Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door benkr »

Staal is een redelijk goedkoop materiaal om wat mee te bouwen, maar het moet b.v. gelast worden, dit lassen brengt heel veel spanning in het materiaal. Hoe veel spanning is vooral afhankelijk van de lasser, die kan er enigszins voor zorgen dat de verschillende spanningen elkaar opheffen, maar er blijven spanningen en deze spanningen zorgen voor niet rechte vlakken en over de tijd gezien instabiliteit. Daarom blijven gietstukken voor metaalbewerkingsmachine jaren staan voordat ze verder bewerkt en gebruikt gaan worden en worden gelaste frames voor machines vaak spanningsvrij uitgegloeid. Dit uitgloeien is redelijk prijzig. beter is het denk ik om een buizenframe in elkaar te bouten, door een slimme constructie te bedenken kan eigenlijk alles met bouten aan elkaar vastgemaakt worden tot een stabiel geheel.
Maar ook Aluminium extrusieprofiel is een veel gebruikt materiaal (OSPF) om een stabiele machine te bouwen en wordt door forumleden hier veel toegepast. Ook met aluminiumprofielen kun ke d.m.v. schroefverbindingen een heel stabiel geheel maken. Bekijk b.v. het OSPF topic hier maar eens goed.
Ook zijn er forumleden die hun machine van beton of epoxygraniet hebben gebouwd, ook dit geeft een heel stabiele en redelijk goedkope machine.
Gebruikersavatar
Leonweer
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 mei 2017 19:46
Locatie: Enter

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Leonweer »

Bedankt voor deze uitleg.
De bedoeling is om alles met bouten te verbinden en zo min mogelijk te lassen. Mijn idee is ook om alleen het frame van staal te maken omdat ik dacht dat dit mooi zwaar is en gelijk ook stabiel zou zijn. De verdere opbouw met de brug (of hoe noem je dat?) wilde ik van aluminium en aluminium profielen maken.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Ballegooijen »

Leonweer schreef: 16 dec 2018 20:09 Bedankt voor deze uitleg.
De bedoeling is om alles met bouten te verbinden en zo min mogelijk te lassen. Mijn idee is ook om alleen het frame van staal te maken omdat ik dacht dat dit mooi zwaar is en gelijk ook stabiel zou zijn. De verdere opbouw met de brug (of hoe noem je dat?) wilde ik van aluminium en aluminium profielen maken.
Je moet waarschijnlijk wel de bovenkant, waar de lineairgeleiding op komt vlak moet (laten) frezen om er voor te zorgen dat je nauwkeurig met je machine kunt gaan werken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 16 dec 2018 19:44 Staal is een redelijk goedkoop materiaal om wat mee te bouwen, maar het moet b.v. gelast worden, dit lassen brengt heel veel spanning in het materiaal. Hoe veel spanning is vooral afhankelijk van de lasser, die kan er enigszins voor zorgen dat de verschillende spanningen elkaar opheffen, maar er blijven spanningen en deze spanningen zorgen voor niet rechte vlakken en over de tijd gezien instabiliteit. Daarom blijven gietstukken voor metaalbewerkingsmachine jaren staan voordat ze verder bewerkt en gebruikt gaan worden en worden gelaste frames voor machines vaak spanningsvrij uitgegloeid. Dit uitgloeien is redelijk prijzig. beter is het denk ik om een buizenframe in elkaar te bouten, door een slimme constructie te bedenken kan eigenlijk alles met bouten aan elkaar vastgemaakt worden tot een stabiel geheel.
Maar ook Aluminium extrusieprofiel is een veel gebruikt materiaal (OSPF) om een stabiele machine te bouwen en wordt door forumleden hier veel toegepast. Ook met aluminiumprofielen kun ke d.m.v. schroefverbindingen een heel stabiel geheel maken. Bekijk b.v. het OSPF topic hier maar eens goed.
Ook zijn er forumleden die hun machine van beton of epoxygraniet hebben gebouwd, ook dit geeft een heel stabiele en redelijk goedkope machine.
En dan ga je er klakkeloos van uit dat je de boel spanningsvrij in elkaar kunt bouten, en dat de profielen recht zijn.

Ik zou er niet aan durven meten. :roll:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door benkr »

geldt hetzelfde niet voor die aluminium extrusie profielen? Ik heb er mijn eerste machine mee gebouwd (die is trouwens nog steeds niet af) en kwam er bij het stellen van de brug achter dat geen van de oppervlakken van het aluminium extrusie profiel precies haaks was, ik kreeg de brug, en vooral de Z-as op die brug niet goed gesteld. Dus toen de brug weer helemaal uit elkaar gehaald en enkele pasvlakken exact haaks en recht laten frezen, toen was het stellen nog steeds moeilijk, maar wel te doen, terwijl dat daarvoor niet wilde lukken.

