Re: Ik wil een frame maken aluminium 6061

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: Ik wil een frame maken aluminium 6061

Bericht door tombarink »

Toxiq Dankjewel! dat is misschien wel hele goeie manier zoiets zou je zelfstandig kunnen als je weet hoe het moet gedaan, dan kun je mal en die vullen of vormen beplakken, met carbonmatten en epoxy, ik ga hier even achteraan, om wat informatie te krijgen, 8)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ik wil een frame maken aluminium 6061

Bericht door DaBit »

Mjaah, bezint eer ge begint bij zo'n apparaat waar je zelf in gaat zitten en wat aardige snelheden kan halen.

Wil je het goed doen dan heb je naast je vezelmateriaal en epoxy stiekum nog best voor een aardig bedrag aan spullen nodig, en dergelijk grote mallen maken is ook niet makkelijk. Verder maak je heel makkelijk een foutje waardoor je de hele constructie om zeep helpt.

Voorbeeldje: ik maakte een paar maanden terug een quadcopter-framepje:

Afbeelding

Op papier vele malen sterker en stijver dan een frame uit platte plaat. Buis voor de armen met ronde plaatjes erin zodat ze niet ineen kunnen klappen, verlijmd met lijm die echt voor het doel gemaakt is, bladiebla. Maar toch, na ongeveer een kwartier testvlucht:

Afbeelding

Auw. Dat deed pijn. Hij was niet eens af.

De oorzaak is simpel: de verticale carbonbuisjes die je op de bovenste foto ziet lopen door en door met de lichte delen eraan opgehangen, zoals een liftschacht in een wolkenkrabber. Daarvoor had ik nooit gaten mogen boren in de armbuizen, en zeker niet op de plekken waar de stress het hoogste is.

Moraal van het verhaal: 1 gat op de verkeerde plek en je bent het bokje.

En nou heb ik ook al ervaring met ongelukjes op vrij lage snelheid:
Afbeelding

Je kunt wel een helm op je hoofd hebben, maar die energie van een lijf dat zich met 60km/u verplaatst moet toch echt ergens heen. Zolang je kunt glijden prima, maar als je wat tegen komt dan zal iets het moeten begeven, en dat is meestal niet de omgeving.

Zolang je niet exact weet wat je aan het doen bent, wat de gevolgen zijn van je keuzes en je iemand hebt met verstand van zaken die een keer over je ontwerp heen kijkt (er zit altijd wel ergens iets dat beter moet..): pak staal joh.
Met stukjes knap staal kun je licht en degelijk bouwen, het kost de wereld niet, het is makkelijk te verwerken, en het is tenminste een beetje vergeeflijk voor constructiefoutjes. Aluminium en composiet minder tot niet.
Heb je dan geleerd van je stalen frame, dan kun je alsnog een keer wat hightechs overwegen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Ik wil een frame maken aluminium 6061

Bericht door Toxiq »

Het is zeker wel mogelijk om dit te doen, maar je moet je wel goed verdiepen in de materie
Ik ken wel iemand die er heel goed in thuis is, ook bij hem werd gezegd dat er dingen niet mogelijk waren
Inmiddels heeft hij een hele grote tri-maran gebouwd om de wereld rond mee te gaan zeilen en zijn grote botenbouwers bij hem komen kijken hoe hij dat tóch klaar gespeeld heeft

Veel materiaal ? dat valt wel mee

Een goed vat en een vacuümpomp daar kom je al een heel eind mee
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ik wil een frame maken aluminium 6061

Bericht door spinningwheels »

Ik ben toch wel heel benieuwd wat er in komt te hangen ?? dus wat ben je van plan ?
600 cc ? 1000 cc of een geblazen 1300 ??
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ik wil een frame maken aluminium 6061

Bericht door DaBit »

Toxiq schreef: 12 nov 2018 00:35 Het is zeker wel mogelijk om dit te doen, maar je moet je wel goed verdiepen in de materie
Precies. Tegen de tijd dat je je realiseert dat glas-/koolstofvezelcomposieten heel slecht zijn in compressie dan realiseer je je ook dat het best een interessante klus is om een kartframe met enkel composiet te ontwerpen, zeker als het ook nog heel moet blijven als het een tik krijgt. Ik denk ook elke keer met m'n grote mond dat ik het wel kan, maar stiekum valt dat best tegen. En dan doe ik het niet eens voor het eerst.

Veel materiaal ? dat valt wel mee
Een goed vat en een vacuümpomp daar kom je al een heel eind mee
Ja, in de basis is het simpelweg een beetje papier-maché voor grote kinderen. Totdat je alles gaat tellen.
Kwastjes, roerstokjes, bekertjes, losmiddel, gaatjesfolie, vacuumfolie, peelply, bleedermat, kernmateriaal, van dat kauwgomspul tussen mal en vacuumfolie, schaartje met microvertanding voor je kevlar, verwarming, enzovoorts. En dan hebben we het nog niet eens over mallen gehad.

Met metaal geld overigens hetzelfde, alleen is daar de kans dat je een zaag van de buurman kunt lenen als je die zelf niet hebt een stuk groter.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Ik wil een frame maken aluminium 6061

Bericht door Toxiq »

DaBit schreef: 12 nov 2018 10:08 Precies. Tegen de tijd dat je je realiseert dat glas-/koolstofvezelcomposieten heel slecht zijn in compressie dan realiseer je je ook dat het best een interessante klus is om een kartframe met enkel composiet te ontwerpen, zeker als het ook nog heel moet blijven als het een tik krijgt.
Daarom de combi met kevlar, dat kan namelijk wel heel goed een tik hebben ;-)
Tegenwoordig zijn er prachtige weefsels waar beide al in zit

Ik zeg niet dat het makkelijk is...
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ik wil een frame maken aluminium 6061

Bericht door DaBit »

Toxiq schreef: 12 nov 2018 12:47 Daarom de combi met kevlar, dat kan namelijk wel heel goed een tik hebben ;-)
Juist niet...
1. Aramid (such as Kevlar®, Twaron®, Technora® and more) Properties are Impressive! Para-aramid fibers such as Kevlar® and Twaron®, which are slightly different, have outstanding strength-to-weight properties, and have high tenacity which makes it difficult to cut or fray.
..
..
10. Sensitive to shock load. Can fail unexpectedly if subject to shock.
..
..
On a personal note, we once had a kevlar canoe and found that if it hit a rock the kevlar tended to crack.
https://www.christinedemerchant.com/ara ... stics.html

Die eigenschap van aramide kan ik trouwens ook uit eigen ervaring onderschrijven. Verder is het !@#%#-spul om te verwerken. Het knippen van het doek is al een kleine ramp als je er geen 'speciale' schaar voor hebt. Soms is gewoon E-glas zo verkeerd nog niet.

Kijk, en daar was je al de klos geweest. Welke mechanische eigenschappen je composiet nou precies heeft is maar verdraaid lastig te voorspellen. En dat maakt het vrij tricky om mee te werken, en vrij link om toe te passen als belast deel van een kartframe. Zou het doel zijn 'een kuip', dan vond ik het wel een goed plan.
Laatst gewijzigd door DaBit op 12 nov 2018 17:17, 2 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: Ik wil een frame maken aluminium 6061

Bericht door tombarink »

Ik ben van plan een 270cc bij op te bouwen, met variomatic, en dan met poelies, een overbrenging maken, naar de achteras,
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ik wil een frame maken aluminium 6061

Bericht door spinningwheels »

Met zo,n 270 cc blokje ( 4 takt en een 9 pk of zo ) zou ik mij niet zo heel erg druk maken.
Hier staan wel een paar dingetjes .
http://bonniebew.com/go-kart-frame-blue ... art-frame/
Zoals je het op de foto,s laat zien kan er zeker wel een 600 cc 4 cilinder in, en dan vouw je het ding nog niet dubbel.
In theorie kan ik praktisch alles
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: Ik wil een frame maken aluminium 6061

Bericht door tombarink »

17703 We hadden tijd geleden een simulatie geprobeerd en zo waren we begonnen dan kun je kijken wat de zwakke plekken zijn van het frame toen zijn we ook uitgegaan van gewoon aluminium en toen bleek het dat het frame 100 kg kon dragen, van gewoon aluminium 3mm wanddikte, 25x50, chassis 25x25.
tombarink
Berichten: 119
Lid geworden op: 13 okt 2018 16:30

Re: Ik wil een frame maken aluminium 6061

Bericht door tombarink »

Rondbuis afkorten is wel lastiger als koker, maar ik ga aantal mallen maken zodat ik die samen met de rondbuis kan inklemmen zodat de zaagsneden allemaal recht zijn en op elkaar passen, 8)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ik wil een frame maken aluminium 6061

Bericht door DaBit »

Google eens op 'tube coping calculator'. De meeste kunnen ook malletjes uitprinten die je om de buis kunt plakken zodat je precies de uitkeping weg kunt halen met een elektrische vijl of schuurbandje op een Dremel. Dan past het zuigend op elkaar en kun je makkelijk lassen (voor zover rond lassen van kleine diameter pijp makkelijk is, tenminste)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Ik wil een frame maken aluminium 6061

Bericht door skillalot »

Haal een gatzaag van dezelfde diameter als de buis, die zet je in de kolomboor, boorklem goed vastzetten, en dan zaag je zo op maat.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ik wil een frame maken aluminium 6061

Bericht door Breaker »

Of bij gebrek aan een kolomboormachine:

https://www.youtube.com/watch?v=pc4bc_SwMkw&t=60s

En verderop nog wat jaloersmakend mooi laswerk...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie