Desktop CNC gezocht

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

mjeuring
Berichten: 970
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Desktop CNC gezocht

Bericht door mjeuring »

Hoi,

Ik zoek (zakelijk) een desktop CNC. Dat zal er eerst 1 stuks zijn, maar kan uitlopen tot ongeveer 20.
Het product dat gedraaid moet worden is uit PMMA en ter grootte van een 1/4" nippel. Laden en lossen van het product gaat d.m.v. een robot, spantang i.p.v. een drieklauw is een must. Cyclustijd is geen issue. Ik heb inclusief laden en lossen 90 seconden om een radius van ~R9 aan het product te draaien, diameter is ongeveer 10mm.
De Emco Concept turn is een goede optie https://www.ridder.net/nl/onderwijs/240 ... tafelmodel maar ook een Boxford: http://www.boxford.co.uk/equipment/cad- ... g-centres/
Chinese machines laat ik buiten beschouwing.

Weet iemand, voordat ik contact op neem met deze 2 leveranciers, nog andere vergelijkbare machines?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Desktop CNC gezocht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Natuurlijk geen antwoordt op je vraag.

In de tijd dat ik nog wel eens met dit soort uitdagingen in aanraking kwam, werd de vraag meestal omgedraaid.
Dus meer in de trant: ik moet 200.000 onderdelen hebben volgens deze tekening, wat heb ik nodig. De machine leverancier komt dan met een voorstel hoe het aan te pakken, en met welke machines.
Uiteindelijk gaat het natuurlijk om een prijs per product, en hoe dat opgebouwd is, is niet heel belangrijk.
Maar misschien is m'n opmerking volledig onterecht, en ben jij op de hoogte van alle mogelijke soorten machines die in de handel zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1023
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Desktop CNC gezocht

Bericht door javanree »

Volgens mij ondersteunt die kleine Emco niets anders dan handmatige klauwplaat of morseconus spantang... heb je daar al naar gekeken ?
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Desktop CNC gezocht

Bericht door willy wonka »

Is dat het enige product wat je gaat maken?

De Boxford en Emco die je post zijn niet bepaald volledige productie machines (leuk voor de hobby of enkelstuks).

Hoe ga je de robot (veilig) aansturen? Waarom heb je een robot nodig? Gewoon stafaanvoer niet voldoende?
Om hoeveel stuks gaat het? Je budget?

Waar ga je überhaupt met de spanen naartoe als een robot in/uitlaad? Gegarandeerd dat dit op een fiasco uitloopt.


Wil je superveel dezelfde onderdeeltjes uit poepen, dan zou ik naar dit type draaibanken kijken:
https://www.citizenmachinery.co.uk/mach ... ad-lathes/
Nu bedoel ik niet dat je zoiets moet kopen. Maar dit soort machines kunnen zeer snel dit soort onderdelen maken.

Met iets meer info zul je beter advies krijgen
Laatst gewijzigd door willy wonka op 20 dec 2018 15:28, 3 keer totaal gewijzigd.
assink
Berichten: 2482
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Desktop CNC gezocht

Bericht door assink »

Knuth heeft ook een compacte machine:
https://www.knuth-machinetools.com/labturn-2029.html
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Desktop CNC gezocht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Knuth, staat dat niet gelijk aan chinese kwaliteit ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Desktop CNC gezocht

Bericht door willy wonka »

China spul, maar best ok
Zou er echter zelf nooit een kopen.
Het is niet dat het spul super goed geprijsd is.
assink
Berichten: 2482
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Desktop CNC gezocht

Bericht door assink »

Schiet me nog een andere optie te binnen
https://www.youtube.com/watch?v=FqtbzWo_BWQ
Een haas machine, ooit gezien op de technishow, echt goed ingericht op productiewerk met spantangen.
Ze hadden destijds ook een machine zonder turret, maar met meerdere schuitjes achter elkaar gemonteerd, een zgn "gang style lathe"
Dat maakt zo'n machine nog sneller.
assink
Berichten: 2482
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Desktop CNC gezocht

Bericht door assink »

En nog 1, wabeco remscheid.
Echter blijft dit nog steeds een verbouwde conventionele draaibank in mijn ogen.
https://www.wabeco-remscheid.de/drehmas ... profi.html
mjeuring
Berichten: 970
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Desktop CNC gezocht

Bericht door mjeuring »

willy wonka schreef: 20 dec 2018 15:21 Is dat het enige product wat je gaat maken?
Ja
De Boxford en Emco die je post zijn niet bepaald volledige productie machines (leuk voor de hobby of enkelstuks).
Gaat ook om enkelstuks. Maar wel allemaal uniek. Voor elk product moet een nieuw programma geladen worden.
Hoe ga je de robot (veilig) aansturen? Waarom heb je een robot nodig? Gewoon stafaanvoer niet voldoende?
Om hoeveel stuks gaat het? Je budget?
We hebben hier al een aantal robots draaien, besturing en afscherming is in orde.
Robot is reeds aanwezig voor de overige afhandeling, dit draaiproces is een deelproces van een groot geheel.
Nee, stafmateriaal gaat niet. Een bestaand product moet een beetje aangepast worden.
1 stuks per 90 seconden, maar dat stond ook al in mijn 1e bericht.
Budget, 30-40K
Waar ga je überhaupt met de spanen naartoe als een robot in/uitlaad? Gegarandeerd dat dit op een fiasco uitloopt.
Afzuiging, bovendien is de hoeveelheid spaan minimaal. Er wordt maar een paar tiende mm materiaal verspaand.
Met iets meer info zul je beter advies krijgen
Bij deze
mjeuring
Berichten: 970
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Desktop CNC gezocht

Bericht door mjeuring »

assink schreef: 20 dec 2018 15:41 En nog 1, wabeco remscheid.
Bedankt, is eigenlijk te groot, totale breedte mag eigenlijk niet groter zijn dan 750mm
Echter blijft dit nog steeds een verbouwde conventionele draaibank in mijn ogen.
Is op zich niet erg
mjeuring
Berichten: 970
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Desktop CNC gezocht

Bericht door mjeuring »

javanree schreef: 20 dec 2018 15:04 Volgens mij ondersteunt die kleine Emco niets anders dan handmatige klauwplaat of morseconus spantang... heb je daar al naar gekeken ?
Ja, weet ik, heb zelf een Emco. MC is op zich geen probleem, moet alleen wel extern aanstuurbaar zijn.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Desktop CNC gezocht

Bericht door willy wonka »

Je hebt ook nog pneumatische klauwplaten/spantangen die je op de spil kan monteren. Die zijn eventueel aan een relais te hangen. Die de besturing en/of robot aanstuurt.
Mocht je niets kunnen vinden...

Meeste bankjes van dit formaat zijn toch relatief hobby spul met bijbehorende besturing.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Desktop CNC gezocht

Bericht door hugo stoutjesdijk »

mjeuring schreef: 20 dec 2018 17:01 Gaat ook om enkelstuks. Maar wel allemaal uniek. Voor elk product moet een nieuw programma geladen worden.
Hoe je dat comfortabel op kunt lossen is misschien nog wel één van de uitdagingen, en kan heel erg besturing specifiek zijn.
Daar zou ik eigenlijk als eerste op filteren.

Of is het de bedoeling dat jullie de besturing helemaal aan gaan passen om de boel op te nemen in het robot geheel?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie