Nieuwe Z-as
Moderators: audiomanics, Moderators
Re: Nieuwe Z-as
Wat wordt er eenvoudiger dan?
Ik ben zelf met een portaal frees bezig en kan nu nog kiezen tussen tussen motor op y-plaat of motor op z-plaat. Dus wil het graag begrijpen.
Ik kan me voorstellen dat het met de motor op de z-plaat gemakkelijker is om een hogere stijfheid te halen voor de motor bevestiging. Met name door de ribben aan de voorkant (U-tje). Anders zitten die ribben tussen de y- en z-plaat in (wat erg krap is). Hier onder een snapshot hoe dat zou zitten.
Ik ben zelf met een portaal frees bezig en kan nu nog kiezen tussen tussen motor op y-plaat of motor op z-plaat. Dus wil het graag begrijpen.
Ik kan me voorstellen dat het met de motor op de z-plaat gemakkelijker is om een hogere stijfheid te halen voor de motor bevestiging. Met name door de ribben aan de voorkant (U-tje). Anders zitten die ribben tussen de y- en z-plaat in (wat erg krap is). Hier onder een snapshot hoe dat zou zitten.
- Ballegooijen
- Donateur
- Berichten: 4922
- Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
- Locatie: 's-Gravendeel
- Contacteer:
Re: Nieuwe Z-as
De motor zit idd aan de Z plaat vast. Waarom dit zo is weet ik eigenlijk niet. Mijn eerste Z heb ik ook zo gebouwd dus doe ik deze op dezelfde manier. Wellicht kan iemand de voor- of nadelen noemen.
Ik weet nog wel dat ik bij de eerste het idee had dat de spindel onder de Z uit kon komen en daardoor de doorgang onder de brug zou kunnen blokkeren.
Ik weet nog wel dat ik bij de eerste het idee had dat de spindel onder de Z uit kon komen en daardoor de doorgang onder de brug zou kunnen blokkeren.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
-
- Donateur
- Berichten: 470
- Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
- Locatie: Beuningen
Re: Nieuwe Z-as
enige nadelen die ik zie:
meer bewegende massa voor de Z-motor (maar dat zal voor de motor geen probleem zijn)
extra bewegende massa aan de z plaat met een groote arm tenopzichte van x en Y (zit mischien weer gunstig tenopzichte van spindel massa zit aan andere kant van draai punt en versnellingen zijn niet heel hoog)
de Z is hoger als hij in bovenste pos staat
meer bewegende kables.
maar ik denk dat de direkte aandrijving weer gunstiger is tov opensource met riem aandrijving.
meer bewegende massa voor de Z-motor (maar dat zal voor de motor geen probleem zijn)
extra bewegende massa aan de z plaat met een groote arm tenopzichte van x en Y (zit mischien weer gunstig tenopzichte van spindel massa zit aan andere kant van draai punt en versnellingen zijn niet heel hoog)
de Z is hoger als hij in bovenste pos staat
meer bewegende kables.
maar ik denk dat de direkte aandrijving weer gunstiger is tov opensource met riem aandrijving.
- Ballegooijen
- Donateur
- Berichten: 4922
- Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
- Locatie: 's-Gravendeel
- Contacteer:
Re: Nieuwe Z-as
Ik denk dat de laatste opmerking misschien wel de meest doorslaggevende is.maar ik denk dat de direkte aandrijving weer gunstiger is tov opensource met riem aandrijving.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
Re: Nieuwe Z-as
Voor wat betreft het Gewicht van het motortje dat je toevoegd dat is procentueel gezien maar heel weinig.
De Z-as zelf samen met de 3Kw spindle die er aan komt en de stalen 25mm geleiding weegt vele malen meer dan dat ene motortje.
Het scheelt ook een boel materiaal omdat de X/Z verbindingsplaat relatief klein kan blijven en je de Z-as op deze manier net zo hoog kan maken als je wilt zonder dat je wijzigingen aan hoeft te brengen in de verbindingsplaat.
Verder de eenvoudige directe koppeling ipv een met een riem vind ik prettiger bouwen.
Anderszijds de riem koppeling bouwt iets compacter en staat wat netter als zo'n stepper die nog weer boven je Z uit steekt maar goed dat ter zijde.
De Z-as zelf samen met de 3Kw spindle die er aan komt en de stalen 25mm geleiding weegt vele malen meer dan dat ene motortje.
Het scheelt ook een boel materiaal omdat de X/Z verbindingsplaat relatief klein kan blijven en je de Z-as op deze manier net zo hoog kan maken als je wilt zonder dat je wijzigingen aan hoeft te brengen in de verbindingsplaat.
Verder de eenvoudige directe koppeling ipv een met een riem vind ik prettiger bouwen.
Anderszijds de riem koppeling bouwt iets compacter en staat wat netter als zo'n stepper die nog weer boven je Z uit steekt maar goed dat ter zijde.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
- Ballegooijen
- Donateur
- Berichten: 4922
- Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
- Locatie: 's-Gravendeel
- Contacteer:
Re: Nieuwe Z-as
Bij het tekenen van mijn nieuwe Z-as dacht ik aan het smeren. Momenteel vindt ik dat best een gedoe om alle karretjes en KO moeren goed en makkelijk te smeren. Hierdoor kwam ik op het idee om dit centraal te gaan doen. Ik het hiervoor een blokje gemaakt met 1 smeernippel er op en 5 uitgangen. In de uitgangen zit een slangpilaar alsook in de lagers. Hiertussen wil ik dan een stukje slang doen. Door 2 van de deze blokjes te monteren op de Z-as kan ik met 2 smeerpunten alle lagers makkelijk smeren. Hieronder wat foto's.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
- andrefc101
- Donateur
- Berichten: 3732
- Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
- Locatie: Bergen op Zoom
- Contacteer:
Re: Nieuwe Z-as
Geen idee hoe je die olie of vet in die nippels wilt duwen, maar of ze op een slangpilaar blijven zitten ga ik niet geloven!
- Ballegooijen
- Donateur
- Berichten: 4922
- Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
- Locatie: 's-Gravendeel
- Contacteer:
Re: Nieuwe Z-as
Er komt nog een slangklemmetje op Andre. Maar die heb ik nog niet binnen. De KO moer op mijn huidige Z-as smeer ik ook al via een slangetje en dat gaat prima.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
Re: Nieuwe Z-as
beter met die push-in fittingen doen dan met slangpilaartjes, staan wel meer voorbeelden van hier op het forum.
Betere doorlaat, en geen slangklemmen nodig.
Betere doorlaat, en geen slangklemmen nodig.
- janplastiek
- Donateur
- Berichten: 1983
- Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
- Locatie: Rijkevorsel België
- Contacteer:
Re: Nieuwe Z-as
Johan,
ik raad dit systeem af, de leiding met de minste weerstand zal goed gesmeerd worden, die met de meeste weerstand niet
ik raad dit systeem af, de leiding met de minste weerstand zal goed gesmeerd worden, die met de meeste weerstand niet
Breek de dag, frees een lijntje.
- janplastiek
- Donateur
- Berichten: 1983
- Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
- Locatie: Rijkevorsel België
- Contacteer:
Re: Nieuwe Z-as
is al eens over geschreven, lees dit topic eens
viewtopic.php?f=34&t=12836&p=138225&hil ... ng#p138209
viewtopic.php?f=34&t=12836&p=138225&hil ... ng#p138209
Breek de dag, frees een lijntje.
- Ballegooijen
- Donateur
- Berichten: 4922
- Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
- Locatie: 's-Gravendeel
- Contacteer:
Re: Nieuwe Z-as
Dat idee had ik eerst ook maar ik kan ze nog niet vinden in M4beter met die push-in fittingen doen dan met slangpilaartjes,
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
- Ballegooijen
- Donateur
- Berichten: 4922
- Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
- Locatie: 's-Gravendeel
- Contacteer:
Re: Nieuwe Z-as
Jan, dan zou ik nog kunnen overwegen om 5 smeernippels op het blokje te monteren zonder het dwarskanaal te boren. Dan moet je wel 5 nippels doen maar dan zijn ze wel allemaal makkelijk bereikbaar.ik raad dit systeem af, de leiding met de minste weerstand zal goed gesmeerd worden, die met de meeste weerstand niet
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
- janplastiek
- Donateur
- Berichten: 1983
- Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
- Locatie: Rijkevorsel België
- Contacteer:
Re: Nieuwe Z-as
heb je het vorige topic gelezen, ik heb daar ook een foto van mijn smeerplaat op staan, 13 nippels M6 naast elkaar, achterkant M6 rechte vetleidingnippels, van Kramp alles is op 1 plaats te smeren
Breek de dag, frees een lijntje.