2 x 76= 152 mm.
Boven en onder rails met daartussen in de spindel.
Schiet hier maar ff op, graag commentaar, ben helemaal blanco en sta open voor iedere opm. Suggestie verbetering etc.
[image][/image]