Slijtage Y-as conventionele bank

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rudivg30dett
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 jul 2010 22:50

Slijtage Y-as conventionele bank

Bericht door Rudivg30dett »

Beste mensen,

Ik heb een vraag over mijn Aciera F5, wel een conventionele maar kans ik groot dat iemand hier ook daar verstand van heeft ;-)

Ik gebruik de machine niet veel en werk met vrijwel uitsluitend aluminium. Ik heb het gevoel dat de afwerking steeds meer te wensen overlaat, als ik over de Y as frees met de zijkant van een frees. Het oppervlak is gegolfd zeg maar, hoewel niet meetbaar. Kans is groot dat de speling in de aandrijving zit, maar ik wou toch ook graag weten hoe de rest van de kop ervoor staat.

De Y as heeft een gewone zwaluwstaart die ik geprobeerd heb strakker te zetten, maar de spanning kon niet verder verhoogd worden. In de hoogte kan ik de kop 0.04mm omhoog drukken met een breekijzer naast de spindel wanneer die helemaal naar binnen staat, op het uiteinde vd slag (250mm) is de speling 0.08mm. Dan zet ik flink kracht, ik schat zo'n 150kg omgerekend. Naar beneden drukken (80kg) levert 0.02mm op.
Ik heb ook gekeken of ik de kop van links naar rechts kan bewegen, maar op de lange slag kwam ik op hooguit 0.015 in beide richtingen (circa 40kg druk).

Nou kan ik nergens vinden wat nou acceptabele spelingen zijn voor een machine als deze, wat denken jullie?

Bedankt, Rutger
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Slijtage Y-as conventionele bank

Bericht door Kars-cnc »

Beste Rutger, wat me opvalt is dat je stelt dat de spanning op de zwaluwstaart geleiding (de spie neem ik aan) niet verder verhoogd kon worden. Ik weet niet precies hoe je dat bedoelt, maar volgens mij moet je een dergelijke afstelling zodanig strak kunnen zetten dat je Y-slede zwaar gaat lopen of helemaal niet meer te bewegen is. Als bij een maximaal strak gestelde spie de Y-slede nog steeds gemakkelijk beweegt kon daar het probleem wel eens zitten.
Rudivg30dett
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 jul 2010 22:50

Re: Slijtage Y-as conventionele bank

Bericht door Rudivg30dett »

Met die zwaluwstaart bedoel ik die zwaluwvormige lat die over de hele lengte gaat van de Y-slede ja. In Nederlands is het soms moeilijk om de benamingen te vinden voor technische dingen :lol:
Hij kon wel degelijk nog strakker maar dan beweegt ie heel zwaar, dat ook de automatische voeding stopt als die aangezet wordt. Ik heb een foto hieronder neergezet, achter de 4 grote gaten zitten schroeven (hebben een vlakke sleuf dus voor een gewone vlakke schroevendraaier) die geborgd worden met kleine zwarte inbussen zonder kop.

Afbeelding

Afbeelding
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Slijtage Y-as conventionele bank

Bericht door Grafjan »

Misschien een hele domme opmerking: maar kan het niet aan speling op de x as liggen ? Dat hij tijdens het frezen in de y richting niet goed
geblokkeerd word.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Slijtage Y-as conventionele bank

Bericht door motormuis »

als je speling in de schroefdraad heb en meelopend ga frezen kan je ook dit effect krijgen
Rudivg30dett
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 jul 2010 22:50

Re: Slijtage Y-as conventionele bank

Bericht door Rudivg30dett »

Grafjan schreef: 01 dec 2018 14:51 Misschien een hele domme opmerking: maar kan het niet aan speling op de x as liggen ? Dat hij tijdens het frezen in de y richting niet goed
geblokkeerd word.
Ik heb een paar jaar geleden de X as volledig gedemonteerd, voorzien van nieuwe lagers, en afgesteld. Dit moest ik doen omdat de rechterkant van het lagerhuis olie lekte. Zoals je kan zien is de schroefas behoorlijk versleten, maar met de spanner kon ik hem weer strak krijgen. Ik ga deze nu ook weer proberen strakker te zetten. Zou deze schroefas vervangen kunnen worden voor een kogelomloop (met handbediening)?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
motormuis schreef: 01 dec 2018 17:05 als je speling in de schroefdraad heb en meelopend ga frezen kan je ook dit effect krijgen
Ik heb hier de originele manual die bij de machine kwam, hierin staat zowel de afstelling van de spies en de schroefdraad voor alle 3 assen behalve die voor het Y-schroefdraad :evil: Ik ben al de hele dag aan het zoeken en ik kan er niet achter komen hoe die afgesteld moet worden :evil: Er is wel een online F5 cnc manual maar die heeft een aparte toegang in het frame om erbij te komen.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Slijtage Y-as conventionele bank

Bericht door spinningwheels »

Waarom zou je een ko spindel pakken ?
Een nieuwe trapezium spinden met nieuwe moer kost niet zo veel
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Slijtage Y-as conventionele bank

Bericht door Ballegooijen »

Waarom zou je een ko spindel pakken ?
Ik denk wel dat een KO spindel nauwkeuriger is en minder backslash heeft.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Slijtage Y-as conventionele bank

Bericht door motormuis »

je kan ook dit systeem gebruiken mijn vroegere portaalfrees een sabre 408 hat ook deze spindel en heeft toch 12 jaar bij mij dienst gedaan met een herhaal nauwkeurigheid
binnen 0,05mm
de slijtage is ook minder en ze stelt zich zelf bij
https://www.banggood.com/de/T8-10020030 ... rehouse=CN
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Slijtage Y-as conventionele bank

Bericht door DaBit »

Ballegooijen schreef: 01 dec 2018 22:57 Ik denk wel dat een KO spindel nauwkeuriger is en minder backslash heeft.
Nadeel is dat zo'n KO-spindel 2 kanten op werkt; als de frees tegen het werkstuk duwt gaat je handwieltje draaien. Probeer dan nog maar eens nauwkeurig te werken.

Verder hangt het maar net van de klasse af. Er zijn onnauwkeurige KO-spindels, en heel nauwkeurige trapeziumspindels. Het trapeziumspul van Machinefabriek Harderwijk kan zich prima meten met Chinese kogelomlopen in ieder geval, en zo'n bronzen moer kun je prima op de draaibank en/of freesbank in de gewenste vorm boetseren. En als je een tap (of beitel voor de draaibank) hebt maak je die moeren ook vrij makkelijk zelf.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Slijtage Y-as conventionele bank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

motormuis schreef: 01 dec 2018 17:05 als je speling in de schroefdraad heb en meelopend ga frezen kan je ook dit effect krijgen
Het lijkt me duidelijk dat je met een conventionele machine ook 'conventioneel' freest, en dan moet je maar eens in een CAM pakket kijken wat dat inhoud.

Speling op een trapeziumdraad is niet erg en kan niet de oorzaak zijn van vreemd freesgedrag (mits je kunt frezen)
Frezen met de Y-as is bij alles machines met gelijksoortige constructie de minst prettige bewerking.

Heb je dat slechte resultaat ook als je maar 0.1 mm verspaand (over de volle diepte natuurlijk)
Die zwaluwstaart zit dus niet met een conische spie opgesloten begrijp ik ?
Misschien toch die Y-as eens loshalen, geleiding nakijken en ontdoen van onregelmatigheden. En nog eens testen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Rudivg30dett
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 jul 2010 22:50

Re: Slijtage Y-as conventionele bank

Bericht door Rudivg30dett »

Ik heb de X-as gedemonteerd, anders was het niet mogelijk om bij zijn spiebaan verstelling te komen. Die X-as komt eruit met de assen voor de rem en auto voeding erbij in een 'kastje' aan de zijkant vd X-as. Die laatste 2 hebben spiebanen en helaas zijn 2 spies in het midden vd machine gevallen tijdens het terugschuiven. Met een beetje pech moet ik nu de gehele Z-as gaan demonteren om ze terug te vinden. Al van alles geprobeerd met magneten e.d. maar ze zijn onvindbaar.
Leuk zo'n degelijke oude machine maar dit soort dingen.... :|

De X-as heeft trouwens een schroefdraad van 24x5mm, is dat een beetje gangbare maat voor zo'n as?
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: Slijtage Y-as conventionele bank

Bericht door Leo.D »

Is er een patroon in de golven te ontdekken wat overeen komt met de spoed van de spindel?
Zo ja dan kan de spindel krom zijn.
Met een kromme spindel en een te strak afgestelde moer kan de slede in de richting geduwd worden waar de speling zit.
Rudivg30dett
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 jul 2010 22:50

Re: Slijtage Y-as conventionele bank

Bericht door Rudivg30dett »

Ik heb verschillende voeding snelheden geprobeerd en zag niet echt een verschil in het patroon, ik neem aan dat je het daaraan kan zien toch?

Ik heb uiteindelijk de X-as goed uit mekaar gekregen dus de spie is ook weer terecht zal morgen wat foto's plaatsen :P
Plaats reactie