Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6237
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Mijn vader had vroeger zo'n chinees of was het japans houten schuifpuzzel kistje. Daar lijkt dit wel op. Je moest dan iets van veertig in de juiste volgorde van schuifakties doen en dan kon het deksel open.
Erg gaaf dit project.
ErwinL
Berichten: 30
Lid geworden op: 22 nov 2014 03:24
Locatie: Leeuwarden

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door ErwinL »

Wauw dat is wel een mooi ding, en komt toch nog iets 'praktischer' over dan de meeste houten versies die je desnoods zo met je handen uit elkaar trekt.
Heb ook wel eens een soort puzzel kistje gezien die ook nog een zandloper op een wipwapje erin verwerkt had, waardoor je het kistje ook nog minimaal x seconden op een bepaalde zijkant moest zetten voordat een palletjes weg viel, simpel maar vond het erg leuk bedacht.

En bij de meeste wel bekend denk ik, Clickspring had gister weer een mooie nieuwe video geüpload.
https://www.youtube.com/watch?v=v19cu2hj2Ms
Kjelt
Donateur
Berichten: 6237
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Hier een voorbeeld van een "schatkist" uit de 17e eeuw ;-)
17594
Kjelt
Donateur
Berichten: 6237
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Hoe kogellager kogeltjes gemaakt worden

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Elektromotor wikkelen is toch leuk om te zien, maar de hele montage van een audi? elektrische aandrijving wordt ik toch wel stil van.
Je gaat je afvragen met hoeveel man, in welke tijd zo'n complete straat bedacht en gebouwd is. Gelukkig zitten sensoren tegenwoordig in een bus structuur, anders was de kabelboom waarschijnlijk niet te overzien.
En waarom dan ergens een deel van de bouten met een automaat aangedraaid worden, maar er een paar niet die die met de hand moet doen. (vakbond dingetje ?)

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

Wat mij opvalt is dat alle bewegingen zo ontzettend traag zijn. Zou dat nog een reden hebben?

Kwa ontwerpen: Heel bot en kort door de bocht is zo'n straat ontwerpen niet zoveel anders dan wat jij doet, alleen het abstractieniveau is anders. Elke stap gaat het abstractieniveau gewoon omhoog maar de complexiteit verandert niet wezenlijk. Bakstenen maak je met de goede klei, vormpjes, oven, enzovoorts. Ga je dan een huis bouwen, dan maak je je daar niet druk over en stapel je bakstenen en zal het jou een zorg zijn welke processtappen er nodig waren om er eentje te maken. Bouw je een woonwijk dan plan je huizen in en maak je je niet druk meer over de processtappen die nodig waren voor het bouwen van het individuele huis.
Ondertussen kun je tientallen teams de individuele machines laten fabriceren, net zoals jij tientallen fabrikanten de boutjes, draadjes, schakelaartjes, etc. laat maken voor je apparaat.

Wat ik me eigenlijk wel afvraag: kunnen ze zo'n straat virtueel testen? Als ik wil weten of mijn transistoren wel goed schakelen dan simuleer ik dat. Als ik wil weten of de FPGA-code doet wat-ie moet doen dan simuleer ik dat. Als ik wil weten of een beweging van een getekend ding klopt dan doe ik een bewegingssimulatie in CAD. Voor die bifuel ECU die wij op het werk ontwikkelen hebben we (nouja, de klant) een motor-simulator. Een grote kast vol met printplaatjes en computerspul die net doet alsof-ie een grote verbrandingsmotor is. Scheelt toch een hoop kapotte drijfstangen en gescheurde cylinderkoppen.
Zelfs zoiets 'hobbyistisch' als de flightcontroller-firmware van mijn quadcoptertje kan ik testen met een software-in-the-loop systeem door er een physics simulator aan te hangen.

Maar hoe doen ze dat met machinestraten? Je loopt toch tegen heel veel dingetjes aan als 'als ik de band wat sneller laat lopen kan machine A het onderdeeltje prima pakken, maar machine B is dan nog bezig, en met 'PLC in the loop' zeg maar kun je dingen bekijken die je fysiek niet kunt. Lijkt me sterk dat ze dingen maar aan elkaar schroeven, een gebedje doen en en prik erop zetten?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6237
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Kan zijn dat dit de beginstage is dan draaien ze op een lagere snelheid om de functionaliteit en betrouwbaarheid te testen.
Uiteindelijk splitsen ze iedere stap op in tijdseenheden en die wordt bepaald door de langzaamste stap.
Als er dus een mens draden moet vlechten en in krimpkous stoppen en dat kost 1 minuut, dan mag iedere stap 1 minuut duren voor de throughput lager wordt.
Als een stap te lang duurt en die kun je niet korter maken dan kun je twee of meer stations maken waar dezelfde stap parallel wordt uitgevoerd.

Simulatie kan maar alleen voor bestaande systemen denk ik anders kost het heel veel tijd en geld om dat eerst te maken.
Bij die robotarmen zie ik soms in filmpjes dat ze door een mens ingeleerd worden "teach in" waarbij iedere beweging wordt voorgedaan en opgeslagen.
Je zou verwachten dat ze dit vantevoren al kunnen programmeren maar kennelijk wordt het eerst allemaal in elkaar gezet.
Daarna kun je de snelheid verhogen binnen grenzen waarbij het goed blijft werken en niet kapot gaat.

Trends die ik ook zie is gebruik maken van het plafond voor transport, dat scheelt veel vloeroppervlakte.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, dat die robots zo langzaam gaan valt me ook vaak op, vooral de 5 assige. In zo'n straat is 100% foutloos natuurlijk wel het streven, als je dat mede kunt bereiken door heel beheerst te bewegen begrijp ik dat wel. En als de output gehaald wordt, is het goed. Ik weet van sommige fabrieken dat jaarlijks gewoon alle luchtcilinders preventief vervangen worden, scheelt heel veel tussentijdse storing en stilstand. (toch een voordeel als je een beetje goede statistiek bij houd ;-) )
Het ontwerpen is inderdaad 'niets anders' dan ik doe, maar dat is wel betrekkelijk, ik heb hier toch wel heel veel respect voor.
(ben gewoon te laat begonnen in die machine bouw wereld, in mijn opleiding tijd bestond mechatronica nog niet, misschien had dat beter bij me gepast)
Een bos zaag je per slot ook boom voor boom om. Maar het intrigeert gewoon. Heel veel stappen zijn natuurlijk doorboorduursel van in het verleden opgedane ervaring, maar zo'n motor wikkel station vind ik er toch wel heel vernuftig uit zien.
In deze 'straat' zie je ook heel duidelijk dat het eigenlijk allemaal zelfstandige kamertjes zijn, met AGV-loopjongens er tussen die de goederen halen en brengen, een beetje buffer lijkt me ook handig voor als er toch ergens een storing voordoet. Maar tegelijk lastig, dan moet van elk stadium een buffer hebben, en dat is ook niet direkt handig (en heb ik ook niet op het filmpje gezien)
Ik ben betrokken geweest bij 2 projecten voor autoassemblage, daar werd dacht ik niet echt gesimuleerd. Heel veel getallen weten ze uit ervaring, beetje rekenen aan verkleinen van de afstand van auto tot auto geeft wel leuke uitkomsten. Alles gaat theoretisch even snel maar de output is opeens meer.
Hele stukken kunnen ze natuurlijk in het CAD pakket al wel simuleren.
Of dat een volwaardig simulatie model is weet ik eigenlijk niet, maar als je alle stappen kent, kunnen ze waarschijnlijk in een excel sheet wel zien wat er gebeurd met de tijden, doe ik zelf ook wel.
Een beetje productie straat voor auto's doet: 6 dagen x 24 uur x 50 weken x 50 auto's/uur = 360.000 auto's per jaar. (+/- 50%) Volgens mij was dat 25 jaar geleden nog 200.000. En dat zal heel erg afhangen van de klasse natuurlijk. (Tesla redt het niet :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 16 nov 2018 11:47 Uiteindelijk splitsen ze iedere stap op in tijdseenheden en die wordt bepaald door de langzaamste stap.
Als er dus een mens draden moet vlechten en in krimpkous stoppen en dat kost 1 minuut, dan mag iedere stap 1 minuut duren voor de throughput lager wordt.
Als een stap te lang duurt en die kun je niet korter maken dan kun je twee of meer stations maken waar dezelfde stap parallel wordt uitgevoerd.
Ja, en dan moet het vlotter want jouw auto is opeens helemaal hip, en dan heb je het probleem dat het niet een kwestie is van een tweede tafeltje voor dradenvlechten erbij zetten maar dat je alles ervoor en erna ook onder handen moet nemen.

Waarschijnlijk hebben ze die lucht ook wel maar hebben ze de feed override gewoon op 50% gezet om belasting en levensduur te optimaliseren. Het valt alleen op dat het ten opzichte van de snelheden die assemblagestraten in de elektronica weten te halen allemaal wel erg gezapig oogt.
Simulatie kan maar alleen voor bestaande systemen denk ik anders kost het heel veel tijd en geld om dat eerst te maken.
Ik maak het niet vaak mee dat fatsoenlijke simulatie niet uit kan. Zo'n digital twin heeft nog meer voordelen; op zo'n filmpje ziet zo'n asssemblagelijn er leuk uit maar in werkelijkheid zit elk systeem van die grootte tsjokvol problemen. In de digitale evenknie kun je veel makkelijker what-if spelen en je hoeft geen tweede lijn ergens op te zetten voor researchdoeleinden.
Bij die robotarmen zie ik soms in filmpjes dat ze door een mens ingeleerd worden "teach in" waarbij iedere beweging wordt voorgedaan en opgeslagen.
Ja, die snap ik vaak ook niet. Als je een robot iets wil leren wat een mens heel goed kan maar een computer niet, okee. Maar voor simpele taken als verslepen van dingen van A naar B... Je weet precies welk ding wanneer waar is en als je dat niet weet dan heeft handmatige teachin ook niet zoveel zin maar moet je een bosje sensoren eraan knopen.
hugo stoutjesdijk schreef: 16 nov 2018 13:18 Ja, dat die robots zo langzaam gaan valt me ook vaak op, vooral de 5 assige. In zo'n straat is 100% foutloos natuurlijk wel het streven, als je dat mede kunt bereiken door heel beheerst te bewegen begrijp ik dat wel.
Voor begin en eindpunt van de beweging klopt dat. Voor het hele tussenliggende stuk veel minder.
En als de output gehaald wordt, is het goed.
De komende 3 weken wel ja :lol:
Het ontwerpen is inderdaad 'niets anders' dan ik doe, maar dat is wel betrekkelijk, ik heb hier toch wel heel veel respect voor.
Ik ook, maar het ziet er zo magisch uit omdat het allemaal zwarte magie is voor ons. Voor Swets zal het allemaal al minder magisch zijn.
Of dat een volwaardig simulatie model is weet ik eigenlijk niet, maar als je alle stappen kent, kunnen ze waarschijnlijk in een excel sheet wel zien wat er gebeurd met de tijden, doe ik zelf ook wel.
Jawel, voor tijden wel.
Maar zo'n stator in een badje lak dopen of iets dergelijks is nou net iets wat je best wel goed kunt simuleren door die robotsoftware en Solidworks (of een pittigere fysicasimulator) met elkaar te laten kletsen bijvoorbeeld. Robotsoftware vind dat een joint beweegt, Solidworks doet dat met z'n systeem van joints en constraints, en als je het goed doet kun je prima zien dat de stator maar net niet in de bak lak dondert omdat een sensor verkeerd gemonteerd zit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6237
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 16 nov 2018 13:50 Ja, en dan moet het vlotter want jouw auto is opeens helemaal hip, en dan heb je het probleem dat het niet een kwestie is van een tweede tafeltje voor dradenvlechten erbij zetten maar dat je alles ervoor en erna ook onder handen moet nemen.
Nou in de praktijk loopt de wachttijd voor een nieuwe auto dan opeens maanden omhoog :lol: .
Collega mocht twee jaar terug 11 maanden wachten op zijn nieuwe auto. :shock:
Ik weet dat de productielijn voor een inmiddels veroudert type lamp (HID lamp) al 40 tot 50 miljoen € kostte.
Dan wil ik niet eens weten wat een extra productiestraat voor een auto moet gaan kosten :shock:
Waarschijnlijk hebben ze die lucht ook wel maar hebben ze de feed override gewoon op 50% gezet om belasting en levensduur te optimaliseren.
Mee eens, eventueel voor het filmpje extra omlaag gezet zodat iedereen het goed kan zien / analyseren. Misschien gebruiken ze dat wel om verder te optimaliseren.
Het valt alleen op dat het ten opzichte van de snelheden die assemblagestraten in de elektronica weten te halen allemaal wel erg gezapig oogt.
Klopt, ik heb een ander filmpje gezien hoe ze in China BMW motoren maken en dat gaat ook niet echt snel. Nou is er wel een groot verschil, die P&P machines pakken meteen 50+ onderdeeltjes bewegen 20cm en plaatsen ze weer. Onderdeeltjes van 0,2 gram 20cm verplaatsen of motoren van 70kg een paar meter verplaatsen is wel wat anders.
Daarnaast weet ik niets van de richtlijnen maar misschien mogen die robots niet sneller bewegen als er mogelijk mensen aanwezig zijn, zou niet de eerste persoon zijn die overlijdt doordat een robot met een 70kg arm zijn hoofd raakt.
Ja, die snap ik vaak ook niet. Als je een robot iets wil leren wat een mens heel goed kan maar een computer niet, okee. Maar voor simpele taken als verslepen van dingen van A naar B... Je weet precies welk ding wanneer waar is en als je dat niet weet dan heeft handmatige teachin ook niet zoveel zin maar moet je een bosje sensoren eraan knopen.

Meer sensoren: meer points of failure. Dit soort lijnen wil je 24/7/365 laten draaien. Eenmalig inleren kost misschien minder tijd (middag) dan eerst simuleren en er in de praktijk achter komen dat de robot 1cm verder weg is geplaatst. Maar ik weet het niet.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5971
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Sven »

hugo stoutjesdijk schreef: 16 nov 2018 13:18 een beetje buffer lijkt me ook handig voor als er toch ergens een storing voordoet.
Ga je met een buffer altijd meer produceren dan zonder buffer?
Tijdens mijn studie heb ik een paar dagen op de cassis vullijn gestaan bij Hero.
Begin om 8 uur als de vuile kratten binnen komen.
flessen gaan er uit om in de flessenspoelmachine te gaan.
Dat ding beslaat de halve hal en de dagproductie hangt af van het gemiddelde aantal flessen dat er per uur door heen komt.

So far so good.

Er ontstaat een overschot aan kratten omdat die flessen in de spoelmachine zitten. Ik mag die lege kratten opstapelen tot de aanvoer van lege kratten gelijk is aan de afvoer van vers gevulde. (Nu staat de nog eens 25 procent van de hal gevuld)

En vervolgens mag ik de hele dag in de gaten houden of er genoeg lege kratten in de lijn staan "omdat de vullijn moet doordraaien"
Volgens mij sta ik dus de hele dag klaar om ongeveer een uur lang kratten te plaatsen of uit te nemen terwijl de spoelmachine er niet meer of minder flessen door reinigt.

En aan het eind van de dag mag ik de kratten die ik eerst gestapelt heb weer in de lijn zetten....

Zet gewoon de hele lijn stil als er ergens iets stokt... Kan ik me ergens anders nuttig maken.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 16 nov 2018 15:13
Waarschijnlijk hebben ze die lucht ook wel maar hebben ze de feed override gewoon op 50% gezet om belasting en levensduur te optimaliseren.
Mee eens, eventueel voor het filmpje extra omlaag gezet zodat iedereen het goed kan zien / analyseren. Misschien gebruiken ze dat wel om verder te optimaliseren.
Misschien willen ze ons laten denken dat het best lang duurt. (commercieel belang?)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6237
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Hier de chinese versie,
veel meer menselijke handelingen en arbo onveilige situaties (handen dicht bij automatisch bewegende mechanische delen),
maar veel sneller gaat het ook niet :lol:

https://www.youtube.com/watch?v=Vfl-jB_w3-U
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1125
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Bjornski1976 »

Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie