Inline - Foto's als bijlage

Als er verzoeken zijn om bijv, een nieuw sub-forum aan te maken of tips en ideeën. Die kunnen jullie hier kwijt.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Inline - Foto's als bijlage

Bericht door Breaker »

In vervolg op eerdere discussie:
viewtopic.php?f=5&t=16082

En:
viewtopic.php?f=41&t=15474#p183887

Is er nog discussie geweest op de CNCzone-dag?

In ieder geval leek het me een goed idee om eens te kijken naar een oplossing. Ik heb de laatste phpBB versie geïnstalleerd (3.2.4) en ben er mee aan de slag gegaan.

Algemeen:
Er zijn flinke wijzigingen met iedere versie, waarbij sommige extensies (aanvullende modules voor extra functionaliteit) niet meer goed werken of niet langer beschikbaar zijn. Eentje is imagemagick, wat veel gebruikt wordt om foto’s in de achtergrond te verkleinen, maar de functie om die direct aan te roepen is verwijderd uit 3.2.4 in verband met beveiliging. Een extensie wordt ontwikkelt maar is nog niet beschikbaar. Wel zijn er standaard mechanismen om foto’s te verkleinen ook op de server.

Het standaard mechanisme ben ik gaan testen. Wat ik gedaan heb is ingesteld dat foto’s als bijlage toegevoegd kunnen worden:
17787

Vervolgens dat er thumbnails van ieder foto gemaakt worden in een formaat van 640px, maar ook dat de volledige foto niet groter dan 1280px mag zijn.
17788


Daarna heb ik geëxperimenteerd om foto’s onder deze voorwaarden bij te voegen. Bij het uploaden komt automatisch de optie tevoorschijn om de bijlage inline te zetten (‘plaats in tekst’)
17789

Waardoor de foto tussen de tekst gezet wordt in 640px formaat.
17790

Wordt de foto aangeklikt dan wordt deze in vol formaat getoond:
17791

In de achtergrond wordt de foto bijgewerkt naar een 640px formaat en wordt het origineel omgezet naar 1280px formaat en zo opgeslagen. Niet de volledige originele foto wordt dus op de server bewaard.
17792


Limieten:
Vervolgens heb ik de limitaties voor de grootte van de foto bekeken, door verschillende foto’s in posts te zetten. Mijn telefoon maakt foto’s tot 5MB met een formaat van 4096px bij 3072px, en soms zijn er uitschieters naar boven de 10MB voor panoramafoto’s. Het verwerken van die grote panoramafoto’s gaat niet altijd goed, er zit een maximum aan het formaat, die heb ik niet precies bepaald maar als dat richting de 8000px gaat loopt het mis, de foto kan dan niet langer correct verkleind worden en er komt een foutmelding.
17793

Alles kleiner gaat goed. De limiet heb ik daarom op 10MB gezet met een maximum van 10 foto’s per post.
17794

Op de server wordt de foto teruggeschaald en neemt daarbij maximaal 500kB in. Hierbij hoeven foto’s dus niet vooraf bewerkt of teruggeschaald te worden in formaat of grootte, gewoon sturen in het geschoten formaat!

Ik heb ook nog een maximaal formaat van 1024px geprobeerd (300kB per foto) en 2048px (800kB per foto). Bij 1024px is het turen als er tekst op de foto staat (configuratie schermen), bij 2048px is er meestal onnodig detail, daarom voor 1280px gekozen.

De foto’s worden ook automatisch geschoond van allerlei exif metadata zoals locatiegegevens, prettig voor degene die daar geen erg in hebben of dat nu handmatig doen.
17795

Gebruik op de telefoon/tablet:
Vervolgens geprobeerd hoe het werkt vanaf de telefoon: Uitstekend!
Foto’s zijn direct van de camera of roll toe te voegen en in te voegen, desnoods met meerdere tegelijk.
17796

17797


Het enige probleem waar ik tegenaan liep was dat de oriëntatie incorrect was, dit werd al gemeld bij phpBB en er is een fix voor die goed werkt en waarschijnlijk in een update standaard wordt. Veel meer is er niet over te zeggen, het werkt gelijk als vanaf de PC.
17798

17799


Uitgelogd of ingelogd:
Ook die vervelende verbodsplaatjes, die niet weg te krijgen zijn: Opgelost!
Alhoewel in de standaard instellingen toegestaan wordt dat bijlagen door gasten kunnen worden gezien, is er op CNCzone voor gekozen om dat te verbieden.
17802

Dit zorgt ervoor dat bij het niet ingelogd zijn de foto’s worden vervangen door verbodsborden. Wordt er vervolgens wel ingelogd, dan wordt dit nog steeds uit de cache getoond. Pas wanneer die geleegd/ververst wordt, zijn de foto’s zichtbaar. Het leegmaken van de cache op mobiele apparaten kan soms erg lastig zijn, waardoor het onmogelijk wordt om een fotoreportage te volgen.

Bij het toestaan van foto’s als inline bijlage worden de foto’s niet vervangen door verbodsborden, maar wordt simpelweg gemeld dat er geen rechten zijn om foto’s te zien.

17800

Dit zorgt zo niet voor vervuiling van de cache. Wordt daarna ingelogd, dan zijn de foto’s gewoon netjes zichtbaar.
17801

Galerij:
De galerij module waarvan ik denk dat die gebruikt wordt op CNCzone wordt niet ondersteund in de nieuwe versie, de site draait nu waarschijnlijk nog op 3.1? (Niet langer ondersteund)
Of de galerij foto’s makkelijk omgezet kunnen worden naar inline is wel een puntje van aandacht, ik heb zelf al meer dan 700 foto’s op het forum, dus het zullen er in totaal ongetwijfeld vele duizenden zijn. Het zou mooi zijn als dit omgezet kan worden naar een zelfde principe. Momenteel zijn de oudere postings niet allemaal postfris meer (gebroken links) dus daar zou ook een verbetering zitten. Bovendien kan de galerij module dan afgevoerd worden.

Dus:
Al met al kan met standaardinstellingen een heel werkbaar alternatief worden gebruikt wat goed functioneert in een testomgeving. Ik denk dat het er voor velen met een milde vorm van digibeetsie op vooruit zou gaan. Bovendien kan er vanaf mobiele apparaten weer deelgenomen worden aan een discussie met beelden, ook iets wat nu erg moeilijk is. Ik wil voorstellen om eens te kijken of het een mogelijkheid is met de huidige versie van CNCzone om dit te gaan gebruiken.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Inline foto's als bijlage

Bericht door Kjelt »

Hulde voor het vele verzette werk en het testen!

Jammer dat de nieuwe versie niet backwards compatible is vanwege de galerij.
Nu zijn alle fotos gelukkig wel uniek genummerd, dus rest inderdaad de vraag kan dit op de een of andere manier "automatisch" omgezet worden in de software?
Waar worden bij de nieuwe software versie alle fotos opgeslagen en hoe ziet de inline code er dan uit? Als dat picture: filename.jpg is dan zou een globale find en replace van de huidige tags |album| en |image| misschien een oplossing kunnen zijn?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Inline - Foto's als bijlage

Bericht door Breaker »

In eerste instantie zou het mooi zijn dat het forum weer wat toegankelijker wordt voor afbeeldingen zodat leden die makkelijker kunnen gebruiken bij hun commentaren, vragen, verslagen, enz. Nu zijn er zonder veel problemen twintig, dertig, veertig commentaren te vinden van leden die het lastig, moeilijk of onmogelijk vinden om foto’s bij te voegen.

Voor een eventuele migratie van huidige content werd eerder aangegeven dat, om scripts te draaien, admin/root toegang nodig is en die is er niet omdat het een gedeelde hosting omgeving is. Misschien zijn er andere manieren. Maar simuleren/testen zonder de precieze versie en extensies te kennen is vrij nutteloos. Ik wil er best nader naar kijken maar dan graag in samenwerking met de mods.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Inline - Foto's als bijlage

Bericht door benkr »

;-) :lol:
Ga vooral zo door.
Top.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Inline - Foto's als bijlage

Bericht door kawarider »

Knap stukje werk, breaker. Inderdaad is telefoon steeds vaker gebruikt om te surfen. Foto s zijn dan niet zichtbaar.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Inline - Foto's als bijlage

Bericht door Breaker »

Met de tablet op de bank wil ook wel eens voorkomen ;-)
En behalve door puristen worden telefoons ook overwegend gebruikt om foto's te maken, zeker in het hobbyhok, tenminste, ik heb nooit de behoefte gevoeld om daarvoor naar een digitale camera op zoek te gaan (als die het nog doet :oops: )
't Is toch altijd weer een hele omweg om ze naar de PC te krijgen, voor te bewerken en dan in de galerij te zetten en te linken naar een post.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Inline - Foto's als bijlage

Bericht door Ballegooijen »

Het zou super zijn om dit door te voeren. Ik weet inmiddels redelijk een plaatje te plaatsen maar het blijft omslachtig. En met je telefoon is het geen doen. Heel mooi werk Breaker!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Inline - Foto's als bijlage

Bericht door Breaker »

Goed, ik kon het toch niet laten om even verder te kijken.

Blijkbaar is de phpBB Gallery werkend te krijgen op 3.2.4.

Dit heb ik toegepast en inderdaad, een werkende galerij. Na wat rechten in te stellen kon ik mijn eigen galerij opzetten:

17804

Voor de instellingen heb ik dezelfde 10MB en 1280px of 1024px aangehouden met automatische resize aan, hopende dat ik hetzelfde kan bereiken als met inline:

17805

Maar helaas, bij kleinere plaatjes ging het goed, echter bij grotere kwam er een foutmelding:

17806

Wat ik erbij vond was:
'PHP_SIZE_OVERRUN' => 'The attachment’s file size is too large, the maximum upload size is %1$d %2$s.<br />Please note this is set in php.ini and cannot be overridden.',
Uit alle voorbeeld php.ini’s blijkt dat het maximum op 2MB ligt en dat klopte inderdaad. Dus op zoek naar de php.ini, maar die wordt niet gebruikt:

17807

Dus opgezocht hoe die wel gebruikt kan worden en dat kan door een php.ini in de forum directory te zetten. Deze heb ik de volgende inhoud gegeven:

Code: Selecteer alles

upload_max_filesize = 10M
post_max_size = 10M
De boel herladen, en de php.ini wordt gebruikt:

17808

Vervolgens dezelfde foto in het album geladen, en dit gaat nu wel goed (ook bij een veel grotere foto dus, deze is 4096x3072px en bijna 5MB):

17809

Op de achtergrond wordt de foto netjes verkleind, alhoewel de compressie wat minder lijkt, maar één foto maakt nog geen winter:

17810

Ook de exif data wordt keurig verwijderd:

17811

Kortom, ook in de huidige galerij kan er met wat aanpassingen met grotere foto’s gewerkt worden. Wat de noodzaak wegneemt om voor te bewerken.
Er blijft echter een groot nadeel met het gebruik van de galerij ten opzichte van inline: Het bord :evil:

17812
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Inline - Foto's als bijlage

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Breaker schreef: 02 dec 2018 16:03 Goed, ik kon het toch niet laten om even verder te kijken.
En dat vinden wij echt niet erg hoor. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Inline - Foto's als bijlage

Bericht door Breaker »

De informatie van de galerij en van de inline foto's staat in verschillende tabellen van dezelfde database. Er is wel een script te maken om dat te migreren. Alle posts moeten op oude tag doorzocht worden, dan aangepast met een checksum, relevant informatie moet overgezet worden naar een andere tabel, en de foto moet verplaats worden.

Dat kost wat meer werk dan een enkele zondagmiddag, maar het kan wel.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Inline - Foto's als bijlage

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Misschien heel kort door de bocht.
Begin met een heel nieuw (sub) forum, gewoon helemaal zoals iedereen het wenst, iets andere URL naam. (cnc-zone.nl of zo )
Daar komen alle nieuwe berichten.
Op de oude site het maken van nieuwe topics blokkeren.
Dan indien mogelijk de meest actuele berichten overhevelen naar de nieuwe site, dat kan stap voor stap totdat er besloten wordt om echt oud spul niet meer mee te nemen, of gewoon alles te doen.
In de zoek mogelijkheid van de nieuwe site zou dan alleen een truuc moeten zitten dat ook de oude site doorzocht kan worden.

Of is mijn gedacht gang heel vreemd? (niet gehinderd door enige kennis :mrgreen: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Inline - Foto's als bijlage

Bericht door Breaker »

De ene functionaliteit toevoegen en een andere afsluiten kan sowieso wel. 99% is perfect in orde, dus wel een beetje rigoreus om het zo aan te pakken, het is makkelijker om wat zaken te verbeteren die dat nodig hebben.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Inline - Foto's als bijlage

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Breaker schreef: 17 dec 2018 15:34 De ene functionaliteit toevoegen en een andere afsluiten kan sowieso wel. 99% is perfect in orde, dus wel een beetje rigoreus om het zo aan te pakken, het is makkelijker om wat zaken te verbeteren die dat nodig hebben.
Ja, daar heb ik natuurlijk geen enkel idee van, dacht meer uit de hoek van 'schoon' beginnen en geen historische ballast mee torsen. Maar blijkbaar valt dat mee.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Inline - Foto's als bijlage

Bericht door create »

Blijkbaar is de phpBB Gallery werkend te krijgen op 3.2.4.
Binnenkort weer een update!!!

greetz Create
Plaats reactie