Ja. bepaalde pasvlakken zul je moeten nafrezen of uitvullen want het is vrijwel zeker dat ook bij standaard ijzer (koker) profiel er afwijkingen in zullen zitten en dat veel profiel 'standaard' krom is, deels van zichzelf maar ook door de ruwe behandeling voordat het bij jou is gearriveerd. Zo slingeren eigenlijk alle Chinese KO spindels, de ene wat meer dan de andere, maar ik heb er nog geen in mijn handen gehad die niet slingerde. Dat was voor mij de reden om met aangedreven moeren te gaan werken op die machine, ja, ik wilde ook weten of ik dat kom maken, en dat is gelukt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, ik doelde specifiek ook op alu extrusie profielen.
Niets is recht, maar als we een frame lassen moet je er opeens rekening mee houden. :mrgreen:
Terecht natuurlijk, maar bij een in elkaar geschroefd geheel kan het makkelijker spontaan opeens anders zijn, bij gelast lijkt het mij stabiler.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door benkr »

Ik bedoel te zeggen dat een gelast iets vrijwel altijd (krom) trekt, maar dat een goede lasser wel kan voorspellen waar het heen trekt en dat met andere lassen kan compenseren.

De echte boodschap is denk ik dat je altijd moet nabewerken, wat je ook maakt en hoe je het ook maakt als je precisie nodig hebt.
Gebruikersavatar
Leonweer
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 mei 2017 19:46
Locatie: Enter

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Leonweer »

Hmm dus ik kan beter van die aluminium profielen gebruiken dus?
Gebruikersavatar
Leonweer
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 mei 2017 19:46
Locatie: Enter

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Leonweer »

Vandaag de arduino gehaald :). Is er een topic op dit forum of een site waar beschreven staat hoe ik de juiste software kan overschieten? Hoe het aangesloten moet worden heb ik al een aantal filmpjes van bekeken dat zal geen probleem worden hoop ik. Alleen waar ik de software vandaan moet halen is me nog noet helemaal duidelijk.
Afbeelding


En de stappenmotoren gepast.
Afbeelding
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door hfjbuis »

Je vindt hier in de Wiki de handleiding voor het flashen
https://github.com/gnea/grbl/wiki/Flash ... an-Arduino
Gebruikersavatar
Leonweer
Berichten: 60
Lid geworden op: 06 mei 2017 19:46
Locatie: Enter

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Leonweer »

Het flashen is me gelukt :).
Nu alleen nog wachten op de drivers.

Kan ik nu met mach3 bijvoorbeeld de arduino aansturen of moet daar nog weer een ander programma tussen?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door hfjbuis »

Mach3/4 ondersteund geen GRBL (arduino controller).

GRBL heeft een 115k2 serial connector (Serial emulatie via USB). Je kunt met "elk" terminal programma zoals b.v. CoolTerm, GCodes naar de GRBL controller sturen. Dat is goed om te testen, maar niet handig in het gebruik. Hiervoor kun je beter een GCode sender gebruiken, dat is véééé'l handiger. Deze GCode senders hebben meer functies o.a. jog. Kijk hier maar een naar voor een aantal GRBL compatible GCode senders. https://github.com/gnea/grbl/wiki/Using-Grbl

Je kunt met fusion360 GCodes genereren voor GRBL en die met een GCode sender naar de arduino sturen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door audiomanics »

Ik vind die Proxxon er zo best gelikt uit zien..
Maar even zo een voorstelletje: als je toch de intentie hebt om een grotere machine te bouwen, is het dan niet handiger om daar alvast de controller voor te kopen, er lekker mee te gaan spelen op die Proxxon en als je grote portaal er klaar voor is zet je die controller daar zo in.. je kan er dan al aardig mee werken in G-codes..
En aangezien je de stepperdrivers en motoren op de Proxxon laat kan je daar altijd nog mach3 ofzo op zetten, eventueel met een klein breakout-boardje.. Kan die ook nog gebruikt worden..
Stel dat je een Eding CPU5A4E zou kopen, dan is die bijna 400 euro wel een stok achter de deur om die portaalfrees af te maken ;-)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Ombouw Proxxon MF70 naar CNC experiment

Bericht door Swets »

leuke werkplaats ook zo aan de foto te zien :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie