Eerste ontwerp portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Graag advies, aan- en opmerkingen
Geïnspireerd door het mooie ontwerp van de open source portaalfreesmachine ben bezig met het ontwerp van mijn machine.
De dimensionering van panelen en de lengte van de profielen wordt op basis van bij jve gekochte kogelomloopspindels en lineaire geleidingen ontworpen.
De machine krijgt twee x-as spindels.
Vraag: Adviseren jullie een mechanische koppeling van de twee, of is dit zowieso een must? En zo ja kan ik dat dan doen met tandriemen? Dat laatste ligt voor de hand omdat ik een 1:4 vertraging op de spindels maak, vanwege de 20 mm spoed van de spindels.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Weet je al welke besturing je wilt gaan toepassen? Ik werk met EdingCNC. Die heeft de mogelijkheid om je brug altijd recht te stellen met de optie "Tandemhoming" Beide assen worden dan apart aangestuurd en door middel van een correctiefactor zorgt de software er voor dat de brug altijd haaks zal staan. Als motoren met een riem gekoppeld staan heb je die mogelijkheid niet. Hoe het in andere software is weet ik niet.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Bedankt voor de reactie.
Ik ben nu nog met het werktuigbouwkundige ontwerp bezig. In de besturing etc. ga ik mij inleren zodra ik het machine ontwerp klaar heb. En ondertussen ben ik Fusion 360 aan het leren, via trial en error, het valt niet mee. Als er iemand bereid is en het leuk vind mij daarin een beetje op weg te helpen graag. Want via die tutorials gaat het toch naar mijn idee wat traag en ben ik al weer veel kwijt als ik het wil toepassen. Ik woon in de regio Eindhoven.

Geert
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Ik ben nu nog met het werktuigbouwkundige ontwerp bezig.
Met de keuze voor de besturing denk ik juist ook aan het mechanische deel. Wel of niet koppelen van de assen. Mijn voorkeur zou zijn om het niet te doen maar allebei een eigen motor.

M.b.t. Fusion; ik wil je wel bijbrengen wat ik weet. Dat is bij lange na niet alles maar wellicht wel de beginselen. Maar misschien zit er iemand dichter in de buurt?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Hartstikke fijn! Ik heb dat stuk rijden er wel en keer voor over.
Wat de aandrijving van de x-assen betreft, plan ik twee motoren. Maar dacht dat dan mechanische koppeling misschien ook verstandig zou zijn, omdat er geen terugkoppeling is.
Maar heb inmiddels ook gehoord dat het meestal wel goed gaat met die twee stappenmotoren, ook met twee drivers die vanuit één punt worden aangestuurd.

Nog een vraagje: De kogelomloopspindel moeren met flens hebben een h7 passing, gat moet dan dus H7 zijn. In het chineese spul rept men daar niet over. Die NSK spindel van mij is rond 33mm. Dus ik moet die blokken (laten) maken, met een gat van 33H7.
Is dit echt nodig? Er zit toch ook een flens aan waarmee de moer aan het blok wordt vastgezet? In mijn geval met M5.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Je bedoeld de blokken waar de KO moer in wordt vastgezet? Dat is volgens mij geen H7 maar een "gewone" passing. Die zet je idd vast met M4 of M5 boutjes.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Als je bij Damencnc op hun site naar de tekening met maatvoering kijkt, staat daar idd een H7 passing.
Bij heel nauwkeurig werk is dit ook wel nodig denk ik. Als je een hele dure geslepen kogelomloopspindel gebruikt met ook een heel nauwkeurige, bijna geen speling, in het microns domein, moer, zal de bevestiging van die moer ook heel goed moeten zijn om de beweging van de spindel nauwkeurig over te brengen. Maar ik als hobbyist heb die nauwkeurigheid echt niet nodig. Vandaar mijn vraag.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Oo, je doelt op de Isel spindels met de Variant 2 KO moer?

In dat blok zit idd een losse bus (de KO moer) en die zal best een H7 kunnen zijn. Zit ook nog een schroefje op om een fijnafstelling te kunnen doen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hobbycnc23 »

Hoogte portaal boven het bed?
Inmiddels ben ik met het ontwerpen bij het portaal aangekomen, de "X"-as.
Nu heb ik deze week Fusion 360 les bij Johan gehad, dank daarvoor, hij heeft mij echt verder op weg geholpen. :P
Ook heb ik van hem een KO spindel met moer overgenomen, verplaatsing zo'n 290 mm max.
Dat lijkt me voor een Z-as vrij groot.
Ik weet nu nog helemaal niet hoeveel ik in de z-richting nodig ga hebben. Maximaal ontwerpen zou ik dan zo zeggen.
Ik kan de machine eenvoudig hoger maken door hogere blokken te pakken tussen het onderste en bovenste profiel.

Maar...stabiliteit, resonanties, stijfheid etc. Wat is voor het normale hobbywerk een redelijke verplaatsingshoogte?
Met welke afstand moet ik circa rekening houden dat de frees onder de Z-wagen/Y-wagen uitsteekt? (er van uitgaande dat de spindelmotor-bevestiging ongeveer hetzelfde is als bij de OS machine, met Huan Yang VFD)
Laatst gewijzigd door hobbycnc23 op 09 dec 2018 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door DirkSchipper »

hobbycnc23 schreef: 27 nov 2018 14:37 Bedankt voor de reactie.
Ik ben nu nog met het werktuigbouwkundige ontwerp bezig. In de besturing etc. ga ik mij inleren zodra ik het machine ontwerp klaar heb. En ondertussen ben ik Fusion 360 aan het leren, via trial en error, het valt niet mee. Als er iemand bereid is en het leuk vind mij daarin een beetje op weg te helpen graag. Want via die tutorials gaat het toch naar mijn idee wat traag en ben ik al weer veel kwijt als ik het wil toepassen. Ik woon in de regio Eindhoven.

Geert
Maar er zit ook een (min of meer theoretisch) nadeel aan de tandemhoming c.q. duo-aandrijving. Als één van de twee motoren uitvalt wordt het portaal maar aan een kant aangedreven, aan de andere kant maakt de kapotte motor het moeilijk om meegesleept te worden, ben je dan ook nog aan het frezen dan komt ook dat nog bij een erg assymmetrische belasting van het portaal. Alle kans dat er iets krom of kapot gedrukt wordt.
Ik heb een 3-assige EdingCNC, waarvan het step en dir signaal naar 2 drivers en dus 2 stappenmotoren gaat. Die motoren hebben een aan twee kanten uitstekende as. De ene kant drijft de KO-spindels aan, via de achterkant zijn beide steppers middels een tandriem gekoppeld.
Het haaks stellen is even lastig, maar als dat eenmaal is gebeurd, blijft het haaks wat die steppers ook doen. En als één motor uitvalt, drijft de resterende motor beide kanten aan.

Gr. Dirk.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door Kjelt »

DirkSchipper schreef: 07 dec 2018 23:59 En als één motor uitvalt, drijft de resterende motor beide kanten aan.
Dat vraag ik me serieus af, als die motor nog wel spanning krijgt wordt dat lastig. Onbekrachtigd zal het wel gaan.
Maar de betere oplossing mijn inziens is dat als 1 motor uitvalt de driver in alarm gaat en de aanstuurelectronica in de M-stop gaat. Je hebt tenslotte een "niet normale" situatie.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door DirkSchipper »

Ja, die twijfel ben ik met je eens, maar het portaal wordt niet gemold/krom.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 08 dec 2018 00:30 Maar de betere oplossing mijn inziens is dat als 1 motor uitvalt de driver in alarm gaat en de aanstuurelectronica in de M-stop gaat. Je hebt tenslotte een "niet normale" situatie.
Die discussie is wel vaker gevoerd, maar bij veel stepperdrivers is het lastig constateren dat die in error is, en als er al een rood ledje op zit, moet je dat nog gaan interfacen met je systeem.
Wanneer er een error uitgang is, is het natuurlijk logisch die in je noodstop circuit op te nemen. Volgens mij hebben de closed loop stepperdrives dat meestal wel.

Bij servodrives is het volgens mij gebruikelijk dat er een potentiaal vrij contact is wat aangeeft dat de drive in orde is. (BTB > betriebs-bereit wanneer het een duits exemplaar is)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Eerste ontwerp portaalfrees

Bericht door Breaker »

Voor de drives waar ik mee gewerkt heb:
- Bij gewone stepperdrivers is het moeilijk doen met foto gevoelige sensors voor het rode ledje op de driver, want daar zit vaak geen alarm uitgang op.
- Op closed loop drivers is de alarm uitgang in te stellen op NO of NC en dit loopt via een optocoupler dus kan je zien als een potentiaal vrij contact. Allemaal op NC in serie zetten.
- Bij servo drives is de alarmuitgang vaak ook instelbaar. Daarnaast is er meestal een reset ingang om de driver weer uit error te halen, bij de stepperdrivers moet vaak de hele drive spanningsvrij gemaakt worden om dat te doen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie