Eerste ontwerp portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Hallo Allemaal,
Graag maak ik gebruik van jullie kennis en ervaring.
Ik ben één week lid, helemaal nieuw in de cnc wereld, heb afgelopen zaterdag de cnc dag bezocht en ben druk aan het ontwerpen geslagen.
Het open source topic is daarbij een hele goede eerste hulp geweest. Zeer goed en uitgebreid gedocumenteerd! Chapeau Kees!
Nu wil ik een kleinere machine, werkgebied 420 X 300 mm.
Ik ga graag op zoek naar gebruikte spullen, JVE was helaas dicht, maar heb elders wel flink wat profielen gevonden. Als het mij lukt, zie foto.
Deze profielen hebben een engelse maat, 38 x 76 mm. Maar een 8 M8 sleufmoer past erin. De profielen zijn nog gemonteerd in een constructie. Vanmiddag heb ik een inbus sleutel gekocht om de boel te kunnen slopen.

Het is veel te veel voor mijn machine.Dus mochten jullie interesse hebben graag ff een berichtje dan sloop ik er meer. Prijs wordt iets meer dan 50% van de nieuwprijs. Maar ik moet het nog slopen kopen en weet daarna de prijs.
De stukken op de foto zijn 800 mm lang, maar er zijn ook hele lange stukken ( nog te slopen). Ik kan met mijn festool tafelcirkelzaagmachine ze op maat zagen. Op dit forum geleerd met WB 40 :lol:

Nu wil ik het frame maken van deze profielen. X as aan beide kanten, boven en onder, lengte 645 mm ( zie configurator). Met daar tussen 4 kolommem verbonden met hoekstukken. De dwarsbalken daaronder, zoals reeds besproken op dit forum bij een ander ontwerp. Vind het goed en past bij de beschikbaarheid van dit tweede hans spul.Deze “wangen” worden circa 160 mm hoog. Op de bovenste komt dan de rail en 38 mm naar buiten en iets omhoog de spindel.

De y- as wil ik maken van twee op zijn kant gemonteerde profielen, hoogte 2 x 76= 152 mm.
Boven en onder rails met daartussen in de spindel.

Schiet hier maar ff op, graag commentaar, ben helemaal blanco en sta open voor iedere opm. Suggestie verbetering etc.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

het was een heel gedoe, de foto staat op mijn iphone en ipad. met de ipad kan ik op dit moment geen berichten sturen ??? :x
Dus foto gemaakt met mij notebook van mijn ipad. De foto is nu geupload en ga hem nu proberen te plaatsen.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

hierbij de foto die in de eerste post had moeten staan

17677
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

gelukt :lol:
Ga nu proberen "draftsight" te downloaden en mijn eerste schreden te zetten in het gebruik van dit CAD programma, pppfff
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

help!
Wat ik ook doe om draftsight gratis te downloaden, ik word steeds door DASSAULT SYSTEMS naar een "koop" versie geleid. :cry:
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door janplastiek »

https://www.3ds.com/products-services/d ... -download/

ik heb gisteren sp3 op 2 panel pc's en 2 laptops geïnstalleerd, op 1 kwartier gefikst, maar als ze vragen welk type je wilt gebruiken moet je wel Free aanklikken, anders krijg je idd de koop versie
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door audiomanics »

Even een opmerking is wel op zijn plaats, denk ik..
Je gebruikt afwijkende maten profielen en ik verwacht dat je ook voor wat goedkopere (tweede hands) spindels etc gaat zoeken.
De maten uit de configurator zullen dan niet helemaal correct zijn..
Beter om, eventueel aan de hand van de diverse tekeningen van de Opensource, je eigen machine eerst helemaal goed uit te tekenen (op papier of in een of ander programma waar je mee kan werken) voor dat je gaat zagen, draaien en boren..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Bedankt Kees,

Ja, vandaar ook de benaming eerste ontwerp.
Ik zal een komplete tekening moeten maken. Ga dat proberen te doen in het cad programma draftsight, maar krijg het vooralsnog niet “ for free” gedowloaded
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door janplastiek »

met de link die ik je gaf kan je DraftSight downloaden, pas tijdens het installeren wordt er gevraagd of je een licentie hebt of een free versie wil.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Je zou ook nog naar Fusion360 kunnen kijken. Is ook gratis en er zit ook meteen een CAM programma in voor als je "straks" gaat frezen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door Breaker »

Vanwaar de keuze voor DraftSight? Het is een 2D tekenprogramma, voor het tekenen van schema's of overzichtstekeningen perfect, maar niet zo erg geschikt voor een complete freesmachine mits je een uitmuntend ruimtelijk inzicht hebt.

Heb je veel ervaring met een 2D CAD pakket (zoals AutoCAD) of begin je nieuw met tekenen? Want in het laatste geval is het net zo makkelijk (of moeilijk) om met een 3D tekenpakket te beginnen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Okay,
Ben helemaal nieuw in het CAD gebeuren, dus moet helemaal door de leercurve. Ik dacht, ik begin maar alvast met 2D, is makkelijker.
Maar jullie adviseren toch met 3D te beginnen, okay. Goede tip!

Welk gratis programma? Ga nu naar Fusion 360 kijken.

gr. Geert
PS heb vandaag 38 Kg(!) Alu profiel gehaald, moest snel zijn want het is zo weg bij de metaal/recycle handel.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door audiomanics »

hobbycnc23 schreef: 07 nov 2018 21:06 Ik dacht, ik begin maar alvast met 2D, is makkelijker.
Is misschien ook wel zo... Alle machines die ik ontwerp doe ik nog steeds gewoon in 2D, al zijn bepaalde vormen verdomd slecht in 2D te vangen, dan ga ik noodgedwongen over op 3D.... maar voor zoiets eenvoudigs als een machine volstaat, voor mij, 2D uitstekend. Het is een benadering.. Misschien omdat ik al van begin af aan in 2D werk. Ik heb ook best wel wat problemen gehad om over te stappen naar productie-gericht 3D tekenen, vooral omdat mijn beeldscherm gewoon 2D is en dingen keurig op elkaar aan leken te sluiten.. tot je het model ging draaien..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie