Uitlijnen hoe te beginnen

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Uitlijnen hoe te beginnen

Bericht door Tonybryden »

Ik kan wel wat tips gebruiken over hoe het beste te beginnen met uitlijnen.

Ik heb de wagens op de x as ( brug) geplaatst en wil dit nu uitlijnen.
Als ik de wagens alle vier vast zet gaat het wat zwaar lopen.
Nu weet ik dat je het moet stellen, maar hoe te beginnen.
Lijkt mij beter om eerst de twee onderste wagens te stellen, als dat dan lekker loopt , de twee bovenste stellen.
Nu blijf ik maar aan het vast en lost draaien.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Uitlijnen hoe te beginnen

Bericht door audiomanics »

Er zijn een paar methoden om de zaak uit te lijnen: met een meetklok, maar wat gebruik je als referentie? het (kromme?) profiel waar de rails op gemonteerd zit?
Zelf denk ik dat soepel lopen over het hele bereik een betere optie is.
Als referentie gebruik je dan de punten waar de schroefspindel gemonteerd is, mits die punten nauwkeurig gemaakt zijn.
Als je beide rails zo vast zet dat ze nog kunnen schuiven (dus gewoon los eigenlijk, maar wel met de boutjes er in) kan je de positie aan beide uiteinden bepalen.. De rails schuift zo dat het moerblok keurig recht voor het Vast - of loslagerblok zit. Dat is alleen in twee richtingen. De hoogte moet al wel goed zijn natuurlijk. Nu draai je van 1 rail het uit einde handvast en test of alles nog soepel loopt en de schroefspindel niet buigt.
Dan draai je van het midden uit om en om de boutjes handvast.. Als alles dan nog steeds soepel loopt kan je die rail op moment vast zettenDe andere rail (die nog steeds los ligt) zal op de uiteinden uitgelijnd zijn. Die kan je dan op de zelfde wijze vast gaan zetten..
Idem voor de Y en Z-as..
Haaks stellen gebeurt in de software, maar het is wel handig om in ieder geval de brug al zoveel mogelijk haaks te stellen als je de X-rails gaan fixeren.. Bij scheefstand is de afstand tussen de rails kleiner dan bij een haakse brug.. (cosinus van die fouthoek maal de lengte van de brug)
Ook vooraf controleren of de constructie op zich al redelijk haaks is in alle richtingen is ook wel prettig. Een verschil in hoogte over het hele bereik van 0,1mm kan je nog wel vlakken, Maar het moet niet getordeerd zijn anders volgt je bed ook die kromme..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Uitlijnen hoe te beginnen

Bericht door Tonybryden »

Dat bedoel ik ook, het soepel lopen in het hele bereik.
Ik dacht al een referentie punt vinden op de profielen zal niet lukken.
Zal eerst er voor zorgen dat de wagens op x as soepel gaan lopen.
Ik heb de z as plaat er op zitten met de wagens, als ik dat soepel aan het werken heb kan ik de z as afbouwen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Uitlijnen hoe te beginnen

Bericht door DaBit »

Ik heb telkens 1 rail recht en haaks tov de andere assen gesteld. Dat is voornamelijk langdurig naar een meetklok kijken en de beschikking hebben over iets dat goed haaks is.
Vervolgens een stijve verbinding tussen een karretje op de ene goed gestelde rail en een karretje op de andere nog los liggende rail, wagens een stukje opschuiven tot het boutkopje net bereikbaar is, boutje aandraaien, stukje opschuiven, aandraaien, etc. Magoed, ik heb rails met een lichte voorspanning, dan is dat makkelijker.

Verder moeten beide rails ook in 1 vlak liggen, dat is lastiger zonder vlakplaat of andersoortig speciaalgereedschap.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Uitlijnen hoe te beginnen

Bericht door Tonybryden »

De rails zitten op het profiel voor zo ver dat vlak is.
17748

Ik ga me best doen en zal er voldoende tijd voor nemen.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Uitlijnen hoe te beginnen

Bericht door skillalot »

Ik zou eerst een rail uitlijnen t.o.v. het profiel, met een klok op een wagentje gemonteerd. Daarna de andere rail zuiver parallel aan de eerste rail stellen, ook weer met de klok er op.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Uitlijnen hoe te beginnen

Bericht door Tonybryden »

Dus een wagen met klok op onderste rail en bovenste uit lijnen, maar hoe weet ik dan of de onderste wel goed is.
Er is geen een goed referentie punt om te beginnen.
Of mis ik hier iets.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Uitlijnen hoe te beginnen

Bericht door skillalot »

Wagentje op onderste rail, daar de klok op, en meten op de onderkant van het aluminium profiel. Is niet super nauwkeurig vlak, maar voor deze machines meer dan voldoende.
Of je moet een goede rei hebben, dat je die met twee afstandsblokjes er tussen op het profiel klemt, en daar naar toe meet.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Uitlijnen hoe te beginnen

Bericht door Tonybryden »

Ah dat is duidelijk , en gezien het weer ga ik er straks mee aan de gang.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Uitlijnen hoe te beginnen

Bericht door DaBit »

Om de verwarring even wat op te voeren.. :lol:
Ik zou dat hele uitlijnen pas doen als de boel in elkaar zit en het bed gemonteerd. Uiteindelijk moet alles haaks tov het bed. Dat de rails evenwijdig staan tov de onderkant van het aluprofiel vind ik niet zo belangrijk.

Dus IMHO, heel kort door de bocht:
- bed monteren, Y-rails monteren in hetzelfde vlak als het bed of anderom. Als je dan een rei of rechte balk over de karretjes legt spant kun je met een meetklok meten of dat klopt. Idealiter geeft die meetklok op elke plek op je bed dezelfde waarde aan. In de praktijk is dat een utopie, maar je kunt wel het beste compromis kiezen; als het bed bijvoorbeeld naar 'rechtsachter' dieper wegzakt kun je daar wat uitvullen.
- Brug monteren, en meten of de X-as evenwijdig aan het bed loopt, en haaks op de Y-as. De afwijking moet daar dus hetzelfde zijn als je gemeten had zonder brug. Zo niet, stellen.
- Z-as monteren, en kijken of die haaks loopt tov het bed, de X-as en de Y-as. Blokhaak of iets beters op het bed, op en neer, en meten maar. Eventueel moet je de brug een tikje kantelen of uitvullen.
- Spindel monteren, en kijken of de frees haaks op het bed staat. Zo niet dat corrigeren.
- Bij het begin beginnen, want waarschijnlijk is er nu ergens iets dat recht was dat nu niet meer. Ja, als je 40 jaar ervaring hiermee hebt dan heb je dat vast niet, maar bij ons hobbyisten gebeurt dat wel.

Al met al ben je wel een aardig aantal uurtjes aan het meetklok-staren voor je ermee klaar (genoeg) bent, en het is een gekmakend klusje. Het klinkt allemaal simpel, maar het duurt even voor je gevoel krijgt voor wat er op punt Y gebeurt als je bij X iets verstelt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Uitlijnen hoe te beginnen

Bericht door Tonybryden »

😂😂😂 weg goede voornemen om er vandaag aan te beginnen😂😂😂
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Uitlijnen hoe te beginnen

Bericht door skillalot »

Gewoon die maffe brabander even negeren :mrgreen: en die balk uitlijnen hoe ik het zei. Dat die rails parallel aan het bed moeten lopen straks klopt, maar dan stel je de hele balk wat hoger of lager aan een kant.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Uitlijnen hoe te beginnen

Bericht door Tonybryden »

Hahaha😁 ik ben er mee begonnen en zal wel goed komen.
Vandaag de gehele z as opbouwen en de brug plaatsen.
Langzaam komt het wel in orde.
Is ook leuk om te doen en zo keer ik er het meest van.
Foto zal ik later plaatsen.
Gebruikersavatar
Jaywalk
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 mar 2018 22:49

Re: Uitlijnen hoe te beginnen

Bericht door Jaywalk »

DaBit schreef: 01 dec 2018 23:51 [...] en de beschikking hebben over iets dat goed haaks is.
En wat is er goed haaks?
Plaats reactie