Welke vacuumpomp voor vakuumtafel en epoxy?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Welke vacuumpomp voor vakuumtafel en epoxy?

Bericht door Firehunter »

Ik wil binnenkort aan de slag met het maken van epoxy/glasvezel/carbon mallen en producten. Daarbij wil ik graag vacuum injectie gaan proberen. Ook zal er epoxyhars ontlucht moeten worden voor gietproducten.
Tevens wil ik een vacuumtafel maken of kopen voor op mijn freesmachine, voornamelijk voor het frezen/graveren van kunststoffen en ander dun plaatmateriaal.

Welk type vacuumpomp kan ik hiervoor het beste gebruiken? De epoxy-webshops bieden simpele, goedkope, merkloze pompen aan. Maar ik zie op bijvoorbeeld Marktplaats pompen van merken zoals Becker, DVP en Leybold. Daarbij nog weer de keuze uit membraampomp, schottenpomp, vloeistofring, dry scroll, zijkanaalventilator en meer.

Het liefst zou ik 1 universele pomp gebruiken voor zowel de epoxy als vacuumtafel. Maar welke vacuumdruk heb ik hiervoor nodig? En welk debiet? En wat voor verschil merk ik tussen een merkloze pomp van €300 en een Leybold van €3000?
De vacuumtafel zal niet groter zijn dan 80x60cm, dat is de grootte van de gleufplaat op m'n freesmachine. Het maximale formaat voor vacuum injectie zal waarschijnlijk zo'n 1,5-2m² zijn.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Welke vacuumpomp voor vakuumtafel en epoxy?

Bericht door Sven »

Ik heb een membraanpompje (100 watt of zo) geprobeerd en gebruik nu een schottenpomp van iets van 800 watt.

zo'n kleintje kan een flinke onderdruk maken maar heeft maar een klein debiet.
Dat betekend dat je niet door je werkstuk heen kan frezen, dan is ie weg.

Een schottenpomp lijkt wat op een centrifugaalpomp en heeft een minder sterke onderdruk maar een groter zuigvolume.
Met een goed geconstrueerde tafel kan je dan door je werkstuk heen frezen zonder meteen al je vacuum kwijt te zijn.

De andere typen worden een beetje exotisch geloof ik, en dus duur. Die kunnen dan wel een dieper vacuum maken bij een groter debiet.

80x60 is niet zo groot maar ik werk vrij veel op 50x60 cm voor plaatmateriaal, met een schottenpomp. Maar voor de bedrijfszekerheid doe ik dat inmiddels eigenlijk alleen nog met een down cut freesje.

Ontluchten van epoxy kan denk ik ook met een klein pompje, maar doe er wel een opvang tank tussen voor ongelukjes, anders is je pomp naar zijn grootje. Ook bij harsinjectie trouwens.
Als je je leidingen voor de vacuuminjectie goed aanlegt dan kan je ook daar misschien met een klein pompje toe.

Vacuum is een rare materie.
Je moet er mee leren werken. En ook een beetje geluk hebben dat je de goede dingen probeert.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke vacuumpomp voor vakuumtafel en epoxy?

Bericht door DaBit »

Je ontkomt toch niet aan 2 pompen. Voor je epoxy heb je best een lage druk nodig, 2 millibar absoluut is al hoog heb ik me laten vertellen. Veel debiet heb je niet nodig, tenzij je een compleet chassis van een auto in 1 keer wil doen.

Vacuumtafel is omgedraaid: 200mbar is nog prima bruikbaar, maar je wil enig debiet hebben want vroeg of laat lekt er ergens wel wat of je hebt iets poreus materiaal zoals hout. Het is geen werken met weinig debiet, vraag maar niet hoe ik dat weet :lol: En verder kunnen pompen die heel laag gaan er niet goed tegen als ze moeten blijven pompen, dan beginnen ze olienevel te spugen en warm te lopen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Welke vacuumpomp voor vakuumtafel en epoxy?

Bericht door Sven »

Ik meen dat een vloeistofringpomp wel diep en met aardig debiet gaat maar die zijn niet echt goedkoop.

Edit:
Twee pompen die elk voor 1 doel geschikt zijn zijn waarschijnlijk goedkoper dan 1 pomp die geschikt is voor allebei.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke vacuumpomp voor vakuumtafel en epoxy?

Bericht door DaBit »

Een vloeistofring-pomp met water gaat nooit lager dan de dampdruk van water bij de temperatuur die er in de pomp heerst. En behalve druk uitoefenen op je laminaat is dat ook een functie van het vacuum: alles wat niet thuishoort in het composiet zoals vocht en gassen verwijderen.

Nu kan het voor hobbylaminaat vast ook wel een tandje minder allemaal. Als incidenteel carbon+epoxy prutser heb ik 1x vacuum gebruikt, de rest was gewoon doek natmaken en plakken, of krimptape gebruiken. Dan komt er hooguit tijdens de harsbereiding vacuum bij kijken. Maar een vacuumpompje van Marktplaats af trekken dat geschikt is voor kleien met carbon kost de wereld niet en is een stuk praktischer dan een paar kW aan vacuumtafel-pomp urenlang te laten draaien, dus je eindigt vroeg of laat toch met 2 pompen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Welke vacuumpomp voor vakuumtafel en epoxy?

Bericht door Firehunter »

Dus als ik het goed begrijp kan ik het beste op zoek gaan naar een zijkanaalventilator voor de vacuumtafel en een schottenpomp voor epoxy? Beide zijn wel op Marktplaats te vinden zag ik.

Wat ik niet helemaal begrijp van zo'n zijkanaalventilator, ik zie ze vaak met een aansluiting voor een slang van bijvoorbeeld 40 of 50mm. Wat heb ik daar aan als de vacuumtafel een 8 of 10mm slangaansluiting heeft?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke vacuumpomp voor vakuumtafel en epoxy?

Bericht door Kjelt »

Firehunter schreef: 04 jan 2019 00:10 Wat ik niet helemaal begrijp van zo'n zijkanaalventilator, ik zie ze vaak met een aansluiting voor een slang van bijvoorbeeld 40 of 50mm. Wat heb ik daar aan als de vacuumtafel een 8 of 10mm slangaansluiting heeft?
welk vacuumlevel heb je nodig in hPa of mbar waarbij 0 bar absoluut vacuum is en 1 bar normale omgevingsdruk? Want die zijkanaal ventilatoren gaan niet echt diep.
1kW voor delta van -200mbar dus 800mbar vind ik niet echt bijzonder, is dat wel genoeg?
Ter vergelijk mijn kleine Festool vacuumpomp trekt 200mbar dus delta van -800mbar duurt alleen wel eventjes afhankelijk van volume dat gevacumeerd moet worden.

Volgens mij zijn die zijkanaalventilatoren zeer hoog debiet maar matig vacuum vandaar de dikke slangen die heb je bij zeer hoog debiet wel nodig.

https://www.buschvacuum.com/nl/nl/produ ... 50-0200-d0
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Welke vacuumpomp voor vakuumtafel en epoxy?

Bericht door janplastiek »

voordeel van een zijkanaal blower is ook dat als je door je plaat freest, gaten , gleuven en dergelijke, je niet direct het risico hebt dat de plaat weg drijft, omdat jou vacuüm is onderbroken, ze hebben debiet genoeg, ik heb een pomp die maar tot 620 mB gaat, dus maar 380 onder normale lucht druk, maar reken maar eens druk maal oppervlak, de houdkracht is dan toch groot genoeg om bvb een plaatje van 200 x 200 mm vast te zuigen
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie