Nieuwe Z-as

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door bbg »

Wat wordt er eenvoudiger dan?

Ik ben zelf met een portaal frees bezig en kan nu nog kiezen tussen tussen motor op y-plaat of motor op z-plaat. Dus wil het graag begrijpen.

Ik kan me voorstellen dat het met de motor op de z-plaat gemakkelijker is om een hogere stijfheid te halen voor de motor bevestiging. Met name door de ribben aan de voorkant (U-tje). Anders zitten die ribben tussen de y- en z-plaat in (wat erg krap is). Hier onder een snapshot hoe dat zou zitten.

17643
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door Ballegooijen »

De motor zit idd aan de Z plaat vast. Waarom dit zo is weet ik eigenlijk niet. Mijn eerste Z heb ik ook zo gebouwd dus doe ik deze op dezelfde manier. Wellicht kan iemand de voor- of nadelen noemen.
Ik weet nog wel dat ik bij de eerste het idee had dat de spindel onder de Z uit kon komen en daardoor de doorgang onder de brug zou kunnen blokkeren.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door ruudderooy »

enige nadelen die ik zie:

meer bewegende massa voor de Z-motor (maar dat zal voor de motor geen probleem zijn)
extra bewegende massa aan de z plaat met een groote arm tenopzichte van x en Y (zit mischien weer gunstig tenopzichte van spindel massa zit aan andere kant van draai punt en versnellingen zijn niet heel hoog)
de Z is hoger als hij in bovenste pos staat
meer bewegende kables.


maar ik denk dat de direkte aandrijving weer gunstiger is tov opensource met riem aandrijving.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door Ballegooijen »

maar ik denk dat de direkte aandrijving weer gunstiger is tov opensource met riem aandrijving.
Ik denk dat de laatste opmerking misschien wel de meest doorslaggevende is.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door hrscharft »

Voor wat betreft het Gewicht van het motortje dat je toevoegd dat is procentueel gezien maar heel weinig.
De Z-as zelf samen met de 3Kw spindle die er aan komt en de stalen 25mm geleiding weegt vele malen meer dan dat ene motortje.

Het scheelt ook een boel materiaal omdat de X/Z verbindingsplaat relatief klein kan blijven en je de Z-as op deze manier net zo hoog kan maken als je wilt zonder dat je wijzigingen aan hoeft te brengen in de verbindingsplaat.
Verder de eenvoudige directe koppeling ipv een met een riem vind ik prettiger bouwen.

Anderszijds de riem koppeling bouwt iets compacter en staat wat netter als zo'n stepper die nog weer boven je Z uit steekt maar goed dat ter zijde.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door Ballegooijen »

Bij het tekenen van mijn nieuwe Z-as dacht ik aan het smeren. Momenteel vindt ik dat best een gedoe om alle karretjes en KO moeren goed en makkelijk te smeren. Hierdoor kwam ik op het idee om dit centraal te gaan doen. Ik het hiervoor een blokje gemaakt met 1 smeernippel er op en 5 uitgangen. In de uitgangen zit een slangpilaar alsook in de lagers. Hiertussen wil ik dan een stukje slang doen. Door 2 van de deze blokjes te monteren op de Z-as kan ik met 2 smeerpunten alle lagers makkelijk smeren. Hieronder wat foto's.

17827
17826
17825
17824
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door andrefc101 »

Geen idee hoe je die olie of vet in die nippels wilt duwen, maar of ze op een slangpilaar blijven zitten ga ik niet geloven!
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door Ballegooijen »

Er komt nog een slangklemmetje op Andre. Maar die heb ik nog niet binnen. De KO moer op mijn huidige Z-as smeer ik ook al via een slangetje en dat gaat prima.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door assink »

beter met die push-in fittingen doen dan met slangpilaartjes, staan wel meer voorbeelden van hier op het forum.
Betere doorlaat, en geen slangklemmen nodig.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door janplastiek »

Johan,

ik raad dit systeem af, de leiding met de minste weerstand zal goed gesmeerd worden, die met de meeste weerstand niet
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door janplastiek »

is al eens over geschreven, lees dit topic eens ;-)
viewtopic.php?f=34&t=12836&p=138225&hil ... ng#p138209
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door Ballegooijen »

beter met die push-in fittingen doen dan met slangpilaartjes,
Dat idee had ik eerst ook maar ik kan ze nog niet vinden in M4
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door Ballegooijen »

ik raad dit systeem af, de leiding met de minste weerstand zal goed gesmeerd worden, die met de meeste weerstand niet
Jan, dan zou ik nog kunnen overwegen om 5 smeernippels op het blokje te monteren zonder het dwarskanaal te boren. Dan moet je wel 5 nippels doen maar dan zijn ze wel allemaal makkelijk bereikbaar.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Nieuwe Z-as

Bericht door janplastiek »

heb je het vorige topic gelezen, ik heb daar ook een foto van mijn smeerplaat op staan, 13 nippels M6 naast elkaar, achterkant M6 rechte vetleidingnippels, van Kramp alles is op 1 plaats te smeren
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie