Graag advies; Zelfbouw, Damen, of complete machine aanschaffen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Graag advies; Zelfbouw, Damen, of complete machine aanschaffen

Bericht door diode »

Ik heb 4 freesmachines gehad:
- Isel van alu profiel (wapperding, kan je niets mee)
- Professioneel gebouwde machine van alu profiel (werkt redelijk maar flink verspannen is er niet bij)
- Budget chinese machine (ging vrij goed maar bereik te klein en geen ATC)

Nu als laatste heb ik sinds bijna een jaar ook een Chinese machine (zelfde merk als AndreFC101 en nog een ander cnczone lid). Mijn machine heeft een bereik van 2,1x4,2m en past gedemonteerd net in een 20 foot container. Als ik kijk naar de prijs/kwaliteit verhouding dan zul je als zelfbouwer zeer goed je best moeten doen om dit te evenaren. Wel zitten er wat dingen aan die ik heb aangepast maar dit zijn vooral cosmetische zaken en zaken omtrent veiligheid.

De machine van alu profiel die gebouwd is door een machinebouwer komt qua stijfheid en nauwkeurigheid niet in de buurt van de huidige chinees en heeft nieuw 8x zoveel gekost (ik kocht hem tweedehands)!
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Graag advies; Zelfbouw, Damen, of complete machine aanschaffen

Bericht door Sven »

Ik zou als de wiedeweerga gaan kijken naar die machine op marktplaats en kijken of je een forumlid kan meenemen.

Voor 50 mm dik plexiglas zou ik niet gaan rommelen met zelfbouw of extrusieprofielen, tenzij je met monsterprofielen gaat werken (200x300 mm oid)

Het is helemaal geen gekke prijs en hij kan in een week in je werkplaats staan als het ok lijkt.

Je kan de hele machine inspecteren zonder naar china te hoeven, er is een nederlandse importeur dus linksom of rechtsom "Moet" ie een CE keur hebben waar jij anders "Verantwoordelijk" voor bent. (Aanhalingstekens vanwege de klucht die CE een beetje aan het worden is maar dat gaat te ver voor dit draadje)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Graag advies; Zelfbouw, Damen, of complete machine aanschaffen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: 07 nov 2018 09:44 Ik zou als de wiedeweerga gaan kijken naar die machine op marktplaats en kijken of je een forumlid kan meenemen.
Dat is precies wat ik ook dacht.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Graag advies; Zelfbouw, Damen, of complete machine aanschaffen

Bericht door skillalot »

Zelfbouw is misschien goedkoper, maar ga je eigen uren een tellen. Als je door het zelf bouwen ander betaald werk moet laten liggen dan kun je beter gewoon een kant en klare machine kopen.
Heb je het momenteel rustig en heb je tijd om zelf te bouwen dan is het misschien een optie.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Graag advies; Zelfbouw, Damen, of complete machine aanschaffen

Bericht door Jacala »

Iedereen die beweert dat je met zelfbouw goedkoper uit bent mag bij mij op bezoek komen. China = beter

De chinese kwaliteit en massaproductie is gewoonweg niet te verslaan door de hobbyist of kleinschalige nederlandse machine fabriek.

Als je een grote stabiele cnc machine wilt bouwen dan moet die machine dus zelf ook nabewerkt worden, oftewel je hebt een staal bewerkende cnc frees nodig waar je complete machine in past.

Ik ben in china geweest en heb in die cnc frees gestaan. Werkbereik van 10*3 meter, enorme kop er op en vlakken maar. Mijn machientje zag er schattig uit in vergelijking.

Mijn machine is volledig op alle zijdes gevlakt en voorgeboord in 1 opspanning. Zijkanten voor de geleiders. Bovenkant vlak voor het vacuumbed en ga zo maar door.

Werkbereik 2100*3050. Gewicht: 3500 kilo.

Zelf maken is prachtig en leerzaam. Maar tenzij je een expert bent met een enorm goed inkoop netwerk en nog groter machinepark is het volgens mij niet mogelijk het zelf beter te doen.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Peter1571
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 feb 2015 21:58

Re: Graag advies; Zelfbouw, Damen, of complete machine aanschaffen

Bericht door Peter1571 »

Bedankt allemaal voor de uitgebreide reacties!
Voor mij is het nu wel duidelijk dat het zelf bouwen voor mij geen optie meer is. Ik sta er echter wel van te kijken dat de Chinese machines tegenwoordig kwalitatief zo goed zijn.(uitzonderingen daargelaten natuurlijk) Mij is namelijk altijd op het hart gedrukt, zo ver mogelijk weg te blijven van dergelijke machines. Ik heb contact gehad met de verkoper van de Markplaats machine en een afspraak gemaakt. Ik laat uiteraard weten hoe dit straks is afgelopen.

Nogmaals bedank allen en een goed weekend!
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Graag advies; Zelfbouw, Damen, of complete machine aanschaffen

Bericht door skillalot »

Ik denk dat jacala's verhaal eerder een uitzondering dan regel is. Maar goed hij is zelf wezen kijken hoe zijn machine gemaakt is. Dan zijn er betere afspraken te maken en kun je er iets beter op vertrouwen als de gemiddelde verkoop op aliexpress... Ik ken namelijk meer horrorverhalen dan dit.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Graag advies; Zelfbouw, Damen, of complete machine aanschaffen

Bericht door diode »

Ik ben het volledig eens met Jacala. Het probleem is vaak dat men in China de goedkoopste machine koopt, en dat gaat niet altijd goed.
In China kunnen ze kwaliteit bouwen voor een acceptabele prijs maar dan moet je als koper niet het goedkoopste van het goedkoopste willen hebben.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Graag advies; Zelfbouw, Damen, of complete machine aanschaffen

Bericht door skillalot »

Ik zou wel eens wat foto\s van de machine zelf en de elektra willen zien Jacala
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Graag advies; Zelfbouw, Damen, of complete machine aanschaffen

Bericht door Jacala »

Hoi skillalot!

Een tijd terug heb in een stuk of 10 cnczone mensen in de werkplaats gehad. Ondertussen heb 4 CNC frezen , 2 lasers en een kantenlijmer geimporteerd en je krijgt wat je betaald. Kom vooral kijken in Nijmegen.

Ik heb een kut chinees en een geweldige chinees naast elkaar staan. Zelfs de slechte machine is better Dan veel hobby machines.

Nu is het kroeg tijd

Mochten mensen willen komen kijken Dan vind ik dat erg leuk en gezellig.

Fine avond!
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Graag advies; Zelfbouw, Damen, of complete machine aanschaffen

Bericht door kawarider »

Jacala, was erg leuk en interessant. Zeker de moeite om een kijkje te nemen Skillalot
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Graag advies; Zelfbouw, Damen, of complete machine aanschaffen

Bericht door skillalot »

Is hier in Nijmegen in het honig gebouw toch? Kan wel een keer komen buurten ja :)
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Graag advies; Zelfbouw, Damen, of complete machine aanschaffen

Bericht door Jacala »

Kom maar een keer langs!

Wel in het weekend of in de avonduren. Tijdens kantoor uren is het gewoon werken :lol:

Toevallig heb ik deze week een "dtw102a sander" besteld om de gefreesde producten sneller af te werken.

Zal over een maand of 2 wel in de werkplaats staan.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Graag advies; Zelfbouw, Damen, of complete machine aanschaffen

Bericht door willy wonka »

Jacala schreef: 09 nov 2018 23:05 Hoi skillalot!

Een tijd terug heb in een stuk of 10 cnczone mensen in de werkplaats gehad. Ondertussen heb 4 CNC frezen , 2 lasers en een kantenlijmer geimporteerd en je krijgt wat je betaald. Kom vooral kijken in Nijmegen.

Ik heb een kut chinees en een geweldige chinees naast elkaar staan. Zelfs de slechte machine is better Dan veel hobby machines.

Nu is het kroeg tijd

Mochten mensen willen komen kijken Dan vind ik dat erg leuk en gezellig.

Fine avond!
Mag ik vragen welk merk frees onder kut valt en welke onder geweldig?
Plaats reactie