CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door Kjelt »

Zijn nog wel meer items denk ik,
Koppel steppers, drivers steppers, type steppers, speling op de z-as
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door Tonybryden »

Ik neem aan dat je weet wat je er mee wilt gaan bewerken.
De stepcraft is zo slecht nog niet hoor, ik heb een paar kennissen wie daar hele leuke dingen mee maken , ook van aluminium .
Dat het niet snel gaat dat staat vast, maar het zijn je eigen eisen wat je stelt aan je frees toch.
Geef hier op het forum aan de mannen wie van wanten weten een stepcraft of een aliexpres machine en ze maken er een pracht werkstuk op ( ook van aluminium ).
Het is voor 70% de man achter de machine wie het eind product bepaald.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door assink »

Ben ook wel gecharmeerd van deze dingen:
https://www.maschinen-werkzeuge.com/cnc ... maschinen/

Uit staal in plaats van aluminium, zijn gelast gegloeid en daarna nabewerkt.
Alle die losse verbindingen geven wel stelmogelijkheden, maar creëren ook weer afwijkingen die zich maar opstapelen.
Wil je iets nauwkeurig maken, wil je juist zo min mogelijk verbindingen.

Ze hebben de z-as goed geplaatst zitten, echter bewegen ze het portaal met maar 1 spindel, maar ik verwacht dat deze portalen behoorlijk stijf zijn.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

assink schreef: 13 dec 2018 08:13 Ben ook wel gecharmeerd van deze dingen:
https://www.maschinen-werkzeuge.com/cnc ... maschinen/
Ziet er inderdaad goed uit.
Kjelt schreef: 12 dec 2018 23:00 Zijn nog wel meer items denk ik,
Koppel steppers, drivers steppers, type steppers, speling op de z-as
Ook een puntje, alleen wel vaak heel slecht omschreven in de documentatie.
Speling Z-as, begrijp ik niet zo, maar geld natuurlijk voor de hele machine.
Kogelomloop of trapezium spil is ook nog een puntje.
Dingen als opgegeven nauwkeurigheid sla ik liever over, koppel is ook een dingetje waar de zelfbouwers onderling moeilijk uit kunnen komen, dus wordt dat ook iets wat een ernstig grijs gebied is, en heeft natuurlijk heel erg met de toegepaste constructie te maken, als 80% van het koppel nodig is om de boel te kunnen bewegen, blijft er weinig over om te frezen.
Alle geleidingen voorgespannen zal wat meer koppel nodig hebben dan rammelende geleidingen die wel lekker ligt lopen, maar weer minder frees resultaat geven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door Kjelt »

Wat je eigenlijk zou willen dus is een G-code voor een eenvoudig voorwerp dat in drie of vier verschillende materialen gemaakt wordt op de diverse machines.
Waarna het resultaat vergeleken kan worden. Dit wel onder toezicht van een objectief persoon uiteraard.
Een gestandaardiseerde testcase voor CNC routers dus.
Alleen zal geen fabrikant behalve de betere hier aan mee willen werken want dan ga je dus kwantitatief machines vergelijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou ongezien toch niet zoveel geld ergens aan besteden, als ik geen zekerheid had over wat ik ging krijgen.
Dus als ik de machine niet bij de leverancier en niet bij een gebruiker kan beoordelen moet je maar zo denken: je krijgt de onderdelen waar je voor betaald, maar misschien betaal je een beetje veel.

Er werd vroeger op CNC machines een standaard werkstuk gefreesd waar een aantal testjes in verwerkt zaten, maar dan ga je ook kijken over haaks en rond frezen en de omkeerfouten.
Een testwerkstuk hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn, een vierkant paneel uitfrezen, kun je op z'n kop in het ontstane gat leggen, en als je het in de hoek drukt weet je of het haaks is. (moet je er wel even voor zorgen dat de buitenhoeken vrijlopen)
En zo zijn er ook nog wel een paar simpele vormen te verzinnen waar je voldoende informatie uit kunt halen.
En als je dat dan doet met het materiaal wat je wilt gaan verwerken is het voor jouw de juiste test.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Teus
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 okt 2011 16:15

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door Teus »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 dec 2018 12:01 Ik zou ongezien toch niet zoveel geld ergens aan besteden, als ik geen zekerheid had over wat ik ging krijgen.
Ik het lieftst ook niet maar vele van de aangeboden machines komen niet echt uit de buurt en vaak geen Nederlandse importeur/handelaar helaas. Duitsland is redelijkerweis goed te doen natuurlijk maar om "even" naar Stoney in Dublin te reizen is me wat te gek maar Dublin is wel bere gezellig kan ik je zeggen uit ervaringen in het verleden 8)

Mijn budget wat ik er e.v.t. voor over ga/kan hebben zal denk ik tussen de €2500 en €5000 liggen voor en complete set, geen haast want ben nog aan het sparen...... Wensen, tja zoals bekend het liefste alle die al genoemd zijn maar dat gaat niet lukken. Wat ik er mee wil frezen, voornamelijk hout en kunststof en wat licht aluminium werk om wat malletjes/onderdelen te maken. En wel de mogelijkheid om in de toekomst e.v.t. een vierde as te kunnen gebruiken. Zoals gezegd heb ik de tijd en hoeft het niet hard en snel. Waarom ik o.a. bij de Axiom uitkwam is door het stalen stijve frame wat toch een hoop voordelen geeft en beschikbaar in de maat die ik zoek, zo rond de 600mm x 600mm of een 400mm x 800mm max. Zo'n beetje. Tevens de gleidingen en ballscrews zijn mijns inziens van redelijk goede kwaliteit. Als spindel zal het waarschijnlijk eerst een Kress of vergelijkbare worden, lieftst natuurlijk een mooie hf spindel maar daar zit weer een prijskaartje aan vast wat later ook kan. Als besturing spreekt mij het UCCNC in combinatie met Vectric VCarve ook aan. Heb VCarve al uitgeprobeerd in free test mode en hier kan ik als beginner goed snel mee werken zonder een zware leercurve. En de ethernet connectiviteit voor een redelijkerwijs storingvrije aansturing is ook niet verkeerd.

Jammer dat hier nog geen gebruikers zijn die b.v. de Axiom kunnen beoordelen na een tijdje in gebruik te hebben gehad, dat is waar ik wel nieuwsgierig naar ben. Dit geldt tevens voor de Mechaplus machines bijvoorbeeld, gebruikservaring na bepaalde tijd zegt veel meer dan specs door fabrikant of aannames zonder ooit de machine te hebben gezien en/of gebruikt. Of andere vergelijkbare machines in deze (denk ik) gewilde prijsklasse voor veel geïnteresseerden.

Dat de Stepcraft voor mij afvalt is vanwege het ontwerp van de machine die veel onderhoud en afstelling vereist. De trapeziumdraad en messing moeren spreken mij ook niet echt aan. Tevens gevoelig voor vuil en zodoende storing. Ja, het is allemaal de gebruiker maar een bepaalde basis moet er toch zijn vindt ik en deze basis is voor mij denk ik te laag......
Gebruikersavatar
Teus
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 okt 2011 16:15

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door Teus »

Ik durf geeneens naar de prijs te vragen........ :roll:

Maar zo te zien bied dit systeem bijna alles wat de meesten zoeken.......

http://stoneycnc.co.uk/symbiosis-router-mill-hybrid/
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door Kjelt »

Teus schreef: 13 dec 2018 19:17 Ik durf geeneens naar de prijs te vragen........ :roll:

Maar zo te zien bied dit systeem bijna alles wat de meesten zoeken.......

http://stoneycnc.co.uk/symbiosis-router-mill-hybrid/
Als je ziet dat hun mini versie kaal al £11000 ex BTW kost"............
http://stoneycnc.com/en/machines/mill-i ... g-machines

Maar dat spul kost nieuw gewoon dik geld.
6x Hiwin rails met wagens 800-1000.-
3x Isel kogelomloop 1000.-
Alu profiel 800.-
Motoren + drivers 700.-
Kabels, aanstuurkast met elektronica, freesspindel + vfd
Je zit zo op 6000+ euro voor de spullen en als je het dan zelf bouwt heb je de OSPF ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

AXIOM AR4 SF router (610mm x 610mm) £ 3,950.00 (ex. vat)
http://stoneycnc.com/en/machines/axiom- ... outers/464
Er staat wel een prijs, maar is me niet helemaal duidelijk wat je dan krijgt.
Ze beelden van alles af wat niet bij de prijs zit.
De freesspil zit er in ieder geval niet bij lijkt het, en volgens mij is het het tafelmodel, zit dat onderstel er ook niet bij, zit dan die besturingskast er wel bij?
Maar welke stappenmotoren, versterkers en welke besturing van UCCNC ze gebruiken kan ik niet vinden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Teus
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 okt 2011 16:15

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door Teus »

Ik moet het nog navragen wat er allemaal bij zit, maar voor zover ik begrijp in ieder geval het volgende:

De complete Axiom AR4 volledig opgebouwd en getest, UCCNC ethernet controler, versie mij nog niet bekend, helaas zonder onderstel en spindel......

Al met al zit je met deze tussen de €5500,00 en €6000,00 denk ik thuis afgeleverd........ Helaas nog boven het budget of langer doorsparen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar als je nou gewoon es met een machientje wilt spelen om te kijken hoe dat allemaal werkt, kun je hier vast ook wel wat mee.
https://www.banggood.com/3018-3-Axis-Mi ... rehouse=CN
Voor €150.- heb je dan in ieder geval een hoop leerstof.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Teus
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 okt 2011 16:15

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door Teus »

Dank je voor de tip Hugo maar ik doe het liever in één keer goed binnen mijn mogelijkheden en vindt dit china spul persoonlijk weggegooid geld. Velen zijn er blij mee maar ik maak liever een andere keuze in gebruik materialen en spulletjes. Ook binnen mij huidige hobby (RC schaalvliegtuigen) komt er geen china spul in. Links of rechtsom zal er vast via een andere leverancier wat tussen zitten maar ik vermijd direct kopen en gebruik etc. Ik zie veels teveel kwaliteit issues en falen van apparatuur en dan zeggen ze als excuus: Ach komt uit China, bestel wel een nieuwe voor weinig........ Dit is niet mijn insteek.

We zoeken en sparen rustig verder.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: CNC router, is dit de moeite, en zijn er goede alternatieven?

Bericht door FSSF »

Bij Sorotec hebben ze ook wel leuke machientjes, https://www.sorotec.de/shop/ST1006-ohne-Steuerung.html
Prijs is er dan ook wel naar.
Plaats reactie