3 tot 4 mm dik aluminium frezen. (30x18)

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
World Citizen
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 nov 2018 19:16

3 tot 4 mm dik aluminium frezen. (30x18)

Bericht door World Citizen »

Hoi allen,

Ik ga dan toch na al die jaren wikken en wegen over tot de aanschaf van een CNC voor aluminium.
Ik schaf dit aan omdat ik uit platen aluminium plaatjes wil frezen. Ik maak allerlei dingen zoals drones, camera gimbals, meubels, computer etc etc... En loop al een jaar of 10 tegen de beslissing aan om een eigen CNC machine te kopen.

Ik wil alleen voorkomen dat ik door te gaan zoeken steeds beter en beter wil, en uiteindelijk een product koop wat zwaar overkil is.

Ik zoek dus een simpele frees die figuurtjes uit 3 tot 4 mm dik aluminium kan frezen. Dit mag van mij uren en uren kosten. Als ik het simpel kan houden door lage snelheden boeit me dat niet.
Als oppervlakte is iets als 30x18 voorlopig meer dan zat. Als ik kijk naar de dingen die ik de afgelopen 10 jaar heb moeten kopen, dan kan ik met die maten vooruit.

Het gaat er mij om dat ik niet meer beugeltjes, klemmetjes, houdertjes en ander klein spul hoef te kopen/bezorgen uit china. Ik wil die dingen zelf maken, en dat is bij mij op kleine schaal.

Nu twijfel ik dus of ik er net aan mee weg kom om een 3018 CNC uit china te bestellen. Er is nu een Pro model die niet enkel uit buizen is opgebouwd maar een aantal delen in plaat alluminium heeft. De prijs is voor mij goedkoop, dus er zit wat rek in. ( dit model is vanuit Duitsland ook leverbaar als je geen gezeur wilt)
https://www.ebay.com/itm/DIY-CNC-Router ... 1:pf:0&var

De vraag die ik eigenlijk dus effectief heb is:

Kan ik door heel langsaam te gaan met dit model alluminium op 3 en 4mm frezen.

Ik heb veel meer contex aan het hele verhaal, en ben al tijden aan het zoeken... maar het zou eigenlijk wel verdomd handig zijn als ik voor 200 euro al die beugeltjes ed kan maken. Wat ik bijvoorbeeld nu nodig heb is een vierkant plaatje van 3mm alu. Daarin moeten 2 sleuven en 4 gaatjes. Het zijn hele simpele dingen, en realiseer me erg goed dat ik daarmee al de max opzoek van dit goedkope model.

Alvast vriendelijk bedankt!
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: 3 tot 4 mm dik aluminium frezen. (30x18)

Bericht door spinningwheels »

Eenvoudig antwoord Neen ,
Als het eenvoudig freeswerk is , en dus waarschijnlijk niet eens CNC hoeft , dan zou je naar iets als een HBM X-2L kunnen kijken.
Of een gebruikte BF16 of 25
In theorie kan ik praktisch alles
World Citizen
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 nov 2018 19:16

Re: 3 tot 4 mm dik aluminium frezen. (30x18)

Bericht door World Citizen »

Dank!

Het moet wel echt aangestuurd zijn. Ik wil ontwerpen en frezen.

Is het enkel de stevigheid die deze machine ongeschikt maakt, of mis ik nog andere info?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 3 tot 4 mm dik aluminium frezen. (30x18)

Bericht door benkr »

Laatst werd er hier nog een BF16 die naar CNC was omgebouwd te koop aangeboden voor iets van 1000 Euro, dat was goedkoop en heel geschikt voor wat jij er mee wilt doen.
kris blancke
Berichten: 142
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: 3 tot 4 mm dik aluminium frezen. (30x18)

Bericht door kris blancke »

heel tevreden met mijn open source machientje
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3 tot 4 mm dik aluminium frezen. (30x18)

Bericht door DaBit »

Als je zo'n machientje als je liet zien voorziet van een eensnijder freesje en niet te gek doet dan kun je er best dingen mee uit aluminium plaat snijden. De randjes zullen misschien niet heel strak zijn en je zult zo hier en daar wat slim om moeten gaan met de beperkingen van het geheel. Verder ga je niet lang blij zijn met zo'n apparaatje. Maar alles naar zijn prijs; elk fatsoenlijk alternatief kost je al gauw het tien tot twintigvoudige.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 3 tot 4 mm dik aluminium frezen. (30x18)

Bericht door kawarider »

lux RY30 drimill Freesmachine

Is dat niets?
World Citizen
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 nov 2018 19:16

Re: 3 tot 4 mm dik aluminium frezen. (30x18)

Bericht door World Citizen »

benkr schreef: 21 nov 2018 22:17 Laatst werd er hier nog een BF16 die naar CNC was omgebouwd te koop aangeboden voor iets van 1000 Euro, dat was goedkoop en heel geschikt voor wat jij er mee wilt doen.
Ik denk het ook. Althans, en "kolom boor" heeft me tot nu toe erg geholpen. Ik heb daar een X/Y bedje onder gemaakt en kan simpele gleuvjes frezen. Ronde bochten gaat echter niet. Ik ga dit uitzoeken..
DaBit schreef: 22 nov 2018 09:12 Als je zo'n machientje als je liet zien voorziet van een eensnijder freesje en niet te gek doet dan kun je er best dingen mee uit aluminium plaat snijden. De randjes zullen misschien niet heel strak zijn en je zult zo hier en daar wat slim om moeten gaan met de beperkingen van het geheel. Verder ga je niet lang blij zijn met zo'n apparaatje. Maar alles naar zijn prijs; elk fatsoenlijk alternatief kost je al gauw het tien tot twintigvoudige.
Dit hoopte ik dus. Ik begrijp dat ik wellicht af en toe slim moet zijn met ontwerpen en mijzelf belemmer, maar het gaat hier echt over simpele plaatjes en beugeltjes. En dan niet eens de omtrek, maar meer de gaatjes, sleuven en verdiepingen.
Ik wil op zich liever een veel grotere, maar dan word het zo ontzettend duur dat ik daar anders naar wil gaan zoeken. Tot die tijd wil ik echter graag plaatjes maken, en voor 2 tot 500 euro vind ik dat een prima oplossing.

Dank
kawarider schreef: 22 nov 2018 11:34 lux RY30 drimill Freesmachine

Is dat niets?
Ga ik zoeken.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 3 tot 4 mm dik aluminium frezen. (30x18)

Bericht door Ballegooijen »

Kan ik door heel langsaam te gaan met dit model alluminium op 3 en 4mm frezen
Nou, je moet wel de snijheden aanhouden anders loopt de boel warm.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: 3 tot 4 mm dik aluminium frezen. (30x18)

Bericht door kawarider »

Dank
kawarider wrote: ↑22 Nov 2018 10:34
lux RY30 drimill Freesmachine

Is dat niets?
Ga ik zoeken.
Wordt een paar posts terug aangeboden voor vraagprijs 800 of zo.

Als je al een kruistafel op je kolomboor hebt , waarom schroef je er niet een paar steppers op en hang je aan er een computer aan? Dat kost helemaal weing, zowel in tijd als in geld.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: 3 tot 4 mm dik aluminium frezen. (30x18)

Bericht door Swets »

waar woon je?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 3 tot 4 mm dik aluminium frezen. (30x18)

Bericht door Ballegooijen »

Bedenk ook dat je met alleen een machine er niet bent! Er komt nogal wat bij zoals freesjes, gereedschap, computer, software, koelmiddel, klemmateriaal, enz. Vaak wordt dit vergeten zodat het later tegen valt.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie