CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

js84
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 feb 2016 22:15

CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door js84 »

Hoi Allemaal,

Ik zou een CNC-router willen aanschaffen en in ben uitgekomen op de site www.cnc-step.de
Deze mensen verkopen mooie machines, ik heb prijs laten maken voor een model uit de High-Z serie. (S-1000T)

Deze hebben een mooie prijs, maar dan begint het;
sturing, software, opties die eigenlijk echt nodig zijn zoals nulpuntsensor, etc etc ,...
met een 4de as inbegrepen (klauwplaat die geplaatst kan worden op de bank voor het graveren van cilindrische stukken) kom ik dan gemakkelijk aan 7500 euro excl. BTW.

Nu ben ik wel bereid om dat bedrag te betalen voor een machine, alleen wil ik dan wel zeker zijn dat ik echt waar krijg voor mijn geld. Deze machines werken met software van de fabrikant, nl Kinetic-nc en Construcam. De machines zouden blijkbaar wel compatibel zijn met andere programma's.
(Inklusive CAD/CAM Software
ConstruCam 3D Eco Vollversion mit
Postprozessor für KinetiC-NC, WINPC-NC, MACH3

Ik zou willen kunnen frezen en graveren in plaatmateriaal, vooral van hout en kunststof. Aluminium zal ook wel eens voorkomen. Verder wil ik kunnen graveren in cilindrische delen.

Mijn ervaring schiet te kort om te oordelen, en daarom hoor ik graag jullie mening. Is een dergelijke machine 7500 euro excl.BTW waard, of vraag ik elders beter ook eens prijs? Ik kon echter nog een mooie fabrikant vinden met een verdeelpunt in Nederland, maar deze antwoordt (zonder de naam te noemen) niet op mijn eerste en 2de prijsvraag.

We kunnen ervan uitgaan dat mijn budget 7500 euro bedraagt. Zijn er in deze prijsklasse betere alternatieven beschikbaar, of is dit wel degelijk een goede of zeer goede keuze?

Alvast bedankt allemaal 8)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door Kjelt »

Ik heb de 720T gehad met kogelomloopspindels maar er zit gewoon wat speling op de assen omdat ze rondgeleidingen gebruiken ipv lineaire geleidingen en de hele constructie en motoren en drivers is vrij licht / goedkoop.
Voornamelijk de Z-as is vrij slap en niet wat je wilt als je aluminium wilt frezen.

Het is geen troep (alhoewel sommigen dat hier wel zullen zeggen) maar het is voor het geld vrij dik betaald en dat komt voornamelijk door het uurloon en winst. Dat hoort nou eenmaal bij een commercieel bedrijf.
Als je bij de betere concurenten kijkt dan zullen de meeste van dat formaat machines een stuk hoger uitvallen qua prijs, zelfbouw (zie OSPF topic) ben je ook gauw het door jouw genoemde bedrag kwijt maar dan heb je alleen de onderdelen en zul je wel twee rechterhanden en de tijd willen hebben.
Je hebt dan wel een hele goede machine.

Je zou ook eens de tweedehands markt in de gaten kunnen houden, soms komen daar vrij grote pro portaalfreesmachines voorbij voor dit soort prijzen , je moet dan wel de ruimte er voor hebben want dat soort machines kunnen vaak hele platen aan (2+ meter).
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door Sven »

js84 schreef: 03 dec 2018 21:04 Is een dergelijke machine 7500 euro excl.BTW waard
Nee.
Als je dit soort bedragen te besteden hebt dan moet er gewoon lineaire railgeleiding inzitten en moet ie stijf gebouwd zijn..

En als je vooral wilt graveren, dan voldoet deze machine wel, maar dat kan ook voor veel minder geld.
Dat kan zelfs een 2ehandse chinees zijn waar mensen weer vanaf willen omdat ie niet voldoet.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door audiomanics »

Ik voel weer een OSPF-buildlog topic aankomen ;-) (volgens mij nummer 21, ondertussen…)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door stef stuntpiloot »

Een alternatief in dezelfde prijsrange (en ook afgebouwd) is : https://www.fraxeon.com/cnc-freesmachin ... taalfrezen

Wat de heren al zeggen, je betaalt ook voor uren en een stuk winst voor het bedrijf. Die tijd hoef je er dan natuurlijk zelf niet in te stoppen en die tijd heeft ook waarde. Het is aan jou om te bepalen of je het verschil het waard vind maar daarvoor moet je wel weten wat het verschil is.

Dus ik stel voor om te kijken naar 4 categorieën en voor elk een set samen te stellen voor het genoemde budget.
- Categorie 1 = Nieuwe afgebouwde machine met garantie en service
- Categorie 2 = Occasion, wel compleet maar zonder de service en garantie (wel tegen een gunstigere prijs)
- Categorie 3 = Bouwpakket, dit kan een goedkoop eenvoudig pakket zijn zoals een shapeoko maar ook een degelijkere machine zoals: https://www.sorotec.de/shop/CNC-Portalf ... e-Bausatz/
- Categorie 4 = Zelfbouw, dit kan op basis van eigen onderzoek of met de bouwplannen die door onze forumleden zijn samengesteld.

De 4 opties hierboven nemen toe in de hoeveelheid tijd die je er zelf in moet stoppen. De omvang van de investering (geld) neemt geleidelijk af.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door Ballegooijen »

Ik ben ook ooit begonnen met die ronde geleidingen maar nooit weer :oops: Ik gebruik het nu alleen nog voor de spiebaansteker :P
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
js84
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 feb 2016 22:15

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door js84 »

Alvast bedankt voor de reacties. Deze waren zeer nuttig voor mij
De toestellen van frax*** kende ik reeds, maar deze mensen reageerden dus niet op mijn mails. Spijtig...

En inderdaad, een goede opmerking over de geleiding. De as als geleiding lijkt me bij zwaarder werk inderdaad niet stabiel..

Ik heb de toestellen van Sorotec bekeken, deze lijken me best wel degelijk. Als ik hun website bekijk komen er 2 toestellen in aanmerking.

https://www.sorotec.de/shop/Portalfr-se ... chine.html
Het valt me op dat deze een centrale motor heeft voor de y-as in plaats van een aparte motor op elke geleiding. Is dit wel aan te raden?
Ik kan het frame dus kant en klaar bestellen en ik dien dan zelf de motoren etc te monteren. Dit zie ik wel zitten.
Dit model maakt gebruik van geleidingen en loopwagens in plaats van een as. De constructie zal volgens mij in ieder geval degelijk zijn.
het duurdere model (https://www.sorotec.de/shop/Portal-Mill ... -unit.html) gaat boven mijn budget gaan.

verder vond ik ook onderstaand toestel op hun site:
https://www.sorotec.de/shop/Stepcraft-Q204.html
Dit toestel wordt blijkbaar compleet geleverd incl. drivers en software. Is dit model van stepcraft betrouwbaar? Iemand ervaring met het toestel en de software? Bezit ik hiermee even veel mogelijkheden als de overige toestellen? Een 4de as zou blijkbaar ook tot de mogelijkheden behoren. (https://www.youtube.com/watch?v=Ox4SrYt-qEY)

Een 2de hands toestel durf ik momenteel niet aan te schaffen. Ik weet nooit wat er met het toestel gebeurd is, en ik loop het risico op gebreken die ik bij de aankoop misschien niet opmerk.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door stef stuntpiloot »

Stepcraft gebruikt lineargeleidingen die nog een klasse lager liggen dan de eerder besproken ronde geleidingen. Bij de stepcraft rijden wieltjes op basis van volgensmij 608lagers over een stuk aluminium profiel.

En grove leidraad (voorkeur lineargeleiding) : Vierkant/rechthoekige rail met karren > Ronde as ondersteund > Ronde as > Aluminium profiel met wieltjes.

Er komt wat meer bij kijken (en er zijn nog meer opties) maar even om een beeld te geven. Deze volgorde is gebaseerd op stijfheid "speling" en precisie.

Als je overigens hoofdzakelijk in hout en kunststof werkt en geen productie hoeft te draaien is het niet erg als het allemaal wat langzamer gaat. Daarnaast hoeft het dan ook niet perse de stijfheid en duurzaamheid te hebben die wenselijk is bij serieus aluminium of andere metalen verspanen. Ik zie best leuke resultaten van mensen met een shapeoko bijvoorbeeld dus je kan nog heel veel bereiken als je de machine leert kennen en binnen zijn grenzen werkt. Het is voor ons natuurlijk ook wat gokken wat voor jou echt nodig is. Voor de zekerheid gaan we uit van behoorlijk hoge eisen aan toleranties, maar misschien is dat wel helemaal niet nodig. Misschien kan je wat meer vertellen over de soorten projecten waarvoor je hem wil gebruiken?
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door Kars-cnc »

Is dit mischien een optie?

https://www.haase-cnc.de/de/www-haase-cnc-de/al-serie/

Haase is ook te koop bij DamenCNC. Die beweren dat het net zo goed is als een even dure zelfbouw.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door benkr »

Ik ben er niet 100% zeker van, maar het lijkt er op dat de geleidingen voor de X-as en Y-as ook maar een soort van loopwielen over een profiel zijn, net zoiets als Stepcraft dat doet.
Ik denk dan dat we voor hetzelfde geld betere machines te koop zijn.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door stef stuntpiloot »

Daar lijkt het inderdaad wel op, overigens wel een heel stuk beter! (grotere afstand tussen de wielen en groter rijvlak waardoor het een groter moment op kan vangen)

Maar belangrijkste is: wat is nu echt nodig voor wat js84 er mee wil. Dus daarvoor kan hij beter even kijken naar mijn vorige bericht.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door stef stuntpiloot »

Als het werk overigens 2D is en niet 2.5D dan kan je ook nog een CO2 laser snijder overwegen voor de bewerking van hout en plastic. En als je dan sporadisch een keer iets met aluminium wil het uitbesteden of naar een fablab gaan ofzo.
js84
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 feb 2016 22:15

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door js84 »

Mijn excuses voor het late antwoord, en wederom bedankt voor de tips.

Wat wil ik doen met de machine;

Ik wil vormen kunnen frezen uit plexi en hout tot 10mm dikte. Het lijkt me eveneens handig om rechtstreeks ik hout te kunnen frezen in verstek, zo kan ik de gefreesde stukken verlijmen tot allerlei objecten. Graveerwerk met tekst en figuren wil ik kunnen uitvoeren in alluminium, en ook oppervlakkig op inox plaatmateriaal.

Ik kies graag voor een machine die deze bewerkingen met gemak aankan. Indien ik de nipt in mogelijkheden ga zal ik dat waarschijnlijk betreuren. Ik koop liever iets zeer degelijk waaraan ik jaren plezier kan hebben dan iets budgetvriendelijk om vervolgens toch te moeten overstappen naar het duurdere model. (goedkoop is duurkoop)

Ik heb ondertussen een aantal offertes binnen, en elk bedrijf heeft zijn goede en minder goede punten. Ik ga alvast eens op 2 plaatsen op bezoek om enkele toestellen te bekijken.

Een lasermachine heb ik reeds. Hiermee kan ik mooie dingen maken, maar elk toestel heeft zijn beperkingen. Ook heb je met lasergraveren nu en dan last van krom trekken van de materialen. Voor elke toepassing heb je simpelweg de juiste machine nodig, en ik ben er zeker van dat de router een mooie aanvulling zal zijn op de laser.
Gebruikersavatar
Teus
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 okt 2011 16:15

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door Teus »

Ik ben zelf ook op zoek naar een goede en betrouwbare cnc voor de hobby in hetzelfde toepassingsgebied als topicstarter. In mijn zoektocht afgelopen jaar ben ik bij twee kanshebbers blijven steken die in het budget liggen....

* Axiom van Stoney CNC: Click
* Pro Vario serie van Mechaplus CNC: Click

Beide staan zeer goed bekend om hun kwaliteit, de Axiom semi profesioneel en de Mechaplus in het betere hobby segment. Tevens kennis en ondersteuning van beide komen goed uit de bus van gebruikers. Stoney CNC kan ook in Nederland leveren en plaatse.

Ikzelf neig het meest naar de Axiom AR4, zijn hier gebruikers die ervaring met deze hebben?
Plaats reactie