PC blijft ineens opnieuw opstarten?

Moderator: Moderators

DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: PC blijft ineens opnieuw opstarten?

Bericht door DirkSchipper »

Andere harddisk uitproberen, alhoewel ik daar niet echt in geloof.
Opnieuw Bios flashen (zelfde of nieuwere versie erin).
eigen_gebruik
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2014 07:24

Re: PC blijft ineens opnieuw opstarten?

Bericht door eigen_gebruik »

FSSF schreef: 05 dec 2018 20:17 ...
Ik merk al dat je in ieder geval systematisch dingen hebt proberen uit te sluiten :lol: en al het een en ander hebt nagemeten thumbs-up !

Als de caps op het moederbord echt allemaal 100% zijn is het enige wat ik me nog kan voorstellen (naast de suggesties die de andere leden hebt gedaan) een probleem met de voeding.
Voor mijn gevoel lijkt het alsof deze onder belasting bepaalde lijnen buiten zijn specs laat lopen waardoor de PC zichzelf in zijn geheel reset.
Vandaar ook de suggestie om de machine alleen met een USB stick met Linux live-cd, zonder "onbenodigde" afnemers (HDD, CD) te booten. Om te kijken of je dan in ieder geval wat verder komt.
Naast de standaard Linux Live ISO's is : http://www.ultimatebootcd.com/download.html ook goede en bruikbare ISO met een hoop handige tools, waaronder een MEM test.

Het was me nog niet duidelijk of dit een optiplex is in een SSF behuizing ? (Dus met een externe powerbrick) of eentje in een mini-itx behuizing (met geintegreerde "proprietary form" ATX voeding).
Aangezien je nog een oude "lompe" desktop had. zou je als laatste eventueel kunnen testen of deze voeding de machine wel door laat starten.
Dell kennende, is de kans aanwezig dat de pinout van de 24-pin ATX connector op het moederbord een afwijkende pinbezetting (dan standaard) heeft. Dus check check, double check. En eventueel aanpassen waar nodig.

Maar al met al komt het er natuurlijk op neer hoeveel tijd en moeite je wilt besteden om te kijken of de machine nog bruikbaar is.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: PC blijft ineens opnieuw opstarten?

Bericht door FSSF »

Ondertussen nu twee computers liggen die het niet meer doen :lol: Had ik het maar lekker bij die houtje touwtje setup gelaten die al die tijd goed werkte :mrgreen:
hfjbuis schreef: 05 dec 2018 23:19 Ik denk ook dat het einde oefening is maar toch:
  • Probeer een Linux live CD. Mijn Samsung laptop rebootte continu na een Windows update. Oorzaak bleek uiteindelijk de al jaren goed werkende originele interne Wifi kaart. Die heb ik vervangen. Herinstallatie deed precies hetzelfde (omdat ik altijd de laatste Windows ISO download en daarin zat precies dezelfde nieuwe driver en dus ook hetzelfde probleem.
  • Het resetten van de BIOS via de BIOS is niet hetzelfde als het totaal wissen van de BIOS door de batterij eruit te halen en de reset BIOS jumper te plaatsen.
  • De batterij moet bij sommige BIOS versies ook absoluut goed zijn. Even de spanning meten als die geplaatst is voor de zekerheid.
  • Kies bij de BIOS set-up ook (altijd) voor de stabiele setting, niet de snelle!!!!

Als ik er al aan denk zie ik de tijd al weer voorbij vliegen wat betreft de Linux live cd...
Bios reset was gedaan met de batterij en heb ook nog wat met de jumper gespeeld, is overigens een nieuwe batterij ingegaan.
henkzelf schreef: 06 dec 2018 00:42 Gezien je wel in je BIOS kunt komen lijkt de CPU en een groot deel van je moederbord toch wel te werken (eventueel gedeeltelijk).
Je zou met het ding eens langs kunnen gaan bij een HCC bijeenkomst.
Zie https://www.google.nl/search?q=hcc&oq=h ... e&ie=UTF-8
Die bij ons in Eindhoven heeft een hele goede test groep.
Leuk aanbod maar dat is de computer niet waard, heb het weekend opgeofferd om een beugel te maken om de computer te kunnen monteren aan de draaibank. Computer lag al een paar jaar in de kast te wachten tot dat ie ooit eens van pas zou komen. Dat is vooral de reden dat ik er al (te veel) tijd ingestoken heb.

Andere harddisk met Windows had ik er ook al aangehangen maar exact het zelfde probleem.
eigen_gebruik schreef: 06 dec 2018 17:11
FSSF schreef: 05 dec 2018 20:17 ...
Ik merk al dat je in ieder geval systematisch dingen hebt proberen uit te sluiten :lol: en al het een en ander hebt nagemeten thumbs-up !

Als de caps op het moederbord echt allemaal 100% zijn is het enige wat ik me nog kan voorstellen (naast de suggesties die de andere leden hebt gedaan) een probleem met de voeding.
Voor mijn gevoel lijkt het alsof deze onder belasting bepaalde lijnen buiten zijn specs laat lopen waardoor de PC zichzelf in zijn geheel reset.
Vandaar ook de suggestie om de machine alleen met een USB stick met Linux live-cd, zonder "onbenodigde" afnemers (HDD, CD) te booten. Om te kijken of je dan in ieder geval wat verder komt.
Naast de standaard Linux Live ISO's is : http://www.ultimatebootcd.com/download.html ook goede en bruikbare ISO met een hoop handige tools, waaronder een MEM test.

Het was me nog niet duidelijk of dit een optiplex is in een SSF behuizing ? (Dus met een externe powerbrick) of eentje in een mini-itx behuizing (met geintegreerde "proprietary form" ATX voeding).
Aangezien je nog een oude "lompe" desktop had. zou je als laatste eventueel kunnen testen of deze voeding de machine wel door laat starten.
Dell kennende, is de kans aanwezig dat de pinout van de 24-pin ATX connector op het moederbord een afwijkende pinbezetting (dan standaard) heeft. Dus check check, double check. En eventueel aanpassen waar nodig.

Maar al met al komt het er natuurlijk op neer hoeveel tijd en moeite je wilt besteden om te kijken of de machine nog bruikbaar is.
Dat dát de reden was van de Linux cd was mij niet bekend, nu wel. Als nog ben ik te eigenwijs om dat te proberen :mrgreen:

Het betreft een Optiplex USDT, heb ik gister geleerd haha. De allerkleinste versie dus met een externe voeding, stevige voeding moet ik zeggen, het uit elkaar krijgen was al een gevecht. Het in elkaar proberen te krijgen ga ik niet eens aan beginnen. De voeding gooit er enkel 12 volt uit voor zover ik het kan zien, met de gewone multimeter zag ik in ieder geval geen dip tijdens het herstarten.

Bedankt voor de tips in ieder geval, weer wat dingetjes geleerd zoals hoe (niet) een cpu te demonteren :mrgreen: Vooral balen omdat ik voor morgen nog een draaiwerkje af wilde hebben. Van het weekend maar een zelfde Optiplex van Marktplaats scoren.
eigen_gebruik
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2014 07:24

Re: PC blijft ineens opnieuw opstarten?

Bericht door eigen_gebruik »

FSSF schreef: 06 dec 2018 19:27 weer wat dingetjes geleerd zoals hoe (niet) een cpu te demonteren :mrgreen:
Nu maak je me nieuwsgierig :lol:
Koeler verwijderen (soms helpt het om lichte draaiende bewegingen te maken om de "zuigkracht" op te heffen)
Hendel liften om het sluitmechanisme van de socket te openen
CPU kan uit de socket gelift worden

Toch :mrgreen:

Maar zoals ik al aangaf, soms is het leuke puzzel om apparaten (die om onverklaarbare redenen zomaar de brui er aan geven) weer werkend te krijgen. Al is het maar om te begrijpen wat er nu fout is gegaan.
Vaak is het echter efficienter om dingen te vervangen aangezien je gewoon een werkend geheel nodig hebt. En ik zag gelijkwaardige apparaten voor €20,- al op marktplaats staan.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: PC blijft ineens opnieuw opstarten?

Bericht door Ballegooijen »

Ik had ook een Dell. Goed werkend weggezet en na 2 jaar uit de kast gehaald en nooit opstarten. Lijkt hetzelfde probleem. Ik heb hem maar afgeschreven.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: PC blijft ineens opnieuw opstarten?

Bericht door Breaker »

Zelfde model kopen, HD overzetten?

https://www.marktplaats.nl/z.html?query=dell+755
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: PC blijft ineens opnieuw opstarten?

Bericht door hainjedaf »

Ik heb met linuxcnc het probleem gehad dat de Logitech USB dongle niet herkend werd.
Bios en alles werkte, maar Linuxcnc zag de Logitech dongle en dus wireless muis en toetsen niet.

Toen ik overgestapt ben op Ubuntu met een zelfgebouwde Realtime kernel, werkte het wel.
Het kan dus ook een driver probleem zijn.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: PC blijft ineens opnieuw opstarten?

Bericht door FSSF »

Heb een zelfde via Marktplaats gekocht, hopelijk van het weekend binnen. Hopelijk gaat dit langer goed.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: PC blijft ineens opnieuw opstarten?

Bericht door FSSF »

Gister computer binnen gekregen, harde schijf omgewisseld en de boel weer aangesloten. Alles werkt weer zoals voorheen. 8)
Plaats reactie