Inputs? en Inductieve proximity sensor NPN

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Inputs? en Inductieve proximity sensor NPN

Bericht door Swets »

https://www.dropbox.com/s/jw0v1icr62auywo/bob.png?dl=0

ik heb het bovenstaande breakoutbordje, hoe sluit ik hier nu (2 per ingang) inductieve naderingsschakelaars op aan.... type NPN ?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Inputs? en Inductieve proximity sensor NPN

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij willen ze een verbinding naar gnd hebben, en dat is precies wat die NPN doet.
Dus de Gnd van die sensoren allemaal aan de gnd, en de schakel uitgang aan de P12,P13,P15. De 24v voeding moet je zelf op die sensor aansluiten.
Volgens mij kunnnen de signalen gewoon parallel op 1 ingang aangesloten, maar misschien gaat er nu iemand protesteren.
Jij werkt dus nog steeds met limit switchen en niet met 1 home switch, en de limit via soft limits. (is prima hoor, jouw keus)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Inputs? en Inductieve proximity sensor NPN

Bericht door Swets »

zo simpel.... dus die schakelaars gewoon een voeding.... die gnd ook aan die gnd van de BOB hangen, zwarte draad op de input....

en ik kan ze gewoon parallel hangen.... zodra 1 van de 2 ijzer ziet, schakelt deze de zwarte draad door naar de gnd?

(ik weet het nooit... :-) PNP NPN al die toestanden.. en ik heb het tig jaar geleden gemaakt....
maar ik vond in me lasdoosjes een stukje gaatjes print, met 2 diodes erop, en een weerstand, maar dat werkt dus niet op dit bordje....


ja ik heb 2 schakelaar per as( behalve de z-as dan) en ik home ook op me limit-- en net iets voor die schakelaar staat me softlimit...
is dat niet goed? normaal komt hij nooit in die schakelaars (op het home na dan)...
maar is er een betere manier?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Inputs? en Inductieve proximity sensor NPN

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je softlimits instelt in setup, weet de besturing nadat er gehomed is wat het bereik is. En zal dan dus een virtuele eindschakelaar zien zodra die op het eind komt. Als je een beetje in software vertrouwd (en jij zou dat wel moeten doen ;-) ) is dat een goed werkend systeem. Zodra je slippende koppelingen en stappenverlies heb natuurlijk niet meer.
Scheelt 1 schakelaar per as, en dus ook 1 die minder storing kan geven. Je weet dat de meeste machine storingen door de beveiliging komen.
Nadeel is dat je wel altijd moet homen.

Ik moet ook altijd even een plaatje googelen voor dat ik 'o ja' kan zeggen bij PNP NPN.
( PNP iets met pijl naar plaat, vroeger wist ik het dan weer, maar op een of andere manier wordt je van dat google wel gemak zuchtig)
Misschien is voor NPN voor te stellen als 'naar nul' waar naar toe geschakeld wordt. Het is met ezelsbruggetjes vaak ook niet belangrijk dat het klopt, als je het daardoor maar kunt onthouden. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Inputs? en Inductieve proximity sensor NPN

Bericht door Swets »

pijl naar plaat wist ik ook nog wel , van transistors... maar een ezelsbruggetje, maar als je de rest een beetje kwijt ben... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Inputs? en Inductieve proximity sensor NPN

Bericht door audiomanics »

Op zich niet heel moeilijk:
Zo'n transistor heeft 3 aansluitingen:
-Collector
-Basis
-Emitter
Het pijltje zit bij de emitter en moet in de richting staan van plus naar min, dus bij een PNP zit die emitter aan de plus en bij NPN aan de min. De collector is in beide gevallen de uitgang.
Je kan een transistor alleen laten geleiden door een spanning tussen de Basis en de Emitter te zetten (ongeveer 0,7V)
Door in het geval van PNP de basis 0,7V lager te leggen dan de Emitter (die aan de voedingsspanning hangt) zal de transistor gaan geleiden en komt de Collector dus aan de plus te hangen..
In het geval van NPN moet de basis 0,7V hoger komen dan de emitter die aan 0V ligt (denk aan het pijltje) Hierdoor zal de collector aan de 0V komen te liggen.
Als de transistoren "sperren" (dus niet geleiden) "zweven" de collectors vrij.. om een bepaalde spanning op de uitgangen te krijgen moet er dus ergens een zogenaamde trekweerstand zitten.. Meestal zit die gewoon in de ingang waar je de sensor op aansluit en dat kan van alles zijn..
In het geval van NPN mag de spanning waarop de ingangen werken dus heel anders zijn dan de spanning waar je de sensor op aansluit, bijv een 5V ingang en 24V sensor voeding... MITS de trekweerstand ook op 5V aangesloten is.
Natuurlijk zijn er heel wat andere manieren om transistoren te schakelen, zoals een emittervolger , om maar wat te noemen, maar dar hebben we bij 99,9% van de sensoren geen last van..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Inputs? en Inductieve proximity sensor NPN

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat ga ik toch allemaal niet onthouden Kees. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Inputs? en Inductieve proximity sensor NPN

Bericht door audiomanics »

Nee, je moet het ook gewoon even uittekenen voor jezelf.. dan is het verhaal ook meteen helemaal duidelijk en onthoud je het ook beter...
Nog meer Jip&Janneke kan ik er niet van maken ;-)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Lameris
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 sep 2007 11:08
Locatie: Hollandsche Rading
Contacteer:

Re: Inputs? en Inductieve proximity sensor NPN

Bericht door Lameris »

Ja dat is best een leuk en vooral goedkoop bordje. Ik he ook enorm zitten klieren voor ik de proximity switches aan de gang had.
Het aansluiten is eenvoudig maar dan werkt alles behalve de limiting switches. Je denkt het bordje heeft 5 v voeding dat moet toch genoeg zijn om het correct te laten schakelen ! Niet dus, er moet ook nog een voeding van minimaal 12 en maximaal 24 v aanwezig zijn. De aansluiting zit ergens rechts op het bordje. De handleiding is niet helder op dit punt.
Mijn bordje werkt nu prima.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Inputs? en Inductieve proximity sensor NPN

Bericht door Swets »

hehe... het werkt.... moest inderdaad ook die 12/24 v aan sluiten?
dacht dat dat alleen voor een spindel motor was of zo?

maarja.. oke het werkt....

ook zo lekker verwarrend dat die + en min opeens andersom op het bordje zit...

maar okay... wat wil je voor het geld,

ik had eerst een zelf gemaakt bordje, maar voor dit geld kan je het zelf niet maken..... het relais kost je al meer... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Inputs? en Inductieve proximity sensor NPN

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics schreef: 17 dec 2018 00:46 Nee, je moet het ook gewoon even uittekenen voor jezelf.. dan is het verhaal ook meteen helemaal duidelijk en onthoud je het ook beter...
Nog meer Jip&Janneke kan ik er niet van maken ;-)
Kees
Je hebt gelijk, even uittekenen, misschien ga ik het ooit nog begrijpen. :lol:
PNP = pijl naar plaat , dat wist ik nog steeds
Collector is altijd de uitgang,
verschil basis emitter >0.7 v om te schakelen.
Nu kan ik het inderdaad wel beredeneren, ook waar pull up op pull down weerstandjes moeten.

Nu nog zien of ik dat op de volgende overhoring nog kan reproduceren. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Inputs? en Inductieve proximity sensor NPN

Bericht door Kjelt »

Ja en dan nog een berekening doen met de Hfe (versterkingsfactor) en of je de transistor lineair wilt bedrijven of als schakelaar.
Dan nog de basisweerstand en evt spanningsdeler om de transistor niet over te belasten (keihard 24V op de basis vinden ze zeker niet fijn als 1V genoeg is) en dit is vast ergens op Youtube zo te vinden bij transistor 101 ;-)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Inputs? en Inductieve proximity sensor NPN

Bericht door audiomanics »

Dat gaat veel te ver.. Die transistor zit in de proximity-sensor.. Zelfs de basis van die transistor is niet naar buiten toe uitgevoerd (gelukkig). De elektronica in de sensor zal die basis aansturen.. Daar hoef je je helemaal niet druk over te maken... En misschien zit er zelfs een Fetje in de uitgang en is de Collector stiekem een Drain en de emitter een Source (in het geval van NPN) Lekker belangrijk.. daar hoeven wij gewone stervelingen geen rekening mee te houden gelukkig..
Enige waar je rekening mee moet houden is dat de ingang van de controller wel via een trekweerstandje aan de + hangt.. Meestal is dat al het geval en zit die gewoon op de print.
Als er geen trekweerstandje in zit zal de ingang in alle gevallen gewoon laag (ca 0V dus) blijven want de open-collector-uitgang van de proxy zal zelf geen spanning leveren (in geval van NPN dus... Bij PNP zal het zwevend zijn of ongeveer gelijk aan de voedingspanning van de proxy.. Maar we gaan uit van NPN, wat bij onze huis-tuin-en-keuken controllertjes vrij standaard is..)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Inputs? en Inductieve proximity sensor NPN

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics schreef: 17 dec 2018 12:51 Dat gaat veel te ver.. Die transistor zit in de proximity-sensor..
In dit geval wel, maar het is altijd lekker om het complete plaatje weer even op het netvlies te hebben, de volgende keer is het een optocoupler waar je iets mee wilt b.v. en dan is het eigenlijk hetzelfde verhaal.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie