Wat nou weer!!(spindelmotor)

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door Grafjan »

Goede middag,
Sinds een paar weken kan ik mijn spindel aansturen met mach3
Maar als hij draait krijg ik geen beweging in mijn assen.
Ook niet als ik reset. Wat doe ik nu weer verkeert??
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door benkr »

Dat is goed, kun je ook geen frezen kapot maken........

Raar, geen idee waar dat nu weer te zoeken.
Jouw systeem blijft raar doen, ik zou het toch gaan zoeken in Windows 10, jij hebt allemaal van die rare dingen.
Heb je je systeem al aan Internet hangen?
Anders stel ik voor om er een compleet nieuwe Windows 0 op te zetten. Moet je mogelijk wel alles opnieuw installeren maar dat is nu ook weer niet zo heel veel werk, mach3 en Pokeys blijven wel draaien, maar ook daar is een nieuwe release wel aan te bevelen.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door keesfrees »

benkr schreef: 09 dec 2018 13:24Windows 0
Ja, dat is goeie :mrgreen:
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door Grafjan »

Ja hij hangt aan internet.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door andrefc101 »

Grafjan schreef: 09 dec 2018 13:55 Ja hij hangt aan internet.
En waarom?
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door Grafjan »

Om een en ander te kunnen opdaten ?
Ben er ook niet kapot van, zodra alles naar behoren werkt haal ik hem eraf
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door Kjelt »

Grafjan schreef: 09 dec 2018 13:09 Goede middag,
Sinds een paar weken kan ik mijn spindel aansturen met mach3
Maar als hij draait krijg ik geen beweging in mijn assen.
Ook niet als ik reset. Wat doe ik nu weer verkeert??
Doe eens een move en zet ondertussen je spindel met de hand via de software aan wat gebeurt er dan , stopt de move onmiddelijk of wordt die wel afgemaakt ?
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door Grafjan »

Krijg ik niet voor elkaar
als ik in het veld klik om een toerental in te geven,
doen mijn assen al niks meer.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door Ballegooijen »

Ik denk toch dat er iets met je PC aan de hand is. Heb je nog een andere staan om te kunnen proberen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
sbos
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door sbos »

Beste Gafjan,

Ga eerst terug naar de basis. Test of de xyz sturing goed gaat zonder de spindel aansturing. Als dit onder windows10 ook goed gaat licht het niet aan windows en/of de machine aan het internet hangt.
Als dit wel goed gaat dan denk ik dat je de oorzaak moet zoeken binnen mach3 en de evt. gebruikte vb script of screen waar de vb script in zit.
Waar je ook nog naar moet kijken is of je administrator rechten hebt op de c:\mach3 (default installatie directory) hebt. Misschien zit de hier nog de boosdoener.
Je kan ook op de desktop (shortcut) icoon op uitvoeren als administrator.

Kijk ook nog eens of de frequentie regelaar goed is aangesloten op de mach3 controller kaart. misschien op een verkeerde poort gemonteerd.
Kijk voor de zekerheid of de instellingen binnen de software goed is ingesteld.

Het OS of aan het internet hangen wordt vaak als boosdoener aangemerkt. Ik heb zelf ook de pc aan het netwerk hangen en ervaar geen problemen.

Hopelijk heb ik je wat ideeën gegeven om verder te komen.

Groeten,

Sjaak
sbos
Berichten: 91
Lid geworden op: 14 nov 2010 16:46
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door sbos »

Hoi Grafjan,

Als je op de machine een virusscanner hebt geïnstalleerd kan deze problemen geven. Als het kan sluit dan de installatie directory van mach3 en de directory waar je de g-code plaatst, voor het scannen van en op virussen.

De virusscanner kan een bestand blokkeren op het moment dat het wordt gescand. Dit gebeurd meestal bij het openen/opslaan van een bestand.

Groeten,

Sjaak
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door Kjelt »

Grafjan schreef: 09 dec 2018 15:13 Krijg ik niet voor elkaar
als ik in het veld klik om een toerental in te geven,
doen mijn assen al niks meer.
Dan is het inderdaad de software icm OS.
Wat je zou kunnen proberen maar dan moet je PC wel van het internet af vanwege het risico (je zet oa je virusscanner dan uit) is de stappen in te stellen zoals Eding die voor zijn software voorschrijft.
Dat zijn generieke stappen zodat je Windows als het ware zo instelt dat het real time gedrag van de software niet in gevaar komt.

Die kun je hier vinden (link beneden) onder Manual V4.03 (9-11-2018) je kunt hem downloaden door op het "harddisk ikoontje met de rode pijl" te klikken en de uitleg staat op blz 20 e.v.
http://www.edingcnc.com/index.php?pagin ... 3&taalid=2

Als je het zo hebt ingesteld en je runt je programma als administrator (staat ook uitgelegd in dit document) en het werkt dan nog niet, dan zou ik inderdaad het OS opnieuw er op zetten.
Wat ik zelf doe, is booten vanaf een aparte harde schijf (SSD eigenlijk) die ik alleen gebruik voor CNC. Dan stel ik daar alles goed in en installeer niet teveel rotzooi.

Wat Microsoft je niet verteld maar wel mag (is toegestaan) is dat je hun license key gebruikt op meerdere (boot)harddisks om te booten MAAR nooit tegelijk of in andere computers.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door benkr »

Ik denk dat het wel aan Windows 10 ligt, de laatste versie van Mach3 werkt niet, de VFD driver die bij mij thuis gewoon werkt klaagt over een beschadigd bestand, en zo nog meer dingen, b.v. het installeren van de RS485 dongle, die wordt niet herkend terwijl ook die bij mij thuis gewoon vanzelf geïnstalleerd wordt, dat alles bij elkaar wijst wat mij betreft naar Windows en nergens anders naar.
Mocht je daar anders over denken dan daag ik je uit om het bij Grafjan thuis in orde te gaan maken, ik heb het geprobeerd en mij is het niet gelukt. Niet dat dat veel zegt, ik heb altijd ruzie met software dus ik ben een heel slecht voorbeeld hier voor. Maar ik heb wel alle andere dingen die ik kon verzinnen al geprobeerd.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Wat nou weer!!(spindelmotor)

Bericht door Grafjan »

Zelfs een simpel programma :
G91 G1 Y-100. F50;
X-100.;
M30;
Doet het niet naar behoren,
De y as maakt de beweging wel en
de x as een paar mm, dan houd hij op.
Sluit mij bij Ben aan , koffie thee, biertje staan altijd klaar ! En Ben , bedankt voor de energie
doe je erin gestoken hebt!
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Plaats reactie